Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 oktober 2005, 13:44   #221
limburgse wolf
Burger

limburgse wolf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal
Dat zijn waanideën van u.
Doordat ge u om een of andere reden slecht voelt in uw vel (ik lees deze thread slechts sporadisch) zoek je een zondebok en dat is dan de 'harde maatschappij'.
Je hebt m.a.w. totaal onrealistische verwachtingen.
Een goede nachtrust, een dak over je hoofd en af en toe eten : dat is reeds een vrij grote luxe die jij blijkbaar niet echt weet te apprecieren.....

Gevoelens, interactie tussen mensen, menselijkheid : allemaal in ruime mate aanwezig voor wie er oog voor heeft en voor wie er nood aan heeft.
Ik durf zelfs zeggen dat er nog nooit zoveel focus is geweest als vandaag
op 'menselijkheid'.
Als jij geen werk hebt bvb. krijg je een leefloon.
Je wordt sociaal gezien ongelofelijk bepamperd.
Dat was in geen enkel moment in de geschiedenis tot +- 1960 zo.
Dat is -behalve in W-Europ- in geen land in de wereld zo.

Vraag misschien eens aan de duizenden mensen die iedere dag Ceuta en Melilla bestormen en die met blote hand de prikkeldraad beklimmen, hoe in hun 'maatschappij' (een traditionele maatschappij waar jij blijkbaar naar terugverlangt) gevoelens en menselijke interactie centraal staan...

Sorry als het misschien een beetje hard overkomt maar meestal is er bij
geklaag en gezucht maar 1 echte reden voor de problemen : de persoon zelf.
Ik hoop voor Uw eigen persoontje dat ge nooit met zulke problemen te kampen krijgt,het zijn meestal andere personen die iemand tot zulke dingen drijven
Mocht ge er ooit mee te maken krijgen,hoop ik voor U dat ge gevoelige en open mensen om U hebt die U steunen en geen mes in Uwe steken door te zeggen

Man dat ben je toch zelf schuld
Kijk eens naar Uzelf
limburgse wolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2005, 13:45   #222
armoede
Burgemeester

armoede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zijn waanideën van u.
Doordat ge u om een of andere reden slecht voelt in uw vel (ik lees deze thread slechts sporadisch) zoek je een zondebok en dat is dan de 'harde maatschappij'.
Je hebt m.a.w. totaal onrealistische verwachtingen.
Een goede nachtrust, een dak over je hoofd en af en toe eten : dat is reeds een vrij grote luxe die jij blijkbaar niet echt weet te apprecieren.....

Gevoelens, interactie tussen mensen, menselijkheid : allemaal in ruime mate aanwezig voor wie er oog voor heeft en voor wie er nood aan heeft.
Ik durf zelfs zeggen dat er nog nooit zoveel focus is geweest als vandaag
op 'menselijkheid'.
Als jij geen werk hebt bvb. krijg je een leefloon.
Je wordt sociaal gezien ongelofelijk bepamperd.
Dat was in geen enkel moment in de geschiedenis tot +- 1960 zo.
Dat is -behalve in W-Europ- in geen land in de wereld zo.

Vraag misschien eens aan de duizenden mensen die iedere dag Ceuta en Melilla bestormen en die met blote hand de prikkeldraad beklimmen, hoe in hun 'maatschappij' (een traditionele maatschappij waar jij blijkbaar naar terugverlangt) gevoelens en menselijke interactie centraal staan...

