![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Lokaal Raadslid
Geregistreerd: 21 januari 2003
Berichten: 333
|
![]() Hier volgt een compilatie van mijn meningen daarover op politicsinfo.
A. 1. Aangaande lesinhouden Een RADICALE stijging van het niveau! Gedaan met de spelletjes (60% op vaardigheden, stel u voor!), gedaan met halbstarke onzin, gedaan met het onderwijs "op het niveau van de leerling" (is dat dan überhaupt wel onderwijs?), enzovoort. Ik pleit voor een heropstanding van het intellectualistische onderricht en een herwaardering van het PRESTATIEMODEL. Bovendien moeten ouders, directie en overheid niet meer maar MINDER inspraak krijgen. Enkel zo gaan we de verkleutering van de maatschappij tegen. Centraal staat de zelfredzaamheid van de leerling om GROTE hoeveelheden ZINNIGE leerstof te verwerken die dan in de lessen wordt UITGEDIEPT en GEÏLLUSTREERD, veeleer dan aangebracht. Men moet ook opnieuw durven 'buizen': als 75% van de klas gebuisd is, DAN IS DAT MAAR ZO. Geen gezaag, zolang het maar eerlijk gebeurt. De korte pijn is hier het best. De leerplannen moeten dan ook krijtlijnen weergeven (gericht op onderwijs in plaats van bezigheidstherapie en gezaag over "attitudes" en andere onzin) die door de leerkracht die opnieuw centraal komt te staan worden aangebracht en aangevuld naar eigen goeddunken (uiteraard op een intellectueel eerlijke wijze). HET ONDERWIJS WORDT MEER DAN OOIT EEN DISCIPLINERINGSMECHANISME IN DIENST VAN DE KAPITALISTISCHE NUTSMAATSCHAPPIJ. STOP DAT. KIES VOOR EEN RADICAAL COMPROMISLOOS PRESTATIEMODEL MET INHOUD! 2. Aangaande studiekeuze Hier wil ik dan weer compenseren. Om de leerlingen gemotiveerd te houden, wil ik dat ze - net als in Amerika - hun lessenrooster zelf kunnen samenstellen. Verplicht zijn echter wel de vakken 'Nederlands' en 'Filosofie'. Wat de rest betreft, dient er keuzevrijheid te zijn. PS: Dit systeem staat of valt dan natuurlijk wel bij degenen die de grootste verantwoordelijkheid krijgen, de leerkrachten. Zij zullen paraat moeten zijn om deze taak op zich te nemen en leerlingen in dit (harde) systeem te begeleiden. Ik ga er echter vanuit dat dit ook voor hen positief kan zijn: meer maatschappelijk aanzien, zinvoller werk, meer autonomie, meer betrokkenheid... B. Maar je moet dat vak filosofie meer zien als iets overkoepelends, waarin dus ook linguïstische en historische elementen verweven zijn. Wat de specifieke kennis betreft, zou ik wel degelijk "alles" mogelijk maken (eventueel geleidelijk). Ik wil dat de ZELFONTPLOOIING het centrale criterium wordt en je moet dan ook inspelen op mensen zoals ze (willen) zijn. Geen moraliserend of richtinggevend, maar begeleidend onderwijs dat tegelijkertijd streng is en toch een mens "tot zichzelf brengt", waarbij - ik herhaal het - de rol van de leerkracht cruciaal is. Een onderwijzer moet meer willen doen dan onderwijzen... C. Het aantal lesuren moet in de humaniora tot 25 worden herleid. Daarvan zijn er dan nog eens vijftien facultatief. Het basispakket en het aanvullend pakket worden apart geëvalueerd. Men moet dus voor BEIDE PAKKETTEN een voldoende halen! BASISPAKKET (het bijwonen van de lessen is verplicht) 5 uur Nederlands 5 uur Filosofie (heel ruim) AANVULLEND PAKKET 15 lesuren facultatief (vooraf wordt het onderwerp van de les opgegegeven) uitzonderling: verplicht bij mondelinge proeven, en dergelijke Er kan dan 1 schooldag verdwijnen (hoewel dat voor velen toch nog een studiedag zal zijn vanwege het sterk verzwaarde programma). Die schooldag zijn de leerkrachten dan wel individueel bereikbaar! D. Als er toch bepaalde aspecten i.v.m. wetenschap of talen zo essentieel zijn dat iedereen ervan op de hoogte moet zijn, dan kunnen een aantal lesweken per jaar besteed worden aan "workshops" waarover men dan een verslag moet schrijven en "verdedigen" als deel van het basispakket. E. Ze krijgen een: PRIMAIRE CYCLUS ===> Algemene vakken, van 6 tot 14 Voor een deel zitten daar dus al vergelijkingen in. Maar ik vind NIET dat dat leerstof is die door IEDEREEN grondig gekend moet zijn (je moet nu eenmaal keuzes maken). SECUNDAIRE CYCLUS ===> Verbreding/uitbreiding (2 algemene vakken, m.n. filosofie en Nederlands) en uitdieping (naar keuze, waarbij in vergelijking met het huidige systeem 7 lesuren vervallen en vervangen worden door een mogelijkheid tot persoonlijk contact met de leerkracht) - In ruil hiervoor wordt het programma per vak aanzienlijk zwaarder gemaakt en wordt er meer beroep gedaan op