Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 december 2020, 12:46   #221
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Overigens, Oosten, als jouw voorkeur zou gaan naar het "Vlaams" dan vraag ik mij toch af welk Vlaams? Het Vlaams is immers een soepje van ettelijke dialecten. In het vroegere Joegoslavië hadden ze iets artificieel gemaakt, namelijk het Serbo-Kroatisch. Hier dan een synthese van West-en Oost-Vlaams met een flinke scheut Antwerps-Brabants en een goeie dosis Limburgse peper?Ik zie het hier niet gebeuren. Laat het "Vlaams" voor wat het in werkelijkheid is: een waaier van streekgebonden dialecten. Op zichzelf zijn ze allemaal respectabel en dikwijls inspirerend. Mijn oorspronkelijk dialect is het West-Vlaams uit de kuststreek dat ik enkel gebruik wanneer ik de familie bezoek aldaar. Overigens, ik merk dat zelfs de hardleers dialect sprekende West-Vlamingen er helemaal niet meer van opkijken wanneer ze in het Nederlands worden aangesproken. Dan antwoorden ze in het Nederlands, dikwijls met een min of meer uitgesproken accent, maar daar struikelt niemand over. Accenten vind je in elk land.
Indien we, in plaats van altijd naar het Noorden te kijken als onmondige kinderen, ons hadden toegelegd op ons Vlaams, dan hadden we al lang een eigen taal gehad.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 12:47   #222
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Onze N-VA Minister-President Jambon heeft het al dikwijls gehad over een 'vlaamse canon' maar verder is het stil gebleven...

Als deze blauwdruk voor de opvoeding van de toekomstige generaties jonge Vlamingen ooit af geraakt, gaan ze de volgende generatie kunnen aanleren 'wie zij zijn, en wat hun identiteit is'.

Maar voor dit gigantische werkstuk af gaat raken, vrees ik dat onze identiteit nog enkele jaren stof gaat zijn voor leuke debatten.
Nog zo'n fantoom.
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 12:54   #223
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Ik kan jullie bijtreden, natuurlijk.
Maar ik heb hier nog geen halve letter gelezen wat die Vlaamse identiteit nu wel zou zijn.
En nog minder wat deze mij zou hebben opgebracht in mijn leven.

Ik begin het vieze gevoel te krijgen dat sommige zelf uitgeroepen flaminganten die Blut und Boden Vlaamse identiteit gebruiken om hun plat racisme op te stoelen.
Maar ergens geboren worden uit bepaalde ouders is puur toeval en dus geen enkele reden om fierheid uit te puren.

Dus mijn besluit uit deze draad is : ik ben toevallig Vlaming en dat heeft mij tot hier toe nog geen halve frank of cent meer opgeleverd.

Ik wens de VRT veel succes met die abstracte begrip Vlaamse identiteit. Maar ik kan nu al voorspellen dat voor de echte identitaire Vlaemen de getoonde Vlaamse identiteit op de VRT wel weer niet de juiste zal zijn.
Mijn beste, misschien is het u nog niet opgevallen (wat ik serieus betwijfel), maar de grote meerderheid van de Vlaamsnationalisten zijn volstrekt niet van het Blut und Boden type. Die B&B's zijn een folkloristisch verschijnsel van enkele wackos. Net door hun zeldzaamheid vallen ze op wanneer ze hier of daar opduiken. Het zijn de Belgicanos die voortdurend er een soort van verborgen 5e kolonne pogen van te maken.
Wat die voorgenomen poging van de VRT-betreft, ik zie het liever niet gebeuren. Net zomin als de poging van de Vlaamse regering om een "Canon" op te stellen van de Vlaamse cultuur. Al die bemoeienissen zijn misschien niet slecht bedoeld maar geven van bij de start aanleiding tot een eindeloos en dodelijk vermoeiend gekissebis.
Groeten van een overtuigde Vlaming die wel veel verder kijkt dan de grenzen van dit "Gewest".
Oud 12 december 2020, 13:50   #224
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Arm mevrouwtje.
Ik weet heel goed waar het huidige Vlaanderen ligt.
En ik weet ook dat dit een kunstmatige samenvoeging is van een deel van het historische Vlaanderen, een deel van het historische Brabant en een deel van het historische graafschap Loon.
Limburg behoorde (bijna) volledig tot het Graafschap Loon.

