![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vervolg, het is zelfs een Golf 5 GT van 2006: (of 16 jaar oud)
Citaat:
VW geeft soms ook offciële verbruiksdiagrammen vrij naargelang welke versnelling en snelheid. Die kan ik ook plakken. Deze is ook goed een heel zware turbobenzine Porsche Cayenne SUV (521 PK, V8, 4500 cc) tegen zijn bijna zustermodel de VW Touareg SUV maar wel een V10-turbodiesel (313 PK, 5000 cc) de allerdikste diesel ooit. Terwijl de Cayenne zelfs 270 kmh kan halen komt de Touareg "maar" aan 225 kmh, logisch met 208 PK minder... De vetste turbobenzine Cayenne is bij 180 kmh zelfs iets zuiniger dan de vetste turbodiesel Touareg. (ik weet hoe dat komt ![]() ![]() https://www.autobild.de/bilder/was-k...601.html#bild5 /6/7 Bild.de is het opgevallen... Nochmal gelb auf schwarz: Der Porsche leistet sich beim Bleifüßeln einen ganz schönen Ausreißer. Richtiggehend harmlos nimmt sich dagegen .... der baugleiche, aber "nur" 313 PS starke Bruder Touareg aus. Der ist mit einem Diesel-Zehnzylinder ausgestattet und braucht maximal 31,2 Liter. Fährt man nicht Vollgas, ... ... ist der Unterschied zwischen den beiden aber gar nicht so groß. Bei Tempo 180 ist der Cayenne sogar etwas sparsamer als der VW. Laatst gewijzigd door Micele : 14 maart 2022 om 22:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#222 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of weglaten. Diesels begrenzen ze op hun hoogste vermogen in toeren en daarna gaat het bergaf maar wel met hogere toeren. Theoretisch. Benzine is ook begrensd maar die kan je ook weghalen. Zeker bij de oudere mechanische deed men dat vaak. Je kon dan 1500 of 2000 toeren hoger wat niet zelden de motor vermoorde.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 14 maart 2022 om 22:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#223 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
, de motor doet dat vanzelf. Wie weet begrenzen ze de diesel toch om schade te vermijden, ze knijpen dan de diesel af? Het vermogen stuikt ineen bij hogere toeren, bergaf gaat die dan op de motor remmen. Bij een dieselvrachtwagen bergaf kun je best in neutraal zetten dan gaat die sneller, lol. (enkel ABL) ![]() Diesels kunnen in de regel niet meer dan 5000 rpm draaien, zoek het toch op waarom. Daar ben je toch expert in? Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 14 maart 2022 om 22:52. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#224 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je een diesel in toeren verhoogd krijg je zwarte rook. Zwart betekent onverbrande diesel. Echter door kleinere cylinders en een beter inspuiting systeem met druk ergens tussen 20000 en 30000 psi krijg je kleinere druppels zelfs micro druppels die wel verbranden. Als motorcompartiment klein en licht zijn is 10000 rpm mogelijk, misschien 15000 rpm. Diesel gebruikt compressie om te ontbranden, theoretisch is daar bijna geen limiet op. Echter diesel ontbrand altijd op zijn hoogste punt en als je dat te extreem versnelt verlaagt dat punt steeds dieper in de reisweg van de zuiger terwijl hij naar beneden gaat. Benzine heeft een timing, ander verhaal dus maar je kan dat ook verhogen Enfin het kan dus hoger maar niet met standaard materiaal om extreem te gaan. Echter een bmw 325 d kunnen ze wel vrij eenvoudig naar 300 pk brengen en die hebben al wat extra toeren zonder te overdrijven.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 14 maart 2022 om 23:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#225 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#226 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hele kleine diesel motoren van 1 inch halen tot 30000 rpm op speciale mengeling.
Grote wankel op diesel dat bestaat ook kunnen tot 15000 rpm.