de zelfredzaamheid van de leerling die naar de les komt om MEER te weten te komen dan in de cursus staat (waardoor hun score ook beter wordt). Deze lessen zijn enkel verplicht voor de twee algemene vakken (10 uur minimaal op school). F. het systeem moet niet aangepast zijn aan de jongeren. De jongeren moeten zich aanpassen aan het systeem. Klinkt raar uit mijn mond, hé? Maar dan wel een systeem dat zo weinig mogelijk verbonden is met politiek of met "belangengroepen" - de leerkracht staat centraal en met minder dan een master moet hij ook niet beginnen in de twee laatste jaren (waar gaan we anders naartoe, zeg?) - GRONDIG EN RADICAAAL! En die luisteroefeningen zijn dom, want dat is tijdverlies en zoiets leer je dus niet of amper. Weet jij wel wat dat betekent? 60% op die spelletjes? Dat betekent 20% op grammatica en woordenlijst (voor zover dat al niet wegvalt) en 20% op literatuur (en dan zwijgen we nog over wat dat inhoudt). Ik ben blij dat mijn school toch het niveau weet te handhaven, maar als dat debiel gedoe blijft duren, dan ziet het er voor iedereen slecht uit. Een hard intellectualistisch prestatiemodel! Wel met moderne technieken en psychologische ondersteuning. Ik ben op het vlak van onderwijs zéér tegendraads want dat is nodig. Geen betutteling, geen ja-knikkerij van de ene debiel naar de andere (schaf dat middenkader af!), minder regeltjes, minder bureaucratie (geen schoolagenda's, die overhoringen niet meer bijhouden tenzij men de uitslag betwist), maar meer resultaten! ====> WAARTEGEN AGEER IK? - vermarkting - verkleutering - bureaucratie - groepsdictaten ===> DOE IK DAT GOED? Daarover moeten jullie maar oordelen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
|
![]() Met een "harde" intellectualistische aanpak zou je in elk geval de ASO-afdelingen behoorlijk decimeren.
Dat zou de BSO en TSO-richtingen terug doen volstromen, wat mijns inziens geen slechte evolutie is. Ik ben zelf ASO'er, maar ik moet toegeven dat er iets teveel mensen hier zitten die eigenlijk in het beroeps thuishoren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bravo, echt.
Maar ik vrees dat de jongeren van nu daar niet mee akkoord gaan.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
|
![]() Citaat:
![]() Ik sta eigenlijk wel achter dat programma. Ik ben dit jaar bezig aan mijn eerste jaar hoger onderwijs en de stap van secundair naar hoger onderwijs is gewoon te drastisch, dat ligt natuurlijk wel deels aan mijzelf maar toch. Ik heb in het secundair nooit moeten studeren, nochtans volgde ik een richting die niet echt makkelijk te noemen was, als je jezelf dan op diezelfde manier door een eerste kandidatuur handelsingenieur wil worstelen lukt dat niet meer. Dat ligt er deels aan omdat ik nooit geleerd heb om echt te studeren, om zelf initiatief te nemen en ergens mijn energie volledig in te steken. Dit probleem zou bij dit systeem heel sterk verminderd worden. Ik ben trouwens niet de enige die de drastische stap naar het hoger onderwijs met een tweede zit zal moeten bekopen! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Vreemdeling
Geregistreerd: 7 juni 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 39
|
![]() Citaat:
Dus uw systeem valt.
__________________
belgium needs a rewind/erase button. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Lokaal Raadslid
Geregistreerd: 21 januari 2003
Berichten: 333
|
![]() De ASO-scholen zouden inderdaad gehalveerd kunnen worden. De beroepsscholen werken dan eerder met "projecten" en dergelijke.
OF BETER NOG... Dankzij mijn vrij selectiesysteem kan dit gebeuren zonder de leerlingen sociaal te scheiden, want uiteindelijk is hun lessenrooster individueel bepaald, en staat dat dus los van die strikte onderverdelingen. Leerlingen hebben in deze niets te zeggen. De korte pijn. Ik ben zelf achttien jaar en maar wat blij dat sommige van mijn leerkrachten zich niet al te veel aantrokken van bepaalde "modegrillen"... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
Lokaal Raadslid
Geregistreerd: 21 januari 2003
Berichten: 333
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
|
![]() Citaat:
Ik ben het echter al oneens met u dat u het belang van kleine klassen in twijfel trekt. Het is voor de hand liggend dat men het meest opsteekt wanneer men individueel met je bezig is en het is dan op zijn beurt weer vanzelsprekend dat de individuele tijd die per leerling besteed kan worden groter is, wanneer de klas in zijn totaliteit kleiner is.
