Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 januari 2020, 13:40   #221
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
...
Ook is me trouwens niet duidelijk wat er verstaan moet worden onder "fanatiek een godsdienst beleven" of "godsdienst beleven in een extremere vorm".
...
Dat zijn zo van die vragen en overwegingen om een boer mee van zijn paard te kunnen slaan.
Als ge (wilt) verstaat(n) wat ik bedoel.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2020, 13:41   #222
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
...
Is een christen in uw ogen "fanatiek wanneer die op zondag naar de dienst gaat?
....
Ga met een andere zijn kloten rammelen hé gast.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2020, 13:43   #223
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ga met een andere zijn kloten rammelen hé gast.
²
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2020, 15:12   #224
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Nee, dat is geen persoonlijk standpunt. Dat is het uitgangspunt van een rechtsorgaan ten overstaan van de burger. Een rechtbank doet geen uitspraken over de superioriteit of inferioriteit van een bepaald standpunt.

Ik ken eerlijk gezegd niemand die zijn persoonlijke standpunt als inferieur beschouwt ten opzichte van andere standpunten. Dat zou totaal onlogisch zijn.

In het geval van de duiveluitdrijving bij Layla kreeg het misdrijf de kwalificatie 'foltering'. Of iemand nu voor of tegen homoseksuele handelingen is, voor of tegen duiveluitdrijvingen, staat los van het gegeven dat iemand folteringen heeft ondergaan die de dood tot gevolg hadden. Dat is dan ook waarover geoordeeld is.

Uit Het Laatste Nieuws:

De rechtbank vond het evenmin bewezen dat de mogelijke lesbische geaardheid van Layla de drijfveer voor de feiten was. Haar ouders hadden het beste met haar voor en vertrouwden blindelings op de gebedsgenezer, maar dat nam volgens de rechtbank niet weg dat ze ook een eigen verantwoordelijkheid hebben in dit drama. “Het islamitisch geloof in duivels en de behandelwijze mogen er nooit toe leiden dat iemand op dergelijke wijze gefolterd wordt zoals bij Layla gebeurd is”, klonk het in het vonnis.
Kunt u niet uw persoonlijk standpunt ergens over los laten wanneer u zou worden gevraagd om ergens over te oordelen? Daar gaat de discussie over..er is verschil tussen dominantie( superioriteit) onderdanigheid ( inferioriteit) of gelijkheid, meestal het vertrekpunt voor een goede discussie.
Strikt religieuze moslims doen dit per definitie niet, omdat voor hen religie boven alle door mensen gemaakte wetten staat conform hun leer voor schrijft.

Stel dat mijn zoon te horen krijgt dat hij bij de bakker geen taart mag bestellen en als reden wordt opgegeven dat die weigering gebeurt omwille van zijn homoseksualiteit. Iemand zoals Jan is duidelijk, hij verdedigt dat recht van die bakker, wil je dan ( hypothetisch gesteld natuurlijk) dat Jan in de jury zit die moet oordelen over het handelen van die bakker en of iemand mag stellen dat hij zich door dat handelen gediscrimineerd voelt? Jan is ook al duidelijk geweest, hij ziet ook zijn geloof als superieur gedachtengoed tegenover anderen.

Natuurlijk stelt het hele probleem zich niet per definitie bij alle gelovigen maar wel bij fanatici die de leer of daarop gebaseerd gedachtengoed als superieur zien. Ik wil zeker Jan niet viseren als persoon maar wel de manier waarop hij denkt zijn geloof te moeten uitdragen.
Wie zegt dat een minder extreme duivelsuitdrijving geen schade toebrengt?
Het begint al bij de stigmatisering dat iemand door een duivel bezeten is, regelrechte middeleeuwen toch?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2020, 16:32   #225
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Kunt u niet uw persoonlijk standpunt ergens over los laten wanneer u zou worden gevraagd om ergens over te oordelen? Daar gaat de discussie over..er is verschil tussen dominantie( superioriteit) onderdanigheid ( inferioriteit) of gelijkheid, meestal het vertrekpunt voor een goede discussie.
Strikt religieuze moslims doen dit per definitie niet, omdat voor hen religie boven alle door mensen gemaakte wetten staat conform hun leer voor schrijft.

