Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Bestaan rassen?
Ja. 64 61,54%
Neen. 40 38,46%
Aantal stemmers: 104. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juli 2007, 09:22   #221
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Bestaan rassen?
Alleen ethnieën
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 09:26   #222
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Race or no race, who gives a fuck ? Owh yes problably far right.
Oud 26 juli 2007, 09:35   #223
Khonnor
Parlementsvoorzitter

Khonnor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Maar wat ergelijke is, is dat men bij alle diersoorten wel mag spreken over verschillende rassen binnen een soort en over kruisingen tussen die rassen, maar als het over de mens gaat, dan bestaan rassen plots niet meer en zijn alle mensen hetzelfde.
Niemand zegt dat je dit niet mag beweren.

het is wel zo dat meer en meer wetenschappers ervan overtuigd zijn dat rassen bij mensen niet bestaan omdat de genetische verschillen tussen wat wij gemakkelijkheidshalve rassen noemen (blank, zwart,...) eenvoudigweg te klein zijn en omdat er meer variaties binnen de verschillende "rassen" bestaan dan tussen de verschillende "rassen"

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wikipedia
A survey, taken in 1985 (Lieberman et al. 1992), asked 1,200 scientists how many disagree with the following proposition: "There are biological races in the species Homo sapiens." The responses were:The figure for physical anthropologists at PhD granting departments was slightly higher, rising from 41% to 42%, with 50% agreeing. This survey, however, did not specify any particular definition of race (although it did clearly specify biological race within the species Homo Sapiens); it is difficult to say whether those who supported the statement thought of race in taxonomic or population terms.

The same survey, taken in 1999, showed the following changing results for anthropologists:
Dit heeft niets met politieke correctheid te maken, maar alles met intellectuele eerlijkheid en wetenschappelijk onderzoek.

Laatst gewijzigd door Khonnor : 26 juli 2007 om 09:35.
Khonnor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 09:50   #224
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 Bekijk bericht
Race or no race, who gives a fuck ? Owh yes problably far right.
Rassen zijn vulgair.
Oud 26 juli 2007, 09:51   #225
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Khonnor Bekijk bericht
Niemand zegt dat je dit niet mag beweren.

het is wel zo dat meer en meer wetenschappers ervan overtuigd zijn dat rassen bij mensen niet bestaan omdat de genetische verschillen tussen wat wij gemakkelijkheidshalve rassen noemen (blank, zwart,...) eenvoudigweg te klein zijn en omdat er meer variaties binnen de verschillende "rassen" bestaan dan tussen de verschillende "rassen"[/list]Dit heeft niets met politieke correctheid te maken, maar alles met intellectuele eerlijkheid en wetenschappelijk onderzoek.
Zoek de verschillen tussen de scheperrassen of de runderenrassen of de varkens/everzwijnrassen eens op.

Deze zijn genetisch nog kleiner dan onder de mensen en toch spreekt men daar wel van rassen en ondersoorten, maar bij de mens hoooneehèè

Want de verschillen tussen een tweeling zijn zelfs groter dan die tussen een Zwarte en Gele gekleerde mens.

Zelfs aan de naakte schedel kan men gewoon zien met welk type mensenras men te maken heeft bij een geraamte, iets dat men bij zwijnen en varkens niet kan, maar varkens hebben rassen en bij de mens niet.

Hou toch op met al dat gekronkel.
Dezelfde uiterlijke punten die bij dieren gebruikt worden om hen in ondersoorten en rassen te verdelen, tellen ook voor de mens.
Als deze punten niet voor de mens tellen, wel dan tellen ze ook niet voor de andere diersoorten.

Maar bij sommige diersoorten is zelfs het aantal stippen op hun lichaam een kenmerk voor hun soort en ras.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 10:03   #226
Khonnor
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Zoek de verschillen tussen de scheperrassen of de runderenrassen of de varkens/everzwijnrassen eens op.

Deze zijn genetisch nog kleiner dan onder de mensen en toch spreekt men daar wel van rassen en ondersoorten, maar bij de mens hoooneehèè
bron?
Oud 26 juli 2007, 10:04   #227
eno2
Banneling

Standaard

Wij zijn een apenras.
Punt uit.

