Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 september 2007, 21:19   #221
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Dat zeggen ze over de Mezzogiorno in Italië ook, maar geen kat die het merkt.
Mezzogiorno is een economische grens, dat heeft niks met volksnationalisme te maken. Volksverbondenheid overstijgt economische beslomeringen.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 21:24   #222
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Mezzogiorno is een economische grens, dat heeft niks met volksnationalisme te maken. Volksverbondenheid overstijgt economische beslomeringen.
Sorry, dat soort flamingantisme ken ik niet. Geen mystieke transcendentale banden in mijn denken, dat deconstrueer ik liever. Stoute postmodernist dat ik ben.
Oud 2 september 2007, 21:27   #223
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Sorry, dat soort flamingantisme ken ik niet. Geen mystieke transcendentale banden in mijn denken, dat deconstrueer ik liever. Stoute postmodernist dat ik ben.
Even wat toelichting aub. U bekijkt soevereniteit met een economisch sausje? Volksgenoten die het financieel moeilijker hebben behoren plots niet meer tot het volk? Ik weet zeker dat ik het verkeerd interpreteer. Een sociaal flamingant redeneert zo niet.
Oud 2 september 2007, 21:29   #224
Praetorian

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Standaard

Citaat:
Even wat toelichting aub. U bekijkt soevereniteit met een economisch sausje? Volksgenoten die het financieel moeilijker hebben behoren plots niet meer tot het volk? Ik weet zeker dat ik het verkeerd interpreteer. Een sociaal flamingant redeneert zo niet.
Voor mij bestaat er niet zoiets als een volksverbondenheid, het is louter een retorische constructie. Maw, een zaak voor "gelovigen".

Ik ben dan ook geen flamingant omdat ik mij verbonden voel met mijn buurman of met mijn bureaustoel, maar eerder uit het oogpunt dat bepaalde machtspolen en relaties van sociale krachten mij niet aanstaan. Als morgen die factoren drastisch zijn gewijzigd, kan het evengoed zijn dat ik pleit voor een wereldstaat of stadsstaten. Who knows.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 2 september 2007 om 21:30.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 21:32   #225
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Voor mij bestaat er niet zoiets als een volksverbondenheid, het is louter een retorische constructie. Maw, een zaak voor "gelovigen".

Ik ben dan ook geen flamingant omdat ik mij verbonden voel met mijn buurman of met mijn bureaustoel, maar eerder uit het oogpunt dat bepaalde machtspolen en relaties van sociale krachten mij niet aanstaan.
Het gegeven volk is nochthans onmiskenbaar. Iedereen voelt zich toch min of meer verbonden met diegene die dezelfede taal spreken, dezelfde cultuur delen, kunst,...
Oud 2 september 2007, 21:34   #226
Praetorian

Standaard

Citaat:
Het gegeven volk is nochthans onmiskenbaar. Iedereen voelt zich toch min of meer verbonden met diegene die dezelfede taal spreken, dezelfde cultuur delen, kunst,...
En dat zijn op basaal niveau ideologische componenten die onlosmakend verbonden zijn aan de economische onderbouw. Ik denk in dialectische processen, de constructie Vlaanderen kan morgen evengoed opnieuw verdwijnen in de nevelen der tijd.
Oud 2 september 2007, 21:38   #227
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
En dat zijn op basaal niveau ideologische componenten die onlosmakend verbonden zijn aan de economische onderbouw. Ik denk in dialectische processen, de constructie Vlaanderen kan morgen evengoed opnieuw verdwijnen in de nevelen der tijd.
Zolang er mensen op de plaats Vlaanderen rondlopen die de taal en cultuur uitdragen blijft het bestaan. De kans bestaan dat dat gegeven ooit ophoud bestaat, maar dat is wel ver gezocht.
Oud 2 september 2007, 21:41   #228
Praetorian

