Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 14 december 2022, 16:41   #221
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Er zijn nu eenmaal mensen bij wie de liefde voor dieren zo groot is dat ze ze niet willen opeten. Het zit tussen de oren.
Ik stel mij de vraag wat er zou gebeuren indien niemand vlees zou eten. Dan kweken de beesten toch als konijnen. En dat is ecologisch toch ook niet goed voor het milieu.
Ik hou doorgaans van dieren maar vlees kopen bij de slager of in een supermarkt is iets neutraal waar men geen band heeft gehad. Ik had een achttal schapen lopen en door omstandigheden moest ik die wegdoen. Een slager is die komen halen maar zelf zou ik er nooit van kunnen eten terwijl in wel lamvlees lekker vind en zonder problemen opeet als die van slager of supermarkt komen want die dieren heb ik niet gekend.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2022, 16:49   #222
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn nu eenmaal mensen bij wie de liefde voor dieren zo groot is dat ze ze niet willen opeten. Het zit tussen de oren.
Ik stel mij de vraag wat er zou gebeuren indien niemand vlees zou eten. Dan kweken de beesten toch als konijnen. En dat is ecologisch toch ook niet goed voor het milieu.
Misschien De reden dat we hier geen honden of katten eten. Als je dat even in vraag stelt worden de mensen niet zelden kwaad
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2022, 17:02   #223
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Misschien De reden dat we hier geen honden of katten eten. Als je dat even in vraag stelt worden de mensen niet zelden kwaad
Kat word ook wel dakhaas genoemd. En als ik moet kiezen tussen 1 van onze rakkers, of een lang varken in de stoofpot. Awel, dan word het een varkensstoofpotje.
Oud 14 december 2022, 17:25   #224
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Blijkbaar zijn er nochtans veel liefhebbers.

https://www.juiceboxit.com/blog/how-to-eat-pussy
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2022, 17:39   #225
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht

Niet bijten, de vleessappen zijn beter zonder bloed.
Oud 15 december 2022, 18:43   #226
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Geen complete fabriek met een volledig tankpark aan E nummers om van bonenbrij een wannabe steak te alchemisten.
In dierlijk vlees zitten ook E-nummers, zoals voedingszuur E270, smaakversterker E620,... Vlees zit vol chemicaliën.
Oud 15 december 2022, 18:46   #227
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
In dierlijk vlees zitten ook E-nummers, zoals voedingszuur E270, smaakversterker E620,... Vlees zit vol chemicaliën.
Dat weet ik, en dan? Dan eet ik een stukje heerlijk vlees, geen ingedikte bonenbrij uit een chemische fabriek.
Oud 15 december 2022, 18:47   #228
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
AL eens nagedacht over de pijn die je die plant betrekt als je hem "vermoord" om hem te kunnen eten? Hoe strookt dit wel met je ethiek en moraliteit?
Nee, nog nooit over nagedacht...
Jij bent dus niet enkel voor dierenelzijnswetten, dat we een varken geen onnodig pak slaag mogen geven en een hond niet in brand mogen steken, maar je pleit dus ook voor plantenwelzijnswetten? Verboden om een krop sla te slaan? Verboden om een kerstboom te verbranden? Of wil je, als je geen voorstander bent van die plantenwelzijnswetten, dan ook dierenwelzijnswetten afschaffen?
Oud 15 december 2022, 20:08   #229
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of wil je, als je geen voorstander bent van die plantenwelzijnswetten, dan ook dierenwelzijnswetten afschaffen?
Joep, en mensenwelzijnswetten ook trouwens. Alles en iedereen in de kookpot !
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2022, 20:23   #230
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
E 300 is ascorbinezuur, niks mis mee.
E 150; ook geen groot punt. Alhoewel dit spul verslavend is. Caramel, oftewel verhitte suiker.
E 621, dat word al wat gewaagder -en nochtans een belangrijke om bonenprut een vleesachtig tintje te geven.