Stel dat mijn zoon te horen krijgt dat hij bij de bakker geen taart mag bestellen en als reden wordt opgegeven dat die weigering gebeurt omwille van zijn homoseksualiteit. Iemand zoals Jan is duidelijk, hij verdedigt dat recht van die bakker, wil je dan ( hypothetisch gesteld natuurlijk) dat Jan in de jury zit die moet oordelen over het handelen van die bakker en of iemand mag stellen dat hij zich door dat handelen gediscrimineerd voelt? Jan is ook al duidelijk geweest, hij ziet ook zijn geloof als superieur gedachtengoed tegenover anderen.

Natuurlijk stelt het hele probleem zich niet per definitie bij alle gelovigen maar wel bij fanatici die de leer of daarop gebaseerd gedachtengoed als superieur zien. Ik wil zeker Jan niet viseren als persoon maar wel de manier waarop hij denkt zijn geloof te moeten uitdragen.
In dat geval zal Jan slechts een uitspraak kunnen doen binnen de grenzen van de wet. Want ofwel heeft die bakker dat recht, ofwel heeft hij het niet. Als hij dat recht niet heeft, dan kan Jan geen uitspraak doen die daartegen ingaat. Ik vrees dus dat je voorbeeld niet zo goed gekozen is.

In die gevallen dat er enige speling op zit, wat met name het geval is als er open rechtsnormen in het spel zijn ("schade", "goede huisvader", e.d.), zal de overtuiging van het jurylid natuurlijk wel spelen. Sterker nog: daar mag ze ook spelen. Wat schade is of hoe een goede huisvader handelt is immers niet zo precies te omschrijven. Iedereen heeft daar zo zijn eigen ideeën over. Jij ook, en tamelijk onwrikbare zelfs, vermoed ik. Op dat vlak is het onmogelijk een "neutraal" standpunt in te nemen.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2020, 16:34   #226
Guinevere
Banneling

Standaard

Citaat:
Het begint al bij de stigmatisering dat iemand door een duivel bezeten is, regelrechte middeleeuwen toch?
Dat is geen stigma maar een vaststelling van een bepaald feit. Het kan gebeuren en dan is er weldegelijk gepaste hulp nodig. Dit heeft niet noodzakelijk met homoseksualiteit te maken maar iemand die homodaden pleegt is wel onder de invloed van het kwade, of de duivel (geweest). Maar ja, bij uitbreiding is iedereen die niet onder invloed van Allah swt is, toch een prooi voor de duivel. Moslims mogen dit wel geloven, want vrijheid van godsdienst.

Laatst gewijzigd door Guinevere : 13 januari 2020 om 16:36.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2020, 16:35   #227
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Dat is geen stigma maar een vaststelling van een bepaald feit. Het kan gebeuren en dan is er weldegelijk gepaste hulp nodig. Dit heeft niet noodzakelijk met homoseksualiteit te maken maar iemand die homodaden pleegt is wel onder de invloed van het kwade, of de duivel (geweest).Moslims mogen dit wel geloven, want vrijheid van godsdienst.
Ze mogen die onzin geloven maar ze mogen het niet gebruiken als rechtvaardiging voor het plegen van misdrijven zoals foltering.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2020, 16:41   #228
Guinevere
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ze mogen die onzin geloven maar ze mogen het niet gebruiken als rechtvaardiging voor het plegen van misdrijven zoals foltering.
Ik zou zeggen dat een duivel uitdrijving niet tot moord kan leiden? Echt het fijne weet ik er niet van. Maar normaal is dat fysiek niet zo'n kwelling.. Ik ken persoonlijk ook geen geval van jinn bezetenheid, en volgens mij komt het toch zelden voor. Tenzij er sprake is van zwarte magie, enz.

