Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 april 2020, 08:07   #221
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht

[i]De Britse econome Ann Pettifor over de noodzaak van een Green New Deal

Er zullen hoe dan ook 'taboes' sneuvelen.
Wat betreft Britse economen én wat betreft het sneuvelen van taboes, verkies ik Victoria Bateman.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2020, 08:09   #222
driewerf

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
De heropening van vele recyclageparken gisteren kan al beschouwd worden als een oefening voor "na de lockdown"..

Helaas,helaas,ondanks oproepen om niet direct allemaal tegelijk af te komen met spullen is hier en daar weer NIET geluisterd en er waren dus files...met de onvermijdelijke problemen aangaande "sociale distantie" ongetwijfeld...
Omdat velen de boodschap "niet allemaal tegelijk" interpreteren als "mijn buurman moet thuisblijven". De overheid had veel beter toestemming gegeven om naar het containerpark te gaan op basis van nummerplaat.
Oud 9 april 2020, 08:13   #223
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is eigenlijk de enige maatregel die zin zou hebben, en die had men gewoon van in 't begin moeten toepassen. Niet alleen ouderen lockdownen, maar ze ook "isoleren" van het virus, en mensen testen en goed uitrusten die ermee in contact moeten komen.
Wanneer je nu naar een supermarkt gaat dan zie je daar opvallend veel ouderen rondstruinen alsof er niks aan de hand is: in het midden van de gangpaden aan het slenteren en aan het rondkijken...

De ouderen voor onbepaalde tijd isoleren lijkt mij ook een zeer goede maatregel om de economie niet volledig om zeep te helpen. Dat in combinatie met massaal veel testen en verplichte quarantaine voor wie besmet blijkt te zijn.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2020, 08:14   #224
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
De heropening van vele recyclageparken gisteren kan al beschouwd worden als een oefening voor "na de lockdown"..

Helaas,helaas,ondanks oproepen om niet direct allemaal tegelijk af te komen met spullen is hier en daar weer NIET geluisterd en er waren dus files...met de onvermijdelijke problemen aangaande "sociale distantie" ongetwijfeld...

Ik vrees dat niet weinigen van die "hordes" eigenlijk diezelfde ongedisciplineerden" zijn,(veel gepensioneerden nota bene), die kortgeleden nog onze logistieke ketting op het randje van de breakdown gebracht hebben met hun hamstergedrag en nu alweer de boel aan het verzieken waren.

Jaja,de tuin is een absolute prioriteit.....

Ik vrees dat het geen mondmaskers moeten zijn,zelfs geen GAS-boete van 250 euro,maar een verplicht (anders boete 2500€!!) opzetten van EZELSOREN in de openbare ruimte ..(allemaal te vermijden door IN UW KOT te blijven)
De dwaasheid van de bevolking en het kuddegedrag zijn nog moeilijker in te perken dan dit virus.
Oud 9 april 2020, 09:21   #225
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Omdat velen de boodschap "niet allemaal tegelijk" interpreteren als "mijn buurman moet thuisblijven". De overheid had veel beter toestemming gegeven om naar het containerpark te gaan op basis van nummerplaat.
Dat begrijp ik ook niet, dat ze een simpele maatregel als even nummerplaten op even dagen niet kunnen bedenken.

En daarnaast het aanbod voorlopig beperken zoals bv geen bouwafval.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2020, 09:40   #226
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Wanneer je nu naar een supermarkt gaat dan zie je daar opvallend veel ouderen rondstruinen alsof er niks aan de hand is: in het midden van de gangpaden aan het slenteren en aan het rondkijken...
Daar is dan ook niks mis mee. Als die ziek worden en sterven is dat hun vrije keuze geweest, het gevolg van hun vrije handelingen. Zo hoort het he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2020, 09:42   #227
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
De dwaasheid van de bevolking en het kuddegedrag zijn nog moeilijker in te perken dan dit virus.
Waarom noemt gij dat dwaasheid ? Het kan toch goed zijn dat mensen het belangrijker vinden om van hun afval af te geraken dan om covid-19 niet te betrappen ? Dat zijn toch a priori vrije keuzes ? Daar draagt men toch dan individueel de gevolgen van ?

