Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 januari 2004, 22:15   #221
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Ik ken hier in de streek geen enkel ziekenhuis (en dat zijn er toch wel wat, ik woon namelijk in de omgeving van Leuven) waar geen allochtone dokters en verpleegkundigen werken. De meeste mensen die hierheen komen spreken bovendien toch op z'n minst wel een mondje Frans, Duits of Engels... Zoals ik al zei: waar een wil is, is een weg.
Ah, dus de allochtone dokters moeten dan speciaal vrijblijven voor de allochtone patiënten ofzo? Of zou het misschien makkelijker zijn als iedereen dezelfde taal spreekt.

Voor de rest ken ik weinig Marokkanen en Turken die van huis uit Engels, Duits of Frans spreken, dus dat schiet niet echt op. Met Frans kom je in Nederland overigens ook niet ver. Dat ook in Vlaanderen zeker niet iedereen Frans spreekt, bewees de aanleiding voor het treinongeluk tussen Leuven en Waver een paar jaar geleden.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2004, 22:20   #222
Stefanie
Minister-President

Standaard

Nee, Raf. Ik overdrijf niet. En eerlijk gezegd vind ik uw recente berichten hier huiveringwekkend. Het gaat om vrij grote delen van Vlaams Brabant, in de rand rond Brussel. Hele gemeentes. En dat Vlaamse patiënten hierdoor doodgaan, is natuurlijk in de extreme gevallen. Maar dat ze een verkeerde behandeling krijgen of de nodige behandeling veel te laat krijgen, valt ongetwijfeld regelmatig voor. Ik vind het onnozel en belachelijk om d�*t te ontkennen. Haat gij de Vlamingen dan zo erg dat de kwaliteit van de gezondheidszorg u niks meer kan schelen? Is dat écht minder belangrijk voor u? Of probeert ge alleen maar te provoceren? Ofwel is dit een poging om mij te doen gaan, anders zijt ge ne grote griezel en zou ik u aanraden om eens bij een psychiater te gaan. Ik vind het gewoon akelig om hier zoiets te zien staan op het forum. We spreken hier over de spoeddienst en Vlaamse patienten die dringend medische verzorging nodig hebben. Is Vlaanderen dan een echt ontwikkelingsland waar de gezondheidszorg geen prioriteit meer is?
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2004, 22:22   #223
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Ik ken hier in de streek geen enkel ziekenhuis (en dat zijn er toch wel wat, ik woon namelijk in de omgeving van Leuven) waar geen allochtone dokters en verpleegkundigen werken. De meeste mensen die hierheen komen spreken bovendien toch op z'n minst wel een mondje Frans, Duits of Engels... Zoals ik al zei: waar een wil is, is een weg.
Ah, dus de allochtone dokters moeten dan speciaal vrijblijven voor de allochtone patiënten ofzo? Of zou het misschien makkelijker zijn als iedereen dezelfde taal spreekt.

Voor de rest ken ik weinig Marokkanen en Turken die van huis uit Engels, Duits of Frans spreken, dus dat schiet niet echt op. Met Frans kom je in Nederland overigens ook niet ver. Dat ook in Vlaanderen zeker niet iedereen Frans spreekt, bewees de aanleiding voor het treinongeluk tussen Leuven en Waver een paar jaar geleden.
Dimitri, ik begin te denken dat hij ons aan 't provoceren is. Een tijd geleden toonden ze op T.V. een interview in het Frans met Paul Marchal. In heel slecht Frans naar 't schijnt.
Oud 29 januari 2004, 22:38   #224
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Citaat:
"Waar een wil is is een weg". Jongens toch. Zeg dat ne keer tegen die Walen. De meesten spreken geen of nauwelijks Engels. Die Britse voetbalfan deed daar tijdens Euro 2000 haar beklag over. En die éne Waal verklaarde toen voor de camera dat hij geen enkele vreemde taal sprak.
Wauw zeg, een héle Britse voetbalfan en een héle Waal!! Tja, in dat geval...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2004, 22:41   #225
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Ah, je pleit dus voor één enkele wereldtaal? En laat me even raden: die wereldtaal, dat moet dan maar het Nederlands worden, want Vlaanderen is tenslotte toch het middelpunt van het universum, nietwaar?
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 29 januari 2004, 22:48   #226
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ah, je pleit dus voor één enkele wereldtaal? En laat me even raden: die wereldtaal, dat moet dan maar het Nederlands worden, want Vlaanderen is tenslotte toch het middelpunt van het universum, nietwaar?
In Wallonië zijn er inderdaad velen die geen enkele vreemde taal spreken, dus ook geen Engels. Die Engelse supporter loog niet, want ze had het er uitgeflapt. Het was ook geen interview dat voorbereid was. De Fransen zijn bekend omwille van hun slechte kennis van vreemde talen. Voor Franstaligen is Frankrijk dus het middelpunt van het universum, ja. Vlamingen kunnen daarvan moeilijk beticht worden.
Oud 29 januari 2004, 22:49   #227
Dimitri

