![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
| Bekijk resultaten enquête: Financiële steun bij abortus afschaffen? | |||
| Ja, dat lijkt een goed en ethisch verantwoord maatschappelijk compromis |
|
21 | 26,25% |
| Ja, zonder meer (andere redenen) |
|
9 | 11,25% |
| Ik kan daar moeilijk over oordelen |
|
7 | 8,75% |
| Neen, zonder meer (andere redenen) |
|
18 | 22,50% |
| Neen, dat lijkt me geen goed of ethisch verantwoord maatschappelijk compromis |
|
23 | 28,75% |
| Ander antwoord |
|
2 | 2,50% |
| Aantal stemmers: 80. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#221 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Uw stelling zou moeten zijn: "we hebben niet het recht om te oordelen over de kans tot ontwikkeling van een bevruchte eicel".
|
|
|
|
#222 | ||
|
Minister-President
|
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#223 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Even tussendoor:
Citaat:
Sorry guys, maar op dat vlak hebben wij niets te eisen (imho).
|
|
|
|
#224 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
juist !
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. |
|
|
|
|
|
#225 | |
|
Burger
|
Citaat:
Jouw voorbeeld maakt bij mij weinig indruk want doorspekt met 'gevoel'. Als er destijds abortus was gepleegd dan had deze fijn man niet bestaan en had jij hem ook niet kunnen missen. Of moeten we ook rouwen voor al die ongeboren potentiele vruchten die miljarden eicellen en spermacellen zouden kunnen maken. Al ooit bij stil gestaan dat als die concurrerende spermacel jou moeders eicel eerder had bevrucht dan de jouwe dan zou jij ook niet bestaan maar iemand anders. Had dat dan zo'n verlies geweest? Ik denk het niet. Niemand is onmisbaar op deze aardkloot. Breek mijn bek niet open over goddelijkheid en euthanasie want dan kom ik maar pas echt op gang. Altijd het zelfde met die kerkgangers. Je mag niet ingrijpen in het leven, noch in het begin, noch op het einde, behalve als GOD hen terugroep in de vorm van een of andere ziekte of ongeval, dan als wonder moet de mensheid het uiterste doen om hen tot de levende der aarde te houden. Neen bedankt,Ik ben meer consequencie gewoon |
|
|
|
|
|
|
#226 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
#227 |
|
Minister
|
Het is nogal simpel, jullie kunnen er over blijven zwanzen tot je op je kop staat, feit is dat vrouwen zelf beslissen of ze wel of geen abortus laten doen.
Wel grappig om al die mannen hier bezig te horen die het niet kunnen verdragen dat vrouwen hier nu eens helemaal zelf mogen beslissen welke keuze ze willen maken. Daar zullen jullie mannen nooit en te nimmer iets tegen kunnen doen. Het enige wat jullie mannen mogen is er hier een beetje over leuteren en dat is dan ook alles. |
|
|
|
|
|
#228 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
En een tweede punt dat misschien als "zijlijn" in deze discussie kan onthouden worden, is het volgende: de wetenschap. Zoals je (Desiderius bedoel ik dan, voor de medelezers) zelf al hebt aangehaald, is de kans groot dat de wetenschap de wetgever telkens "inhaalt" als je met vraagstukken over "waar begint het leven?", wordt geconfronteerd. Maar het is niet alleen dat, ook de vraag naar de determinatie van het leven dringt zich op. Algemeen gesproken laten we nieuw leven afhangen van "toeval": niemand weet op voorhand waar de combinatie van zaadcel en eicel toe zal leiden. Maar in sommige gevallen is dat al niet meer zo. Ik denk daarbij aan de reeds bestaande praktijk/mogelijkheid waarbij sommige ouders kunnen beslissen om van een reeks bevruchte eicellen diegene over te houden die het meeste kans heeft om een bepaald geslacht (jongen/meisje) op te leveren. En als je de lijn doortrekt, dan kom je natuurlijk aan "Gataca"-toestanden waar je als ouder kunt kiezen over een hele reeks kenmerken die je jongste spruit zou moeten bezitten. Hoe "uniek" is leven dan nog? En zorgt de moderne wetenschap niet zowiezo voor een negatievere (of moet ik zeggen: killere) waardering van het leven omdat een deel van het misterie wordt weggenomen? Is abortus (en het toelaten ervan) dan ook geen louter gevolg van deze killere waardering?
Out of the blue, into the black Laatst gewijzigd door Turkje : 14 juni 2006 om 11:16. |
|
|
|
|
|
|
#229 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
De verhouding tussen stof enerzijds, en bewustzijn anderzijds, is vanuit het standpunt van natuurkunde of chemie volstrekt niet te doorgronden. Er is geen enkele fysische of chemische wet die de verschijning van zoiets als bewustzijn voorspelt. Het denkbeeld dat het bewustzijn gaandeweg als een soort rook of aura opstijgt uit de materie van de zich ontwikkelde foetus, is tenzij tegenbericht absoluut niet op enig wetenschappelijk inzicht gegrond. Het is bv net zo goed denkbaar dat het bewustzijn ontologisch autonoom is tov de stof en zich met het ontwikkelend embryo verbindt (incarnatie). Ook deze opvatting is niet te bewijzen vanuit de studie van de stof. Vanuit natuurwetenschappelijk standpunt zijn beide opvattingen even veel of even weinig wetenschappelijk. Maar ze leiden wel tot een andere kijk op abortus. De opvatting dat men een wezen mag doden wanneer het niet zelfstandig - of enkel als ‘reflexbak’ functioneert (aangegroend in citaat), zou impliceren dat men bv een patiënt middenin een open hart operatie gerust mag killen (er zijn talloze andere implicaties en voorbeelden denkbaar). Vindt u dat de vergelijking niet opgaat omdat die patiënt de potentie heeft om weer een bewuste en zelfstandig acterende mens te worden? Maar dan zijn we weer bij af, want dat geldt voor een embryo eveneens.