Sorry als het misschien een beetje hard overkomt maar meestal is er bij
geklaag en gezucht maar 1 echte reden voor de problemen : de persoon zelf.
luxe en sociale zekerheden hebben weinig met menselijke warmte te maken. Waar ik voor pleit is menselijk warmte genegenheid, liefde, een plaats waar het goed is om te leven en waar men vrijuit zijn gevoelens kan tonen. Een leefloon en sociale bepampering hebben weinig te maken met meeleven en het kunnen of mogen uiten van gevoelens.
Oud 6 oktober 2005, 13:47   #223
armoede
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lutifer
het komt idd wel wat hard over maar ik volg je gedachtengang wel. We staan hier ( de meesten van ons wel te verstaan) meestal wel op 's morgens met een dak boven ons hoofd, iets om te eten en te drinken, mogelijkheid om ons te wassen enz. ..... zalig toch maar feit blijft dat veel mensen niet mee kunnen genieten van veel 'verworvenheden' van deze samenleving en dan krijg je het fenomeen van uitsluiting, je kan / mag niet mee doen. De uitsluiting raakt mensen veel dieper dan het andere , vandaar ook oa. zelfmoord.
Jij legt in je stuk een grote verantwoordelijkheid bij het individu ( ik ben het daarmee eens hoor) maar is er niet nog een andere kant van de medaille? nl. de samenleving zelf. Is het niet het samenspel van op zijn minst die twee dat bepaalt hoe we ons voelen?
mooi verwoord lutifer, maar toch zou ik in deze maatschappij wat meer menselijke warmte willen zien en dat staat los van de hele materie.
Oud 6 oktober 2005, 13:48   #224
limburgse wolf
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door armoede
Ik zou me tssn die wolven (niets persoonlijk) niet thuis voelen denk als ik een maand tssn dat gespuis moest rondlopen dat ik het leven helemaal niet meer zou zien zitten. Het zijn zinloze bezigheden waarbij er geen enkele plaats is voor menselijkheid. En ja dat ze niet ziek worden van hun eigen snap ik ook niet, ze zouden zich beter ophangen dan zouden ze nog iets nuttigs voor de maatschappij gedaan hebben.
Ik geef U groot gelijk,en nee zal het niet persoonlijk opvatten
Oud 6 oktober 2005, 14:07   #225
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door armoede
luxe en sociale zekerheden hebben weinig met menselijke warmte te maken. Waar ik voor pleit is menselijk warmte genegenheid, liefde, een plaats waar het goed is om te leven en waar men vrijuit zijn gevoelens kan tonen. Een leefloon en sociale bepampering hebben weinig te maken met meeleven en het kunnen of mogen uiten van gevoelens.
Begrijp ik, maar de maatschappij kan u toch geen liefde geven?
Dat gaat enkel tussen individuele mensen en ge moet daar veel geluk mee
hebben.
Niemand heeft 'recht' hebt op liefde en geluk.

Het enige wat je kan doen is de omstandigheden proberen zo in te richten
dat je ooit wel eens die chance mag hebben.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2005, 14:19   #226
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Zelfmoord,en de stijgende lijn in het aantal.

Ik denk dat het gewoon perfect te verwachten was. Er zijn ten slotte ook meer mensen. Per 100 inwoners zullen er ook minder zelfmoorden per dag zijn dan per miljoen. Gewoon effe in % bekijken, geeft een ander perspectief.
Oud 6 oktober 2005, 14:30   #227
Lutifer
Gouverneur

Lutifer's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lutifer
Standaard

Citaat:
hebben.

ook hier bestaan andere visies op liefde en recht hebben op. Je kan bijvoorbeeld ervan uitgaan dat je eerst jezelf graag genoeg moet zien om liefde toe te laten. en ik zie ook dat je liefde verengt tot liefde tussen individuele mensen. wat met Liefde gewoon voor al wat leeft, wat met liefde voor dieren? enz..[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Lutifer on 06-10-2005 at 15:33
Reason:
--------------------------------

Citaat:
hebben.

ook hier bestaan andere visies op liefde en recht hebben op. Je kan bijvoorbeeld ervan uitgaan dat je eerst jezelf graag genoeg moet zien om liefde toe te laten. en ik zie ook dat je liefde verengt tot liefde tussen individuele mensen. wat met Liefde gewoon voor al wat leeft, wat met liefde voor dieren? enz..[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
hebben.

ook hier bestaan andere visies op liefde en recht hebben op. Je kan bijvoorbeeld ervan uitgaan dat je eerst jezelf graag genoeg moet zien om liefde toe te laten. en zie ik ook dat je liefde verengt tot liefde tussen individuele mensen. wat met Liefde gewoon voor al wat leeft, wat met liefde voor dieren? enz..[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Lutifer : 6 oktober 2005 om 14:33.
Lutifer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2005, 14:33   #228
Lutifer
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door limburgse wolf
Eenvoudigen van geest,en dan begint meneer over reincarnatie
Zult gij als hier uw vlammeke uitgaat,daar nog iets van weten denkt ge

Om zo in een volgend leven te kunnen zeggen zo niet meer,of dat zeker nog eens
mijnheer is gewoon Lut en je klinkt erg boos, ik bracht gewoon in de discussie dat er andere theorieën bestaan aangaande Het toeval.
Oud 6 oktober 2005, 14:34   #229
Lutifer
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Zelfmoord,en de stijgende lijn in het aantal.

