![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#222 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
2: onverminderd 1: ) telt dat koelwater minstens zo hard mee als wij allemaal in de gesuggereerde "opwarming" en bovendien ademen wij ook nog eens koolzuur uit ![]()
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 22 september 2006 om 21:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#223 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [quote=willem1940NLD;2010226][quote=Jantje;2010145]
Citaat:
En ik weet wel er bestaan duizenden rapporten en verslagen over het feit dat men beweerd dat de alternatieve energiebronnen onze behoefte niet zouden aan kunnen. Wel ik zeg je, men heeft het niet onderzocht. De meeste verslagen zijn allemaal opgesteld met op bassis van verslagen die nog opgesteld werden toen Elektrabel en zijn soortgenoten een monopolie hadden en de meeste mensen in de energie dus afhankelijk waren van deze bedrijven en de toenmalige politici er aandeelhouders van waren. Ook nu gaan de meeste investeringen naar de energiebronnen waar men het minste voor moet investeren en men bijna direct een winst kan uit halen. Of naar dingen die de mensen direct zien zodat men kan zeggen dat men toch inspanningen leverd voor het milieu. En dat er geen enkele energiebron is die tegen kernenergie op kan weet ik ook, maar de vraag is of deze voordelen wel opwegen tegen de nadelen zonder de andere energiebronnen een kans te geven. Want het gekken is dan net de bedrijven die de energiedragers raffineren ook de grootste stroomverbruikers zijn. Zie je het is dus noodzakelijk om mensen te leren andere energiedragers te gaan gebruiken om de kernenergie weg te krijgen. En daar is het overschakelen op biodiesel en bioethanol niet echt de beste hulp in omdat de productie van deze energiedragers even veel stroom vergt als de fossiele energiedragers. Het stoppen met kernenergie is dus idd geen eenvoudig proces, integendeel dit is zelfs een zeer gecompliceerd iets. En men moet daarbij een hele boel dingen in het oog houden. En men kan het ene idd niet los koppelen van het andere. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#224 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit is een even groot raadsel als de CO2, ook hiervan weet men nog niet juist wat alle oorzaken er van zijn, maar kan men met zekerheid zeggen dat de mens ook niet vrijuit gaat. In de tijd van de dino's was het zuurstof gehalte volgens sommige testen en onderzoeken boven de 21% maar er zijn voor die tijd ook periodes geweest dat het amper 10% zou gehaald hebben. Zie je in beide gevallen kan men enkel zeggen dat de mens niet onschuldig is, maar moet men toegeven dat de mens niet de enige oorzaak is. Laatst gewijzigd door Jantje : 23 september 2006 om 00:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#225 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#226 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#227 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Op zonnecellen bijvoorbeeld, daar zijn er massa's onderzoeken die zelfs vandaag nog doorgaan; wat betreft windenergie en waterkracht en wkk-toepassingen ken ik zelfs een aantal onderzoekers die zich ermee bezig houden. Biobrandstoffen zijn in eenzelfde bedje ziek, en zelfs de meer exotische bronnen zijn onderzocht. Zelfs het utopische idee om energie op te wekken op de maan met de zonnecellen en door te zenden naar de aarde, is volledig onderzocht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#228 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En men is idd aan het onderzoeken of men buiten onze dampkring energie kan winnen en dan naar hier brengen. En ik ga niet zeggen wat mij idee en gevoelens zijn als ik daarover lees. En ik weet dat er onderzoeken worden gedaan, ik heb nooit gezegt dat er geen worden gedaan. Maar zoals je zelf schrijft, zijn de gesubsideerde onderzoekers blijkbaar meer bezig met de onderzoeken die in utopia thuis horen dan met deze die realiseerbaar zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#229 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ik durf zelfs toegeven