![]() |
#227 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#228 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Onderofficier geweest zeker ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#229 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daar heeft Micele gelijk in. Maar men kan de diesel op een laag toerental begrenzen, omdat die dan nog steeds een goed redement heeft. Anders is het bij de benzine, die heeft een hoger toertal nodig om rendement te geven. De microdiesel kan men echter tot 30 000toeren per minuut en meer laten draaien zonder dat die slechte verbranding krijgt. Terwijl de macrodiesel zelfs met 200toeren per minuut al een goed rendement heeft Een diesel kan je dan ook in ondertoeren doen draaien, zonder dat die dood valt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#230 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#231 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een diesel begrenst zichzelf zoals je post, dit omdat het verbrandigspunt steeds sneller komt, waardoor de injectie al zou moeten plaats hebben begin de 4de slag en de uitklep dus nog open staat. Je krijgt dan dus een verlies aan brandstof en een verlies aan redement. Je krijgt dan dus de zwarte rook van een onvolledige verbranding, gewoon omdat de injectie te vroeg plaats heeft. Men moet een diesel dus begrenzen in toeren om dit te vermijden. Deze begrenzing gebeurt trouwens via de injectiepomp. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#232 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een slechte verbranding bij een diesel kan de motor zelfs op hol doen slagen. Een diesel is een compressieverbrander. En een onvolledige verbranding wil dus gewoon zeggen dat een deel van de brandstof reeds is uitgeblazen, voor de compressieslag heeft plaats gehad. Bij een diesel levert die een verlies aan vermogen, daar er een minder krachtige explossie in de ontploffingskamer plaats heeft. Dit veroorzaakt wel een zware roetaanslag in de uitlaat en de roet kan dan weer aanladen in de uitlaat en door de hitte van de uitlaat kan deze extra druk door vernauwing van de uitlaat, veroorzaken dat de niet verbrandde diesel tot zelfsontbranding komt in de uitlaat en een terugslag in de motor veroorzaken. Maar nu zitten we wel ver off topic en heel technisch, niveau IR. Citaat:
Bij een daling mag je een voertuig NOOIT, maar DAN OOK NOOIT, in neurtaal zetten. Het vermogen van de motor stuikt inderdaad in elkaar en gaat daardoor als rem werken. Diesel vrachtwagens hebben daarbij nog eens een smoorklep, die dient om de vrachtwagen nog meer te kunnen afremmen op de motor. Gecombineerde vrachtwagens hebben daarbij dan nog eens een systeem op de aanhanger zijn remmen afzonderlijk te kunnen bedienen om te verhinderen dat de combinatie in schaar komt te staan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#233 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#234 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() Nooit achter het stuur gezeten van een vrachtwagen maar wel mogen meerijden op de passagierszetel. Ik heb er één geweten ->gelijk met mij begonnen "de boeffer uit Limburg zoontje van een Burgemeester ". Ik de verplichte legerdienst . Opleiding in Turnhout 2 maand daarna naar Duitsland Lüdenscheid .....ik zwaaide af en hij was nog aan zijn opleiding bezig met de "Man" laatste week stond hij nog met voorwielen van de grond op een betonnen blok tussen 2 garage poorten in de kazerne . Spijtig dat ik de naam kwijt ben .....zou het ........ ![]() ![]() Laatst gewijzigd door chris k : 15 maart 2022 om 09:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#235 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