En als ik wat ga grasduinen kom ik grappen tegen zoals E957.
Geen enkel E-nummer dat in Europa wordt gebruikt is 'gevaarlijk' voor de menselijke gezondheid. Geen enkele. Althans, niet qua hoeveelheden die in onze voeding zitten.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2022, 21:34   #231
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Geen enkel E-nummer dat in Europa wordt gebruikt is 'gevaarlijk' voor de menselijke gezondheid. Geen enkele. Althans, niet qua hoeveelheden die in onze voeding zitten.
E605

Nu moet ik toegeven, het is een E nummer dat niet voedingsgeschikt is.

Laatst gewijzigd door maddox : 15 december 2022 om 21:34.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2022, 23:31   #232
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
En zoals altijd en overal is de oplossing om een probleem dat zich stelt aan te pakken.... BETALEN

Eens betaald is het probleem geen probleem meer.
nee dan verdwijnt het dierenleed als sneeuw voor de zon, ...

ik denk dat ik nog een stuk vlees op de BBQ ga zwieren.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2022, 23:33   #233
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht

met wat tabasco, hmmmmm
Oud 15 december 2022, 23:36   #234
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
de enige reden is, dat dat predatoren zijn en hun vlees dus taai is en de smaak vermoedelijk ook zal tegenvallen.

Maar in tijden van oorlog, ik ga toch eerst ratten vangen, maar als die op zijn, ...
Oud 16 december 2022, 09:58   #235
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
minachting voor dieren zit ook tussen de oren. Er zijn nu eenmaal mensen bij wie de minachting voor anderen zo groot is dat ze ze willen schaden...

Citaat:
Waarom zouden ze als konijnen kweken? Die dieren worden nu net gekweekt in de veeteelt, voor het vlees. Die kweek zou stoppen als we geen vlees meer eten. Veel veedieren kunnen niet gemakkelijk meer zich op natuurlijke manier voortplanten, want ze hebben ernstige lichamelijke handicaps. Dan gebeurt die voorplanting met kunstmatige bevruchting, keizersnedes,...
Anyway, de Amerikanen eten geen paarden meer, wij geen honden meer, de moslims geen varkens, de hindoes geen koeien. Maar dat wil niet zeggen dat paarden, honden, varkens en koeien in die regio's zich nu voortplanten als konijnen.
Oud 16 december 2022, 10:05   #236
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat weet ik, en dan? Dan eet ik een stukje heerlijk vlees, geen ingedikte bonenbrij uit een chemische fabriek.
dierlijk vlees komt toch ook uit een chemische fabriek? Het dier zelf is eigenlijk al een chemische fabriek: kijk welke organische moleculen er in gaan (soja,...), en wat er uit komt (vlees). In het dier gebeuren er heel veel chemische reacties waardoor die plantaardige eiwitten helemaal omgezet worden. Dat is een zeer sterke chemische bewerking. Waarbij dus ook door het dier veel E-nummers worden geproduceerd. Ik zou zeggen dat de chemische bewerking in dierlijk vlees groter is dan in plantaardig vlees. Want in plantaardig vlees kun je bv nog het DNA en veel eiwitten van de planten aantreffen. In dierlijk vlees is dat allemaal volledig chemisch bewerkt tot andere organische moleculen.
Oud 16 december 2022, 10:55   #237
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
minachting voor dieren zit ook tussen de oren. Er zijn nu eenmaal mensen bij wie de minachting voor anderen zo groot is dat ze ze willen schaden...(...)
Mensen eten geen dieren uit minachting voor de dieren.
Er bestaat nog altijd iets zoals een voedselketen.
Er zijn dieren die dieren eten, en er zijn dieren die best wel mensenvlees lusten.
Ik heb geen probleem met een vegetariër en dit zou wederzijds moeten zijn.
Wat is uiteindelijk het probleem, dierenleed of ecologisch (milieu) ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2022, 12:27   #238
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dierlijk vlees komt toch ook uit een chemische fabriek? Het dier zelf is eigenlijk al een chemische fabriek: kijk welke organische moleculen er in gaan (soja,...), en wat er uit komt (vlees). In het dier gebeuren er heel veel chemische reacties waardoor die plantaardige eiwitten helemaal omgezet worden. Dat is een zeer sterke chemische bewerking. Waarbij dus ook door het dier veel E-nummers worden geproduceerd. Ik zou zeggen dat de chemische bewerking in dierlijk vlees groter is dan in plantaardig vlees. Want in plantaardig vlees kun je bv nog het DNA en veel eiwitten van de planten aantreffen. In dierlijk vlees is dat allemaal volledig chemisch bewerkt tot andere organische moleculen.
Als we dit doortrekken, dan mogen we, met moeite, nog alleen maar water drinken.

