Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 oktober 2021, 10:23   #221
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Slowakije verklaarde zich op 17 juli 1992 soeverein, nam op 3 september een eigen grondwet aan en officieel splitste Tjechoslowakije zich op 1 januari 1993.
Dit is de weg die ook Vlaanderen zal moeten bewandelen, d.m.v. een politieke beweging onafhankelijkheid opeisen.
Een referendum schiet geen bal op, de uitslag hiervan wordt zonder pardon de prullenbak in gebonjourd.
Je vergeet wel:

- Dat het zelfbeschikkingsrecht van de deelgebieden in de Tsjechoslovaakse grondwet stond
- Dat het Slovaaks parlement die soevereiniteit met liefst 3/4 aannam
- Dat het Tsjechoslovaaks parlement in november 1992 ook met 70 procent instemde met de opheffing van de federatie
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2021, 11:02   #222
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Leugens kwetsen nog meer.

En als je wil uitdagen, ok.

Ga eens in de Antwerpse haven kijken, 85% van de logistieke arbeiders spreken Frans en/of Engels met een Afrikaans accent.
Maar wat heeft dat in godsnaam met het onderwerp van deze draad te maken?
Jouw probleem (evenals dat van Pajoske en gelijkgezinde belgicisten) is dat je doodsbang bent van een steeds nauwer samengaan van Vlaanderen met Nederland. Maar dat integratieproces schrijdt onherroepelijk verder, tot spijt en nijd van de belgicisten.
Oud 28 oktober 2021, 11:38   #223
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Je vergeet wel:

- Dat het zelfbeschikkingsrecht van de deelgebieden in de Tsjechoslovaakse grondwet stond
- Dat het Slovaaks parlement die soevereiniteit met liefst 3/4 aannam
- Dat het Tsjechoslovaaks parlement in november 1992 ook met 70 procent instemde met de opheffing van de federatie
Ik weet dat het niet één op één vergelijkbaar is, dat heb ik een stukje terug in deze discussie ook al aangegeven.
Waar het om gaat is dat er een politieke beweging nodig is om een onafhankelijk Vlaanderen te bewerkstelligen (zoals dit in Tjechoslowakije ook het geval was). Met alleen een referendum gaat het niet lukken, de uitslag hiervan wordt door de francofielen zonder pardon de prullenbak in gebonjourd.
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2021, 11:47   #224
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Jouw probleem (evenals dat van Pajoske en gelijkgezinde belgicisten) is dat je doodsbang bent van een steeds nauwer samengaan van Vlaanderen met Nederland. Maar dat integratieproces schrijdt onherroepelijk verder, tot spijt en nijd van de belgicisten.
Inderdaad de open grenzen tussen Vlaanderen en Nederland en de invoering van de Euro hebben de samenwerking en wederzijdse bezoeken in een geweldige stroomversnelling gebracht.

Zodanig dat er nu meer dagelijks verkeer is tussen Vlaanderen en Nederland dan tussen Vlaanderen en Wallonië.
Er zijn ook veel meer huwelijken tussen Vlamingen en Nederlanders dan tussen Vlamingen en Walen.

Dit tot groot verdriet van de Belgicisten.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2021, 11:57   #225
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Inderdaad de open grenzen tussen Vlaanderen en Nederland en de invoering van de Euro hebben de samenwerking en wederzijdse bezoeken in een geweldige stroomversnelling gebracht.

Zodanig dat er nu meer dagelijks verkeer is tussen Vlaanderen en Nederland dan tussen Vlaanderen en Wallonië.
Er zijn ook veel meer huwelijken tussen Vlamingen en Nederlanders dan tussen Vlamingen en Walen.

Logisch ook. Ik word straal genegeerd door Walinnen op Tinder, maar heb evenveel likes (honderden) uit Nederland als uit Vlaanderen. Françaises zijn ook gemakkelijker dankzij een gebrek aan communautaire politiek.