Domheid als identiteit van de zelf uitgeroepen flamingant, U bent echt de ideale illustratie daarvan.
Hewel als u het dan toch zo goed weet wat kom je dan af met dat mijn Limburgse voorouders niets zouden hebben bijgedragen aan het huidige Vlaanderen... Zij liggen mee aan de wortels van het huidige Vlaanderen en daar en over niets anders draait het...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 14:06   #225
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
U wil dus niet assimileren of zelfs niet eens integreren zoals de rechtse rukkers wel van andere mensen eisen als ze in Vlaanderen komen wonen.
Van hypocrisie gaan rechtse rukkers blijkbaar echt niet dood.
Integendeel die rechtsen verheffen hypocrisie tot grote Vlaemschen waarde.
Kan niet missen dat vele mensen zich schamen voor de rechtse Vlaemschen.
Wow wat heb jij je Belgische hypocriete lessen goed geleerd...
Verdomme met welk recht durven hier die achterlijke Vlamingen de grote francofonie zijn vrije en infiltrerende toegang op zijn rechtmatig veroverde Vlaamse gronden ontzeggen???
God wat zijn die Vlamingen toch achterlijk dat ze durven afkomen met een eigen Vlaamse aard en eigen Vlaamse kenmerken en dat tegenover de grote Francofonie die niet anders doet dan zich zelf van s'morgens tot s'avonds op te hemelen en te bezingen...
En natuurlijk, zoals ze de Vlamingen hebben doordrongen van de les dat ze als Vlaming alleen maar tweedehands achterlijke individuen zijn hoe zouden diezelfde Vlamingen nu durven vragen van nieuwkomers van over de heel wereld die zich in Vlaanderen willen vestigen dat zij zich aan hun Vlaamse omgeving zouden aanpassen...???
Man, man, wij moeten de Turkse jeugd die hier de hitlergroet, oei het is Erdogangroet als verenigd Turks (mag niet Vlaams zeggen zelfs als ze hier al meerdere generaties wonen) samenhorigheidsgevoel van hunne voetbalclub aanvaarden; wij moeten hier de kopvod en andere denigrerende symbolen van misogyne godsdiensten aanvaarden... Maar verdomme voor wie nemen wij ons wel dat wij durven respect en eerbied vragen voor onze eigenheid...