Laatst gewijzigd door Guinevere : 13 januari 2020 om 16:43.
Oud 13 januari 2020, 16:51   #229
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere;9222859[B
]Ik zou zeggen dat een duivel uitdrijving niet tot moord kan leiden?[/b] Echt het fijne weet ik er niet van. Maar normaal is dat fysiek niet zo'n kwelling.. Ik ken persoonlijk ook geen geval van jinn bezetenheid, en volgens mij komt het toch zelden voor. Tenzij er sprake is van zwarte magie, enz.
Blijkbaar wel hé.
Oud 13 januari 2020, 16:55   #230
Guinevere
Banneling

Standaard

Citaat:
Blijkbaar wel hé.
Dan zijn er zeker sprake van menselijke fouten. En dienen de plegers daarvoor idd te worden gestraft.
Een jinn kan je natuurlijk niet doden. Ik heb geen problemen met de rechtspraak in het geval van Layla.
Oud 13 januari 2020, 17:02   #231
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Een jinn kan je natuurlijk niet doden..
En superman ook niet.

Het monster van Loch Ness ook niet, en een eenhoorn …

die kunt ge ook niet doden.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2020, 17:03   #232
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan zijn er zeker sprake van menselijke fouten. En dienen de plegers daarvoor idd te worden gestraft.
Een jinn kan je natuurlijk niet doden. Ik heb geen problemen met de rechtspraak in het geval van Layla.
Misschien moeten we de koe eens goed met de horens vatten. Er bestaat geen duivel en bijgevolg moet, noch kan er een duivel uitgedreven worden. Zogenaamde duiveluitdrijvingen zijn primitieve en blijkbaar gevaarlijke praktijken die eigenlijk zouden moeten verboden worden.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 januari 2020 om 17:06.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2020, 17:10   #233
Guinevere
Banneling

Standaard

Citaat:
Kafir??? zal het gaan ? Wanneer u niet begrijpt waar de discussie over gaat wat doe je hier dan?
Eigen rechtbanken? In your dreams...
Dat zal nooit gebeuren, wees daar maar van overtuigd. Tenzij u met geweld een islamitische staat hier wilt organiseren, bedoeld u dat?
Ik weet waar de discussie over gaat. Alleen vind ik ze niet logisch, begrijp je dat? Men wil religieuzen berechten maar als men ze uit de rechtbank in posities van autoriteit (jury, advocaat, rechter) begint te weren... gaat dit weldegelijk tot eigen of islamitische rechtbanken leiden natuurlijk. En dat is volgens mij de hoofdreden dat de traditio's dit soort discussies liever niet voeren. Want het zou tot systeemveranderingen kunnen leiden waarbij die van hun op de schop gaat. Als er ooit een jurylid omwille van religie zou worden gewraakt dan volgt er zeker een doofpot operatie. Dus het zal gewoon niet zo snel gebeuren.
Oud 13 januari 2020, 17:11   #234
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja... natuurlijk. Dat weet iedereen...
Oud 13 januari 2020, 17:14   #235
Guinevere
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Misschien moeten we de koe eens goed met de horens vatten. Er bestaat geen duivel en bijgevolg moet, noch kan er een duivel uitgedreven worden. Zogenaamde duiveluitdrijvingen zijn primitieve en blijkbaar gevaarlijke praktijken die eigenlijk zouden moeten verboden worden.
Zowel de duivel of jinns, als bezetenheid bestaan.

Bv. De islamitische geleerde Bilal Philips, oprichter van Islamic Online University, heeft er zelf ooit een thesis (The exorcist tradition in islam) over geschreven in zijn opleiding. Hij onderwijst het ook in z'n eigen universiteit.

Laatst gewijzigd door Guinevere : 13 januari 2020 om 17:17.
Oud 13 januari 2020, 17:18   #236
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zowel de duivel of jinns, als bezetenheid bestaan.