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
|
![]() Citaat:
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 2.701
|
![]() Als je het 'niveau' omhoog wil krijgen, moet je radicale onderwijsvrijheid invoeren.
http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=1652 Wat momenteel in het ASO op zes jaar tijd geleerd wordt, zouden ongeveer de helft van de ASO-leerlingen op vier jaar kunnen leren. Ongeveer één leerling op tien zal dat in drie jaar kunnen. De leerlingen moeten wel de vrijheid daartoe krijgen. Zij mogen niet zoals nu systematisch afgeremd worden. Hier een reeks voorstellen voor het middelbaar onderwijs: 1. De staat moeit zich niet meer met details van leerplannen, eindtermen enz. De hoofdjob van de staat inzake onderwijs is: de inrichting van centrale, voor iedereen gelijke examens over de core-kennis, die je nodig hebt om een vrije keuze inzake hogere studies mogelijk te maken. Systeem van de huidige centrale examencommissie veralgemenen dus. 2. Het geld dat nu naar de scholen gaat (6 x 5.000 euro = 30.000 euro per middelbare scholier) gaat in de vorm van een leerbon naar de gezinnen. De gezinnen kunnen kiezen: (a) ofwel geven ze die leerbon aan de school van hun keuze, die ze incasseert, of (b) ze gebruiken die bon om zelf - of in samenwerking met andere gezinnen, met free lance leraren enz onderwijs in te richten. In dat laatste geval is de leerbon slechts incasseerbaar (geheel of voor het grootste deel) nadat een overeenkomstig deel van de examens is aflegd. 3. In scholen schrijven leerlingen zich in per vak. Ze kunnen dus naar wens een deel vakken op school volgen en de rest thuis leren. Ze kunnen ook voor verschillende vakken in verschillende 'jaren' zitten. Nog een derde keuze: individuele coaching-overeenkomst met een leraar. Die geeft geen les, maar is beschikbaar voor individuele uitleg waar nodig, begeleiding van oefeningen waar gewenst enz 4. Naast de klassieke scholen moeten leraren ook de vrijheid hebben om apart vakonderwijs aan te bieden; zoals je nu muziekscholen hebt, dus ook wiskundescholen, aardrijkskundescholen, taalscholen enz. 5. Zolang een gezin kan aantonen dat de kinderen aan een redelijk tempo de examens afleggen, geen verdere bemoeienis vanwege inspectie enz 6. De staat mag in geen geval pogen om het onderwijs te misbruiken om de burgers bepaalde politieke of morele overtuigingen of houdingen bij te brengen. Het kernidee is, dat leerlingen hun tijd vrij mogen gebruiken en inrichten. Er gaat nu een ongelofelijke zee van tijd verloren door het dwangmatig karakter van de schoolstructuur. Je moét bv een les uitzitten, ook al heb 't allang verstaan (in een gemiddelde klas is de verhouding tussen de assimilatiesnelheid tussen de snelst lerende en traagst lerende leerlingen ongeveer 5:1). Je moét lessen volgen, ook indien je 't veel sneller zelf zou kunnen leren. Je moet zeeën van tijd verspillen op trammen, bussen en speelplaatsen enz Aanbevolen litteratuur: Geert de Vries (1993) “Het pedagogisch regiem” Amsterdam: Meulenhoff John Taylor Gatto (1992) “Dumbing us down. The hidden curriculum of com-pulsory schooling” Philadeplphia: New Society Publishers John Taylor Gatto (2001) “A different kind of teacher. Solving the crisis of American schooling” Berkeley: Berkeley Hills Books John Taylor Gatto (2001) “The underground History of American Education” New York: Oxford Village Press Sheldon Richman (1995) “Separating School & State. How to liberate America’s families” Fairfax: Future of freedom Foundation http://www.johntaylorgatto.com/historytour/history1.htm
__________________
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE, WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |||
Lokaal Raadslid
Geregistreerd: 21 januari 2003
Berichten: 333
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Minister-President
Geregistreerd: 7 mei 2002
Berichten: 4.137
|
![]() Hoeveel leerlingen schat jij zo dat er per leerkracht zijn, of zullen zijn?