Ik denk dat het gewoon perfect te verwachten was. Er zijn ten slotte ook meer mensen. Per 100 inwoners zullen er ook minder zelfmoorden per dag zijn dan per miljoen. Gewoon effe in % bekijken, geeft een ander perspectief.
ook die percentages gaan in stijgende lijn hoor
Oud 6 oktober 2005, 18:19   #230
limburgse wolf
Burger

Standaard

Citaat:
mijnheer is gewoon Lut en je klinkt erg boos, ik bracht gewoon in de discussie dat er andere theorieën bestaan aangaande Het toeval.
Ja Lut sorry,liet me weer even meeslepen,excuses[edit]
[size=1]After edit by limburgse wolf on 06-10-2005 at 19:21
Reason:

Citaat:
Ja Lut sorry,liet me weer even meeslepen,excuses[/size]

Citaat:
Ja Lut sorry,liet me weer even meeslepen,excuses[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door limburgse wolf : 6 oktober 2005 om 18:21.
Oud 6 oktober 2005, 18:23   #231
limburgs beerke
Vreemdeling

limburgs beerke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door limburgse wolf
Ja Lut sorry,liet me weer even meeslepen,excuses

ja lut iedereen kan eens een foutje maken he ook de limburgse wolf dus

http://www.cap-limburg.be
limburgs beerke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2005, 18:55   #232
Lutifer
Gouverneur

Standaard

wete limburgerkes nodig me ne keer uit op een boswandeling en vlaai nadien, en al uw zonden zijn u vergeven :-p
Oud 6 oktober 2005, 19:14   #233
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkerijder
toch vreemd dat het aantal zelfmoorde stijgt naarmate de wereld rechtser word
Wat een ongelofelijk simplisme.

De wereld wordt niet rechtser of linkser. De wereld wordt liberaler: meer druk en stress, maar ook meer gelijkschakeling.
Het economisme regeert, met alle gevolgen vandien. Dit is niet links of rechts maar beide, het is op en top modernistisch.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2005, 19:28   #234
Lutifer
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
Wat een ongelofelijk simplisme.

De wereld wordt niet rechtser of linkser. De wereld wordt liberaler: meer druk en stress, maar ook meer gelijkschakeling.
Het economisme regeert, met alle gevolgen vandien. Dit is niet links of rechts maar beide, het is op en top modernistisch.
djee een verstandig woord van guderian, ik ben in shock .............. voor heel even . Over !
Oud 6 oktober 2005, 20:03   #235
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Het verbaast me dat niemand het fenomeen zelfmoord eens van de positieve kant bekijkt.

We zijn met zowat 6 miljard mensen. Geen enkele daarvan werd gevraagd of hij zin had om op de wereld te komen. Dat beslissen de ouders, of als ze wat slordig zijn, wordt er zelfs per ongeluk een nieuwe 'tot leven veroordeelde' geboren. Totaal ongevraagd.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyberfreak
Laten we het in de toekomst zelfbevrijding noemen.

Ik ben het er wel mee eens. Niemand heeft ooit gevraagd om geboren te worden. Er bestaat geen hogere macht en na het leven is er geen reïncarnatie.
Tot mijn grote vreugde stel ik vast dat er hier op het forum nog mensen zijn met gezond verstand die in staat zijn dit delicate onderwerp te benaderen op een nuchtere wijze. Ik was van plan hier een bericht te plaatsen met een gelijkaardige teneur. Met zelfdoding is inderdaad absoluut niets verkeerd.

Citaat:

Gelukkig bestaat er de mogelijkheid om eruit te stappen. Dat wordt je uiteraard ten stelligste ontraden, meestal met emotionele argumenten, door de mensen in je omgeving.

Heel raar en contradictorisch: het loutere besef dat je er een eind kan aanmaken, geeft je een vreemd soort vrijheid, en kan op een of andere wijze het leven voor jou als individu een hoogst persoonlijke zin geven. Finaal bén je immers de baas. Niet over je leven, maar tenminste over het einde ervan.

Die mogelijkheid bestaat in theorie, doch in de praktijk is het vaak niet zo eenvoudig om er op een menswaardige wijze uit te stappen. Vele zelfdoders moeten noodgedwongen hun toevlucht zoeken tot eerder pijnlijke methodes, wat in feite een beschaafde maatschappij onwaardig is. In onze maatschappij bestaat, geheel terecht, een verbod op folterpraktijken. Zelfdoders daarentegen hebben niet het recht om er op een menswaardige wijze uit te stappen. Alleen al omwille van puur humanitaire redenen zou het daarom aangewezen zijn dat er werk wordt gemaakt van de legalisatie van een zelfmoodpil zodat mensen die het leven, om welke reden dan ook, niet meer zien zitten, de mogelijkheid krijgen zichzelf te verlossen uit hun ellendig leven. De legalisatie van een zelfmoordpil zou tevens betekenen dat de mensen meer individuele vrijheid hebben waardoor de mensen inderdaad het gevoel zouden krijgen dat zij, en zij alleen, baas zijn over hun levenseinde. Eigenlijk zou het recht om op een menswaardige wijze uit het leven te stappen, als een fundamenteel mensenrecht moeten worden opgenomen in de universele en Europese verklaring van de rechten van de mens, evenals in de grondwet.

