Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juli 2007, 17:49   #221
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Ik zeg niet dat er in de hemel geen tijd is. Ik denk wel dat er geen materie is in de hemel. Maar dat staat op zich los van elkaar. Ik begrijp niet waarom dat er geen tijd is als er geen materie is. Maar als je dan denkt dat er geen tijd is dan klopt het da God niet eeuwig is. Hij is er wel altijd wat voor mij op hetzelfde neerkomt.
Er is bij ons mensen een tijdservaren om drie redenen:
*De aarde draait rond de zon in 365 dagen (seizoenen).
*De aarde draait in 24 uur om zijn as (dag/nacht).
*Het menselijk lichaam heeft een ingebouwde klok: vanaf het ogenblik dat we geboren worden, hebben x tijd te gaan en dan sterven we. We ervaren de tijd dus ook door onze levenscyclus. Vandaar het spreekwoord: 'de tijd is snel (vliegt voorbij), gebruik hem wel'.

Dit zijn allemaal materiële factoren die ons het begrip 'tijd' doen ervaren.

In een niet-materiële wereld, zoals een hemel, bestaan die factoren niet en is er dus geen 'tijd'. Geen eindigheid en geen eeuwigheid.

Dus om het nog wat de verduidelijken: de zielen van de mensen die in een hemel zouden 'zijn', zijn er 'buiten de tijd'. God ook. Wat dit 'leven buiten de tijd' nu precies betekent kunnen wij nooit weten vermits ons leven gebaseerd zijn op een notie van tijd en wij kunnen ons een leven 'buiten de tijd' niet voorstellen.

God, een immaterieel wezen, dat leeft buiten de tijd is er dus 'niet altijd' geweest maar hij is er evenmin niet 'niet altijd' geweest.

Laatst gewijzigd door system : 14 juli 2007 om 18:17.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2007, 18:44   #222
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Ik denk dat het universum geschapen is door God omdat ik vind dat het ontstaan van het leven en het leven op zich te complex zijn om door toeval tot stand te zijn gekomen.
Waarom zou complexiteit niet door toeval kunnen ontstaan?

Citaat:
Daarom denk ik dat God het leven heeft geschapen. En hierbij zie ik God als een almachtig wezen dat bovennatuurlijk is, onvatbaar en onzichtbaar voor de mens. Iets groters dan alle stoffelijke dingen.
Als hij onzichtbaar en onvatbaar is, dan is hij niet te kennen, toch? Wat ben je er dan mee? Hij zou evengoed NIET kunnen bestaan, dat zou geen enkel verschil uitmaken. Vandaar mijn stelling: God is overbodig. Ik zie simpelweg geen enkele goede reden om hem te veronderstellen.

Laatst gewijzigd door drosophila : 14 juli 2007 om 18:45.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2007, 21:43   #223
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En waar zou ik gezegd hebben dat ik dat niet normaal vind? Ik stel gewoon een vraag.
U stelt ze wel meermaals en doet er vreemd geheimzinnig over, terwijl ik denk ik toch een duidelijk en eerlijk antwoord gaf.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2007, 10:04   #224
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kunt ook geloven dat God een grote zwarte kikker is, maar daarom is dat nog niet zo.

'Eeuwig' betekent zonder begin noch einde. Altijd geweest. Als je zoiets zegt over God, dan zeg je dat hij er altijd is geweest en dan hoef je zijn ontstaan niet uit te leggen. In die zin is het woord 'eeuwig' een deus ex machina.

Of met andere woorden: men verzint het begrip eeuwig dat men als attribuut aan God toekent. Men doet dit om netelige vragen uit de weg te gaan over het begin van God.

En deze netelige vraag is: hoe is God dan ontstaan??
De eeuwigheid bestaat ,zolang we het begin en het einde niet kennen.
God bestaat niet ,zolang we niet weten wie of wat God is.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2007, 10:09   #225
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
De eeuwigheid bestaat ,zolang we het begin en het einde niet kennen.
God bestaat niet ,zolang we niet weten wie of wat God is.
Ik herhaal en dan heb ik het gezien voor wat het begrip 'eeuwigheid' betreft.

Eeuwigheid is een notie verbonden aan tijd. Vermits er in een niet-materiële wereld geen tijd is, is er ook geen eeuwigheid noch eindigheid.
Oud 15 juli 2007, 11:25   #226
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik herhaal en dan heb ik het gezien voor wat het begrip 'eeuwigheid' betreft.

Eeuwigheid is een notie verbonden aan tijd. Vermits er in een niet-materiële wereld geen tijd is, is er ook geen eeuwigheid noch eindigheid.
Een niet materiele wereld bestaat niet.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2007, 12:53   #227
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Een niet materiele wereld bestaat niet.
D�*t noem ik nu menselijke arrogantie.

U kunt hoogstens poneren: ik sluit niet uit dat een niet-materiële wereld niet bestaat.

Laatst gewijzigd door system : 15 juli 2007 om 12:56.
Oud 16 juli 2007, 13:57   #228
godisanidiot
Provinciaal Statenlid

Standaard

zalig.
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg
:: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens
:: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn
godisanidiot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2007, 14:23   #229
Neptunus
Gouverneur

Standaard

VN akkoord met resolutie tegen godslastering

Thursday 26 April 2007
Novum/AP) - Islamitische landen hebben vrijdag een resolutie door de VN-mensenrechtenraad gedrukt waarin wordt aangedrongen op een wereldwijd verbod op publiekelijke godslastering. De resolutie was een initiatief van de Organisatie van de Islamitische Conferentie (OIC), die een wereldwijde 'campagne' tegen moslims en de islam aan de orde wil stellen die sinds de aanslagen van 11 september 2001 aan de gang zou zijn.

In de resolutie wordt ernstige bezorgdheid uitgesproken over pogingen om de islam in verband te brengen met terrorisme, geweld en mensenrechtenschendingen. Andere godsdiensten dan de islam worden in de verklaring niet bij naam genoemd. Wel wordt landen dringend verzocht op te treden tegen de verspreiding van racistische en xenofobe ideeën en tegen materiaal dat is gericht tegen welke godsdienst dan ook en dat oproept tot haat, vijandigheid of geweld.

De resolutie werd met 24 tegen 14 stemmen aangenomen. Behalve de Europese landen stemden ook Canada, Japan en Zuid-Korea tegen, omdat de resolutie volgens hen te veel nadruk legt op de islam en omdat ze in strijd is met fundamentele rechten, zoals de vrijheid van meningsuiting.

Meer dan een derde van de landen in de 47 leden tellende Mensenrechtenraad behoren tot de OIC. Met steun van China, Rusland, India, Cuba, Afrikaanse landen en - soms - Latijns-Amerikaanse landen kunnen zij veel van het beleid bepalen. De besluiten van de Mensenrechtenraad zijn niet bindend, maar de raad kan wel de aandacht vestigen op bepaalde kwesties.

De OIC nam het initiatief tot de resolutie vorig jaar uit verontwaardiging over spotprenten van de profeet Mohammed, die voor het eerst verschenen in de Deense krant Jyllands-Posten

Bron: Niews.nl | vrijdag 30 maart 2007
Neptunus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be