Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 maart 2022, 13:59   #201
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.731
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Wij deden dat ook.
De ijkmiddelen moesten wel geijkt worden door een officiële instantie.
Real world testen is wel het belangrijkste.

https://www.flight-precision.com/

De laatste 10 jaar van mijn werk waren dat de eindcontrolleurs van:
https://www.flight-precision.com/blank

Laatst gewijzigd door Micele : 13 maart 2022 om 14:04.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2022, 14:00   #202
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.220
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
en voor Biodiesel B7? En voor. Diesel Y diesel X.. Typisch voor jou, miereneuken.

Waarom? Dat is geen redenering staat erbij. daarvoor moet je wel de link begrijpend lezen.
Weeral mis... CO2 emissies uitdrukken per liter brandstof en op basis van stechiometrie is zinloos. Je gaat voorbij aan de koolstofinhoud en dus ook de energie-inhoud van de brandstof.

Ethanol stoot minder CO2 per liter, maar er zit ook een pak minder koolstof (ethanol = C2H5OH) in en dus een pak minder energie in die ene liter. Zelfde redenering gaat op voor diesel en benzine.

Vergelijk CO2 uitstoot per kWh_th, per kWh_ex of per km om tot een correct vergelijk te komen.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2022, 14:04   #203
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.731
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Weeral mis... CO2 emissies uitdrukken per liter brandstof en op basis van stechiometrie is zinloos. Je gaat voorbij aan de koolstofinhoud en dus ook de energie-inhoud van de brandstof.

Ethanol stoot minder CO2 per liter, maar er zit ook een pak minder koolstof (ethanol = C2H5OH) in en dus een pak minder energie in die ene liter. Zelfde redenering gaat op voor diesel en benzine.

Vergelijk CO2 uitstoot per kWh_th, per kWh_ex of per km om tot een correct vergelijk te komen.
Ik wil geen correct vergelijk. Jij bent alweer mis. Dat laat ik aan T&E over, of aan ADAC waar die hun *WTW formules vandaan halen, deze Quellenangabe: g/MJ: WTW-analysis of future automotive fuels and powertrains in the European context, WTT-Report Version 4a April 2014; g/kWh: Umrechnung 1 kWh = 3,6 MJ)
en hun extra gram WTT per Mj staan in tabel 3 page 6 van 16. WTT = well to thank

Citaat:
Bewertung der CO2-Emissionen

Die Einführung eines einheitlichen Bewertungsmaßstabes der CO2-Emissionen für alle Fahrzeugklassen wurde der aktuellen Fahrzeugentwicklung gerecht, da sich heute Fahrzeuge oftmals nicht eindeutig in bestimmte Klassen einteilen lassen. Die immer größere Anzahl an Crossover-Modellen und Nischenprodukten ermöglichen zudem kaum noch eine faire Klasseneinteilung.
Um Elektrofahrzeuge und PlugIn-Hybride (hier werden Kraftwerksemissionen berücksichtigt) gleich wie Fahrzeuge mit Verbrennungsmotor zu behandeln, werden alle CO2WTW-Emissionen von der Quelle bis zum Rad (WTW = Well to-Wheel) zur Bewertung herangezogen. Dabei werden die gemessenen CO2TTWEmissionen (Werte vom Tank bis zum Rad = TTW, Tank-to-Wheel) zu den CO2WTT-Emissionen, die für die Bereitstellung des Kraftstoffs/Stroms entstehen (Wert für Quelle bis zum Tank = WTT, Well to Tank) addiert (Quellenangabe: g/MJ: WTW-analysis of future automotive fuels and powertrains in the European context, WTT-Report Version 4a April 2014; g/kWh: Umrechnung 1 kWh = 3,6 MJ).
Diese Werte werden nach Bedarf aktualisiert. Für die jeweilig verwendete Kraftstoffart zeigt nachfolgende Tabelle die entsprechenden Werte für den Energieinhalt und die CO2-Emissionen pro Energiegehalt. Diese CO2-Korrektur wird für alle gemessenen CO2-Emissionen im WLTC kalt, WLTC warm und ADAC Autobahnzyklus durchgeführt.