Standaard

Citaat:
Weet je zeker dat dit een reactie is op mijn stukje? Ik zie mij nl. nergens pleiten voor één wereldtaal. Ik pleit er wel voor dat allochtonen integreren en de taal leren van het land waar ze wonen. Dat lijkt me niet meer dan logisch. Maar wat dat met het vormen van één wereldtaal te maken heeft, geen idee.
Oud 29 januari 2004, 22:51   #228
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Nee, Raf. Ik overdrijf niet. En eerlijk gezegd vind ik uw recente berichten hier huiveringwekkend. Het gaat om vrij grote delen van Vlaams Brabant, in de rand rond Brussel. Hele gemeentes. En dat Vlaamse patiënten hierdoor doodgaan, is natuurlijk in de extreme gevallen. Maar dat ze een verkeerde behandeling krijgen of de nodige behandeling veel te laat krijgen, valt ongetwijfeld regelmatig voor. Ik vind het onnozel en belachelijk om d�*t te ontkennen. Haat gij de Vlamingen dan zo erg dat de kwaliteit van de gezondheidszorg u niks meer kan schelen? Is dat écht minder belangrijk voor u? Of probeert ge alleen maar te provoceren? Ofwel is dit een poging om mij te doen gaan, anders zijt ge ne grote griezel en zou ik u aanraden om eens bij een psychiater te gaan. Ik vind het gewoon akelig om hier zoiets te zien staan op het forum. We spreken hier over de spoeddienst en Vlaamse patienten die dringend medische verzorging nodig hebben. Is Vlaanderen dan een echt ontwikkelingsland waar de gezondheidszorg geen prioriteit meer is?
Natuurlijk vind ik de kwaliteit van de gezondheidszorg belangrijk, alleszins véél belangrijker dan de obsessieve prietpraat van één of andere schuimbekkende Vlaams Blokker die aanstoot neemt aan enkele woordjes Frans op een foldertje voor een jaarmarkt...

Van zodra er in de Brusselse ziekenhuizen bij bosjes Vlamingen beginnen te sneuvelen, zal ik je bezorgdheid beginnen delen, maar vooralsnog heb ik in de pers nog niets opgevangen omtrent onnatuurlijk hoge sterftecijfers onder Vlaamse patiënten in Brusselse ziekenhuizen... Sta me dus toe om enige bedenkingen te hebben bij jouw doemscenario's.

Je zou je natuurlijk ook de vraag kunnen stellen waarom al die Vlaamse patiënten zich telkens weer in die afschuwelijke Brusselse ziekenhuizen laten opnemen, terwijl er me dunkt toch voldoende "Vlaamsche" alternatieven voorhanden zijn...

Citaat:
Oud 29 januari 2004, 22:57   #229
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Weet je zeker dat dit een reactie is op mijn stukje? Ik zie mij nl. nergens pleiten voor één wereldtaal. Ik pleit er wel voor dat allochtonen integreren en de taal leren van het land waar ze wonen. Dat lijkt me niet meer dan logisch. Maar wat dat met het vormen van één wereldtaal te maken heeft, geen idee.
Dit is inderdaad een reactie op jouw stukje, en wel hierom:

Citaat:
Maar je zal me nu ongetwijfeld gaan uitleggen dat het niet DAT was wat je bedoelde... Nee, je wil het liever netjes in hokjes houden: Nederlands in Vlaanderen, Frans in Wallonië, Arabische talen in ... tja, waar eigenlijk?

