Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 februari 2019, 12:21   #221
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Het zijn gewoon altijd dezelfde mensen die tekort komen hoor. En het ergste is eigenlijk nog dat de meesten van hen beseffen en goed weten waar het probleem ligt maar er doodleuk niks aan willen doen omdat ze zo verdomd zwak of dom of een combinatie van beiden zijn.
Jaloersheid is ook een grote bron van armoede...
Oud 9 februari 2019, 12:22   #222
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Jaloersheid is ook een grote bron van armoede...
Leg dit eens uit?
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2019, 12:32   #223
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leg dit eens uit?
Niet tevreden met wat men heeft.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2019, 14:32   #224
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zijn gewoon altijd dezelfde mensen die tekort komen hoor. En het ergste is eigenlijk nog dat de meesten van hen beseffen en goed weten waar het probleem ligt maar er doodleuk niks aan willen doen omdat ze zo verdomd zwak of dom of een combinatie van beiden zijn.
Dit is gewoon niet waar. Neem mevrouw X en meneer Y.
Beiden werken, maar op een dag krijgt mevrouw X te horen dat ze kanker heeft en valt ze langdurig op een uitkering van de mutualiteit.
Tot overmaat van ramp overlijdt meneer Y en dus moet mevrouw kiezen, weduwenpensioen of uitkering mutualiteit, dit combineren mag niet.

Binnen een jaar tijd is mevrouw X van comfortabele positie twee verdieners, naar alleenstaand met hoe dan ook beperkte inkomsten en hoge uitgaven.

Ja, ze komt tekort, haar schuld?

Of neem gezin A , meneer blijkt een ziekte te hebben waardoor hij zijn job niet meer kan doen, en het gezin moet verhuizen naar een aangepaste woning. Meneer krijgt invaliditeit maar met het inkomen van mevrouw wordt rekening gehouden, in vergelijking met vroeger, twee verdieners, zijn ze er op achteruit gegaan, maar de kosten liggen hoger dan vroeger. Eigen schuld? Dacht van niet.

Gezin B verwacht een derde kindje en bij geboorte blijkt dat het kind gehandicapt is en voortdurend zorg nodig zal hebben, mevrouw B zegt dus haar baan op. Fin gaat het veel minder goed dan vroeger, want zorg betekent ook rekeningen, eigen schuld?

Mevrouw V is alleenstaand met kinderen en verliest haar werk, haar gezinsinkomen daalt met een klap. Eigen schuld?

Nee dus, er is heel veel armoede waar mensen geen schuld aan hebben, en ook armoede waar het gedrag van mensen wel een factor is, maar zeggen dat het " dezelfde mensen zijn"?

Dat ze " dom " en " gemakzuchtig " zijn?
Sorry, dan weet je echt niet waarover je het hebt!

Laatst gewijzigd door alice : 9 februari 2019 om 14:32.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2019, 14:45   #225
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of er van uit gaan dat 'iemand' wel zal komen bijpassen(transfers...). Een beetje de filosofie van velen in het zuiden van het land en de politieke partijen waar ze voor kiezen.
Oud 9 februari 2019, 14:47   #226
DewareJakob

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Beiden werken, maar op een dag krijgt mevrouw X te horen dat ze kanker heeft en valt ze langdurig op een uitkering van de mutualiteit.
Tot overmaat van ramp overlijdt meneer Y en dus moet mevrouw kiezen, weduwenpensioen of uitkering mutualiteit, dit combineren mag niet.

Binnen een jaar tijd is mevrouw X van comfortabele positie twee verdieners, naar alleenstaand met hoe dan ook beperkte inkomsten en hoge uitgaven.

Of neem gezin A , meneer blijkt een ziekte te hebben waardoor hij zijn job niet meer kan doen, en het gezin moet verhuizen naar een aangepaste woning. Meneer krijgt invaliditeit maar met het inkomen van mevrouw wordt rekening gehouden, in vergelijking met vroeger, twee verdieners, zijn ze er op achteruit gegaan, maar de kosten liggen hoger dan vroeger. Eigen schuld? Dacht van niet.

Gezin B verwacht een derde kindje en bij geboorte blijkt dat het kind gehandicapt is en voortdurend zorg nodig zal hebben, mevrouw B zegt dus haar baan op. Fin gaat het veel minder goed dan vroeger, want zorg betekent ook rekeningen, eigen schuld?

Mevrouw V is alleenstaand met kinderen en verliest haar werk, haar gezinsinkomen daalt met een klap. Eigen schuld?

Nee dus, er is heel veel armoede waar mensen geen schuld aan hebben, en ook armoede waar het gedrag van mensen wel een factor is, maar zeggen dat het " dezelfde mensen zijn"?