Vlaamse eigenheid bestaat niet, mag niet bestaan in bekrompen la Belgique... Wanneer ga jij dat eens doorhebben in plaats van hier jouw regelrechte anti-Vlaams-racistische preek te komen afdraaien... en hem nog willen doen doorgaan voor wijsheid...
Oud 12 december 2020, 14:07   #226
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn beste, misschien is het u nog niet opgevallen (wat ik serieus betwijfel), maar de grote meerderheid van de Vlaamsnationalisten zijn volstrekt niet van het Blut und Boden type. Die B&B's zijn een folkloristisch verschijnsel van enkele wackos. Net door hun zeldzaamheid vallen ze op wanneer ze hier of daar opduiken. Het zijn de Belgicanos die voortdurend er een soort van verborgen 5e kolonne pogen van te maken.
Wat die voorgenomen poging van de VRT-betreft, ik zie het liever niet gebeuren. Net zomin als de poging van de Vlaamse regering om een "Canon" op te stellen van de Vlaamse cultuur. Al die bemoeienissen zijn misschien niet slecht bedoeld maar geven van bij de start aanleiding tot een eindeloos en dodelijk vermoeiend gekissebis.
Groeten van een overtuigde Vlaming die wel veel verder kijkt dan de grenzen van dit "Gewest".
Belgicanos? De eerbaarheid die gij poogt te doen uitschijnen, mag per direct in de vuilbak gekieperd worden.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 14:07   #227
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Tja, terug naar de middeleeuwen.
Ik dacht dat alleen het streven van Groen was door ons onze energie en moderne mobiliteit af te nemen.
Blijkbaar zijn er nog Vlaemsche zotten die naar de 4de eeuw terug willen.
Ammai....ik wist niet dat God zoveel categorien zotten heeft geschapen.
Typisch francofone eigenschap... Vanaf het moment dat zij iets veroverd hebben mag men zeker niet verder teruggaan naar het verleden...
Zij zijn er en zij blijven, punt...
Oud 12 december 2020, 14:09   #228
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Selectieve organisatorische blindheid.
Met de pravdagazet als toeterende luidspreker voor hun bekrompen grootheid...
Oud 12 december 2020, 14:14   #229
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Absurd, ik heb twee jaar in New York gewoond. Ik was geen Belg of een Vlaming maar een New Yorker. Grappig was wel dat ik per toeval een Vlaamse tegenkwam die op het consulaat of ambassade werkte. Die viel achterover omdat ik nooit deelnam aan hun samenkomsten en wou me onmiddelijk inlijven.
Ik ben een beleefde jongen en zei dat ik zeker zou deelnemen aan hun dinges. Bij mezelf dacht ik, blaas hem op kut. Ik kan die mensen niet begrijpen dat ze geen afstand kunnen nemen van hun herkomst. Men verwijt Turken en Marrokanen dat ze in hun kring blijven maar veel Vlamingen zijn geen haar beter in buitenland. Blijf dan thuis onder uw kerktoren.
Waarom verwijt jij dat aan Vlamingen, Turken en Marokanen en zwijg je braaf over de grote francofonie die niet alleen zich weigert aan te passen, maar zijn eigen waarden als de enige juiste opdringt overal waar ze er in slaagt om maar iets in de pap te brokken te hebben...
Bovendien als er een volk is dat zich overal aanpast dan zijn het wel de Vlamingen... Maar geef toe dat jij weigerde met die Vlamingen om te gaan, niet omdat het Vlamingen waren, maar omdat de grote francofonie je dat zo goed en grondig geindoctrineerd had...
Over bekrompenheid gesproken...
Oud 12 december 2020, 14:20   #230
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Ik heb dat helemaal anders ervaren. Terwijl al onze Europese buren met elkaar optrekken in het buitenland blijven Belgen net van elkaar weg. Terwijl Fransen, Nederlanders, Duitsers en Engelsen ongegeneerd hun taal spraken onder elkaar spraken Belgen Engels als ze dan toch met elkaar in contact kwamen, zeker als er niet Belgen in de buurt waren. Ik heb dat meerdere keren ervaren. Zeer raar.
Wat in feite grote bekrompenheid is wil hij ons hier verkopen als het omgekeerde... Francofoon bekrompener dan dat kan moeilijk...
Oud 12 december 2020, 14:25   #231
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Volledig akkkoord !
De rechtse rakkers vragen van andere mensen die hier komen wonen volledige assimilatie, op zijn minst totale integratie.
Maar als ze zelf in het buitenland gaan wonen, dan willen ze Vlaming blijven en dat zo hard mogelijk uitschreuwen.
Ik heb mij altijd afgevraagd, en doe dat trouwens nu nog, wat is dat zogenaamde gevoel van "Vlaming zijn" ?
Mijn conclusie is steeds...Ik ben Vlaming, en daar ben ik vet mee.....
volledige assimilatie
Waarom jezelf al bloot te geven door met regelrechte leugens af te komen die totaal niets met de werkelijkheid van doen hebben...
Bang dat het anders er te dik zou opliggen dat je gewoon Belgische anti-Vlaams geindoctrineerde taal komt vertellen...
Iets wat overal in de wereld gewoon de werkelijkheid is en schering en inslag, dat wordt ineens de Vlamingen als niet kunnen aangerekend...
Durf jij jezelf na al jouw haatdragende, onverdraagzame taal nog in de ogen zien???

Laatst gewijzigd door marie daenen : 12 december 2020 om 14:25.
Oud 12 december 2020, 14:29   #232
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Indien we, in plaats van altijd naar het Noorden te kijken als onmondige kinderen, ons hadden toegelegd op ons Vlaams, dan hadden we al lang een eigen taal gehad.
Maar dat mocht toch niet in la Belgique...
Vroeger kreeg de Vlaamse jeugd strafpunten op school als ze, zelfs op de speelplaats Vlaams en niet frans, durfden praten...
Oud 12 december 2020, 14:31   #233
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Kan ik alleen maar voor de 100% akkoord mee zijn...
Ik zie die hele zogezegde Vlaamse canon gewoon als een Belgisch middel om de Vlamingen nog wat meer tegen elkaar in het harnas te jagen...
Je weet wel, verdeel en heers... waar la Belgique al vanaf de eerste dag zo enorm groot in was...
Oud 12 december 2020, 14:43   #234
stuyckp
Banneling

Standaard

volledige assimilatie.
Werklozen die niet verder dan de kerktoren geraken kijken teveel naar startrek.
Resistance is futile.
You will be assimilated.