Het is zoals met naar een park gaan om te wandelen he: als je dat doet, kan je daar enkel maar mensen infecteren, of door mensen geinfecteerd worden, die dezelfde keuzes gemaakt hebben als jij. Dus is daar niks verkeerds aan: iedereen draagt de gevolgen van zijn eigen keuzes, en heeft de voordelen van zijn eigen keuzes. Dat is exact wat vrijheid inhoudt.
Oud 9 april 2020, 10:53   #228
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom noemt gij dat dwaasheid ? Het kan toch goed zijn dat mensen het belangrijker vinden om van hun afval af te geraken dan om covid-19 niet te betrappen ? Dat zijn toch a priori vrije keuzes ? Daar draagt men toch dan individueel de gevolgen van ?

Het is zoals met naar een park gaan om te wandelen he: als je dat doet, kan je daar enkel maar mensen infecteren, of door mensen geinfecteerd worden, die dezelfde keuzes gemaakt hebben als jij. Dus is daar niks verkeerds aan: iedereen draagt de gevolgen van zijn eigen keuzes, en heeft de voordelen van zijn eigen keuzes. Dat is exact wat vrijheid inhoudt.
Vrijheid ?
De Oude Grieken: het Lot (Noodlot) bepaalt het leven (de dood) v.e. mens.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2020, 11:13   #229
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Wat betreft Britse economen én wat betreft het sneuvelen van taboes, verkies ik Victoria Bateman.
OK.

Ouwe snoeper.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2020, 11:18   #230
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Inderdaad, u heeft gelijk. Mijn nederige excuses omdat ik dat dwaasheid heb genoemd
Oud 9 april 2020, 17:37   #231
driewerf

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
OK.

Ouwe snoeper.
oud?
Oud 9 april 2020, 18:48   #232
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Het Westen lost problemen op als kikkers. Als je aan een kikker vraagt een moeras te ontginnen breekt hij de dijken open om het water te laten wegstromen. In China en Rusland hebben ze plannen tot 10, 20 en 30 jaar. Hier willen ze alles overeind houden, de verworven rechten honoreren, individuele rechten respecteren, de overheid vergoedingen laten betalen omdat ze trage wegen niet toegankelijk maakt, herstellen naar de situatie van voor de crisis; kortom hier wil men problemen oplossen door het probleem te verergeren.

Een concreet voorbeeld van het probleem te trachten oplossen door het te verergeren zijn de subsidies en door overheid gefinancierde tijdelijke werkloosheid van sectoren die tijdens de crisis passé composé zijn. Ook na de crisis zullen sectoren als de toeristische luchtvaart, de ski-vakanties naar Tirol, de massatoerismeplaatsen, de wereldfestivals en Manneke Pis niet gloriëren als voorheen.

Wegens gebrek aan visie zal het Westen, Zuid- en Centraal Amerika en Afrika gedomineerd worden door China met Rusland als hun bondgenoot.
Hou Wit Rusland vanaf vandaag eens in de gaten. De president van dit land meent dat heel die lockdown niet nodig is en past die lockdown zo goed als niet toe in zijn land. Hij zegt met zoveel woorden bijna letterlijk : "Al die lockdowns zijn overdreven. Ga eerder naar de sauna, was uw handen met wodka en drink er ook wat van om het virus zo te vergiftigen. Dat is een goede methode om het virus te neutraliseren."

Goed, we geven hem (met ietwat verbazing) het voordeel van de twijfel. Belarus heef tot nu toe 16 overlijdens en 1486 besmettingen.

We zullen dus zien of de vodka van de president Aleksandr Loekasjenko zal helpen om het virus uit te schakelen of in te tomen. We duimen met hem, maar ik heb toch zo mijn bedenkingen. We zullen zien.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 april 2020 om 18:53.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2020, 18:52   #233
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Hou Wit Rusland vanaf vandaag eens in de gaten. De president van dit land meent dat heel die lockdown niet nodig is en past die lockdown zo goed als niet toe in zijn land. Hij zegt met zoveel woorden: " Al die lockdowns zijn overdreven. Ga eerder naar de sauna, was uw handen met wodka en drink er ook wat van om het virus zo te vergiftigen. Dat is een goede methode om het virus te neutraliseren."
Het is spijtig dat een goede beslissing met een domme uitspraak moet verkondigd worden. De juiste zou geweest zijn: Die lockdown is overdreven, er gaat niet meer dan 5% van het volk sterven, en de 95% overigen gaan daar dus binnen een maand of wat langer, voorgoed van af zijn, terwijl al die andere landen met hun lockdowns nog zitten te twijfelen of ze hun economische ramp gaan opgeven of nog dieper duwen.