Citaat:
Oud 29 januari 2004, 23:01   #230
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
De Vlamingen werden in hun taal bediend, maar enkelen onder hen vonden dat zij de enigen zijn die mogen bediend worden in eigen taal. Dat is inderdaad onlogisch en verwerpelijk.
Dat is helemaal niet onlogisch en verwerpelijk. Hun eigen taal is nl. de officiële taal, en de andere talen zijn dat niet. Vlamingen kunnen in Wallonië en in het buitenland (behalve in Nederlandstalige landen) ook niet eisen dat ze in het Nederlands geholpen worden.
Wraak dus
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2004, 23:02   #231
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Je zou je natuurlijk ook de vraag kunnen stellen waarom al die Vlaamse patiënten zich telkens weer in die afschuwelijke Brusselse ziekenhuizen laten opnemen, terwijl er me dunkt toch voldoende "Vlaamsche" alternatieven voorhanden zijn...

Ge weet niet waarover het gaat. Ik had het over de SPOEDDIENST! Dan kan je niet kiezen in welk ziekenhuis je wordt behandeld. De ziekenwagen is verplicht om je naar het dichtsbijzijnde ziekenhuis te brengen. Dat moet. Normaal moeten de dokters in Brussel tweetalig zijn. Maar in de praktijk is dat heel vaak niet zo. Maar je kan dus echt niet kiezen naar welk ziekenhuis de ziekenwagen je brengt. Je komt dus gedwongen in een Franstalig ziekenhuis terecht waar de dokters weigeren om Nederlands te leren. En uiteraard gaat dat ten koste van de behandeling. Waarom zit je hier te leuteren en onzin te verkopen over iets waar je NIETS vanaf weet? Jij bent het die hier obsessieve prietpraat zit te verkopen. En ik ben er zéker van dat de behandeling van die Vlaamse patiënten die door de ziekenwagen naar ginder gebracht worden soms minder goed is als gevolg van de taalproblemen. Blijkbaar willen de Walen dat er slechts één enkele wereldtaal is: Het Frans. Anders konden de Vlamingen daar wel in het Nederlands terecht.
Oud 29 januari 2004, 23:04   #232
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:

Citaat:
Maar je zal me nu ongetwijfeld gaan uitleggen dat het niet DAT was wat je bedoelde... Nee, je wil het liever netjes in hokjes houden: Nederlands in Vlaanderen, Frans in Wallonië, Arabische talen in ... tja, waar eigenlijk?
In Spaanderen Spons, in Vlaanderen Vloms, en op Sint Anneke mosselen
Oud 29 januari 2004, 23:05   #233
Dimitri

Standaard

Citaat:

Citaat:
In Arabische landen. Bravo.

Het ging er uiteraard om dat iedere Nederlander of Vlaming de landstaal spreekt, ook de allochtonen, zodat iedereen elkaar kan verstaan. Maar het was waarschijnlijk te moeilijk voor je om dat uit de tekst op te maken.
Oud 29 januari 2004, 23:07   #234
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:

In Arabische landen. Bravo.

Het ging er uiteraard om dat iedere Nederlander of Vlaming de landstaal spreekt, ook de allochtonen, zodat iedereen elkaar kan verstaan. Maar het was waarschijnlijk te moeilijk voor je om dat uit de tekst op te maken.
En Franssprekenden in Vlaanderen?
Oud 29 januari 2004, 23:07   #235
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Wraak dus
Nee, ik leg uit waarom het logisch is.
Oud 29 januari 2004, 23:09   #236
Dimitri