dat de kerncentrales ook een positieve kant hebben, ze zorgen dat het water rond de centrales zuiver is. Maar ik heb je reeds geschreven dat de opwarming veel complecere in elkaar steekt. En je wereldwijd niet over 1 maar een paar honderd centrales spreekt. En ik wil je echt niet terug maar de tijd van de holbewoners sturen, Dat is iets waar ik enkel de idioten die staan te roepen dat alles plaats moet ruimen voor groen en die verder van alle luxe willen genieten heen wens. We moeten immers enkel opzoek naar de middelen om onze levenstandaard te kunnen behouden en toch met minder gevaarlijke en vervuilende goederen te werken. En daar draait het voor mij om, en dat wij steeds een invloed zullen hebben op het milieu is gewoon een feit. Om dit te vermijden moet je gewoon de mens totaal uitroeien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#230 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Realiteit is: er zijn massa's onderzoeken die lopen en waarop men zich baseert om uitspraken in deze of gene reichting te doen; je stelling dat ze daar vanalles over vertellen zonder bron of met verouderde bronnen, raakt dus kant noch wal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#231 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#232 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ik kan echt niet inzien dat iets wat steeds in het milieu komt, met of zonder hulp van de mens schaderlijk zou kunnen zijn dan radioactieve stralingen. Dus nu mag jij mij eens even gaan uitleggen wat er dan gevaarlijker is en schadelijker dan radioavtieve stralingen. En dit zonder af te komen met de hele rimbambel van veiligheidsmaatregelen, want die hebben reeds bewezen te kunnen falen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#233 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er bestaan wettelijke limiten qua lozingstemperatuur van koelwater. En tegenwoordig ook voor het zuurstofgehalte in dit water.
Deze temperatuur is redelijk laag , en geld voor alle koelwaterlozers. Daarom dat er zulke enorme koeltorens bij de meeste electriciteitscentrales staan- en zowat alle andere zware industrie. Jantje, radioactive straling gevaarlijk. Een lucifer is ook gevaarlijk, of teveel water drinken- hier zijn het laatste jaar meer mensen aan gestorven dan aan bestraling in België. Het is zoals alles een kwestie van hoeveelheden en soorten. te veel straling is gevaarlijk, en zelfs dodelijk, met als gemeen punt, je merkt het niet direct. Tenzij in massieve dosisses, dan krijg je een metalige smaak in de mond en een gevoel van speldeprikken in de huid. Wat straling doet, hangt er van af welke soort. Alfa-, beta-, gamma-, röntgen-, neutronen- of nog kleiner, neutrinostraling. De Alfa's zijn de meest schadelijke, maar een blad papier stopt die. Maar een alfa bron in kontakt met het lichaam kan enorme schade aanrichten. In het geval dat je een alfa bron hebt, een korte afstand lucht en je merkt het niet meer. Beta's zijn al wat doordringender, maar doen minder schade dan de alfa's in gelijke hoeveelheden. Ze kunnen gestopt worden met een stuk zilverpapier. Tegen deze 2 kan je perfect een beschermend pak dragen. Röntgen en gamma's komen door een pak meer heen, maar zijn nog minder schadelijk- weerom als de hoeveelheden hetzelfde zijn. Om 99% te stoppen heb je 5 cm lood nodig. Neutronenstraling. Is zeer doordringend, maar doet nog minder schade dan de bovenstaande stralingssoorten. De meeste losse neutronen uitgestraald door een "massa" zouden gewoon door je lichaam heen razen zonder schade aan te richten. Wat doet straling dan eigenlijk. Simpel, het geeft energie af als er een botsinkje is tussen het deeltje en een molecule. Deze molecule veranderd dan, en heeft die molecule- in het DNA bijvoorbeeld, geen nut meer. 1 cel op deze manier beschadigd is geen ramp, 1 witte bloedcel later en het is opgeruimd. Het word een probleem als de hoeveelheid cellen die beschadigd is te groot word. Ook kan een beschadigde cel overleven als de schade klein genoeg is, maar wat ze dan gaat doen is de vraag. Haar werk zoals nodig, of niks, gaat ze de fout doorgeven aan haar gedeelde nakomelingen, en in