![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 |
Banneling
|
![]() [quote=Mambo]U hebt een punt daar!
Echter voor de wc en wasmachine is regenwater geschikt, voor de douche twijfel ik en voor bad al helemaal. Het is namelijk zo dat regenwater (natuurlijk osmose water trouwens) vol van bacterien zit. Ik weet wel niet of die bacterien zitten in het regenwater op zichzelf of er pas bijkomen in de waterputten? Ik vermoed het laatste gezien de vuile toestand van de dakgoten en putten. In elk geval voor consumptie zou het zeker niet geschikt zijn. Langs de andere kant wie zijn groentjes wil sproeien maakt best van dat regenwater gebruik en geen leidingwater want dat is dan alweer veel beter natuurlijk.[/QUOTE _________ Ik ben niet alleen van bescheiden komaf, ik ben ook verder bescheiden gebleven. Niettemin heb ik me de laatste vijfendertig jaar kunnen wassen met leidingwater, warm en koud, zodat ze nu tegen elkaar in gezelschap niet meer moeten zeggen: de stinker is daar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#222 | ||
Banneling
|
![]() Regenwater is uitstekend voor de wasmachine aangezien het weinig of geen kalk bevat en dus niet hard is zoals het leidingwater, waardoor de trommel en de leidingen aankalken.
Idem dito voor de geiser. Maar dan moet je het water filteren aan de ingang en ontsmetten.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door eno2 : 23 juli 2005 om 14:36. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#223 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#224 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De eerste wagens zouden naar men zegt toch al stilletjes moeten te voorschijn komen. Ben er ook benieuwd naar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#225 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#226 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Terwijl uiteindelijk zowat 70% van de mensen een gesplitste afwatering heeft zijn er geen gesplitste riolen?? Dit is toch al te absurd? Grmbl ... in wat voor een land leven wij ... Idd! Werk aan de winkel!
![]() |
![]() |
![]() |
#227 | ||
|
![]() Citaat:
Maar ik stel me iets voor als een ballon die je opblaast, en die je dan weer plots aflaat schiet ook een bepaalde richting uit omwille door de kracht van de lucht onder hogedruk die plots vrij komt, maar dan een beetje ingewikkelder en met een stuur aan die ballon. ![]() Maar ik zal 't wel 'ns opzoeken want dit hierboven is nattevingerwerk. ![]() Citaat:
![]() Goed idee om te beginnen bij de overheidsgebouwen voor op korte termijn, om dan op lange termijn over te gaan tot alle huizen (liefst in heel Europa). ![]() Is er eigelijk nergens een lijn waar je naartoe kan bellen met ideeën om het land beter te besturen voor in afwachting tot je zelf minister wordt (of voor mensen die geen zin/tijd hebben om dit te worden)? ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#228 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#229 | |
|
![]() Citaat:
Ik hoop vooral dat we ze en masse gaan gebruiken, en dat de wet minimum zo wordt dat als je een nieuwe auto koopt hij verplicht maar een bepaald minimum aan vervuiling mag uitstoten (en dat minimum moet liefst zo laag zijn dat een kar op stookolie ver over die grens zit), en anders betalen. ![]() En dat geld kan de overheid dan gebruiken voor al die wc's, wasmachines, sproei-installaties en tuinwaterslangen op regenwater. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#230 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#231 | |
|
![]() Citaat:
Idd! Bestaat Groen! nog vraag ik me nog eens af ... Hadden ze een fatsoenlijk punt gemaakt van de klimaatverandering en zich er tegen aangegooid was volgens mij de kans reëel dat ze de overgrote meerderheid haalden. De bal lag toen eigenlijk echt in hun kamp, en niet in dat van de kiezer... Niet te geloven dat zo'n lijn niet bestaat in een "democratisch" land hé ... Ze willen onze mening precies niet horen. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#232 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Een beetje kalk in je leidingen is trouwens ook nuttig tegen lekken.