Standaard

Citaat:
Zolang er mensen op de plaats Vlaanderen rondlopen die de taal en cultuur uitdragen blijft het bestaan. De kans bestaan dat dat gegeven ooit ophoud bestaat, maar dat is wel ver gezocht.
Taal en cultuur zijn ook ideologische elementen, kunnen best drastisch veranderen. Is niet alsof er een Vlaamse identiteit "bestaat", het existeert alleen maar omdat mensen in dergelijke categorieën denken. En maatschappelijke relaties kunnen wel eens vlug wijzigen.
De ene dag is men Grootduitser, de andere dag Oostenrijker.
Oud 2 september 2007, 21:45   #229
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Taal en cultuur zijn ook ideologische elementen, kunnen best drastisch veranderen. Is niet alsof er een Vlaamse identiteit "bestaat", het existeert alleen maar omdat mensen in dergelijke categorieën denken. En maatschappelijke relaties kunnen wel eens vlug wijzigen.
De ene dag is men Grootduitser, de andere dag Oostenrijker.
Identiteit kan evolueren maar dat wil daarvoor niet zeggen dat het niet bestaat.
Oud 2 september 2007, 21:47   #230
Praetorian

Standaard

Citaat:
Identiteit kan evolueren maar dat wil daarvoor niet zeggen dat het niet bestaat.
Het bestaat maar indien het gedacht wordt. Er bestaat geen "preconfiguratie" van volkeren, er is geen "oermaterie" die jou Vlaming maakt.
Oud 2 september 2007, 22:07   #231
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Wat is je alternatief? Dat we weer Latijn gaan gebruiken? Of Esperanto? Dat we democratisch gaan stemmen? Dat we ieder onze eigen moederstaal blijven spreken en niet mondiaal communiceren?
Is het dan zo vergezocht om het Nederlands als een volwaardige academische taal te zien?

Ik heb het er onlangs nog met een Franstalige kameraad over gehad. De Franstaligen begrijpen (terecht) onze taalbekommernissen niet: waarom hebben de Vlamingen voor (hoger) onderwijs in de moedertaal gestreden, als nu steeds meer cursussen in het Engels worden gegeven? Zij denken dus dat wij vooral anti-Franstalig zijn, maar geen probleem hebben met verengelsing (en in Nederland is het ook zo!).

Kijk, die domme, kruiperige mentaliteit van de Vlamingen is een van de redenen waarom ik weinig heil van "onafhankelijkheid" verwacht. Zolang dit volk niet verandert, zal een eigen staat(je) weinig verschil maken.
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 22:17   #232
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Het bestaat maar indien het gedacht wordt. Er bestaat geen "preconfiguratie" van volkeren, er is geen "oermaterie" die jou Vlaming maakt.
Oermaterie niet nee, maar de cultuur waarin ik ben opgegroeid en de taal dat ik spreek maken van mij wel een Vlaming.
Oud 2 september 2007, 22:19   #233
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oermaterie niet nee, maar de cultuur waarin ik ben opgegroeid en de taal dat ik spreek maken van mij wel een Vlaming.
Zie je, ik bedoel het niet op etnisch vlak.
Oud 2 september 2007, 22:29   #234
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer Bekijk bericht
Is het dan zo vergezocht om het Nederlands als een volwaardige academische taal te zien?

Ik heb het er onlangs nog met een Franstalige kameraad over gehad. De Franstaligen begrijpen (terecht) onze taalbekommernissen niet: waarom hebben de Vlamingen voor (hoger) onderwijs in de moedertaal gestreden, als nu steeds meer cursussen in het Engels worden gegeven? Zij denken dus dat wij vooral anti-Franstalig zijn, maar geen probleem hebben met verengelsing (en in Nederland is het ook zo!).

Kijk, die domme, kruiperige mentaliteit van de Vlamingen is een van de redenen waarom ik weinig heil van "onafhankelijkheid" verwacht. Zolang dit volk niet verandert, zal een eigen staat(je) weinig verschil maken.
Je hebt wel op veel punten gelijk, maar het is toch in het echt wat genuanceerder.
Heel wat werk, inclusief de scriptie van studenten, gebeurt nog steeds in het Nederlands. Ik denk dat ik op vier jaar tijd nog geen vijf cursussen in het Engels heb gehad.
En wat die anti-franstalige houding betreft, tja, Engels is gewoon belangrijker geworden dan Frans.
Oud 2 september 2007, 22:31   #235
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
En wat die anti-franstalige houding betreft, tja, Engels is gewoon belangrijker geworden dan Frans.
En dat is voor de franstaligen nog altijd moeilijk verteerbaar.
Oud 3 september 2007, 11:05   #236
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ikbensatan Bekijk bericht
lijkt me toch gemakkelijker om gewoon alle kleine staatjes af te schaffen nee?
ipv nog kleinere autarkische staatjes te bouwen.