• 408 PK uit een 3000 cc bij de D5 S (5-serie), bij de 3/4 serie 355 tot 394 PK(X-serie) : https://www.alpina-automobiles.com/d...hnische-daten/ https://www.alpina-automobiles.com/d...hnische-daten/ https://www.alpina-automobiles.com/d...hnische-daten/ Uit de 3000 cc benzine van de 3 serie (Alpina B3, hun goedkoopste model) halen ze gemakkelijk 462 PK: (ze nemen altijd all wheel drive om die pks op het asfalt te krijgen), ze hebben ook het Touring model (break) die is 80 kg zwaarder. Kijk vooral naar de bruikbare toerentallen. https://www.alpina-automobiles.com/d...hnische-daten/ BMW ALPINA B3 Limousine Allrad Motor Zylinder 6 in Reihe Hubraum (ccm) 2993 Bohrung (mm) 84,0 Hub (mm) 90,0 Verdichtungsverhältnis (:1) 9,3 Leistung / bei Drehzahl (kW (PS) / 1/min) 340 (462) / 5500-7000 Drehmoment / bei Drehzahl (Nm / 1/min) 700 / 2500-4500 Motorsteuerung BOSCH DME 8.6 S Kraftstoff Super Plus Schadstoffeinstufung Euro 6d-ISC-FCM Fahrleistungen Beschleunigung 0-100 km/h (s) 3,8 Höchstgeschwindigkeit (km/h) 303 Gewichte Limousine / (Touring) Leergewicht (EG) (kg) 1860 / (Touring: 1940) Zulässiges Gesamtgewicht (kg) 2325 / (2415) Zuladung (kg) 540 / (550) BMW ALPINA B3 : Limousine Touring Kraftstoffverbrauch kombiniert (WLTP): 10,9 l/100km CO2-Emissionen kombiniert (WLTP): 247 g/km Vergelijk met de diesel limousine..., https://www.alpina-automobiles.com/d...hnische-daten/ prestaties, ook het gewicht..., de snelste laadezel zijn wel altijd de benzineversies, die mogen 70 kg tot 90 kg meer laden. BMW ALPINA D3 S Limousine Allrad Motor Zylinder 6 in Reihe Hubraum (ccm) 2993 Bohrung (mm) 84,0 Hub (mm) 90,0 Verdichtungsverhältnis (:1) 16,5 Leistung / bei Drehzahl (kW (PS) / 1/min) 261 (355) / 4000-4200 Drehmoment / bei Drehzahl (Nm / 1/min) 730 / 1750-2750 Motorsteuerung BOSCH DDE 8.53 Kraftstoff Diesel Schadstoffeinstufung Euro 6d-ISC-FCM Fahrleistungen Beschleunigung 0-100 km/h (s) 4,6 Höchstgeschwindigkeit (km/h) 273** Gewichte Limousine / (Touring) Leergewicht (EG) (kg) 1950 / (2010) Zulässiges Gesamtgewicht (kg) 2325 / (2415) Zuladung (kg) 450 / (480) BMW ALPINA D3 S Kraftstoffverbrauch, kombiniert (WLTP): 7,6 l/100km CO2-Emissionen kombiniert (WLTP): 198 g/km **In Verbindung mit der ALPINA CLASSIC 20" Rad-/Reifenkombination reduziert sich die Höchstgeschwindigkeit um ca. 3 km/h. Beide hebben dezelfde Switchtronic-8-bak, de benzine een kortere eindoverbrenging van 2,81 versus 2,47 diesel. ... 8. Gang 0,64 Achsgetriebeübersetzung 2,81 Achsgetriebeübersetzung 2,47 - - - - - - Bij de zwaarde 5 7 en 8 serie nemen ze liever de benzine-V8 van 4400 cc ALPINA was een van de allereerste merken die voor al hun versies een Euronorm 6d full gehomologeerd kreeg tesamen met 1 Mercedes-model. Dus de inhoud van hun adblue-reservoirs zijn aangepast aan hun vebruik. ![]() Laatst gewijzigd door Micele : 15 maart 2022 om 14:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#236 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Arm chrisje nog nooit ervaring gehad met oude dieselvrachtwagens. En dan zielig op de man blijven spelen. De afgunst druipt er vanaf. Klein pensioentje zeker? ![]() Laatst gewijzigd door Micele : 15 maart 2022 om 14:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#237 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik weet enkel dat mijn schoonbroer, adjudant Chef een kleiner pensioen heeft dan ondergetekende. Maar ben juist diesel gaan tanken tegen 1.9€ de liter |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#238 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ik ben wel tevreden met mijn pensioen (ging in vanaf 56 jaar, bij andere nog eerder) Citaat:
We moeten pas in enkele dagen of volgende week benzine bijtanken, de laatste keer hebben we aan 1,6 getankt. En de BMW in de garage heeft nog een volle tank superplus 98 aan €1,29 de liter. Die maakt de week voor Pasen zijn eerste rondjes als de Skoda een paar uren naar de garage moet. Laatst gewijzigd door Micele : 15 maart 2022 om 16:42. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#239 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik als alleenstaande. Ik zit wel zo'n 400€ boven hem. Als ik jou was, zou ik toch vandaag benzine gaan tanken, donderdag gaat die met 0.15€ omhoog. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#240 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niemand gaat daarboven (tenzij politiekers natuurlijk) bron PDOS: https://www.monster.be/nl/carriere-a...nsioenregeling Citaat:
https://carbu.com/belgie/index.php/officieleprijs en donderdag weten ze nog niet hoeveel. Als de vrouw gaat inkopen zal ze het wel doen. Laatst gewijzigd door Micele : 15 maart 2022 om 17:40. |
||
![]() |
![]() |