Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 januari 2021, 16:04   #221
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik moet zeggen dat ik er niet bij kan dat men niet meer productiefaciliteiten bouwt. Ik wil best aannemen dat het opschalen technische problemen had, maar eens men weet hoe men het moet doen, wat is het probleem om 50 identieke eenheden in de wereld te bouwen ?
tegen dat die productiefaciliteiten gebouwd, gevalideerd en gekeurd zijn zijn er al weer meer concurrenten op de markt. verwacht wordt dat de markt die nu nagenoeg volledig in handen is van pfizer snel gaat overgenomen worden door bvb een J&J, wiens vaccin gewoon in de frigo bewaard kan worden, en waarvoor slechts 1 dosis nodig zou zijn.

een dergelijke investering zou dus nooit renderen
Oud 2 januari 2021, 16:34   #222
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik moet zeggen dat ik er niet bij kan dat men niet meer productiefaciliteiten bouwt. Ik wil best aannemen dat het opschalen technische problemen had, maar eens men weet hoe men het moet doen, wat is het probleem om 50 identieke eenheden in de wereld te bouwen ?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
fout...het is wel degelijk een geldkwestie.

Men kan niet verwachten dat de pharma nu extra produktielijnen gaat opzetten voor een,waarschijnlijk tijdelijke-,opstoot van produktie.....

Tenzij "de staat" dat allemaal gaat betalen,zowel de opbouw als de ,iets latere-, verwijdering van die produktielijnen (die binnen het jaar overbodig zullen blijken hé?)

En overigens is het vinden van personeel dat kan rekenen en lezen en schrijven nu al een probleem,ook voor de pharma......zelfs op een geautomatiseerde lijn...
Personeel dat dan binnen een jaar weer zou afgedankt moeten worden...

neen,het zal zijn zoals het nu is......of niet...

Het is voor "de staat" zaak om voldoende- en tijdige bestellingen te plaatsen dat die lijnen,van produktie tot in de bovenarm van een ontvanger,BLIJVEN draaien zolang dat nbodig geacht wordt....

DAT zal al een uitdaging blijken...
Niet alleen geld, lees rendement is een probleem.

Maar ook tijd speelt een belangrijke factor.
Tussen het beslissen een productiefaciliteit bij te bouwen en de opstart van die productielijn zitten heel veel zaken die in orde moeten gebracht worden.
Het is zelfs best mogelijk dat voor men aan de bouw kan beginnen, de productiefaciliteit niet meer nodig is.
Zeker als het een langdurige werking heeft.
Langst de andere kant, als het geen langdurig werkend vaccin is, zit men nog met de concurrentie.
Die hebben een vaccin dat makkelijker te bewaren en transporteren is, maar het is wel veel duurder.
Men is nu waarschijnlijk ook bij de andere producenten bezig een makkelijker te bewaren en te transporteren vaccin te ontwikkelen.
En dan moet de nieuwe installatie opnieuw aangepast worden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2021, 16:39   #223
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
tegen dat die productiefaciliteiten gebouwd, gevalideerd en gekeurd zijn zijn er al weer meer concurrenten op de markt. verwacht wordt dat de markt die nu nagenoeg volledig in handen is van pfizer snel gaat overgenomen worden door bvb een J&J, wiens vaccin gewoon in de frigo bewaard kan worden, en waarvoor slechts 1 dosis nodig zou zijn.

een dergelijke investering zou dus nooit renderen
Het spreekt vanzelf dat men hier als "klant" alles moet financieren he. Gewoon aan Pfizer een cheque schrijven om gans de infrastructuur te bekostigen.

Wij hebben hier staten die met de tientallen of honderden miljarden gesmost hebben. Daar kunnen best wat miljarden gebruikt worden om gewoon aan Pfizer te geven om fabrieken te bouwen. Zelfs al zijn die "eenmalig" rendabel voor dit vaccin.

Hoeveel zouden "maatregelen" nog niet kosten aan een maatschappij om een paar maanden te wachten met vaccinatie ? Een fractie van dat bedrag is genoeg om een vaccin fabriek uit de grond te stampen he.