Citaat:
Wat je ook bereikt in je leven, ooit moet je het allemaal achterlaten, hoe mooi, gelukkig, rijk en succesvol je ook bent. De enige zekerheid die je hebt in je leven is dat je sterft, het leven is als een ongeneeslijke ziekte.
Dat klopt inderdaad, doch het leven zou men eerder kunnen omschrijven als "een langgerekt aftakelingsproces".[edit]
[size=1]After edit by Cynicus on 06-10-2005 at 21:08
Reason:

Citaat:
Het verbaast me dat niemand het fenomeen zelfmoord eens van de positieve kant bekijkt.

We zijn met zowat 6 miljard mensen. Geen enkele daarvan werd gevraagd of hij zin had om op de wereld te komen. Dat beslissen de ouders, of als ze wat slordig zijn, wordt er zelfs per ongeluk een nieuwe 'tot leven veroordeelde' geboren. Totaal ongevraagd.

Citaat:

Ik ben het er wel mee eens. Niemand heeft ooit gevraagd om geboren te worden. Er bestaat geen hogere macht en na het leven is er geen reïncarnatie.
Tot mijn grote vreugde stel ik vast dat er hier op het forum nog mensen zijn met gezond verstand die in staat zijn dit delicate onderwerp te benaderen op een nuchtere wijze. Ik was van plan hier een bericht te plaatsen met een gelijkaardige teneur. Met zelfdoding is inderdaad absoluut niets verkeerd.

Citaat:

Gelukkig bestaat er de mogelijkheid om eruit te stappen. Dat wordt je uiteraard ten stelligste ontraden, meestal met emotionele argumenten, door de mensen in je omgeving.

Heel raar en contradictorisch: het loutere besef dat je er een eind kan aanmaken, geeft je een vreemd soort vrijheid, en kan op een of andere wijze het leven voor jou als individu een hoogst persoonlijke zin geven. Finaal bén je immers de baas. Niet over je leven, maar tenminste over het einde ervan.

Die mogelijkheid bestaat in theorie, doch in de praktijk is het vaak niet zo eenvoudig om er op een menswaardige wijze uit te stappen. Vele zelfdoders moeten noodgedwongen hun toevlucht zoeken tot eerder pijnlijke methodes, wat in feite een beschaafde maatschappij onwaardig is. In onze maatschappij bestaat, geheel terecht, een verbod op folterpraktijken. Zelfdoders daarentegen hebben niet het recht om er op een menswaardige wijze uit te stappen. Alleen al omwille van puur humanitaire redenen zou het daarom aangewezen zijn dat er werk wordt gemaakt van de legalisatie van een zelfmoodpil zodat mensen die het leven, om welke reden dan ook, niet meer zien zitten, de mogelijkheid krijgen zichzelf te verlossen uit hun ellendig leven. De legalisatie van een zelfmoordpil zou tevens betekenen dat de mensen meer individuele vrijheid hebben waardoor de mensen inderdaad het gevoel zouden krijgen dat zij, en zij alleen, baas zijn over hun levenseinde. Eigenlijk zou het recht om op een menswaardige wijze uit het leven te stappen, als een fundamenteel mensenrecht moeten worden opgenomen in de universele en Europese verklaring van de rechten van de mens, evenals in de grondwet.