__________________
Porno! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
|
![]() "En die luisteroefeningen zijn dom, want dat is tijdverlies en zoiets leer je dus niet of amper. Weet jij wel wat dat betekent? 60% op die spelletjes? Dat betekent 20% op grammatica en woordenlijst (voor zover dat al niet wegvalt) en 20% op literatuur (en dan zwijgen we nog over wat dat inhoudt). Ik ben blij dat mijn school toch het niveau weet te handhaven, maar als dat debiel gedoe blijft duren, dan ziet het er voor iedereen slecht uit. "
Met vaardigheden an sich is er niets mis. Eerlijk gezegd vraag ik me nog altijd af waarom ik zo'n 10.000 Latijnse woordjes moest leren als er in onze teksten maximaal 5000 gekend moeten zijn. Of waarom we de openingstekst van "de bello Gallico" van buiten moesten kennen en opzeggen. Wie heeft daar wat aan? Wat hebben we eraan dat we Duitse grammatica tot in het onzinnige beheersen en heelder kadertjes van buiten gaan leren, als we niet eens serieus de weg kunnen vragen in het Teutoons? Daarom mag het belang van vaardigheden niet onderschat worden: Als je vijftig tijden in het Frans kan opzeggen, twaalf naamvallen in het Duits kent en zonder te stoppen twintig tenses kan vervoegen in t Engels is dat allemaal heel fijn. Maar uiteindelijk is toch alleen de toepassing daarvan van belang? Als je geen serieus opstel kan schrijven in het Engels of een conversatie kan voeren in het Frans is al die leerstof en grammatica en vocabulaire weggesmeten tijd geweest. Let op, uiteraard is er een sterke onderbouwing nodig van de taalkennis met vocabularium en grammatica, maar volgens mij moet, zeker in de taalrichtingen, het accent liggen op toepassing van de taal als levend gebruiksvoorwerp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Lokaal Raadslid
Geregistreerd: 21 januari 2003
Berichten: 333
|
![]() [quote="Dies"]
Citaat:
Citaat:
Niet enkel praktijk maar ook en vooral theorie (voor wie kiest voor wat dan vroeger het ASO was). Geen medelijden. Citaat:
Citaat:
Maar ik wil idd niet terug naar de jaren vijftig. Schoolreglementen zouden verplicht ethisch neutraal moeten zijn. [quote] [quote] Dus meer zelfstudie zegt u? Wat is zinnig natuurlijk?[/color] Ja. Citaat:
Juist. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Leerlingen zouden het multiculturalisme als een verrijking moeten zien, sociaal-ecologische vaardigheden moeten ontwikkelen en opgevoed worden tot burgerzin. Dat is allemaal niet de taak van objectief onderwijs! Onderwijs mag niet de slaaf van het systeem of van een moraal zijn. Daarom... schaf òòk zedenleer af, en vervang dat door filosofie. [quote] En veel beter betaald ook dan neem ik aan? Ja. Dat mag. Citaat:
Citaat:
"Saaie" leerstof wordt beschouwd als zelfstudie. In de klas zouden ze er toch maar verveeld bij zitten en thuis kunnen ze tenminste snel werken zodat het sneller gedaan is. Citaat:
Dat is dan maar zo. Als er echter één leerling is, dan moet die les krijgen. Voor een lege klas staan doet het loon niet dalen, uiteraard. Tenzij het een andere reden heeft (slechte leskwaliteit bijvoorbeeld). Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
In de laatste twee jaren zeker niet. Citaat:
Citaat:
Taalvakken in het algemeen. Nederlands is hier zelfs nog "gematigder" in. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Lokaal Raadslid
Geregistreerd: 21 januari 2003
Berichten: 333
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister-President
Geregistreerd: 7 mei 2002
Berichten: 4.137
|
![]() Citaat:
Wat ga je doen? Leerstof van universitair niveau door de leerlingen hun strot duwen? Met welk nut?
__________________
Porno! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||||||||
Lokaal Raadslid
Geregistreerd: 21 januari 2003
Berichten: 333
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister-President
Geregistreerd: 7 mei 2002
Berichten: 4.137
|
![]() Citaat:
Wat is een kind met een theoretisch inzicht in de structuur van een taal als het de taal niet deftig kan spreken?
__________________
Porno! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
Lokaal Raadslid
Geregistreerd: 21 januari 2003
Berichten: 333
|
![]() Citaat:
Ik wil hen de structuren achter de ervaringen, manifestaties, het gebruik, het nut,... doen inzien om hen zo van "de massa", de "grootste gemene dictatuur",... vrijmaken door niet de optelsom van de praktijk maar de theorie als norm te hanteren en als richtingwijzer. Zo kan men redelijk handelen en zichzelf bevrijden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
Lokaal Raadslid
Geregistreerd: 21 januari 2003
Berichten: 333
|
![]() Citaat:
Een taalstudent moet die taal natuurlijk ook kunnen spreken, maar die evidentie moet overstegen worden. |
||
![]() |
![]() |