Stel dat er een oorlog is, en je hebt een bedrijf dat U pantzers kan leveren. Maar hun fabriek maakt maar 5 tanks per week. Je kan hen vragen van daar 500 per week te maken, maar zij weten ook wel dat als ze zelf die fabriek moeten bouwen, die 2 maanden gaat draaien, en nadien niet rendabel meer is. Maar als jij als klant binnen een week 500 tanks wil, dan leg je gewoon het geld op tafel om die fabrieken te bouwen. Nadien is dat een cadeau aan het bedrijf, die doen daarmee wat ze willen. Eventueel blazen ze die op.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2021, 16:42   #224
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Tenzij "de staat" dat allemaal gaat betalen,zowel de opbouw als de ,iets latere-, verwijdering van die produktielijnen (die binnen het jaar overbodig zullen blijken hé?)
De GIGANTISCHE en DWAZE kosten die nu gemaakt worden zijn orden van grootte groter.

Kijk, blijkbaar heeft Pfizer 2 faciliteiten in de wereld, een in de USA, en een in Puurs. Je gaat mij niet zeggen dat er bijvoorbeeld in gans Frankrijk, in gans Duitsland, in gans Italie, in gans Spanje, .... niet genoeg middelen en personeel voorhanden zou zijn om de faciliteit in Puurs te copieren he. Als je daar genoeg tegen aan smijt, is dat daar toch binnen enkele weken ?

Stel dat je 10 miljard uittrekt om zo een faciliteit neer te poten. Denk je niet dat er binnen een maand zo een ding staat, met personeel en al ?
Oud 2 januari 2021, 16:51   #225
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De GIGANTISCHE en DWAZE kosten die nu gemaakt worden zijn orden van grootte groter.

Kijk, blijkbaar heeft Pfizer 2 faciliteiten in de wereld, een in de USA, en een in Puurs. Je gaat mij niet zeggen dat er bijvoorbeeld in gans Frankrijk, in gans Duitsland, in gans Italie, in gans Spanje, .... niet genoeg middelen en personeel voorhanden zou zijn om de faciliteit in Puurs te copieren he. Als je daar genoeg tegen aan smijt, is dat daar toch binnen enkele weken ?

Stel dat je 10 miljard uittrekt om zo een faciliteit neer te poten. Denk je niet dat er binnen een maand zo een ding staat, met personeel en al ?
Dat klopt allemaal, maar ze moeten eerst aan de nodige vergunningen geraken.
Kan in België tot 20 jaar duren voor ze eindelijk weten of je ze krijgt of niet.
Oud 2 januari 2021, 17:03   #226
morte-vivante

Standaard

Citaat:

tijd voor een anecdote. een bedrijf waar ik voor gewerkt heb wilde een deel van de productie van parenterale voeding overbrengen van europa naar china. de plannen van de productielijnen werden gecopieerd, op een recordtempo werd er in china een nieuwe fabriek opgezet, een copie van de europese site. toen de eerste testbatches van de band rolden waren de euforiemails van upper management niet bij te houden. en toen werd het stil. analyses van de testbatches brachten grote hoeveelheden onzuiverheden in het eindproduct aan het licht. maanden en maanden werd er gewerkt om de oorzaak te achterhalen. toen na meer dan een jaar de stekker uit het project werd getrokken hadden ze het nog steeds niet gevonden.
zelfs het direct copieren van de productielijn zoals ze toen gedaan hadden was geen garantie
Oud 2 januari 2021, 18:07   #227
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ziezo....
Ik hoor zonet dat "Belgie" geen zottigheden gaat doen.Er is beslist dat de 2de portie toegediend wordt op het juiste tijdstip.

Pfizer zou aan "Belgie" zowat 100000 porties per week kunnen gaan leveren ondertussen,dat is zelfs wat meer dan de eerder ingeschatte vaccinatiecapaciteit van 87000 per week ...

Ziezo,het bord is gezet.....nu kan het spel echt beginnen.Het zal reeds fantastisch zijn als vraag- en aanbodzijde in balans raken,want pas dan draait alles "als een zonnetje"....