Goeie moed, en probeer bij die 95% te zijn ! Moge de sterksten winnen ! Proost !

Laatst gewijzigd door patrickve : 9 april 2020 om 18:53.
Oud 9 april 2020, 18:54   #234
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is spijtig dat een goede beslissing met een domme uitspraak moet verkondigd worden. De juiste zou geweest zijn: Die lockdown is overdreven, er gaat niet meer dan 5% van het volk sterven, en de 95% overigen gaan daar dus binnen een maand of wat langer, voorgoed van af zijn, terwijl al die andere landen met hun lockdowns nog zitten te twijfelen of ze hun economische ramp gaan opgeven of nog dieper duwen.

Goeie moed, en probeer bij die 95% te zijn ! Moge de sterksten winnen ! Proost !
Tja men dacht dit ook in Engeland en in Zweden. Vooral Zweden meende het beter te weten en volhardde tamelijk lang in de boosheid van geen lockdown. Toch weer veel doden vandaag. Dat zijn de feiten.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 april 2020 om 18:59.
Oud 9 april 2020, 18:58   #235
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja men dacht dit ook in Engeland en in Zweden. Vooral Zweden meende het beter te weten en volhardde tamelijk lang in de boosheid. Toch weer veel doden vandaag. Dat zijn de feiten.
Kijk, is er al 5% van de Zweedse bevolking aan ? Nee ? Dan niet zeveren he. Hoeveel Zweden zijn er ? 5 miljoen of zo ? Dan kunt ge U aan 200 000 doden of zo verwachten, en waarschijnlijk zelfs minder. Dat is geen echt probleem he.

Zoals ik zegde, ge moet durven zeggen waar het echt om draait: om 5% doden, of om 95% winnaars.

In Belgie gaat dat dus om ongeveer 500 000 doden, en om 10 500 000 winnaars. Ge gaat die 10 500 000 winnaars toch genen ambras aandoen voor die 500 000 die dood gaan he.

Maar dan moet ge niet beginnen bleiten ook niet als er 50 000 doden zijn of zo, ge zijt dan nog maar pas bezig.

Mijn gevoel is trouwens dat het niet eens zoveel gaan zijn.

Maar nog eens, ge maakt het leven van meer dan 10 miljoen mensen toch niet zuur (echt zuur, met armoede en zo) om het leven van een miezerige 500 000 willen te redden he. En deze epidemie gaat er zoveel waarschijnlijk niet eens neermaaien.

Ge moet het wel van in 't begin durven zeggen dat ge die 5% opoffert voor het welzijn van die 95%.

Laatst gewijzigd door patrickve : 9 april 2020 om 18:59.
Oud 9 april 2020, 19:00   #236
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk, is er al 5% van de Zweedse bevolking aan ? Nee ? Dan niet zeveren he.

Zoals ik zegde, ge moet durven zeggen waar het echt om draait: om 5% doden, of om 95% winnaars.

In Belgie gaat dat dus om ongeveer 500 000 doden, en om 10 500 000 winnaars. Ge gaat die 10 500 000 winnaars toch genen ambras aandoen voor die 500 000 die dood gaan he.

Maar dan moet ge niet beginnen bleiten ook niet als er 50 000 doden zijn of zo, ge zijt dan nog maar pas bezig.

Mijn gevoel is trouwens dat het niet eens zoveel gaan zijn.

Maar nog eens, ge maakt het leven van meer dan 10 miljoen mensen toch niet zuur (echt zuur, met armoede en zo) om het leven van een miezerige 500 000 willen te redden he. En deze epidemie gaat er zoveel waarschijnlijk niet eens neermaaien.

Ge moet het wel van in 't begin durven zeggen dat ge die 5% opoffert voor het welzijn van die 95%.
Als men het vergelijkt met andere Scandinavische landen, lijkt Sweden toch verkeerd te hebben gegokt. En volgens mij gokt Denemarken nu verkeerd door te vroeg te 'ontlocken'. Maar ik kan verkeerd zijn. En ik hoop dit dan ook.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 april 2020 om 19:03.
Oud 9 april 2020, 19:02   #237
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als men het vergelijkt met andere Scandinavische landen, lijkt Sweden toch verkeerd te hebben gegokt. En volgens mij gokt Denemarken nu verkeerd door te vroeg te 'ontlocken'. Maar ik kan verkeerd zijn. En ik hoop dit hier ook.
Wat noem jij "verkeerd" ? Dat ze 95% van de mensen hun vrijheid teruggeven ?