Standaard

Citaat:
Die moeten zich even goed aanpassen als Turken, Marokkanen en andere allochtonen.
Oud 29 januari 2004, 23:09   #237
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dimitri schreef:
Citaat:
Arabische talen in Saudi Arabië.
Oud 29 januari 2004, 23:09   #238
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dus de taalactivisten die d�*t er (voor de massa ongemerkt) door gekregen hebben na lobbying, hebben in de tekst al direct een "Apartheid" doen opnemen: een taal van een grote groep migranten is al direct bij wet en uit principe minder waard dan een bijna in onbruik geraakte taal van een groepje "inboorlingen"...
Ik merk op dat in je tekst en citaat niets gezegd wordt over aantallen en procenten. Dus de 100 of 200 mensen die nog Sursylvain en Engadinois spreken in hun valleitje vallen daaronder en [b]hebben rechten uit hoofde van hun taalgebruik, maar de honderdduizenden migranten in Europa niet: een beetje grof onrechtvaardig en antidemocratisch, vind je niet?
Hoe noemt men zoiets? Xenofobie? Nostalgie is het niet volgens jou Wat dan wél? In elk geval geen realisme
Xenofobie? Alles wat jou niet zint is xenofobie volgens mij. Talen zijn een belangrijk kenmerk van de Europese culturele verscheidenheid en men heeft daarom een handvest opgesteld om die talen te erkennen en beschermen. Dat jij daar niets over gehoord hebt, komt misschien omdat België dat handvest niet ondertekend heeft, laat staan geratificeerd. In Nederland is dat wel uitgebreid in het nieuws geweest destijds. Als het xenofobisch is, moet je het maar gaan aanvechten bij het Europees Hof van Justitie hè. Kijken of ze daar hun lach kunnen inhouden.

Het onderscheid tussen allochtone en autochtone talen heeft niets met apartheid te maken (Hoe kòmt iemand erop? Het lijkt zelfs niet eens op apartheid), maar met logica. Mensen die hier als buitenlanders vrijwillig komen wonen, en hun nakomelingen, kunnen niet eisen dat hun taal hier erkend wordt omdat die taal hier nu eenmaal geen eigen grondgebied heeft en niet hier ontstaan is. Het is de taal van een ander land. Allochtonen worden geacht zich aan te passen aan het land waar ze komen wonen, ook op taalgebied.
Autochtone minderheidstalen zijn wel hier ontstaan en/of hebben een eigen taalgebied, dus komen ze wel voor erkenning in aanmerking. Zij hebben hier hun thuisbasis.
Is een Franssprekende Vlaming dan een buitenlander?
Oud 29 januari 2004, 23:11   #239
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Xenofobie? Alles wat jou niet zint is xenofobie volgens mij. Talen zijn een belangrijk kenmerk van de Europese culturele verscheidenheid en men heeft daarom een handvest opgesteld om die talen te erkennen en beschermen. Dat jij daar niets over gehoord hebt, komt misschien omdat België dat handvest niet ondertekend heeft, laat staan geratificeerd. In Nederland is dat wel uitgebreid in het nieuws geweest destijds. Als het xenofobisch is, moet je het maar gaan aanvechten bij het Europees Hof van Justitie hè. Kijken of ze daar hun lach kunnen inhouden.

Het onderscheid tussen allochtone en autochtone talen heeft niets met apartheid te maken (Hoe kòmt iemand erop? Het lijkt zelfs niet eens op apartheid), maar met logica. Mensen die hier als buitenlanders vrijwillig komen wonen, en hun nakomelingen, kunnen niet eisen dat hun taal hier erkend wordt omdat die taal hier nu eenmaal geen eigen grondgebied heeft en niet hier ontstaan is. Het is de taal van een ander land. Allochtonen worden geacht zich aan te passen aan het land waar ze komen wonen, ook op taalgebied.
Autochtone minderheidstalen zijn wel hier ontstaan en/of hebben een eigen taalgebied, dus komen ze wel voor erkenning in aanmerking. Zij hebben hier hun thuisbasis.
Is een Franssprekende Vlaming dan een buitenlander?
Oud 29 januari 2004, 23:12   #240
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vestig ik mij in Denemarken dan leer ik Deens. Ga ik naar Rusland wonen, dan leer ik Russisch. Ga ik naar de VS, dan maak ik dat ik het Engels beheers. Wil ik de rest van mijn dagen genieten van de Spaanse zon, dan maak ik dat Spaans geen vreemde taal voor mij is.

Ga ik als Franstalige in Vlaanderen wonen dan leer ik toch Nederlands. Of zijn het misschien een soort "oppermensen" voor wie dat niet hoeft?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be