![]() |
![]() |
#233 |
|
![]() De grootste vervuiler is de overheid.
Het volstaat om even de voormalige Sovjetunie te vergelijken met West-Europa en de VS, en we zien meteen dat meer overheid niet noodzakelijk een properder milieu inhoudt. Over het algemeen zijn mensen bezorgd om hun eigendom, en om de waarde van hun eigendom. Mensen hebben liever geen krassen in de lak van de auto, en liever geen cadmiumvervuiling in hun moestuin. Dit heeft als aangenaam gevolg dat mensen hun eigendom verzorgen. Men restaureert een voorgevel, laat de tuin heraanleggen en er komen sproeiers in de vijver om overmatige algengroei te verhinderen. Wat de overheid betreft: they couldn't care less. Ambtenaren zijn doorgaans niet gemotiveerd om eigendom die niet van hen is, goed te verzorgen. Hun loon hangt niet af van de waarde van de eigendom, of van de mate van vervuiling. Als iemand een ander schade berokkent, zouden we de dader kunnen straffen - een celstraf bijvoorbeeld. Maar daarmee is het slachtoffer nog niet geholpen. De klemtoon zou meer moeten komen op de schadeloosstelling, en minder op de straf. De schadeloosstelling moet het slachtoffer in staat stellen om ondanks de misdaad toch weer op normale wijze verder te leven (om verder te leven alsof de misdaad niet plaatsvond). Natuurlijk is dit niet altijd mogelijk (bv. moord, verkrachting...) maar in andere gevallen is het wel degelijk mogelijk, zoals diefstal en vandalisme. Als we nu milieuvervuiling als vandalisme beschouwen, want dat is het uiteindelijk, dan zou iedereen die een nadeel ondervindt aan milieuvervuiling, een schadeloosstelling kunnen eisen van de vervuiler. Wanneer een onderneming giftige stoffen in de rivier giet, zodat vissen sterven en het water verontreinigd wordt, zouden de belanghebbenden dus het recht hebben om een financiële compensatie te eisen van de onderneming. De dreiging om een schadeloosstelling te moeten betalen, zou voor veel vervuilers al een afschrikmiddel zijn. "Het herstellen van het milieu is een dure en moeilijke taak. Schadeloosstelling zal daarom een enorm kostbare straf zijn en het beste afschrikmiddel mogelijk. Laten we nu eens een echt voorbeeld onderzoeken hoe schadeloosstelling, in combinatie met privatisering, ons water kan beschermen. In het Verenigd Koninkrijk hebben inwoners eigendomsrechten over de rivieren die door hun land stromen. Als iemand stroomopwaarts het water vervuilt en vissen doodt, hoeven de inwoners stroomafwaarts niet te wachten op een bureaucratische commissie om de zaak te onderzoeken. Zij zullen onmiddellijk de vervuilers aanklagen om hun kostbare bezit te beschermen en eisen dat hun schade vergoed wordt. Als resultaat worden potentiële vervuilers effectief weerhouden het milieu te vervuilen. Water dat geen privaat eigendom is, is veel slechter af. Recentelijk zocht een actiegroep contact met mij omdat zij bezorgd waren over bedrijven die giftig afval dumpten in de Ohio-rivier. Omdat de overheid het rentmeesterschap claimt over deze rivier hebben individuen geen eigendomsrechten op grond waarvan zij een claim kunnen indienen. Zij moeten wachten tot bureaucraten besluiten in actie te komen. Maar ja, als de bedrijven geld doneren aan de partijkas van machtige politici, kan het zo maar zijn dat er niets gebeurt, zelfs in het geval dat de lokale autoriteiten oprecht bezorgd zijn over het milieu. Zelfs als de overheid besluit de vervuiler aan te pakken, is schadeloosstelling zelden een eis. In de meeste gevallen betaalt het bedrijf een boete. In veel gevallen is de boete echter laag genoeg voor bedrijven dat het goedkoper is te vervuilen en de boete te betalen. Private eigenaars zullen slechts zelden bereid zijn hun eigendom voor een klein bedrag te laten vervuilen, zeker omdat de waarde van het bezit gigantisch zal dalen." (Mary J. Ruwart, De oplossing voor vervuiling II)
![]() |
![]() |
#234 | |
|
![]() Citaat:
![]() Zoiets zou toch zo snel mogelijk moeten gerealiseerd worden hé? Is er echt geen manier om de overheid te contacteren ofzo om het voor te stellen? ...