Bv. De islamitische geleerde Bilal Philips, oprichter van Islamic Online University, heeft er zelf ooit een thesis (The exorcist tradition in islam) over geschreven in zijn opleiding. Hij onderwijst het ook in z'n eigen universiteit.
Hahahaha,

Dit hou je toch niet voor mogelijk?

Hij onderwijst het in zijn eigen universiteit... Waanzin gewoon.

Nu, op onze scholen leren ze de kleutertjes ook aan dat Sinterklaas bestaat. De bedoeling is wel dat je die fase ooit ontgroeit.
Oud 13 januari 2020, 17:33   #237
Guinevere
Banneling

Standaard

Citaat:
Hahahaha,

Dit hou je toch niet voor mogelijk?

Hij onderwijst het in zijn eigen universiteit... Waanzin gewoon.

Nu, op onze scholen leren ze de kleutertjes ook aan dat Sinterklaas bestaat. De bedoeling is wel dat je die fase ooit ontgroeit.
Ons geloof is wel op de Koran en hadith gebaseerd, en daarin worden engelen, jinns,... vermeld.
Over bezetenheid is er precies wel wat discussie onder geleerden.
Oud 13 januari 2020, 17:35   #238
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Ons geloof is wel op de Koran en hadith gebaseerd, en daarin worden engelen, jinns,... vermeld.
Over bezetenheid is er precies wel wat discussie onder geleerden.
Ik zou dat toch geen geleerden noemen.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2020, 18:01   #239
Guinevere
Banneling

Standaard

Citaat:
In dat geval zal Jan slechts een uitspraak kunnen doen binnen de grenzen van de wet. Want ofwel heeft die bakker dat recht, ofwel heeft hij het niet. Als hij dat recht niet heeft, dan kan Jan geen uitspraak doen die daartegen ingaat. Ik vrees dus dat je voorbeeld niet zo goed gekozen is.

In die gevallen dat er enige speling op zit, wat met name het geval is als er open rechtsnormen in het spel zijn ("schade", "goede huisvader", e.d.), zal de overtuiging van het jurylid natuurlijk wel spelen. Sterker nog: daar mag ze ook spelen. Wat schade is of hoe een goede huisvader handelt is immers niet zo precies te omschrijven. Iedereen heeft daar zo zijn eigen ideeën over. Jij ook, en tamelijk onwrikbare zelfs, vermoed ik. Op dat vlak is het onmogelijk een "neutraal" standpunt in te nemen.
... Laat de echte huisvaders hun kop daarover maar breken? In samenspraak met de echte huismoeder.

Nee maar echt

Laatst gewijzigd door Guinevere : 13 januari 2020 om 18:02.
Oud 14 januari 2020, 11:30   #240
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik citeer even uit de Standaard...
Wat kandidaat-juryleden op het web prijs-geven, kan bepalen of ze geweerd worden uit de jury van het euthanasieproces in Gent. Advocaat Walter Van Steenbrugge wil devote katholieken uitsluiten.

Blijkbaar ben ik niet de enige die het probleem opmerkt...en het niet eens is met uw stellingname, dat " iedereen wel functioneert als jurylid".

Bovendien was mijn voorbeeld juist heel goed gekozen, wanneer de wet stelt dat je geen handelingen mag uitvoeren die iemand schade berokkent en het handelen motiveert omwille van (zijn of haar) seksuele geaardheid, moet je dus oordelen over het begrip " schade".
Wie vindt dat homo's zondig zijn, en geen gelijke rechten verdienen zal emotionele, morele schade niet erkennen en enkel dit invullen als fysieke schade.
Wie vindt dat homo's gewone burgers zijn met gelijke rechten erkent die emotionele en morele schade wel.

Ik deel uw mening niet, omdat u daarmee heel wat gelovigen onrecht aan doet, veel mensen geloven in God maar kunnen zich bijvoorbeeld ook vinden in de gelijkstelling van homoseksuelen, en zullen dus wel hun mening kunnen vormen op de maatschappelijke erkenning van die gelijkheid.

Het zijn fanatici die hun religie daar voor blijven zetten. Advocaten moet eens op dit forum komen kijken!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be