Ik heb ook enkel relaties gehad met Nederlandse en Vlaamse vrouwen, maar goed, dat ligt ook aan mij wellicht. Vaak erger ik me ook aan de minachting voor het Nederlands bij Franstaligen, maar met Frans praten heb ik geen probleem. Vlamingen hebben de reputatie weinig humor te hebben en mijn humor (ook al is die aanwezig) is ook de laatste tijd minder indien ten koste van mijn cultuur. Voor mij is die 'zelfrelativering' vis-?*-vis Franstaligen eerder een soort Stockholmsyndroom die andere Europeanen (waaronder Nederlanders) bijvoorbeeld niet pikken. Valt hard op.

Laatst gewijzigd door Weyland : 28 oktober 2021 om 12:02.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2021, 12:15   #226
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Om te beginnen ben ik geen Belgicist, ik ben voor een Europese Unie der volkeren.
Een unie waarbinnen niet de gewesten of staten belangrijk zijn maar de Europese Volkeren.

Het kan mij dus geen bal schelen, dat de Belgische en Nederlandse staten morgen ophouden te bestaan.
Staten en gewesten zijn slechts kunstmatige politieke uitvindsels, opgebouwd met geweld met het doel de macht van de volkeren in handen te krijgen.

Daarnaast heeft het heel veel te maken met het onderwerp van deze draad.
Het integratieproces waarover je het hebt, is namelijk een proces waarbinnen het Vlaamse volk zijn eigenheid verliest.
Want in tegenstelling tot wat vele denken en beweren, zijn het niet de Hollanders die zich aanpassen naar de Vlamingen, maar zijn het de Vlamingen die zich in hun eigen streek aanpassen naar de Hollanders.

Gelukkig zijn er tegenwoordig steeds meer en meer Nederlanders die beginnen te beseffen dat ze geen Nederlanders, meer zijn, maar Hollanders.
En zijn er steeds meer en meer Nederlanders die beginnen op te komen voor de eigenheid van hun volk en zich beginnen af te zetten tegen de Hollandse onderdrukking.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2021, 12:21   #227
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Om te beginnen ben ik geen Belgicist, ik ben voor een Europese Unie der volkeren.
Een unie waarbinnen niet de gewesten of staten belangrijk zijn maar de Europese Volkeren.

Het kan mij dus geen bal schelen, dat de Belgische en Nederlandse staten morgen ophouden te bestaan.
Staten en gewesten zijn slechts kunstmatige politieke uitvindsels, opgebouwd met geweld met het doel de macht van de volkeren in handen te krijgen.

Het integratieproces waarover je het hebt, is namelijk een proces waarbinnen het Vlaamse volk zijn eigenheid verliest.
Want in tegenstelling tot wat vele denken en beweren, zijn het niet de Hollanders die zich aanpassen naar de Vlamingen, maar zijn het de Vlamingen die zich in hun eigen streek aanpassen naar de Hollanders.

Gelukkig zijn er tegenwoordig steeds meer en meer Nederlanders die beginnen te beseffen dat ze geen Nederlanders, meer zijn, maar Hollanders.
En zijn er steeds meer en meer Nederlanders die beginnen op te komen voor de eigenheid van hun volk en zich beginnen af te zetten tegen de Hollandse onderdrukking.

Al vind ik dat je in hyperbolen redeneert en vaak nogal afkerig jegens Holland (wat ik ook niet bepaald eerlijk vind, mijn ervaringen met Hollanders waren meestal niet zo negatief en ik ken er goede mensen). Ongelijk heb je niet, want Nederland is inderdaad vrij middelpuntzoekend van cultuur of was het tot recent. Vooral in de 19de eeuw had men een identiteit nodig en die was in praktijk nogal centralistisch. De Hollandse invloeden zijn er dan ook overal in Nederland en vrij sterk.

De bijnaam van Nederland is Holland voor een goede reden, want voor eeuwen lang draaide alles ook om Holland, maar de laatste twee eeuwen heeft de rest van Nederland zich ook kunnen ontwikkelen ondanks de voorsprong die de Randstad tot op de dag van vandaag logischerwijs heeft.