Laatst gewijzigd door kelt : 2 januari 2021 om 18:08.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2021, 18:48   #228
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
tijd voor een anecdote. een bedrijf waar ik voor gewerkt heb wilde een deel van de productie van parenterale voeding overbrengen van europa naar china. de plannen van de productielijnen werden gecopieerd, op een recordtempo werd er in china een nieuwe fabriek opgezet, een copie van de europese site. toen de eerste testbatches van de band rolden waren de euforiemails van upper management niet bij te houden. en toen werd het stil. analyses van de testbatches brachten grote hoeveelheden onzuiverheden in het eindproduct aan het licht. maanden en maanden werd er gewerkt om de oorzaak te achterhalen. toen na meer dan een jaar de stekker uit het project werd getrokken hadden ze het nog steeds niet gevonden.
zelfs het direct copieren van de productielijn zoals ze toen gedaan hadden was geen garantie
't Ja, dat is met zo veel zaken.
Oud 2 januari 2021, 19:04   #229
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Nederland gaat maandag ook al beginnen en het zorgpersonneel komt eerst. In zeker opzicht start Nederland gelijk met België en sneller dan ons ook.

Laatst gewijzigd door Weyland : 2 januari 2021 om 19:05.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2021, 19:04   #230
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, tuurlijk, als je alles verandert, van toeleveringsbedrijven en al, is het niet omdat je dezelfde plannen hebt, dat je dezelfde installatie hebt, want als elk onderdeel door een andere onderaannemer wordt gemaakt, heb je enorm veel mogelijkheden dat het fout gaat, omdat er met onderaannemers soms een lang pad is van samenwerking en van kwaliteitscontrole. Ik heb eerlijk gezegd geen idee van de schaal of de complexiteit van zo een productie eenheid. Maar ik kan mij moeilijk indenken dat ze in Puurs een niet-voor-herhaling-vatbaar huzarenstukje hebben neergezet, waarbij men niet dezelfde onderdelen bij de zelfde onderaannemers enkele keren kan laten fabriceren.
Misschien onderschat ik totaal de gesofistikeerdheid van zo een productie afdeling. Misschien zijn daar unieke dingen aanwezig die maar 1 of 2 keer "lukken" en niet zomaar reproduceerbaar zijn. Maar het verwondert mij een beetje.

Laatst gewijzigd door patrickve : 2 januari 2021 om 19:05.
Oud 2 januari 2021, 19:42   #231
edwinp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Nederland gaat maandag ook al beginnen en het zorgpersonneel komt eerst. In zeker opzicht start Nederland gelijk met België en sneller dan ons ook.
nederland is maar één land, wij zijn er drie in één
edwinp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2021, 19:49   #232
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwinp Bekijk bericht
nederland is maar één land, wij zijn er drie in één
Dan hadden wij ook 3x sneller kunnen zijn.
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2021, 19:51   #233
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Het zou effectiever zijn indien we gewoon vaccins gaven aan de gemeenschappen en hen hun plan lieten trekken. Wachten op Walen om hen geen minderwaardigheidscomplex te bezorgen is nogal dwaas.

Laatst gewijzigd door Weyland : 2 januari 2021 om 19:51.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2021, 19:54   #234
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Het zou effectiever zijn indien we gewoon vaccins gaven aan de gemeenschappen en hen hun plan lieten trekken. Wachten op Walen om hen geen minderwaardigheidscomplex te bezorgen is nogal dwaas.
Inderdaad ,alweer een bijkomend argument voor de Vlaamse onafhankelijkheid.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2021, 20:07   #235
Jan Janssen
Minister-President

Standaard

Alweer een rusthuis waar ze niet kunnen vaccineren.

https://m.hbvl.be/cnt/dmf20210102_94462946
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2021, 20:09   #236
morte-vivante