Weet u wat, eet u maar uw reclamegewijze vegetarische slager "vlees".
Ik zal wel een kip uit de tuin slachten. Ik weet wat die kip gegeten heeft.

Weet u wat uw vegi worst bevat? Uitgezonderd het resultaat van een fabriek, waar een hoop volk McDonaldsgewijs voor het laagst mogelijke loon uw bonenbrij/soya pap heeft gemixt met een hoop paleopaddestoelen en massa's kruiden, msg en nog vele andere E nummertjes....
Oud 17 december 2022, 10:45   #239
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als we dit doortrekken, dan mogen we, met moeite, nog alleen maar water drinken.

Weet u wat, eet u maar uw reclamegewijze vegetarische slager "vlees".
Ik zal wel een kip uit de tuin slachten. Ik weet wat die kip gegeten heeft.

Weet u wat uw vegi worst bevat? Uitgezonderd het resultaat van een fabriek, waar een hoop volk McDonaldsgewijs voor het laagst mogelijke loon uw bonenbrij/soya pap heeft gemixt met een hoop paleopaddestoelen en massa's kruiden, msg en nog vele andere E nummertjes....
Waarvan veel van dat spul geteeld is op een boerderij waar vroeger jungle was....

weer zo een groen waanidee , we moeten vegi eten, ... ja ge koopt dat in een pakske in de supermarkt... en superfoods of hoe die spullen allemaal mogen noemen. en we zijn tegen de ontbossing en tegen van alles en daarvoor plakken we ons vast aan de baan en eten een vegie braadworst waarvoor ze een halve hectare jungle hebben moeten kappen.
Oud 17 december 2022, 17:21   #240
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Deze week heb ik deze draad wat gevolgd.
Enkele bedenkingen hierbij:

Ook in deze context zijn onze aantallen bepalend (immers als er 0 mensen zijn zullen er ook 0 dieren door mensen opgegeten worden).
Maar er zijn intussen ongeveer 8 miljard mensen (die allemaal iets te eten willen hebben, velen verkiezen nog steeds vleeshoudend dieet).

Er is al één en ander qua evolutie.
Lange tijd waren we jagers tussen andere jagers (wolven, beren, tijgers, … waren concurrenten/jagers).
Vanaf we aan landbouw en veeteelt gingen doen (werd de concurrentie van de andere soorten werd steeds kleiner).

Waarschijnlijk stammen we af van verre voorouders die nagenoeg uitsluitend plantaardig voedsel tot zich namen (beetje aangevuld met insecten) (beetje vergelijkbaar met chimps en andere aapachtigen heden).
Omstandigheden (oa schaarste) deden ons overschakelen naar aanvullend aanbod (vleesgebruik) (omnivoren geworden).
Smaak past zich enigszins aan (denk ik).
Vlees zal waarschijnlijk afschuwelijk gesmaakt hebben in het begin (toen we het eerst en noodgedwongen moesten beginnen eten).
Intussen is het voor velen een lekkernij (het is vele generaties standaard deel van voeding geworden).