Zijn er al 200 000 doden in Zweden ? Dan hebben ze toch nog marge ? Waarom panikeren die ?

Ik denk aan het goede van al die mensen die terug over hun elementaire vrijheden beschikken zoals kunnen gaan en staan waar ze willen. Dat is immens veel meer waard dan dat kleine percentage doden he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 9 april 2020 om 19:03.
Oud 9 april 2020, 19:08   #238
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat noem jij "verkeerd" ? Dat ze 95% van de mensen hun vrijheid teruggeven ?

Zijn er al 200 000 doden in Zweden ? Dan hebben ze toch nog marge ? Waarom panikeren die ?

Ik denk aan het goede van al die mensen die terug over hun elementaire vrijheden beschikken zoals kunnen gaan en staan waar ze willen. Dat is immens veel meer waard dan dat kleine percentage doden he.
Ja, als u het zo bekijkt . Het is een andere manier om de dingen te benaderen natuurlijk. Achteraf zullen we echt kunnen weten welke de manier het beste was. Want het zal nog een tijdje duren.

U kunt ook stellen- en dat ligt eerder in uw manier van denken- om niets te doen. Dat de sterkste moge overleven. Dat is ook een kijk op de zaken. Alleen, het zal maar uw moeder, of vader, of dochter, of zoon, zijn die sterft.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 april 2020 om 19:09.
Oud 9 april 2020, 19:27   #239
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, als u het zo bekijkt . Het is een andere manier om de dingen te benaderen natuurlijk. Achteraf zullen we echt kunnen weten welke de manier het beste was. Want het zal nog een tijdje duren.

U kunt ook stellen- en dat ligt eerder in uw manier van denken- om niets te doen. Dat de sterkste moge overleven. Dat is ook een kijk op de zaken. Alleen, het zal maar uw moeder, of vader, of dochter, of zoon, zijn die sterft.
Tuurlijk. Maar dat is niet anders dan met kanker, een auto ongeluk of een hart aanval he.

Ik zeg niet zomaar dat men "niks moet doen". Ik zeg dat men eigenlijk niks KAN doen. En dat wat men doet, niet veel zal uithalen wat die epidemie betreft (wel iets, maar niet veel), en vooral veel extra schade veroorzaakt die nergens nodig voor was.

Ik denk dat dit, wat men ook doet, niet te stoppen is. Men kan het bevriezen, door de maatschappij te bevriezen (lockdown). En dat is het dan ook zo wat. Maar de maatschappij bevriezen is heel schadelijk. En vroeg of laat kan men dat niet meer volhouden, en moet men wel weer verder. En dan staat men met die epidemie waar men stond, ervoor. Die komt dan ook weer uit de koelkast. Maar wel met veel extra schade. Dan moet men met een beschadigde maatschappij die epidemie toch ondergaan. Dubbele leed.

Daar is een uitzondering op: als die tijd die men in de koelkast zat, een remedie of een vaccin voortbrengt. Maar dat is een zware gok. Als men volgende maand een geneesmiddel heeft, of een vaccin, dan was die lockdown een goed idee. In alle andere gevallen krijgen we toch een tweede golf, en zijn al die kosten en inspanningen voor niks geweest.

Laatst gewijzigd door patrickve : 9 april 2020 om 19:28.
Oud 9 april 2020, 19:33   #240
Karel Martel B

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alleen, het zal maar uw moeder, of vader, of dochter, of zoon, zijn die sterft.
Dat maakt geen verschil uit.

Uiteindelijk is dat de betekenis een volwassene te zijn: de moeilijke beslissingen niet uit de weg durven te gaan, en eenmaal de beslissing genomen, leven met de gevolgen.

Het zal er misschien op uitdraaien, dat wij, de burgers, de beslissing zullen moeten nemen wanneer de lockdown eindigt, omdat het onze leiders aan moed ontbreekt.

Liberals say that guns are for killing people because that’s what they use them for.
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be