Standaard

Citaat:
Ja, tuurlijk, als je alles verandert, van toeleveringsbedrijven en al, is het niet omdat je dezelfde plannen hebt, dat je dezelfde installatie hebt, want als elk onderdeel door een andere onderaannemer wordt gemaakt, heb je enorm veel mogelijkheden dat het fout gaat, omdat er met onderaannemers soms een lang pad is van samenwerking en van kwaliteitscontrole. Ik heb eerlijk gezegd geen idee van de schaal of de complexiteit van zo een productie eenheid. Maar ik kan mij moeilijk indenken dat ze in Puurs een niet-voor-herhaling-vatbaar huzarenstukje hebben neergezet, waarbij men niet dezelfde onderdelen bij de zelfde onderaannemers enkele keren kan laten fabriceren.
Misschien onderschat ik totaal de gesofistikeerdheid van zo een productie afdeling. Misschien zijn daar unieke dingen aanwezig die maar 1 of 2 keer "lukken" en niet zomaar reproduceerbaar zijn. Maar het verwondert mij een beetje.
identiek dezelfde machinerie, zelfde leveranciers. dat was het absurde eraan

ma zoals ik al zei, anecdotisch. meestal verloopt zoiets zonder onverwachte incidenten.
binnen dit en een half jaar gaan we kunnen kiezen tussen de vaccins. ik ben blij dat al die rusthuisbewoners, die nu na 10 maanden nog steeds een groot risico lopen ondanks alle rstrictieve maatregelen voor de rest van de samenleving, nu gerustgesteld kunnen worden met een vaccin. en het voordeel voor de rest van de samenleving: ze zijn de echte vaccinproefkonijnen
Oud 3 januari 2021, 07:22   #237
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
identiek dezelfde machinerie, zelfde leveranciers. dat was het absurde eraan
Ah, dat is wel eigenaardig dan !

Wij hebben wel al voorgehad dat als je van toeleverancier verandert, er wel verrassinkjes kunnen zijn, omdat er meestal een "leerfase" is met een toeleverancier. Doodgewoon omdat niet alles in de plannen staat, hoeveel aandacht je daar ook aan besteedt. Er zijn altijd kleine details waar niet aan gedacht werd en die je met schade en schande ondervindt als het product geleverd wordt "perfect volgens opgave". Maar eens een toeleverancier die details ook allemaal onder de knie heeft, is het nadien meestal puur kwestie van "bij te bestellen", en dat werkt in de meeste gevallen zonder problemen nadien. En ja, het kan zijn dat sommige toeleveranciers zelf dingen beseft hadden, en hun voorzorgen genomen hadden, zodat het product dat ze U leveren, inderdaad goed werkt. Je denkt dus dat je productbeschrijving perfect is, maar als je het aan een andere geeft, die wat minder vooruitziend is, en letterlijk doet wat je vraagt, dan bekom je iets dat problemen oplevert.

Maar als het bij dezelfde is, en die verandert niks aan zijn procede, dan werkt het meestal wel zonder problemen.

Citaat:
binnen dit en een half jaar gaan we kunnen kiezen tussen de vaccins. ik ben blij dat al die rusthuisbewoners, die nu na 10 maanden nog steeds een groot risico lopen ondanks alle rstrictieve maatregelen voor de rest van de samenleving, nu gerustgesteld kunnen worden met een vaccin. en het voordeel voor de rest van de samenleving: ze zijn de echte vaccinproefkonijnen
Voila Het is wel een faire deal zou ik zeggen: zij winnen erbij op korte termijn. En misschien op lange termijn ook.

Mijn zorg is eerder dat er niet genoeg vaccins zullen zijn binnen 6 maanden/8 maanden om in noodgeval heel snel een tweede aangepaste vaccinatie ronde te doen bij allen die al eens gevaccineerd waren, als men merkt dat de efficientie omlaag gaat (inherent, of wegens mutaties) en als zou blijken dat er dan een verkeerde immuunreactie optreedt.

Ik zou denken dat dat binnen een jaar of zo niet meer het geval zal zijn. Maar er is een riskant venster binnen 6 maanden.
Oud 3 januari 2021, 08:44   #238
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ah, dat is wel eigenaardig dan !