Waarom wordt vlees eten meer en meer als een probleem gezien?
Twee hoofdredenen:
1) Omwille van repercussies op vlak van milieu (groot stuk alweer onze aantallen).

In dat verband zou je ook kunnen pleiten voor beperking van aantal mensen waardoor er automatisch beperking van vleesgebruik door mensen zou zijn.
Je zou kunnen pleiten om terug te gaan naar een jaag en verzamelcultuur (met moderne middelen). Dit zou voorafgaandelijk een terugschroeven van onze aantallen vergen. Je kan op deze planeet immers niet met 8 miljard mensen van jaag en verzamelcultuur leven.
Dit scenario zou naast de voordelen voor andere organismen ook enorm veel voordelen voor de mens zelf opleveren (nagenoeg al onze problemen vinden hun oorsprong in onze aantallen).

2) Problemen van morele aard.

Het is inderdaad zo dat we soms dieren een beetje als familie gaan zien.
Zeker als het huisdieren betreft.
Katten en honden spannen hier (Belgie) de kroon.
Aan hun leven wordt vaak meer waarde gehecht dan aan dat van mensen die een paar straten verderop wonen.
Maar sommigen gaan verder en houden varkens, cavia's, konijnen,... als huisdier.
Hun eigen huisdier opeten gaat voor de meesten echt te ver (het is immers niet langer een object).
Er is immers de eerder beschreven emotionele band.
We zien in dat huisdier immers iets meer dan een stuk vlees dat er is om ons honger en smaakgevoel te bevredigen.
We zie het als een levend wezen met gevoelens en karaktereigenschappen.
Ons eigen kat, hond (konijn of schaap, ...) kunnen we vaak omwille van die redenen niet opeten, maar datgene dat in de vleesafdeling van de supermarkt ligt is dan weer geen probleem.

Op z'n minst een beetje vreemd, lijkt me.

Meestal gaan we in deze context een bepaald stemmetje op dat zich op de achtergrond bevind, proberen te negeren (een kunst die de meesten onder ons redelijk goed beheersen). Het is een kunst die ons in staat stelt om de uitersten (affectie voor dieren / dieren misbruiken) te verzoenen.

Er zijn wel wat parallellen met slavernij denk ik.

Slavernij was lang heel gewoon.
Slaven werden als objecten gezien (met objecten zijn er in wezen weinig morele beperkingen).
Soms ontstond er een band tussen meester en slaaf.
Eens de meester de slaaf niet langer als object beschouwd en er zelfs gevoelens ontstaan (respect, waardering, vriendschap, liefde, …) wordt het zeer moeilijk om de slaaf nog langer als slaaf te behandelen.
Op een gegeven moment ontstonden dan ook enorme meningsverschillen (zelfs oorlogen) over dit gegeven.
'Slavernij' of 'geen slavernij'?
Ik denk dat het moreel kompas richting 'geen slavernij' uitwijst.

'Vlees eten' of 'geen vlees eten'?

Ook daar denk ik dat het moreel kompas richting 'geen vlees eten' uitwijst.

Ik denk dat naarmate de mens meer mens word (meer wezen van licht dan wezen van duisternis) hij steeds meer voor die richting zal gaan kiezen.

Zelf eet ik nog wel vlees.
Ik besef dat ik mijn moreel kompas voor een stuk negeer op dat vlak.
Ik probeer wat in de goede richting (wat minder vlees enzo ...) op te schuiven (dat is het zowat wat mezelf betreft).
Menswording hoeft niet in één dag te gebeuren.

Een eerste stap lijkt me ook daar bewustwording te zijn.
Bewustwording van de juiste richting.
In hoever we opschuiven in die richting is dan een keuze die we zelf moeten maken.

Laatst gewijzigd door satiper : 17 december 2022 om 17:33.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be