Er zijn - afhankelijk van hoe je telt - ook meer Randstedelingen dan zelfs Vlamingen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 28 oktober 2021 om 12:23.
Oud 28 oktober 2021, 12:46   #228
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Een “Europese Unie der Volkeren” kan niet indien elk volk niet over een eigen ankerplaats beschikt waarin het zijn eigenheid kan vastleggen. Dit impliceert een eigen staat. De 19e-eewse miskleun die “België/Belgique” heet heeft twee volkeren: Vlamingen en Walen (met alle respect en sympathie voor onze Deutsschprachige Mitbürger die door het wraakverdrag van Versailles aan België werden vastgekleefd). Elk van die twee volkeren hoort over een eigen staat te beschikken. Dit is tot op heden slechts voor een heel klein stukje gerealiseerd door de “rotte compromissen” van zes opeenvolgende onbevredigende staatshervormingen. Elk van die twee volkeren heeft banden met een buurvolk door taal- en historische erfenissen. Voor ons Vlamingen is dat de verwantschap met het hedendaagse Nederland met wie we ooit van in de Bourgondische periode DE Nederlanden (of Lage Landen) vormden. Ondanks het negationisme en de haat van een fractie belgicistische Vlamingen gaat de verwevenheid van Vlaanderen met Nederland steeds verder. De huidige “Belgische” deelstaat Vlaanderen zal verder evolueren naar een deelstaat in de Herenigde Nederlanden.
Oud 28 oktober 2021, 13:07   #229
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Al vind ik dat je in hyperbolen redeneert en vaak nogal afkerig jegens Holland (wat ik ook niet bepaald eerlijk vind, mijn ervaringen met Hollanders waren meestal niet zo negatief en ik ken er goede mensen). Ongelijk heb je niet, want Nederland is inderdaad vrij middelpuntzoekend van cultuur of was het tot recent. Vooral in de 19de eeuw had men een identiteit nodig en die was in praktijk nogal centralistisch. De Hollandse invloeden zijn er dan ook overal in Nederland en vrij sterk.

De bijnaam van Nederland is Holland voor een goede reden, want voor eeuwen lang draaide alles ook om Holland, maar de laatste twee eeuwen heeft de rest van Nederland zich ook kunnen ontwikkelen ondanks de voorsprong die de Randstad tot op de dag van vandaag logischerwijs heeft.

Er zijn - afhankelijk van hoe je telt - ook meer Randstedelingen dan zelfs Vlamingen.
Ik sta niet afkerig tegen over Hollanders als mensen en volk, wel tegenover de Hollandse politiek.
De Hollandse cultuur werd en word vanuit de politiek opgedrongen aan de rest van Nederland.

Het is zoals ik reeds vroeger in deze draad postte, minder opvallen, omdat er geen taalverschil is, maar Hollandse onderdrukking in Nederland was en is even erg als Franstalige onderdrukken in België.

De Hollandse onderdrukking in Nederland, is 100% vergelijkbaar met de Franstalige onderdrukking in Wallonië.
Ze valt niet op, omdat er geen taal is om ze te doen opvallen en omdat Holland het rijkere gebied is.
Wie echter naar Friesland kijkt, waar er wel een taal tussen zit, zal er wel over vallen.
In Vlaanderen vallen de meeste Vlamingen er minder over, omdat ze met een tunelzicht zitten tegenover de Franstalige.
Oud 28 oktober 2021, 13:14   #230
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een “Europese Unie der Volkeren” kan niet indien elk volk niet over een eigen ankerplaats beschikt waarin het zijn eigenheid kan vastleggen. Dit impliceert een eigen staat. De 19e-eewse miskleun die “België/Belgique” heet heeft twee volkeren: Vlamingen en Walen (met alle respect en sympathie voor onze Deutsschprachige Mitbürger die door het wraakverdrag van Versailles aan België werden vastgekleefd). Elk van die twee volkeren hoort over een eigen staat te beschikken. Dit is tot op heden slechts voor een heel klein stukje gerealiseerd door de “rotte compromissen” van zes opeenvolgende onbevredigende staatshervormingen. Elk van die twee volkeren heeft banden met een buurvolk door taal- en historische erfenissen. Voor ons Vlamingen is dat de verwantschap met het hedendaagse Nederland met wie we ooit van in de Bourgondische periode DE Nederlanden (of Lage Landen) vormden. Ondanks het negationisme en de haat van een fractie belgicistische Vlamingen gaat de verwevenheid van Vlaanderen met Nederland steeds verder. De huidige “Belgische” deelstaat Vlaanderen zal verder evolueren naar een deelstaat in de Herenigde Nederlanden.
Fout.

