![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 |
Staatssecretaris
|
![]() Mezzogiorno is een economische grens, dat heeft niks met volksnationalisme te maken. Volksverbondenheid overstijgt economische beslomeringen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#222 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Sorry, dat soort flamingantisme ken ik niet. Geen mystieke transcendentale banden in mijn denken, dat deconstrueer ik liever. Stoute postmodernist dat ik ben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#223 |
Staatssecretaris
|
![]() Even wat toelichting aub. U bekijkt soevereniteit met een economisch sausje? Volksgenoten die het financieel moeilijker hebben behoren plots niet meer tot het volk? Ik weet zeker dat ik het verkeerd interpreteer. Een sociaal flamingant redeneert zo niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#224 | |
|
![]() Citaat:
Ik ben dan ook geen flamingant omdat ik mij verbonden voel met mijn buurman of met mijn bureaustoel, maar eerder uit het oogpunt dat bepaalde machtspolen en relaties van sociale krachten mij niet aanstaan. Als morgen die factoren drastisch zijn gewijzigd, kan het evengoed zijn dat ik pleit voor een wereldstaat of stadsstaten. Who knows. Laatst gewijzigd door Praetorian : 2 september 2007 om 21:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#225 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#226 |
|
![]() En dat zijn op basaal niveau ideologische componenten die onlosmakend verbonden zijn aan de economische onderbouw. Ik denk in dialectische processen, de constructie Vlaanderen kan morgen evengoed opnieuw verdwijnen in de nevelen der tijd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#227 |
Staatssecretaris
|
![]() Zolang er mensen op de plaats Vlaanderen rondlopen die de taal en cultuur uitdragen blijft het bestaan. De kans bestaan dat dat gegeven ooit ophoud bestaat, maar dat is wel ver gezocht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#228 | |
|
![]() Citaat:
De ene dag is men Grootduitser, de andere dag Oostenrijker. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#229 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#230 |
|
![]() Het bestaat maar indien het gedacht wordt. Er bestaat geen "preconfiguratie" van volkeren, er is geen "oermaterie" die jou Vlaming maakt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#231 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik heb het er onlangs nog met een Franstalige kameraad over gehad. De Franstaligen begrijpen (terecht) onze taalbekommernissen niet: waarom hebben de Vlamingen voor (hoger) onderwijs in de moedertaal gestreden, als nu steeds meer cursussen in het Engels worden gegeven? Zij denken dus dat wij vooral anti-Franstalig zijn, maar geen probleem hebben met verengelsing (en in Nederland is het ook zo!). Kijk, die domme, kruiperige mentaliteit van de Vlamingen is een van de redenen waarom ik weinig heil van "onafhankelijkheid" verwacht. Zolang dit volk niet verandert, zal een eigen staat(je) weinig verschil maken.
![]() |
![]() |
#232 |
Staatssecretaris
|
![]() Oermaterie niet nee, maar de cultuur waarin ik ben opgegroeid en de taal dat ik spreek maken van mij wel een Vlaming.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#233 |
Staatssecretaris
|
![]() Zie je, ik bedoel het niet op etnisch vlak.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#234 | |
|
![]() Citaat:
Heel wat werk, inclusief de scriptie van studenten, gebeurt nog steeds in het Nederlands. Ik denk dat ik op vier jaar tijd nog geen vijf cursussen in het Engels heb gehad. En wat die anti-franstalige houding betreft, tja, Engels is gewoon belangrijker geworden dan Frans. ![]()
![]() |
![]() |
#235 |
Staatssecretaris
|
![]() En dat is voor de franstaligen nog altijd moeilijk verteerbaar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#236 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#237 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wat betreft curssusen ben ik het met je eens dat die voornamelijk in het Nederlands moeten plaatsvinden. De begrippen die in een buitenlandse taal worden ontwikkeld, zullen op een bepaald moment in het Nederlands moeten worden vertaald. Het is het beste om dat op academisch niveau te doen. Anders ontstaat het gevaar dat op de werkvloer in de communicatie met lager geschoolde werknemers per bedrijf of zelfs op individueel niveau vertalingen worden bedacht. Dat kan leiden tot onwenselijke spraakverwarringen. Het laat onverlet dat incidenteel cursussen in het Engels kunnen worden gegeven. Ooit had ik een Amerikaanse prof. Ik vond het leerzaam voor mij op niveau in het Engels te oefenen. Ik had geen bezwaar tegen zijn cursussen. Maar zoals betoogd, ik ben tegen een ganse studie in het Engels. Hoewel, dat hangt ook weer af van de studierichting. Ik ken een studie 'international management', waar de cursussen alleen in het Engels worden gegeven. De opzet van die studie is bedoeld voor diegenen die als afgestudeerde in internationale functies komen te werken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#238 | |
|
![]() Citaat:
![]() ik wist dat al, maar de rest vh forum kan dat verschil blijkbaar (nog) niet maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#239 | |
|
![]() Citaat:
Maw, een deel studenten is daar NIET mee opgezet. Wat zeg ik? de meeste. ![]() dit was een enquête die in ons jaar en het jaar onder ons is gehouden. Ik vind de statistische verklaring onder de grafiek nog heel mild, grotendeels is duidelijk een negatieve houding af te tekenen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#240 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |