Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 december 2021, 14:12   #221
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
In de militaire winkel. Daar waren stereo ketens en andere elektronica tot zelfs speelplaten ook veel goedkoper herinner ik me.
Duitsland?
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2021, 14:13   #222
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Heb jij in een luxe-kazerne gelegen ?
Ik weet het niet meer zeker. Was het nu 5 of 8 bfr ? Van die soldij kan kloppen. 70 de eerste 3 maanden daarna 100bfr.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2021, 14:24   #223
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Duitsland?
Ja die dingen waren toch veel goedkoper ? Autoradio's enzovoort.

Maar ik herinner me niet meer of miliciens daar ook onbeperkt konden kopen ? Die beroeps hadden hun benzine toch ook goedkoper ?

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 7 december 2021 om 14:25.
Oud 7 december 2021, 14:28   #224
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In de militaire winkel. Daar waren stereo ketens en andere elektronica tot zelfs speelplaten ook veel goedkoper herinner ik me.
Klopt, in Duitsland kon je die taksvrij kopen in de BSD-winkels.
Wie in België gekazerneerd was, moest naar de gewone winkel.

En wie het statuut van veteraan heeft, kan nog steeds via www.cdsca-ocasc-shop.be goed kope aankopen doen of vakantiewoningen huren.

50€ per dag voor een vakantiewoning van 6 personen in binnen en buitenland.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2021, 14:33   #225
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Klopt, in Duitsland kon je die taksvrij kopen in de BSD-winkels.
Wie in België gekazerneerd was, moest naar de gewone winkel.

En wie het statuut van veteraan heeft, kan nog steeds via www.cdsca-ocasc-shop.be goed kope aankopen doen of vakantiewoningen huren.

50€ per dag voor een vakantiewoning van 6 personen in binnen en buitenland.
Zou dan beetje zijn zoals het vroegere spoorwegpersoneel dacht ik ? Oud rijkswachters ook dacht ik.

Alleszins heb ik onthouden dat die beroeps het daar niet slecht hadden. Het leven was er voor hun heel goedkoop. Veel voordelen.
Maar t'ja anderzijds moest je er ook voor te vinden zijn. Leek me een heel apart wereldje.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 7 december 2021 om 14:36.
Oud 7 december 2021, 14:57   #226
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zou dan beetje zijn zoals het vroegere spoorwegpersoneel dacht ik ? Oud rijkswachters ook dacht ik.

Alleszins heb ik onthouden dat die beroeps het daar niet slecht hadden. Het leven was er voor hun heel goedkoop. Veel voordelen.
Maar t'ja anderzijds moest je er ook voor te vinden zijn. Leek me een heel apart wereldje.
Mijn zuster en de echtgenoot van een andere zuster hebben lang gediend in het leger.
Zij leefde inderdaad goedkoop.
Gingen zelfs met hun gezin eten in de mess van de kazerne voor slechts 10Bfr ontbijt, 35Bfr middagmaal en 20Bfr avondmaal, woonde in het huis van het leger en mijn zuster die binnen de kazerne woonde, had zelfs gratis nutsvoorzieningen.

En zo apart is die wereld niet, buiten de dagelijkse parade, is er geen verschil met de bedrijven.
Alleen worden er sportieve competenties verwacht dan bij een kantoorbediende of technieker.
Een vrachtwagenbestuurder moet er ook gezond leven, terwijl die in de burgerij zo vet als een varken mag zijn.
Oud 7 december 2021, 15:14   #227
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn zuster en de echtgenoot van een andere zuster hebben lang gediend in het leger.
Zij leefde inderdaad goedkoop.
Gingen zelfs met hun gezin eten in de mess van de kazerne voor slechts 10Bfr ontbijt, 35Bfr middagmaal en 20Bfr avondmaal, woonde in het huis van het leger en mijn zuster die binnen de kazerne woonde, had zelfs gratis nutsvoorzieningen.

En zo apart is die wereld niet, buiten de dagelijkse parade, is er geen verschil met de bedrijven.
Alleen worden er sportieve competenties verwacht dan bij een kantoorbediende of technieker.
Een vrachtwagenbestuurder moet er ook gezond leven, terwijl die in de burgerij zo vet als een varken mag zijn.
Ja maar gaan wonen en werken op 500 km van uw geboortestad is niet aan iedereen gegeven. Je ging tenslotte naar een vreemd land wonen. Duits is nu wel geen Chinees voor een Vlaming maar er was toch altijd een zekere taalbarrière. Die beroeps leefden er ook in eigen woonwijken en kwamen naar mijn mening niet echt rechtsreeks in contact met de plaatselijke Duitse bewoners. Ze leefden in hun eigen wereldje hun eigen gemeenschap.
Wat ik wel meende te horen was dat er velen ginds een spaarpotje aanlegden en al een mooi huis kochten of bouwden in België om nadien terug te keren. Uiteraard met iets warmere voeten dan wanneer ze waren vertrokken

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 7 december 2021 om 15:16.
Oud 7 december 2021, 15:50   #228
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja maar gaan wonen en werken op 500 km van uw geboortestad is niet aan iedereen gegeven. Je ging tenslotte naar een vreemd land wonen. Duits is nu wel geen Chinees voor een Vlaming maar er was toch altijd een zekere taalbarrière. Die beroeps leefden er ook in eigen woonwijken en kwamen naar mijn mening niet echt rechtsreeks in contact met de plaatselijke Duitse bewoners. Ze leefden in hun eigen wereldje hun eigen gemeenschap.
Wat ik wel meende te horen was dat er velen ginds een spaarpotje aanlegden en al een mooi huis kochten of bouwden in België om nadien terug te keren. Uiteraard met iets warmere voeten dan wanneer ze waren vertrokken
Mijn zuster zat bij de veld artilerie school, mijn schoonbroer bij de 15de wing.
Oud 7 december 2021, 17:13   #229
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja die dingen waren toch veel goedkoper ? Autoradio's enzovoort.

Maar ik herinner me niet meer of miliciens daar ook onbeperkt konden kopen ? Die beroeps hadden hun benzine toch ook goedkoper ?
2 sloffen in de maand 4bf voor een pakje. Ik rookte niet maar verkocht die aan de Duitsers voor een mark het pakje (12-14bf toen), in de winkel betaalden die 2 mark of zoiets. Op den duur deed ik mijn toer onder de soldaten die niet rookten om ook sigaretten te kopen en ik gaf hun 7 frank.
Dat was echt waanzinnig. We waren waarschijnlijk de compagnie waar het meest gerookt werd.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2021, 17:33   #230
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Heb jij in een luxe-kazerne gelegen ?
Bevrijding.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2021, 17:34   #231
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sigaretten werden bij ons in de kazerne niet verkocht.
Je moest die gaan halen in de winkel.
Sigaretten kosten bij ons even weinig als in de winkel.

Laatst gewijzigd door reservespeler : 7 december 2021 om 17:38.
Oud 7 december 2021, 17:35   #232
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet in België
Oud 7 december 2021, 20:35   #233
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik was chauffeur van de korpscommandant Kolonel Simoens(latere stafchef van de koning geloof ik).
Was dat in Soest ?

Ik heb een deel van mijn kinderjaren daar doorgebracht. Mijn pa was commandant van de 4de Rav TPT destijds.

Laatst gewijzigd door patrickve : 7 december 2021 om 20:36.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2021, 21:30   #234
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Was dat in Soest ?

