![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#222 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Ten gronde: Die twee opmerkingen kan ik in een antwoord verwerken. Omdat de wetenschap (of de psychologie) kadergebonden zijn, kunnen we ze "ideologisch" noemen (de mens kleurt zijn beschouwing die steeds abstract blijft). Doordat we echter in het kader stappen zullen spoedig met de beperkingen daarvan geconfronteerd worden aangezien het "zijn" van iets mede afhankelijk is en slechts benoembaar is doorheen zijn betrekkingen met de realiteit als geheel. Daarom is ook het "ik" en het "ik" als oorzaak van het handelen, een GECONSTRUEERDE FICTIE. Uiteindelijk overschrijden we dus het individuele bewustzijn en realiseren we concrete kennis en concrete vrijheid (niet slechts abstracties meer). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#223 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#224 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() En dus orginaseet u een "gekaderde" onderwijsrevolutie. Uw "nieuwe fictie" is evengoed geconstrueerd, met het verschil dat er wel bijzonder veel praktische en andere bezwaren opduiken.
![]() |
#225 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#226 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#227 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Afschaffen? Als alles volgens een ideolgie en met een graad van subjectiviteit "gekaderd" is, zal u altijd een kader behouden.
En streeft naar een (volgens u) rationeler kader. Ik heb daar mijn twijfels over. Een mens is geen rationeel wezen.
![]() |
#228 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ja, de mens is nu geen rationaal wezen omdat zijn vrijheid wordt beknot door het kapitalistische systeem. Zoiets zal het wel worden. Spijtig dat er nooit een systeem is geweest waar de mens wel rationeel kon zijn, dit duidt misschien op het feit dat de mens helemaal niet rationeel is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#229 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Toch niet de exemplaren die ik ken
![]() De sociaal gecorrigeerde markteconomie, ondanks zijn beperkingen en fouten, is naar mijn mening toch het beste systeem (dat ik ken) dat een werkbaar en aanvaardbaar samenlevingsmodel geeft. Dat is waarom (het spijt me jongens ![]()
![]() |
#230 | |||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#231 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#232 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#233 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() irrationele wezens. Of 6 miljard individuen met allemaal een andere rede.
![]() |
#234 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#235 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#236 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#237 | |||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Dé wetenschap kan best universeel zijn en is de "activiteit" van dé Rede maar wij mensen beschikken slechts over een relatief kader en dus ook een relatieve wetenschap. Vermits echter de betekenis van iets samenhangt met de betrekkingen die het onderhoudt met de rest van de realiteit (zoals het "ik" ook slechts een (zij het werkbare) constructie is), zal men uiteindelijk de kaders moeten verwerpen en vervangen door nieuwe kaders totdat de totale werkelijkheid gekend is. En er is voor zover ik weet maar één TOTALE werkelijkheid, wat die ook moge inhouden (ik ben geen profeet). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#238 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#239 | |||||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
(cf. Verlichtingsoptimisme) |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#240 | ||
Burger
|
![]() Citaat:
Citaat:
Aangezien iedereen materiële behoeften en verlangens heeft, en men deze alleen kan bevredigen door consumptie (weinig mensen bouwen zelf hun computer), is het onmogelijk om de consumptie te doen stilvallen en "de economie uit te hollen". Kan je mij eens vertellen hoe de wereld er volgens jou concreet zou uitzien? |
||
![]() |
![]() |