Tabelle 3: Energieinhalt und CO2-Emissionen pro Energiegehalt
(Quelle; WTT-Report Version 4a; UBA)
Kraftstoff CO2-Emissionen WTT pro Energieinhalt [g/MJ] Volumenspezifischer
Energiegehalt HU [MJ/l] Gewichtsspezifischer Energiegehalt HU [MJ/kg]
Benzin*: 13,1 32,0 --
Diesel*: 14,6 36,0 --
Bioethanol Bio- Anteil: 85 % -1,1 22,7 --
LPG: 7,6 24,0 --
CNG Deutschland-Mix, Bio-Anteil 15 %: 4,0 -- 46,6

Wasserstoff: 96,3 122,1
Strommix BRD: 152,2

* Bio-Quote nicht berücksichtigt
Uw ethanol in benzine of bio in diesel interesseert me geen bal, ADAC houdt er ook geen rekening mee. Men weet immers niet van waar het komt.

T&E blijkbaar wel en ze vergelijken E5 benzine (5% ethanol) met B7 diesel (5% bio), LCA.

Pijnlijk voor diesellovers en de langjarige FUDs van diesel-eend, en die redenering 4% extra driving mag men zelfs nog aftrekken.

Laatst gewijzigd door Micele : 13 maart 2022 om 14:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2022, 14:43   #204
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.731
Standaard

Vervolg, er is ook een nieuw WTW rapport uit over toekomstige brandstoffen :

Citaat:
https://www.ngva.eu/events/well-to-w...jec-report-v5/

Well-to-Wheels analysis of future automotive fuels and powertrains in the European context – JEC Report V5
De bron van ADAC is de bron van de EU: enkel downloads blijkbaar

https://publications.jrc.ec.europa.e...andle/JRC85326

Deze directe link maakt het leesbaar, enkel in het Engels:

https://op.europa.eu/en/publication-...fb/language-en

Laatst gewijzigd door Micele : 13 maart 2022 om 14:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2022, 22:03   #205
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.220
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Vervolg, er is ook een nieuw WTW rapport uit over toekomstige brandstoffen :
Och... ja, dat rapport had ik hier al lange tijd geleden gepost (dit is de correcte link trouwens naar v5 van 2020).

Maar in het rapport heeft diesel een lagere WTW CO2 uitstoot dan benzine.
Meer nog, synthetische dieselbrandstoffen (zoals NexBTL, FT-diesel, HTL-HDO, FP-HDO) scoren volgens het rapport beter dan BEV's wat betreft WTW CO2-uitstoot...

Laatst gewijzigd door Aurora_Borealis : 13 maart 2022 om 22:04.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2022, 22:28   #206
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Jaarlijkse ijking meetapparatuur?

Sommige instrumenten worden toch wel ietske frequenter geijkt.

Bij ons was dat voor sommige meetinstrumenten 3 maanden.
Hetgeen gebruikt werd om te ijken was meestal jaarlijks.
Wij ijkten onze apparatuur ook heel regelmatig ......soms 2 keer in één week .

Ik laat onze grote specialist in "linken" in de waan ....als hij maar gelukkig is .

Laatst gewijzigd door chris k : 13 maart 2022 om 22:30.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2022, 22:34   #207
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ga je op de man spelen?
Wat begrijp je niet aan een vereenvoudigde formule dat een vergelijkbare benzine ~13,5% meer mag verbruiken dan een dieselversie om evenveel CO2 uit te blazen?

ADAC bvb goed? Of mag het Autogids of VAB zijn?

Recente Audi Q2 beide 150 PK.

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu.../audi/audi-q2/

Benzineversie verbruikt gemeten 0,8 liter meer dan de dieselversie of +13,8 % meer, CO2 is quasi gelijk, 3 gram verschil well-to-wheel stoot de benzine meer uit.

Volgens constructeur of WLTP is het verbruiksverschil nauwelijks 0,1 liter minder voor de diesel, of 18 g/km meer CO2-uitstoot voor de diesel.