Ik heb een deel van mijn kinderjaren daar doorgebracht. Mijn pa was commandant van de 4de Rav TPT destijds.
Ja niet ver van het centrum trouwens, de kazerne Adam. Er was het hoofdkwartier, waar ik was maar er waren in de kazerne nog andere compagnies of in de regio van Soest. Soest zelf was een gezapig stadje in de jaren zestig. Dat zal met de jaren wel veranderd zijn.
Oud 7 december 2021, 21:37   #235
Jan Janssen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ja niet ver van het centrum trouwens, de kazerne Adam. Er was het hoofdkwartier, waar ik was maar er waren in de kazerne nog andere compagnies of in de regio van Soest. Soest zelf was een gezapig stadje in de jaren zestig. Dat zal met de jaren wel veranderd zijn.
De kazernes zijn omgebouwd naar asielcentra. Ik denk dat de soestenaar het vervloekte dat de Belgen het daar afgestapt zijn.
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2021, 22:01   #236
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen Bekijk bericht
De kazernes zijn omgebouwd naar asielcentra. Ik denk dat de soestenaar het vervloekte dat de Belgen het daar afgestapt zijn.
Ach, ik heb mijn drie dagen in het klein kasteeltje gedaan in Brussel. Ik herinnerde me een debiele korporaal die bulderde dat we daar waren om het land te verdedigen. En om nog meer inruk te maken schreeuwde hij in ons gezichten dat wie vluchtte voor de vijand de dood met de kogel kregen. Elke keer als ik langs het kasteeltje rij nu decennia later en ik zie al dat crapuul van over gans de wereld die daar nu op de trottoir en aan het kanaal lopen te stinken en slapen in het kasteeltje. Denk ik daaraan. Wij moesten sterven om de vijand buiten te houden en nu laat de overheid ze binnen langs de grote poort. La vie parfois c'est beau, mais parfois c'est de la merde.
Oud 8 december 2021, 07:39   #237
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen Bekijk bericht
Waarschijnlijk ook al voor de lokale omzet
Oud 8 december 2021, 07:39   #238
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ach, ik heb mijn drie dagen in het klein kasteeltje gedaan in Brussel. Ik herinnerde me een debiele korporaal die bulderde dat we daar waren om het land te verdedigen. En om nog meer inruk te maken schreeuwde hij in ons gezichten dat wie vluchtte voor de vijand de dood met de kogel kregen. Elke keer als ik langs het kasteeltje rij nu decennia later en ik zie al dat crapuul van over gans de wereld die daar nu op de trottoir en aan het kanaal lopen te stinken en slapen in het kasteeltje. Denk ik daaraan. Wij moesten sterven om de vijand buiten te houden en nu laat de overheid ze binnen langs de grote poort. La vie parfois c'est beau, mais parfois c'est de la merde.
Klopt.
Oud 8 december 2021, 08:21   #239
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het klein kasteeltje heeft inderdaad wat van zijn glans verloren Maar zo is het met veel dingen. Soms vraag ik me af hoe het allemaal zo ver is gekomen ? Het lijkt soms of ik heb ooit op een andere planeet gewoond.

Alleen mensen die oud genoeg zijn om te kunnen vergelijken zijn in staat om dat te begrijpen. Soms krijg ik er de tranen van in de ogen.
Oud 8 december 2021, 12:11   #240
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Het klein kasteeltje heeft inderdaad wat van zijn glans verloren Maar zo is het met veel dingen. Soms vraag ik me af hoe het allemaal zo ver is gekomen ? Het lijkt soms of ik heb ooit op een andere planeet gewoond.

Alleen mensen die oud genoeg zijn om te kunnen vergelijken zijn in staat om dat te begrijpen. Soms krijg ik er de tranen van in de ogen.
Wat denk je dat het allemaal doet met de huidige militairen, die voor maanden naar oorlogsgebieden werden gestuurd om tegen de Moslims te strijden en die daarna maanden in de Belgische steden mochten wachtlopen om diezelfde Moslims hier in het oog te houden.

Hoe denk je dat de dienstplichtingen die indertijd naar Congo werden gestuurd zich nu moeten voelen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be