Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 april 2005, 12:47   #221
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Nee, Supe®Staaf, uit de rechten die jij daar opsomt, kan ik met de beste wil van de wereld niet afleiden dat iemand het recht heeft om anderen schade te berokken (hetgeen discirminatie uiteindelijk wel is).
Het niet toekennen van een woning aan een woningzoekende houdt helemaal geen schadeberokkening in.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2005, 12:48   #222
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Het niet toekennen van een woning aan een woningzoekende houdt helemaal geen schadeberokkening in.
Nee, dat heb ik ook nooit beweerd. De ongelijke behandeling houdt echter wèl een "schadeberokkening" (is dat een woord?) in.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2005, 12:50   #223
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, dat heb ik ook nooit beweerd. De ongelijke behandeling houdt echter wèl een "schadeberokkening" (is dat een woord?) in.
Er is geen sprake van ongelijke behandeling, daar in een normale rechtsordening de verhuurder die criteria mag hanteren die hij of zij belangrijk vindt.

Indien een verhuurder twee mogelijke huurders heeft, dan kan hij zelfs, op basis van eigen criteria, beslissen wie uiteindelijk de woning mag betrekken.
Oud 30 april 2005, 12:52   #224
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is geen sprake van ongelijke behandeling, daar in een normale rechtsordening de verhuurder die criteria mag hanteren die hij of zij belangrijk vindt.

Indien een verhuurder twee mogelijke huurders heeft, dan kan hij zelfs, op basis van eigen criteria, beslissen wie uiteindelijk de woning mag betrekken.
Behalve wanneer hij criteria hanteert die door de antidiscriminatiewet worden gesanctioneerd.
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 30 april 2005, 12:56   #225
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Behalve wanneer hij criteria hanteert die door de antidiscriminatiewet worden gesanctioneerd.
Dan komen we dus aan bij zaken waar de overheid zich normaal niet mee heeft te bemoeien. M.a.w. de antidiscriminatiwet is een wet die illustreert in welke totalitaire staat we terecht zijn gekomen.
Oud 30 april 2005, 12:59   #226
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan komen we dus aan bij zaken waar de overheid zich normaal niet mee heeft te bemoeien. M.a.w. de antidiscriminatiwet is een wet die illustreert in welke totalitaire staat we terecht zijn gekomen.
Nee hoor. Het is een wet die aantoont dat er nog veel werk aan de winkel is inzake de emancipatie van minderheden in onze samenleving. Als de burger dat niet uit zichzelf doet, dan is het de taak van de overheid om regulerend op te treden.

Citaat:
Oud 30 april 2005, 13:01   #227
numarx
Minister

numarx's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
een wet die illustreert in welke totalitaire staat we terecht zijn gekomen
Da's echt he. Je kan geen voet meer buiten zetten.
numarx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2005, 13:02   #228
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee hoor. Het is een wet die aantoont dat er nog veel werk aan de winkel is inzake de emancipatie van minderheden in onze samenleving. Als de burger dat niet uit zichzelf doet, dan is het de taak van de overheid om regulerend op te treden.
Toch wel, daar zijn de mensen die hier met u discussiëren het allemaal eens over: de huidige wet is een beperking van de grondwettelijke individuele vrijheid.

Bij mijn weten vormen mensen met een de homoseksuele levenskeuze geen "minderheid" in de wettelijke betekenis van het woord. Hoogstens naar sociale invulling, maar ook daarover mogen mensen in een echt vrij land standpunten innemen naar hun eigen invulling (zolang er geen sprake is van geweld of doodslag).
Oud 30 april 2005, 13:06   #229
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch wel, daar zijn de mensen die hier met u discussiëren het allemaal eens over: de huidige wet is een beperking van de grondwettelijke individuele vrijheid.
U begrijpt blijkbaar niet waar u over spreekt! Er staat nergens in de grondwet dat men anderen mag discrimineren.

Citaat:
Bij mijn weten vormen mensen met een de homoseksuele levenskeuze geen "minderheid" in de wettelijke betekenis van het woord. Hoogstens naar sociale invulling, maar ook daarover mogen mensen in een echt vrij land standpunten innemen naar hun eigen invulling (zolang er geen sprake is van geweld of doodslag).
En zolang er geen sprake is van discriminatie. Daar was in dit geval wel sprake van.

Citaat:
Oud 30 april 2005, 13:09   #230
Iwein
Burgemeester

Iwein's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Blijkbaar beseft u niet dat niet de toekomstige huurder maar wel de verhuurder in een normale ordening nog altijd de partij is die over de volle vrijheid moet beschikken. Als toekomstig huurder heeft men helemaal geen claimrecht.
U begrijpt iets verkeerd. Ik vind niet dat men een koppel kan weigeren er te wonen om redenen als homoseksualiteit. Dat is op zijn zachtst gezegd laakbaar van de eigenaar. Die eigenaar heeft wel nog het recht te beschikken over zijn eigen eigendom. En wie weet wat hij bedoelde met dat 'traditioneel' koppel.