Lol de constructeurs beginnen mogelijk al wat te sjoemelen met hun WLTP todat ze de xx % reductie tegen 2025 gemakkelijker halen de diesel verbruikt zelfs 0,1 liter minder in de ecotest van ADAC, de benzine 0,6 l meer dan zijn WLTP in de ecotest.
Naja wetenschappelijk is die verbruikstest niet want gebeurde niet in dezelfde omstandigheden. Maar aan de formule-omrekening liter naar CO2 mag dat niets veranderen.
-Al uw schrijven op andere berichten is niets anders dan op de man spelen !
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2022, 23:26   #208
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.731
Standaard

Citaat:
https://www.bondbeterleefmilieu.be/a...oor-het-museum

Dieselwagens zijn klaar voor het museum

Jonathan Lambregs 22 sep 2017

Dieselwagens vervuilen de lucht meer dan benzinewagens en zijn dus schadelijker voor de gezondheid. Dat wisten we al. Uit onderzoek van Transport & Environment blijkt nu dat dieselwagens ook meer CO2 uitstoten en dus slechter zijn voor het klimaat dan benzinewagens. Diesel krijgt in Europa een voorkeursbehandeling door lagere accijnzen en soepelere euronormen. Een aanpassing van de fiscaliteit en wetgeving dringt zich op.

Schadelijk voor klimaat en gezondheid

Het dieselschandaal toonde aan dat dieselwagens meer uitstoten dan de folder van de wagen beweert. De uitstoot van fijnstof en NOx vermindert de levensverwachting van elke Belg met gemiddeld een jaar. Uit nieuw onderzoek van Transport & Environment blijkt nu dat dieselwagens niet alleen meer luchtvervuiling veroorzaken, maar ook meer CO2 uitstoten dan benzinewagens en dus meer bijdragen aan de klimaatopwarming.

Levenscyclusanalyse

Het onderzoek brengt de CO2-uitstoot van beide brandstoffen in beeld, voor hun hele levenscyclus. Daarbij wordt zowel de ontginning, het transport als het gebruik van de brandstof meegerekend. Onderstaande infografiek maakt dat duidelijk.



Bron: https://www.transportenvironment.org...ol-cars-study/

Als we het volledige plaatje bekijken, stoot een dieselwagen over zijn hele levenscyclus 3,65 ton meer uit dan een benzinewagen. Dat is het gevolg van een meer energie-intensief raffinageproces om uit ruwe aardolie diesel te verkrijgen. Om een dieselmotor te produceren, zijn bovendien meer materialen nodig, en die maken de wagen zwaarder. Tot slot zorgt de vermengde biobrandstof voor een hoge CO2-uitstoot en is de brandstof goedkoper waardoor gebruikers meer rijden met hun dieselwagen.

Voorkeursbehandeling

In Europa bevorderen nationale wetten nog altijd het gebruik van diesel. Diesel blijft tot op heden een lager accijns genieten (zie onderstaande grafiek). De Euronorm is ook zodanig vormgegeven dat diesels meer NOx mogen uitstoten dan benzinewagens.
En dan vergeten ze nog de SCR-katalysator en dus NOx-nabehandeling en het Adblue-reservoir dat voldoende moet gevuld zijn. Kost ook nog extra CO2 in de levenscyclus. Adblue moet ook gemaakt worden en het emissiesysteem verbruikt dat ook.


https://www.kfztech.de/kfztechnik/mo...eselabgas2.htm

Gewoon maar info van het Duits milieuministerie:

Sparsame Autos: Die CO2-Emissionen eines Autos und damit seine Klimawirksamkeit hängen direkt vom Kraftstoffverbrauch ab: Pro Liter Benzin werden rund 2,33 kg CO2, pro Liter Diesel 2,65 kg CO2 freigesetzt. Da helfen kein Katalysator und kein Filter.

Gewoon maar gemeten info van ADAC:

Laatst gewijzigd door Micele : 13 maart 2022 om 23:43.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2022, 00:05   #209
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.731
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Gewoon maar gemeten info van ADAC:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu.../audi/audi-q2/

- dieselversie is 195 kg zwaarder.
- dieselversie heeft een 55 liter kleinere kofferinhoud (daar zit die emissierommel vooral + adblue reservoir neemt plaats weg)
- dieselversie mag 25 kg minder laden.

enz. CO2 uitstoot zelfs bij well to weel amper verschil, gelukkig valt de test (meetwaardes) mee...