Citaat:
Wat je ook bereikt in je leven, ooit moet je het allemaal achterlaten, hoe mooi, gelukkig, rijk en succesvol je ook bent. De enige zekerheid die je hebt in je leven is dat je sterft, het leven is als een ongeneeslijke ziekte.
Dat klopt inderdaad, doch het leven zou men eerder kunnen omschrijven als "een langgerekt aftakelingsproces".[/size]

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Citaat:
Dat klopt inderdaad, doch het leven zou men eerder kunnen omschrijven als "een langgerekt aftakelingsproces".[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Cynicus : 6 oktober 2005 om 20:08.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2005, 20:33   #236
limburgse wolf
Burger

Standaard

Citaat:
wete limburgerkes nodig me ne keer uit op een boswandeling en vlaai nadien, en al uw zonden zijn u vergeven :-p
Wel lut dat zal er zeker van komen zodra we ons nog eens tegenkomen

Da's beloofd
Oud 8 oktober 2005, 01:33   #237
armoede
Burgemeester

Standaard

UTRECHT (ANP) - De psychische nood onder asielzoekers en vluchtelingen is groot. Medische zaken in de asielprocedure zijn nog steeds niet goed geregeld, stelt Pharos, kenniscentrum vluchtelingen en gezondheid. In de zorg wordt zelfs gezegd dat je een zelfmoord na een afwijzing kunt voorspellen.

'' De man die zaterdag zelfmoord pleegde nadat hij zijn vriendin en haar zoontje vijf hoog van een flat in Leidschendam had gegooid, was beslist niet de enige asielzoeker in psychische nood, aldus E. Bloemen. Bloemen is actief voor Pharos en komt via zijn werk bij het Riagg regelmatig wanhopige uitgeprocedeerden tegen. Hij spreekt van 'wanhoopsdaden in alle varianten'. ,,Dit is absoluut geen uitzondering. Alle Riaggs in het land hebben hier mee te maken. Er zijn ontzettend veel klachten. Het is een beetje de trend dat er de laatste jaren niets met deze signalen wordt gedaan, omdat het nu eenmaal zou horen bij een streng asielbeleid.'' ,,Over het algemeen komen mensen slechter uit een asielprocedure dan ze erin gaan'', stellen ze bij Pharos vast. ,

,Het duurt lang en vooral mensen die in hun eigen land zijn vervolgd, krijgen problemen door de aanhoudende onzekerheid of ze mogen blijven of terugmoeten. Probleem is ook dat iemand bijvoorbeeld binnen 48 uur zijn verhaal moet hebben gedaan. Maar wie een trauma heeft, lukt dat niet. De aanvraag wordt daardoor vaak onterecht afgewezen waardoor de onzekerheid nog langer duurt.'' Tijdelijke verblijfsvergunningen die moeten worden herzien omdat de situatie in het land van herkomst is veranderd, brengen ook onrust. ,,Voor enkele tienduizenden Afghanen die nu hier zijn, betekent dit dat hun status opnieuw moet worden bezien en zo begint het hele verhaal van voren af aan.'' Pharos denkt dat lichamelijk en geestelijke zieken eerder en beter kunnen worden begeleid dan nu. ,,Je kunt eerder signaleren wat er met iemand aan de hand is en zorgen dat mensen bijvoorbeeld wat rustiger in hun hoofd worden. Praten helpt, velen hebben nog nooit hun verhaal kunnen vertellen.''

6 oktober 2005
Oud 8 oktober 2005, 02:24   #238
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

zelfmoord is belachelijk...

tleven is mooi ! Ge moet er gewoon ZELF iets mooi van maken.
de schuld van de maatschappij? my ass !
gewoon genieten vant leven verdomme, tis al zo kort !!!

one life, live it !!
Oud 8 oktober 2005, 02:28   #239
de limburgse leeuw
Europees Commissaris

de limburgse leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke
zelfmoord is belachelijk...

tleven is mooi ! Ge moet er gewoon ZELF iets mooi van maken.
de schuld van de maatschappij? my ass !
gewoon genieten vant leven verdomme, tis al zo kort !!!

one life, live it !!
Dit is ook een deel van de waarheid natuurlijk. Maar regelmatig gebeurt het dat mensen die positieve zienswijze niet meer kunnen volhouden en dat ze in een depressie geraken. Meestal gaat dat wel weer over, maar het kan soms een hele tijd duren.

Depressie is een slechte zaak. Je verliest de hoop en het geloof in jezelf en dat is funest voor een persoon.
Oud 8 oktober 2005, 02:39   #240
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

mja, als je je echt niet goed meer voelt in deze maatschappij, dat het zelfs zo erg wordt dat je je leven wilt beeindigen..Stop dan met wat je bezig ben, en begin ergens opnieuw.
Het lijkt mss simpeler gezegd dan gedaan, maar het is enigzins beter dan er een einde aan te maken..
Hanteer een nieuwe leefstijl, of verhuis na de andere kant vd wereld, ieder moet zijn ding vinden waarin hij zich goed kan voelen.
er zijn gewoon zoveel mogelijkheden.
dat is het mooie eraan

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be