Wij hebben wel al voorgehad dat als je van toeleverancier verandert, er wel verrassinkjes kunnen zijn, omdat er meestal een "leerfase" is met een toeleverancier. Doodgewoon omdat niet alles in de plannen staat, hoeveel aandacht je daar ook aan besteedt. Er zijn altijd kleine details waar niet aan gedacht werd en die je met schade en schande ondervindt als het product geleverd wordt "perfect volgens opgave". Maar eens een toeleverancier die details ook allemaal onder de knie heeft, is het nadien meestal puur kwestie van "bij te bestellen", en dat werkt in de meeste gevallen zonder problemen nadien. En ja, het kan zijn dat sommige toeleveranciers zelf dingen beseft hadden, en hun voorzorgen genomen hadden, zodat het product dat ze U leveren, inderdaad goed werkt. Je denkt dus dat je productbeschrijving perfect is, maar als je het aan een andere geeft, die wat minder vooruitziend is, en letterlijk doet wat je vraagt, dan bekom je iets dat problemen oplevert.

Maar als het bij dezelfde is, en die verandert niks aan zijn procede, dan werkt het meestal wel zonder problemen.

Voila Het is wel een faire deal zou ik zeggen: zij winnen erbij op korte termijn. En misschien op lange termijn ook.

Mijn zorg is eerder dat er niet genoeg vaccins zullen zijn binnen 6 maanden/8 maanden om in noodgeval heel snel een tweede aangepaste vaccinatie ronde te doen bij allen die al eens gevaccineerd waren, als men merkt dat de efficientie omlaag gaat (inherent, of wegens mutaties) en als zou blijken dat er dan een verkeerde immuunreactie optreedt.

Ik zou denken dat dat binnen een jaar of zo niet meer het geval zal zijn. Maar er is een riskant venster binnen 6 maanden.
Nee, dat is eigenaardig.
Bij het verandere van lokatie zit je met heel veel factoren.
De luchtzuiverheid, luchtvochtigeheid en de watersamenstelling zijn ook dingen die je in rekening moet brengen.
Maar ook de samenstelling van het materiaal waaruit wegers gemaakt worden of transportbanden moet je in rekening brengen.

En binnen 6 maanden zijn er overschotten aan vaccins tegen covid, want dan zijn ze allemaal goedgekeurd.
Tegen november-december zal het probleem vooral liggen bij een te kort aan griepvaccins.
Daar waren nu al te korten van.
Oud 3 januari 2021, 09:14   #239
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De luchtzuiverheid, luchtvochtigeheid en de watersamenstelling zijn ook dingen die je in rekening moet brengen.
Maar ook de samenstelling van het materiaal waaruit wegers gemaakt worden of transportbanden moet je in rekening brengen.
Kijk, de externe omgevingsfactoren spelen normaal in zulke productieruimtes totaal geen rol, omdat de omgeving totaal gecontroleerd is. Je gaat mij niet zeggen dat een chemisch reactievat totaal anders gaat zijn als het in Puurs staat, of in Keulen he. Ik zou wel aannemen dat er misschien een of ander verschilletje is in het vermogen van de airco als het in Puurs staat of in Dubai, maar in verschillende Europese landen zal het wel zo verschillend niet zijn he.

En als je dezelfde toeleveringsbedrijven gebruikt, dan gebruiken die exact dezelfde materialen om de dingen uit te maken. Exact dezelfde staal soort, hetzelfde aluminium, hetzelfde rubber en zo voort.

Citaat:
En binnen 6 maanden zijn er overschotten aan vaccins tegen covid, want dan zijn ze allemaal goedgekeurd.
Ik denk dat dat pas binnen 1 tot anderhalf jaar het geval zal zijn.
Oud 3 januari 2021, 10:15   #240
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen Bekijk bericht
Alweer een rusthuis waar ze niet kunnen vaccineren.

https://m.hbvl.be/cnt/dmf20210102_94462946
Hoe langer ze wachten met vaccineren in de rusthuizen

hoe frequenter ze niet zullen kunnen vaccineren ,

wegens nieuwe Covid-uitbraak in de rusthuizen.

Daarom dat dit getalm zo ergerlijk is.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be