het ergste geval ongecontroleerd delen, en dus kanker worden. Laatst gewijzigd door maddox : 23 september 2006 om 12:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#234 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Over wat jij denkt wat ik al dan niet weet, hebben we het al vaker gehad. Je doet maar op met je veronderstellingen, maar weet dat je er niets mee bewijst. En wat is er schadelijker dan radioactieve straling? Verhoogde concentraties van CO2 uitstoot; verhoogde concentraties van NOx en SOx uitstoot; verspreiding van zware metalen; allemaal zaken die schadelijk zijn, en waar je weinig tot geen afdoende bescherming tegen hebt. Tegen radioactieve straling, heb je die wel (zoals Maddox hierboven al aangeeft) Laatst gewijzigd door Sfax : 23 september 2006 om 13:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#235 |
Burger
|
![]() T'is maar hoe dat je het bekijkt. Toen Chernobyl ontplofte is er een gebied overgebleven dat nadien hogere stralingscijfers noteerde. En dan spreken we niet over tientallen, honderden maar duizenden kilometers. Natuurlijk zien we de effecten zo direct niet maar het dodenaantal gaat stijgen al kan de medische industrie een deel wel recupereren. Aan kernenergie kleven meer nadelen dan voordelen maar we moeten ook een beetje realistisch blijven en inzien dat ze volledig afschrijven nog technologisch niet mogelijk is, enfin,
dat willen ze ons doen geloven. Nu wat fossiele verbranding betreft: er wordt voorruitgang geboekt, helaas veel te traag. Maar ook dit zit weer in een of meer illustere plannen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#236 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En daar moet niemand iets anders over zeggen of schrijven, dit is gewoon een vast staand feit. Maar de oorzaak daarvan zijn niet de kennis, technologie of de energiebronnen, maar de kleine investering in deze vorm van energiewinning. De grootste biogascentrale in Europa heeft nog geen 10 miljoen euro gekost, dit tegenover de miljarden die naar de kernenergie gaan. Als men in beide even veel zou investeren zou men misschien de kernenergie op een veel kleinere peil kunnen brengen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#237 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Er bestaan zelfs valabele wetenschappelijke theorieën die stellen dat radioactiviteit één van de verantwoordelijke parameters is voor mutaties van de genenpool, wat maakt dat natuurlijke radioactiviteit o.a. verantwoordelijk is voor de evolutie van het leven op aarde. http://www.pnas.org/cgi/content/full/99/21/13950
![]() |
![]() |
#238 | |||||||||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Flauw excuus hoor, je ontkende wel degelijk dat het gebeurde. Ik heb nergens beweerd dat mensen ENKEL voor kleine booschappen hun wagen gebruiken. En indien de wagen niet meer zou gebruikt worden voor zo'n kleine boodschappen, dan zou het effect daarvan enorm zijn. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#239 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#240 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vraagstelling.
Barsten van verglaasd afval in RVS vaten? Edina's ongeêdiuceerd antwoord. Citaat:
Ik ben hier achter gekomen, doordat een nucleair ingenieur mijn plan op de vervalwarmte uit de afkoelbassins te gebruiken om Stirling motoren aan te drijven af schoot. Dat het nog lang gevaarlijk radioactief is, weten we allemaal, maar da's een kwestie van die containers goed op te slaan en de locatie goed te markeren en te beschermen. De stortplaatsen waar chemisch afval werd gedumpt zijn gevaarlijker dan opslagplaatsen van nucleair afval. Dat je de Belzieke politiek aanvalt op hun geknoei met de meetinstalaties en absurdistanese studies , daar geef ik je groot gelijk in. Maar dat maakt niet dat kernenergie veiliger of gevaarlijker is dan andere energiebronnen. Als je gaat bekijken, per Kw/h is kernenergie nog steeds de veiligste en properste manier van electriciteitsproductie. Net omdat men er zo bang van is, zijn de veiligheidsmaatregelen zo maniakaal. Laatst gewijzigd door maddox : 23 september 2006 om 17:55. |
|
![]() |
![]() |