al die kleine staatjes zijn toch direct geneukt indien een grotere leviathan binnen wandelen kan.

zoiets zoals Rusland of Amerika bijvoorbeeld.

nee, we zouden beter centraliseren en bewapenen.
dus om een grote leviathan tegen te houden... laten we een grote leviathan binnen?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 11:09   #237
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer Bekijk bericht

Ik had je niet goed begrepen. Ik dacht dat je op studiemateriaal doelde. Het is weinig doenlijk om voor de meeste studies voornamelijk Nederlandse studieboeken te gebruiken. Per studierichting verschilt het natuurlijk; voor rechten is Nederlands de voornaamste taal.

Wat betreft curssusen ben ik het met je eens dat die voornamelijk in het Nederlands moeten plaatsvinden. De begrippen die in een buitenlandse taal worden ontwikkeld, zullen op een bepaald moment in het Nederlands moeten worden vertaald. Het is het beste om dat op academisch niveau te doen. Anders ontstaat het gevaar dat op de werkvloer in de communicatie met lager geschoolde werknemers per bedrijf of zelfs op individueel niveau vertalingen worden bedacht. Dat kan leiden tot onwenselijke spraakverwarringen.

Het laat onverlet dat incidenteel cursussen in het Engels kunnen worden gegeven. Ooit had ik een Amerikaanse prof. Ik vond het leerzaam voor mij op niveau in het Engels te oefenen. Ik had geen bezwaar tegen zijn cursussen. Maar zoals betoogd, ik ben tegen een ganse studie in het Engels. Hoewel, dat hangt ook weer af van de studierichting. Ik ken een studie 'international management', waar de cursussen alleen in het Engels worden gegeven. De opzet van die studie is bedoeld voor diegenen die als afgestudeerde in internationale functies komen te werken.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 12:43   #238
Ambiorix

Standaard

Citaat:

Ik ben dan ook geen flamingant omdat ik mij verbonden voel met mijn buurman of met mijn bureaustoel, maar eerder uit het oogpunt dat bepaalde machtspolen en relaties van sociale krachten mij niet aanstaan. Als morgen die factoren drastisch zijn gewijzigd, kan het evengoed zijn dat ik pleit voor een wereldstaat of stadsstaten. Who knows.
dan zijt ge idd een flamingant en geen nationalist, linksnationalist, of wat dan ook
ik wist dat al, maar de rest vh forum kan dat verschil blijkbaar (nog) niet maken.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 12:48   #239
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Je hebt wel op veel punten gelijk, maar het is toch in het echt wat genuanceerder.
Heel wat werk, inclusief de scriptie van studenten, gebeurt nog steeds in het Nederlands. Ik denk dat ik op vier jaar tijd nog geen vijf cursussen in het Engels heb gehad.
De situatie bij mij (faculteit wetenschappen, KUL) is dramatisch. In mijn richting wordt de helft in het Engels gegeven, in de masterjaren. Éen erasmus-student betekent dat heelder excursies in (slecht) engels worden gegeven. Powerpointpresentaties, lessen, handboeken, etc. zijn dikwijls ook ontvertaald engels.
Maw, een deel studenten is daar NIET mee opgezet. Wat zeg ik? de meeste.

dit was een enquête die in ons jaar en het jaar onder ons is gehouden. Ik vind de statistische verklaring onder de grafiek nog heel mild, grotendeels is duidelijk een negatieve houding af te tekenen.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 17:37   #240
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
De situatie bij mij (faculteit wetenschappen, KUL) is dramatisch. In mijn richting wordt de helft in het Engels gegeven, in de masterjaren. Éen erasmus-student betekent dat heelder excursies in (slecht) engels worden gegeven. Powerpointpresentaties, lessen, handboeken, etc. zijn dikwijls ook ontvertaald engels.
Maw, een deel studenten is daar NIET mee opgezet. Wat zeg ik? de meeste.
Zeg me niet dat er ook in het Engels onderwezen wordt als er geen Erasmusstudent is?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be