![]() |
![]() |
![]() |
#235 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Overstromingen en watertekorten los je er bvb niet mee op (daarvoor is het reservoir veel te klein). Er is dus geen reden om te pleiten voor overheidsinmenging. Het is een beslissing die mensen zelf best kunnen nemen. Bij niet-nieuwbouw doe je er vaak geen profijt bij, omdat de kosten voor een loodgieter om alles aan te leggen zo hoog zijn (wat dan weer veel te maken heeft met onze hoge taksen en werkloosheidsuitkeringen).
![]() |
![]() |
#236 | |
|
![]() Citaat:
Dat in acht genomen vind ik dat overheidsinmenging wel noodzakelijk is. Om de voorraden te sparen. En volgens mij is het iets wat heel weinig gedaan wordt bij nieuwbouw (maar ik hoop natuurlijk dat ik hierin verkeerd ben!). En zelfs als je eraan denkt, wat volgens mij bij een niet groot gedeelte van de bevolking gebeurt, bestaat de kans nog dat je loodgieter met een of ander excuus afkomt en het uiteindelijk niet doet (hier zelf meegemaakt ... ).
![]() |
![]() |
![]() |
#237 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#238 | |||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik geloof dat die kalk ook de rollagers aanvalt van de wasmachine, en de regelcircuits, en zo de levensduur ervan beperkt? Een beetje kalk moeten we wel hebben, maar niet te veel, ik drink alleen leidingwater en ik wil wel graag (gecontroleerd) blijven lekken.[edit] [size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door eno2 : 25 juli 2005 om 09:28. |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#239 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
t' Is daarom zeker dat ze hier direct fase één van de noodtoestand uitroepen tegenwoordig, als het drie dagen naeen tropisch geweest is, wat steeds meer voorkomt. (Dat belooft voor de klimaatwissel). Natuurlijk heeft het regenwater en het (gezuiverde) looswater steeds meer tijd nodig om de ondergrondse waterspiegel te bereiken aangezien die maar steeds verder wegzakt door overexploitatie, voornamelijk door de industrie. De aanvulling gebeurt maar na maanden of jaren door trickle-down, om maar eens een economische term te gebruiken. De vooruitgang heeft al onze rivieren vervuild, die kunnen we dus niet of nauwelijks meer gebruiken voor drinkwaterwinning, en we blijven achterhinken op de EU-zuiveringsbepalingen.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door eno2 : 25 juli 2005 om 09:29. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#240 | |
|
![]() Citaat:
Ik heb hierover helemaal dezelfde mening. En ik denk niet dat ze anders kan zijn dan correct aangezien we er tegenwoordig steeds meer bewijzen van krijgen zoals hierboven beschreven. De hoeveelheid water op onze planeet mag dan nog altijd even groot blijven (zoals quasi alles hier aanwezig), het gaat om de beschikbaarheid van drinkbaar water op het juiste moment. En drinkbaar water moet iedere dag beschikbaar zijn, voldoende. En hiervan is onlangs nog duidelijk geworden dat we dit niet kunnen waarmaken. Het gaat er gewoon heel simpel om dat de ondergrondse watermeren veel sneller worden leeggepompt dan ze aangroeien, voordat het door ons verbruikte kraantjeswater weer terug in het ondergronds reservoir terechtkomt kunnen ettelijke (tientallen?) jaren verstreken zijn ... En dat kan een hele pijnlijke situatie worden ...
![]() |
![]() |