Citaat:
Technische Daten Audi Q2
Herstellerangaben

Audi Q2 35 TDI quattro S tronic | Audi Q2 35 TFSI advanced S tronic

Motor / Antrieb
4-Zylinder-Turbodiesel, 1968 cm³, 110 kW/150 PS, 340 Nm bei 1750 U/min | 4-Zylinder-Turbobenziner, 1498 cm³, 110 kW/150 PS, 250 Nm bei 1500 U/min

Fahrleistungen
8,1 s auf 100 km/h, 211 km/h Spitze | 8,6 s auf 100 km/h, 218 km/h Spitze

Verbrauch (WLTP)
5,9 l Diesel/100 km, 134 g CO2/km
| 6,0 l Super/100 km, 116 g CO2/km

....

ADAC Messwerte

Audi Q2 35 TDI sport quattro S tronic | Audi Q2 35 TFSI advanced S tronic

Verbrauch / CO2-Ausstoß ADAC Ecotest

5,8 l Diesel/100 km, 184 g CO2/km (Well-to-wheel) | 6,6 l Super/100 km, 181 g CO2/km (Well-to-wheel)

Leergewicht / Zuladung

1560 / 480 kg | 1365 / 505 kg

Kofferraumvolumen normal / geklappt / dachhoch

275 / 610 / 990 l | 330 / 665 / 1045 l
En het straffe nieuws is dat de benzineversie bijna 4000 € goedkoper is. (Prijs in België), en de BIV ook nog bijna € 400 goedkoper.

35400 € versus 31.670 €
BIV: 627 € | BIV : 233 €

Laatst gewijzigd door Micele : 14 maart 2022 om 00:28.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2022, 09:32   #210
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 24.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Op school een voordracht geven met tekst geplukt uit wikipedia en dan durven zeggen dat het van u komt.
Is een vorm plagiaat. Of liedje of boek of enz...

Heb enkel gevraagd of hij het op school heeft gedaan?
Heb niet gezegd of hij het heeft gedaan!
En ook niet dat hij het heeft gedaan!

Kan even goed de wikipedia link plaatsen in plaats van massa tekst, bespaard veel plaats op topic onderwerp.
Iemand die begaan is met één of andere onderwerp heeft al veel gelezen en wil wel eens horen op forums wat anderen er over te zeggen hebben.
Als die dan nog eens zwaaien met wikipedia linken is aandacht en intresse weg. Wikipedia linken plaatsen is geen deelname aan discussiëren.
Is counteren en gebrek aan inbreng.
Sorry, is mijn interpretatie ervan. (punt)
Daar zit nu net het cruciale onderscheid met plagiaat.

Bij plagiaat verzwijgt men de bron en doet men alsof het eigen input is. Hier geeft men ze duidelijk weer.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2022, 11:23   #211
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Schuld op diesels steken en de zandbaklanden hun rommel ?
https://www.hln.be/weernieuws/sahara...ngen~a099d5fe/
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2022, 12:12   #212
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu.../audi/audi-q2/

- dieselversie is 195 kg zwaarder.
- dieselversie heeft een 55 liter kleinere kofferinhoud (daar zit die emissierommel vooral + adblue reservoir neemt plaats weg)
- dieselversie mag 25 kg minder laden.

enz. CO2 uitstoot zelfs bij well to weel amper verschil, gelukkig valt de test (meetwaardes) mee...



En het straffe nieuws is dat de benzineversie bijna 4000 € goedkoper is. (Prijs in België), en de BIV ook nog bijna € 400 goedkoper.