Niemand vraagt volledige assimilatie. Men vraagt integratie. Groot verschil.
Typisch vlaming zijnde, als ik in een ander land kom, spreek ik de taal van dat land als dat enigzins voor mij mogelijk is, en neem ik bepaalde gebruiken over.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 15:14   #235
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Maar dat mocht toch niet in la Belgique...
Vroeger kreeg de Vlaamse jeugd strafpunten op school als ze, zelfs op de speelplaats Vlaams en niet frans, durfden praten...
De vraag is of het wenselijk is een aparte taal te hebben van het Nederlands. Typen we dan in een taal die niet bij ons past nu? Mijn antwoord ken je al: 'neen'.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 15:27   #236
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
De vraag is of het wenselijk is een aparte taal te hebben van het Nederlands. Typen we dan in een taal die niet bij ons past nu? Mijn antwoord ken je al: 'neen'.
Inderdaad, ik denk dat de meeste Vlamingen zich goed voelen met het huidige Nederlands als Vlaamse voertaal...
Wat niet wil zeggen dat ik wil dat de Vlaamse streektalen verdwijnen; in tegendeel zelf; maar ik zie wel in dat iedere streektaal districtgebonden is en dus niet voor het hele Vlaamse gebied kan tellen...
Om er dan maar een nieuwe verzamelde bij te maken zie ik ook het nut niet in...
Oud 12 december 2020, 16:00   #237
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Inderdaad, ik denk dat de meeste Vlamingen zich goed voelen met het huidige Nederlands als Vlaamse voertaal...
Wat niet wil zeggen dat ik wil dat de Vlaamse streektalen verdwijnen; in tegendeel zelf; maar ik zie wel in dat iedere streektaal districtgebonden is en dus niet voor het hele Vlaamse gebied kan tellen...
Om er dan maar een nieuwe verzamelde bij te maken zie ik ook het nut niet in...
Gelukkig is er wartaal en die word hier en overal veel gesproken.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 16:21   #238
De Rode Willem

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Niemand vraagt volledige assimilatie. Men vraagt integratie. Groot verschil.
Typisch vlaming zijnde, als ik in een ander land kom, spreek ik de taal van dat land als dat enigzins voor mij mogelijk is, en neem ik bepaalde gebruiken over.
"Onze" psychologisch en politiek meerdere geeft weer maar eens een staaltje van zijn totale politiek ongeïnformeerdheid.
https://www.vlaamsbelang.org/persnot...aanderen-2007/

Citaat:
De krachtlijnen van het programma zijn:

Vlaamse welvaart voor iedereen door een sterke economie in een onafhankelijk Vlaanderen
veiligheid door een harde aanpak van de criminaliteit
immigratiestop, kordate assimilatiepolitiek en afschaffen van het vreemdelingenstemrecht
recht op vrije meningsuiting en stopzetting van het cordon sanitaire
klemtoon op de rol van de fundamentele Europese waarden en normen
En P.S.
Ook uw psychologische glazen bol is echt maar een plastiek prul uit den Action.
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 17:46   #239
TREBRON
Europees Commissaris

TREBRON's schermafbeelding

Standaard

Blijkbaar is het normaal dat men fier is op zijn identiteit en van alle volkeren wordt dat aanvaard door de andere volkeren, Een Waal is fier Waal te zijn en is fier op andere Walen. Er is echter één volk dat zichzelf niet kan verdragen. In Vlaanderen worden Vlamingen die zich Vlaming durven noemen Nazi's genoemd.
De reden dat ze altijd het onderspit gaan delven.
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 17:50   #240
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Blijkbaar is het normaal dat men fier is op zijn identiteit en van alle volkeren wordt dat aanvaard door de andere volkeren, Een Waal is fier Waal te zijn en is fier op andere Walen. Er is echter één volk dat zichzelf niet kan verdragen. In Vlaanderen worden Vlamingen die zich Vlaming durven noemen Nazi's genoemd.
De reden dat ze altijd het onderspit gaan delven.
Een volk kan een ander volk maar overheersen en nihileren alleen en alleen als er genoeg overlopers en nestbevuilers zijn bij dat veroverde volk...

Het moet zijn dat als Vlaanderen rijk is in iets het wel degelijk daarin is...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be