Ik ben tegen elke juridische regeling op dit punt, want het creëert een kastemaatschappij, waarin homo's, vreemdelingen, islamieten, autochtonen,... andere rechten hebben. Dan zijn we terug in de tijd van het Osmaanse Rijk.

D�*t is mijn kritiek, en niet anders, wat u ook meent te lezen.
Oud 30 april 2005, 13:11   #231
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U begrijpt blijkbaar niet waar u over spreekt! Er staat nergens in de grondwet dat men anderen mag discrimineren.
Een verhuurder die z'n criteria hanteert, begaat helemaal geen discriminatie. In een normale rechtsordening heeft hij het soeverein recht te bepalen wie in aanmerking komt als huurder.
Oud 30 april 2005, 13:13   #232
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iwein
U begrijpt iets verkeerd. Ik vind niet dat men een koppel kan weigeren er te wonen om redenen als homoseksualiteit. Dat is op zijn zachtst gezegd laakbaar van de eigenaar. Die eigenaar heeft wel nog het recht te beschikken over zijn eigen eigendom. En wie weet wat hij bedoelde met dat 'traditioneel' koppel.
Ik daarentegen vind dat een eigenaar of beheerder weldegelijk dit element mag gebruiken om de huurwoning al dan niet toe te kennen. Op geen enkele manier is dat laakbaar.

Indien ik bijvoorbeeld de grote woning die ik van mijn tante heb geërfd, bij voorkeur aan een groot gezin wil verhuren, dan moet ik hiertoe het recht hebben. Als er twee koppels zich aandienen waarvan het ene vijf kinderen heeft, dan heb ik het volste recht dat kinderloze gezin te weigeren. Net zo moet een huurder het recht hebben een homo"koppel" te weigeren, wanneer hij een normaal koppel verkiest.
Oud 30 april 2005, 13:15   #233
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
D�*t is mijn kritiek, en niet anders, wat u ook meent te lezen.
Ik lees slechts wat u schreef en dat wees uit dat u meende dat homo"koppel" een recht kunnen laten gelden op een huurwoning. Welnu, in een goed geordende maatschappij kan geen woningzoekende een recht claimen op een (welbepaalde) woning.
Oud 30 april 2005, 13:17   #234
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een verhuurder die z'n criteria hanteert, begaat helemaal geen discriminatie. In een normale rechtsordening heeft hij het soeverein recht te bepalen wie in aanmerking komt als huurder.
Ja, maar niet om mensen te weigeren omwille van hun seksuele geaardheid, want dan komt hij in aanvaring met de antidiscriminatiewet.

Citaat:
Oud 30 april 2005, 13:17   #235
Iwein
Burgemeester

Iwein's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik daarentegen vind dat een eigenaar of beheerder weldegelijk dit element mag gebruiken om de huurwoning al dan niet toe te kennen. Op geen enkele manier is dat laakbaar.
Dat is uw mening en die is anders dan de mijne. Ik vind dat hij het recht moet hebben om te dien wat hij wil, maar dit is niet in overeenstemming te brengen met gelijk welke moraal.
Oud 30 april 2005, 13:19   #236
Iwein
Burgemeester

Iwein's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik lees slechts wat u schreef en dat wees uit dat u meende dat homo"koppel" een recht kunnen laten gelden op een huurwoning. Welnu, in een goed geordende maatschappij kan geen woningzoekende een recht claimen op een (welbepaalde) woning.
Dan moet u zich een nieuwe bril aanschaffen. Dit schreef ik er bij:

Ik hoop wel van harte dat dit geen precedent schept, waarbij homoseksuelen denken boven de wet te staan. Als een homokoppel met een criminele voorgeschiedenis om die reden bv. geweigerd wordt door een huisbaas, dat dit koppel zich niet wegsteekt achter die zogenaamde antidicriminatiewetgeving.

Zeg nu zelf, dat is toch meer dan wat u beweert?
Oud 30 april 2005, 13:20   #237
Iwein
Burgemeester

Iwein's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welnu, in een goed geordende maatschappij kan geen woningzoekende een recht claimen op een (welbepaalde) woning.
U moet trouwens "recht" niet zo strikt interpreteren. Beschouw het als het "morele gelijk".
Oud 30 april 2005, 13:21   #238
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeg nu zelf, dat is toch meer dan wat u beweert?
Dit was dan ook niet het citaat waarop ik reageerde. De bril lijkt me dus eerder voor u bestemd.
Oud 30 april 2005, 13:22   #239
Iwein
Burgemeester

Iwein's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit was dan ook niet het citaat waarop ik reageerde.
Het citaat maakt deel uit van een ruimer geheel. Zo kan ik ook discussie voeren als je de essentie weglaat. Een eerlijkere houding zou op prijs gesteld worden.
Oud 30 april 2005, 13:24   #240
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het citaat maakt deel uit van een ruimer geheel. Zo kan ik ook discussie voeren als je de essentie weglaat. Een eerlijkere houding zou op prijs gesteld worden.
Nogmaals: ik reageerde niet op dat citaat, maar wel op een andere uitspraak van u die in een afzonderlijk bericht door u werd geplaatst.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be