België heeft geen 2 volkeren, België heeft veel meer volkeren.

En volkeren hebben geen vaste standplaats nodig om zelfstandig te kunnen bestaan en besturen.

De Roma hebben geen eigen gebied of staat.
Oud 28 oktober 2021, 15:35   #231
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Fout.

België heeft geen 2 volkeren, België heeft veel meer volkeren.

En volkeren hebben geen vaste standplaats nodig om zelfstandig te kunnen bestaan en besturen.

De Roma hebben geen eigen gebied of staat.
Er zijn in België slechts twee volkeren die de toekomst van België kunnen bepalen / beïnvloeden. Dat is waar het om gaat.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2021, 15:51   #232
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik sta niet afkerig tegen over Hollanders als mensen en volk, wel tegenover de Hollandse politiek.
De Hollandse cultuur werd en word vanuit de politiek opgedrongen aan de rest van Nederland.

Het is zoals ik reeds vroeger in deze draad postte, minder opvallen, omdat er geen taalverschil is, maar Hollandse onderdrukking in Nederland was en is even erg als Franstalige onderdrukken in België.

De Hollandse onderdrukking in Nederland, is 100% vergelijkbaar met de Franstalige onderdrukking in Wallonië.
Ze valt niet op, omdat er geen taal is om ze te doen opvallen en omdat Holland het rijkere gebied is.
Wie echter naar Friesland kijkt, waar er wel een taal tussen zit, zal er wel over vallen.
In Vlaanderen vallen de meeste Vlamingen er minder over, omdat ze met een tunelzicht zitten tegenover de Franstalige.
En als er geen Kneppelfreed was geweest in 1951, dan was de Friese taal en cultuur uitgestorven. Versmacht door de Hollanders en de Nederlandse staat. Daar zwijgen de Hollanders angstvallig over.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2021, 15:54   #233
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Het Fries heeft uiteraard wel niet het prestige van het Nederlands. Vandaag de dag is er een verschil tussen Hollanders en Friezen, maar je zal hard je best moeten doen om Friezen te vinden die van Nederland af willen. Het Nederlands is de taal van de meerderheid in België, vaak vandaag nog geminacht (Franstaligen doen maar, Vlamingen moeten beter weten IMO).

Uiteraard jammer dat het Fries zo stiefmoederlijk behandeld werd, maar het is toch mooi dat de taal uiteindelijk erkenning kreeg. Het is uiteraard ook een andere taal en geen dialect. Twee Germaanse talen, Fries en Nederlands. Spreek je Fries dan spreek je gemakkelijk ook Nederlands (in Nederland, een Fries die geen Nederlands wil leren en zich eeuwig afzondert van de rest van Nederland bestaat niet he?). Dat is ook een factor. Dat belemmert enerzijds de conservatie van de taal, maar anderzijds is er minder botsing.

Onvergelijkbaar met België echter.

In Reizen Waes: Nederland dat nu op de VPRO uitgezonden wordt bezocht Tom een lagere school in Friesland. Slechts één van de kinderen beweerde thuis nog Fries te praten, de rest Nederlands. Wel is het goed dat ze allen Fries leren en dat op hoog niveau.

Toen ik Friesland bezocht hoorde ik vaak Fries, of alleszins Stadsfries (Heerenveen was de plek).

Laatst gewijzigd door Weyland : 28 oktober 2021 om 16:02.
Oud 28 oktober 2021, 16:02   #234
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het Fries heeft uiteraard wel niet het prestige van het Nederlands. Vandaag de dag is er een verschil tussen Hollanders en Friezen, maar je zal hard je best moeten doen om Friezen te vinden die van Nederland af willen. Het Nederlands is de taal van de meerderheid in België, vaak vandaag nog geminacht (Franstaligen doen maar, Vlamingen moeten beter weten IMO).

Uiteraard jammer dat het Fries zo stiefmoederlijk behandeld werd, maar het is toch mooi dat de taal uiteindelijk erkenning kreeg. Het is uiteraard ook een andere taal en geen dialect.