35400 € versus 31.670 €
BIV: 627 € | BIV : 233 €
Eigenlijk is dat niet straf.
Om een zelfde vermogen te hebben tussen een diesel en een benzine, verbruik je met een benzine bijna het dubbele.
En vanaf morgen gaat er weer eens 0,21€ van de dieselprijs af.
Het gevolg van het einde van de hamsterwoede van de mazoutstokers.
Hun ketels zitten nu vol met dure mazout, omdat ze een paniekaanval hadden gekregen.
En dus nu die allemaal vol zitten, ga je de mazout en dieselprijzen als een baksteen naar beneden zien vallen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2022, 12:15   #213
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Al die zever moet ik niet weten.
Het is voor mij nog te vroeg om louter elektrisch mijn mobiliteitsgoesting te kunnen waarmaken,
dus moet de diesel aan een voldoende sociale prijs beschikbaar blijven.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2022, 12:40   #214
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.330
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Eigenlijk is dat niet straf.
Om een zelfde vermogen te hebben tussen een diesel en een benzine, verbruik je met een benzine bijna het dubbele.
En vanaf morgen gaat er weer eens 0,21€ van de dieselprijs af.
Het gevolg van het einde van de hamsterwoede van de mazoutstokers.
Hun ketels zitten nu vol met dure mazout, omdat ze een paniekaanval hadden gekregen.
En dus nu die allemaal vol zitten, ga je de mazout en dieselprijzen als een baksteen naar beneden zien vallen.
Sorry, de diesel gaat morgen naar onder, de mazoutprijs gaat echter omhoog.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2022, 13:39   #215
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.731
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Eigenlijk is dat niet straf.
Om een zelfde vermogen te hebben tussen een diesel en een benzine, verbruik je met een benzine bijna het dubbele.
Onzin. Een dieselmotor kan nooit het vermogen van een benzinemotor halen want een diesel = zelfontbrander is altijd in toerental begrenst.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2022, 13:40   #216
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Sorry, de diesel gaat morgen naar onder, de mazoutprijs gaat echter omhoog.
Klopt, maar die gaat de mazout zal overmorgen wel terug dalen in prijs.
Op het ogenblik is de brent olie al met 3.6% gedaald in prijs tegenover vanmorgen en de daling zet zich steeds verder.

WTI Olie is met 4% gedaald

Ook aardgas is al met 1,5% gedaald

Brent Olie is sinds 10/03 van 129$ naar 108$ gezat vandaag.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2022, 13:46   #217
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Onzin. Een dieselmotor kan nooit het vermogen van een benzinemotor halen want een diesel = zelfontbrander is altijd in toerental begrenst.
Kan jij niet lezen???

Ik heb duidelijk gepost dat een benzine bijna het dubbele verbruikt als een diesel om hetzelfde vermogen te leveren.
Ik heb niet gepost dat een diesel en benzine hetzelfde vermogen leveren.
En het is juist door die toerental begrenzing dat een diesel minder verbruikt, omdat men sneller naar de juiste versnelling moet voor de prestatie die men verlangt.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2022, 19:51   #218
Pol Dolf
Europees Commissaris
 
Pol Dolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2011
Locatie: Jezus 2
Berichten: 6.081
Standaard

bij Gulf zag ik diesel aan 2,28
__________________
was getekend : profeet Filippus
Pol Dolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2022, 20:29   #219
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Kan jij niet lezen???

Ik heb duidelijk gepost dat een benzine bijna het dubbele verbruikt als een diesel om hetzelfde vermogen te leveren.
Ik heb niet gepost dat een diesel en benzine hetzelfde vermogen leveren.
En het is juist door die toerental begrenzing dat een diesel minder verbruikt, omdat men sneller naar de juiste versnelling moet voor de prestatie die men verlangt.
Geef de specialist een koekje van zijn eigen deeg
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2022, 21:27   #220
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.731
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Kan jij niet lezen???

Ik heb duidelijk gepost dat een benzine bijna het dubbele verbruikt als een diesel om hetzelfde vermogen te leveren.
Klopt helemaal niet.

Zelfs oude benzines niet.

Hier 2 Golf 6 GT (2006?) met 170 PK max, beide topsnelheid 220 kmh.
De ene diesel de ander benzine.

De benzine verbruikt 25% meer bij dezelfde topsnelheid.

Verbruikskurve:



https://www.autobild.de/bilder/was-k...01.html#bild13

Laatst gewijzigd door Micele : 14 maart 2022 om 21:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be