|
|
|
|
#230 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Ik weet niet wie gelukkig zal worden en wie niet en ik ben van mening daty men het recht niet heeft om *op die basis* abortus te plegen. Abortus op basis van de toestand van de moeder is volgens mij het enige argument dat men kan gebruiken |
|
|
|
|
|
|
#231 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#232 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Dat enkel mannen tegen abortus zijn is zever. Het is gewoon zo dat mannen oververtegenwoordigd zijn in politieke fora's en dat is de enige reden waarom jij hier zoveel mannen hebt. IRL ken ik net evenveel vrouwen als mannen die tegen abortus zijn. Een minderheid is tegen abortus, en daarin vindt je evenveel mannen als vrouwen. |
|
|
|
|
|
|
#233 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
|
|
|
|
#234 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Sorry, met de mentaliteit van dan die vaders van nu, die vrouwen het maar laten oplossen omdat zij er vanaf zouden zijn. Die vaders gaan echt hun verantwoordelijkheid ineens niet nemen omdat abortus geen optie meer is. Au contraire zelfs, ze bekijken je niet meer dan, en je kan opzouten met je kind. Ik kan begrijpen dat vrouwen ervoor kiezen in zo'n geval. |
|
|
|
|
|
|
#235 | |
|
|
Citaat:
Het heeft te maken met de vraag over leven en dood. Als een misdadiger een negen maand zwangere vrouw vermoordt, heeft hij dan twee levens of één leven beëindigd? Ik blijf van mening dat de vrouw hierin vertrouwd moet worden. Maar vrouwen zijn niet heilig Debbie. Er zijn teveel egoïstische, lichtvaardige en onverantwoordelijke vrouwen. Overigens net zoals mannen. Maar die staan hierin feitelijk machteloos. Een kind is geen bezit, geen eigendom. |
|
|
|
|
|
|
#236 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Het zwakke punt van de mensen die vroeger tegen liberalisering van abortus is altijd geweest dat zij de vrouwen in nood nooit echt geholpen hebben, en ik ben er mij perfect van bewust dat ik op dat vlak als man in een zwakke positie ben. Als de discussie over de toestand van de moeder gaat laat ik het woord dan ook meestal over aan vrouwen en zwijg ik. Het is beetje alsof ik als gezonde man een doodzieke bejaarde zou verwijten dat hij het leven beu is. |
|
|
|
|
|
|
#237 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Reproductive cloning heeft altijd een eicel vandoen. Bovendien moet de bevruchte eicel daarna tot volgroeiing komen in de baarmoeder (soit, misschien maken ze dat in de toekomst ook nog wel eens synthetisch). Maar die eicel, die is nog altijd cruciaal.
|
|
|
#238 | |
|
Minister
|
Citaat:
Te gek dat het belang van een klompje cellen zou opwegen tegen het belang van de moeder en haar andere kinderen. Te gek voor woorden eigenlijk. Nog een geluk dat de meeste vrouwen meer verantwoordelijkheidsgevoel hebben. Trouwens een vrouw die 9 maanden zwanger is heeft een voldragen baby in haar buik, dat valt niet te vergelijken met het klompje cellen van de eerste weken. |
|
|
|
|
|
|
#239 |
|
Minister-President
|
Om te antwoorden op alle racties op mijn posts (want ik moet nl ook nog werken
Ik wou er enkel op wijzen dat er ook een paar duistere kantjes zijn aan abortus : egoisme, onverantwoordelijkheid, gemakzucht. Ik heb er een paar opgesomd en niet zomaar uit de lucht gegrepen hé, het zijn allemaal dingen die ik vanuit mijn omgeving en leven heb gegrepen. Ik heb *niet* gezegd dat dat redenen zijn om abortus weer te verbieden. Wij leven in een land waar abortus mag en waar een meerderheid dan goed vindt. Waarom dan altijd zo agressief reageren? Het is niet alsof jullie rechten worden bedreigd hé, wat dat betreft is er geen wolkje in de lucht. We kunnen dus allemaal rustig praten goed wetend dat er in de komende 20 jaar zeker geen verandering komt. |
|
|
|
|
|
#240 | |
|
|
Citaat:
en het is waar er zijn vrouwen die onverantwoordelijk zijn maar toch zijn er zo veel meer mannen. en zelfs daar waar de mannen wel verantwoordelijkheid nemen levert de vrouw in de meeste gevallen wat de kinderen betreft nog altijd de grootste verantwoordelijkheid. denk toch eens na !
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 14 juni 2006 om 11:42. |
|
|
|
|