Onvergelijkbaar met België echter.
De Hollanders waren maar even grote taalimperialisten als de Franstaligen vroeger bij ons. Dus ze hebben geen recht tot spreken wanneer het gaat over de taalkwestie in België.

Niemand heeft trouwens in België de Vlamingen verplicht Frans te praten. De Vlaamse elite deed het omdat het Frans toen een soort lingua franca was en het was de taal van de 'bourgeoisie' die de macht had. Maar onze grondwet in 1830 waarborgde de 'vrijheid in het gebruik der talen'. Dit als reactie op de taaldwang van Willem I.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 oktober 2021 om 16:02.
Oud 28 oktober 2021, 16:02   #235
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De Hollanders waren maar even grote taalimperialisten als de Franstaligen vroeger bij ons. Dus ze hebben geen recht tot spreken wanneer het gaat over de taalkwestie in België.

Niemand heeft trouwens in België de Vlamingen verplicht Frans te praten. De Vlaamse elite deed het omdat het Frans toen een soort lingua franca was en het was de taal van de 'bourgeoisie' die de macht had. Maar onze grondwet in 1830 waarborgde de 'vrijheid in het gebruik der talen'. Dit als reactie op de taaldwang van Willem I.
Ik vind dat ze dat recht wel hebben. En of men mensen dat verplichtte of niet, de noodzaak om Frans te leren was aanwezig en er werd geprofiteerd van de jaren vóór het VKN om de positie van het Frans in Vlaanderen en de teloorgang van het Nederlands te bekomen, België bestendigde die alleen maar verder (grotendeels zonder succes, want men onderschatte het Nederlands).

Laatst gewijzigd door Weyland : 28 oktober 2021 om 16:05.
Oud 28 oktober 2021, 16:05   #236
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind dat ze dat recht wel hebben. En of mensen dat verplichtte of niet, de noodzaak om Frans te leren was aanwezig en er werd geprofiteerd van de jaren vóór het VKN om de positie van het Frans in Vlaanderen en de teloorgang van het Nederlands te bekomen, België bestendigde die alleen maar verder (zonder succes, want men onderschatte het Nederlands).
De vraag is eerder of Willem I het recht had de taaldwang op te leggen en het Nederduits in te voeren in het Zuiden. Dwang blijft dwang.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 oktober 2021 om 16:06.
Oud 28 oktober 2021, 16:06   #237
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De vraag is eerder of Willem I het recht had de taaldwang op te leggen. Dwang blijft dwang.
Aan Vlamingen Nederlands opleggen was een goed idee. Of de Fransdolle elite dat graag had of niet. Veel miserie van nu was voorkomen geweest. Het gewone volk sprak hier immers geen Frans en was evenmin van plan die cultuur of taal over te gaan nemen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 28 oktober 2021 om 16:08.
Oud 28 oktober 2021, 16:12   #238
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Er zijn in België slechts twee volkeren die de toekomst van België kunnen bepalen / beïnvloeden. Dat is waar het om gaat.
Opnieuw fout.
De Belgische toekomst en het Belgische beleid worden door verschillende volkeren bepaald en beïnvloed.
De meest invloedrijke volkeren over de Belgische en Nederlandse toekomst en over hun beleid, zijn niets eens Europese volkeren.
Oud 28 oktober 2021, 16:32   #239
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De onderdrukking van de Friezen, hun cultuur en hun taal, is gewoon al veel langer bezig en daardoor in een veel verder gevorderd stadium, dan de Franstalige onderdrukking in Vlaanderen.
Het huidige Nederlands is trouwens een vanuit Holland opgedrongen taal.

In Vlaanderen is er inderdaad nooit een taalonderdrukking of verdrukking opgelegd geweest via wetgevingen.

De verfransing van Vlaamstalige gebieden is uitgevoerd geweest door Franstalige Vlamingen, niet door Walen.

De Hollanders waren even erg in hun gebieden als de Fransen waren in Artesië.
Oud 28 oktober 2021, 16:35   #240
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht

En een recordaantal Belgen die in Zeeuws-Vlaanderen zijn komen wonen:

https://www.bndestem.nl/zeeland/vest....google.com%2F

P.s. als dit maar niet het begin van de verfransing van Zeeland betekent ; )

Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 28 oktober 2021 om 16:43.
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be