Dat ze " dom " en " gemakzuchtig " zijn?
Sorry, dan weet je echt niet waarover je het hebt!
Dat is, denk ik, niet diegene die ze bedoelen. Dat zijn geen mensen die zich in 'hun armoede' nestelen.
Oud 9 februari 2019, 14:48   #227
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Totaal niet, waar zeg ik dat dit haar schuld is? Zo'n mensen moeten geholpen worden, veel eerder dan die nieuwkomers die hier nog nooit één cent hebben bijgedragen.

Citaat:
Tuurlijk niet hun eigen schuld, gewoon brute pech.

Citaat:
Toch iets meer dan in voorgaande situaties. Men kan al vroeg detecteren of een kind gehandicapt zal zijn en men kan dan nog altijd abortus plegen. Wie dit niet wil doen om die of die reden heeft dan inderdaad zelf schuld aan dergelijke situaties.

Citaat:
Alleenstaande vrouwen moeten geen kinderen hebben, eigen schuld dikke bult.

Citaat:
Het zijn inderdaad veelal dezelfde mensen die in de armoede verzeilen en er blijven.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2019, 14:54   #228
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

.....
Te kort? Een lustige weduwe zal je bedoelen !!!

Met de levensverzekering van hare vent, is ze de meest begeerde weduwe van het dorp en omstreken.

Ook de andere voorbeelden die je geeft, zijn flou.
Financiële tegemoetkomingen voor gehandicapten en dito kinderen zijn legio.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2019, 15:00   #229
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik ben lid van een gemeenschapspartij die een groot sociaal programma heeft, omdat ik wel degelijk erg sociaal ingesteld ben.
Niet in het minst door mijn afkomst: ik heb mijn vader altijd gekend als gehandicapte. Hij was ongeschoolde arbeider. Maar het grootste deel van zijn leven tot aan zijn pensioen, kon hij wel werken. En ging hij ook werken.

De laagste inkomens moeten omhoog. Niet door hen een pree te geven die boven het marktconforme is, maar wel door die pree niet te belasten zoals nu.

Afgezien daarvan, zijn het niet per sé de laagste inkomens die zich in schulden steken, maar wel die mensen die hun geldzaken niet kunnen beheren, onder andere door consumptiedwang en bla bla ...

Voor minstens één categorie zou de overheid wel met veel meer kracht ter hulp moeten komen: alleenstaande moeders waar "de papa" zijn verantwoordelijkheid ontvlucht.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2019, 15:43   #230
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er zijn er ook die zich arm en krom werken om de kids die zich vanzelfsprekend Einstein wanen tot hun dood school na school blijven lopen.
Tussendoor hun ouders profiteurs noemen ook nog eens.

Ja hoor...komt veel voor.
Oud 9 februari 2019, 15:46   #231
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Dat is, denk ik, niet diegene die ze bedoelen. Dat zijn geen mensen die zich in 'hun armoede' nestelen.
Zich nestelen in zijn armoede....
Sorry, ik kreeg even een kramp van het lachen.

Lijkt volgens mij heel erg op zich verwarmen met ijs.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 9 februari 2019 om 15:58.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2019, 15:47   #232
Johan Daelemans

Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 9 februari 2019 om 15:54.
Oud 9 februari 2019, 15:53   #233
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Met de levensverzekering van hare vent, is ze de meest begeerde weduwe van het dorp en omstreken.
Heeft die dan een levensverzekering? En is iemand met geld hmm... begeerlijk?
Oud 9 februari 2019, 16:34   #234
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Heeft die dan een levensverzekering? En is iemand met geld hmm... begeerlijk?
Alleszins is ze een pak beter af dan dat haar vent haar zou laten zitten. Nu is alles voor haar alleen. Bovendien kan ze nog kiezen tussen haar modale ziekte uitkering of een royaal pensioen.Het eventuele huis en al de andere bezittingen zijn nu ook voor haar alleen. Bij een scheiding blijft meestal een veel grotere sukkelaar over en in dat geval had ze niet moeten kiezen tussen pensioen of uitkering.
Zijn er kinderen krijgt men nog eens wezengeld en die bedragen zijn niet min.
Weduwen en of weduwnaars zijn zelden te beklagen op financieel gebied.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 9 februari 2019 om 16:35.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2019, 16:36   #235
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ben lid van een gemeenschapspartij die een groot sociaal programma heeft, omdat ik wel degelijk erg sociaal ingesteld ben.
Niet in het minst door mijn afkomst: ik heb mijn vader altijd gekend als gehandicapte. Hij was ongeschoolde arbeider. Maar het grootste deel van zijn leven tot aan zijn pensioen, kon hij wel werken. En ging hij ook werken.

De laagste inkomens moeten omhoog. Niet door hen een pree te geven die boven het marktconforme is, maar wel door die pree niet te belasten zoals nu.

Afgezien daarvan, zijn het niet per sé de laagste inkomens die zich in schulden steken, maar wel die mensen die hun geldzaken niet kunnen beheren, onder andere door consumptiedwang en bla bla ...

Voor minstens één categorie zou de overheid wel met veel meer kracht ter hulp moeten komen: alleenstaande moeders waar "de papa" zijn verantwoordelijkheid ontvlucht.
Over de alleenstaande papa's zullen we het maar niet hebben. Die moeten maar hun plan trekken. Die moeten het in de meeste gevallen wel doen zonder een vriendje sponsor die regelmatig iets toestopt of trakteert aan dat alleenstaande moedertje

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 9 februari 2019 om 16:42.
Oud 9 februari 2019, 16:50   #236
Eurosceptic
Minister

Standaard

Wat vinden jullie eigenlijk een normaal bedrag om als koppel maandelijks af te betalen aan een hypotheek?

Ik hoorde jaren geleden mensen die samen 1000 euro per maand afbetaalden en zo over 20 jaar een deftige eigendom op hun naam hadden staan.

Vandaag de dag zie ik zelden iets fatsoenlijkse staan waaraan je minder dan 1500 per maand afbetaalt. Ik wil dat alleen doen, maar twijfel eigenlijk welk inkomen ik moet hebben om dat probleemloos te kunnen doen. Ik denk dat ik er dan toch wel 3000 nodig heb.

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 9 februari 2019 om 16:51.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2019, 17:00   #237
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Wat vinden jullie eigenlijk een normaal bedrag om als koppel maandelijks af te betalen aan een hypotheek?

Ik hoorde jaren geleden mensen die samen 1000 euro per maand afbetaalden en zo over 20 jaar een deftige eigendom op hun naam hadden staan.

Vandaag de dag zie ik zelden iets fatsoenlijkse staan waaraan je minder dan 1500 per maand afbetaalt. Ik wil dat alleen doen, maar twijfel eigenlijk welk inkomen ik moet hebben om dat probleemloos te kunnen doen. Ik denk dat ik er dan toch wel 3000 nodig heb.
De meeste jonge koppels die ik ken die nu kopen en gaan voor iets deftigs hebben toch snel 1600-1800 euro pm.

Nugoed, als dat twee hooggeschoolden zijn, samen 5k netto, is dat goed te doen.

Als dat twee arbeiders zijn waarvan een part time werkt met 3000 euro netto samen...ander verhaal.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2019, 17:36   #238
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De meeste jonge koppels die ik ken die nu kopen en gaan voor iets deftigs hebben toch snel 1600-1800 euro pm.

Nugoed, als dat twee hooggeschoolden zijn, samen 5k netto, is dat goed te doen.

Als dat twee arbeiders zijn waarvan een part time werkt met 3000 euro netto samen...ander verhaal.
En waarom zouden twee arbeiders hetzelfde willen of moeten kopen als twee hooggeschoolden ?
Ik veronderstel dat jij ook niet hetzelfde huis zal kunnen kopen als Johan Thijs van KBC.
Men moet nu éénmaal leven naar zijn stand.
Oud 9 februari 2019, 19:16   #239
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En u hebt nu meteen de reden gevonden waarom op 13 februari er stevig gestaakt gaat worden. En als de regering en de werkgevers niet inbinden, er nog meer gestaakt gaat worden.

Er is onvrede. Grote onvrede. Zowel in de publieke sector als de private sector.

Zoals ik al eens zei: men verwacht dat piketten zelfs niet nodig zijn in enkele grote bedrijven in de metaal...men blijft zo ook wel weg.
En wat gaat dat stevig staken helpen?
Onze Waalse broeders zijn kampioenen in het staken, en kijk eens waar ze staan sinds tientallen jaren!
Er zijn inderdaad teveel mensen die denken "dat ze zomaar recht hebben" op reizen, iphones, restaurantbezoek, een auto, de laatste tv-modellen en allerlei snufjes. En die dat aankopen met geleend geld om achteraf vast te stellen dat ze er niet geraken! Sommige grootwarenhuizen enz smijten trouwens de kredieten/ afbetalingen naar hun hoofd...
Men moest eens meer op controle gaan in de huizen van diegenen die bepaalde rekeningen niet kunnen betalen! En kijken aan wat ze zoal geld uitgeven!
Men zou rare ontdekkingen doen!
Doet me ook denken aan vele "verrijkers" die meteen aan de kinderkweek beginnen terwijl het ocmw hun enig inkomen is! Wat zullen die vele kindjes binnen een aantal jaren te vertellen hebben?
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2019, 19:23   #240
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Vraag jij je nooit af hoe het komt dat dit vandaag niet meer mogelijk is?
Misschien omdat de vorige generatie(s) niet dagelijks werden gebombardeerd met reclame over allerlei spullen die toen nog niet of pas waren uitgevonden?
En men nu de mensen aanpraat dat ze dat allemaal nodig hebben om nog tussen andere mensen te durven komen? Waar je nu nog binnenkomt is het praten over de reis of reizen die ze gedaan hebben. Ook als hebben ze amper geld om tot daar te geraken en het all-in buffet en het plaatselijke strand het enige is tot waar ze geraken...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be