Laatst gewijzigd door eno2 : 26 juli 2007 om 10:14.
Oud 26 juli 2007, 10:07   #228
postbus24
Partijlid

Standaard

Citaat:
....

Maar wat ergelijke is, is dat men bij alle diersoorten wel mag spreken over verschillende rassen binnen een soort en over kruisingen tussen die rassen, maar als het over de mens gaat, dan bestaan rassen plots niet meer en zijn alle mensen hetzelfde.
Ik erger mij daar ook ziek aan, een actueel voorbeeldje:
een rottweiler is voor de verandering weer eens een kindverslindend monster, terwijl zijn 'broertje' de bernersennen een kindvriendelijke gezinshond is

Hier werkt men puur op uiterlijke kenmerken, emoties, aaibaarheidsfactor enz...

Het (wetenschappelijk onderbouwde) ontkennen van menselijke 'rassen' heeft dan volgens mij eerder een politieke achtergrond die ik een beetje kan aanvaarden. rasicme/discriminatie zijn immers hype woorden die gevoelig liggen en men op alle mogelijke manieren in het zand wil begraven. Alleen vraag ik mij af hoe in een volgende stap op een wetenschappelijke manier gaat aangetoond worden dat mannen en vrouwen dezelfde zijn !?

Laatst gewijzigd door postbus24 : 26 juli 2007 om 10:08.
postbus24 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 10:15   #229
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Wij zijn een apenras.
Punt uit.
Homo sapiens sapiens om precies te zijn, ik behoor al zeker bij het eerste.
Oud 26 juli 2007, 10:15   #230
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Bestaan rassen?
Er bestaan dierenrassen, geen mensenrassen.
Oud 26 juli 2007, 10:15   #231
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Homo sapiens sapiens om precies te zijn, ik behoor al zeker bij het eerste.
En ik bij het tweede.
Maar het blijft een apenras, ons ras.

Laatst gewijzigd door eno2 : 26 juli 2007 om 10:16.
Oud 26 juli 2007, 10:22   #232
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En ik bij het tweede.
En de lesbiennen zijn waarschijnlijk derde...
Citaat:
Maar het blijft een apenras, ons ras.
Quelle horreur!!!
Oud 26 juli 2007, 10:22   #233
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er bestaan dierenrassen, geen mensenrassen.
Nu moeten we ook andere woorden vinden voor alle samenstellingen met 'rassen': rassenhaat, rassenonderscheid, rassendiscriminatie,....
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 10:29   #234
Khonnor
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duym Bekijk bericht
Nu moeten we ook andere woorden vinden voor alle samenstellingen met 'rassen': rassenhaat, rassenonderscheid, rassendiscriminatie,....
dus, nogmaals, omdat god niet bestaat bestaan er geen godsdienstwaanzin, godsdienstfundametalisme, godsdienstboeken, godsdienstleraars, etc...?

duimpje duimpje toch, nog veel bokes eten hoor...
Oud 26 juli 2007, 10:29   #235
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door postbus24 Bekijk bericht
Ik erger mij daar ook ziek aan, een actueel voorbeeldje:
een rottweiler is voor de verandering weer eens een kindverslindend monster, terwijl zijn 'broertje' de bernersennen een kindvriendelijke gezinshond is

Hier werkt men puur op uiterlijke kenmerken, emoties, aaibaarheidsfactor enz...

Het (wetenschappelijk onderbouwde) ontkennen van menselijke 'rassen' heeft dan volgens mij eerder een politieke achtergrond die ik een beetje kan aanvaarden. rasicme/discriminatie zijn immers hype woorden die gevoelig liggen en men op alle mogelijke manieren in het zand wil begraven. Alleen vraag ik mij af hoe in een volgende stap op een wetenschappelijke manier gaat aangetoond worden dat mannen en vrouwen dezelfde zijn !?
De genetische verschillen tussen mannen en vrouwen is maar 1 kromozon, en de uiterlijke verschillen en lichaamsbouwverschillen mag je niet mee tellen, dus er bestaan geen verschillende geslachten bij de mens.

Dat hebben ze hier op het juist bewezen en verklaart.

Ik begin mij dan toch grote zorgen te maken over het bestaansrecht van alle DIV eenheden bij de politie overal ter wereld, want zij hebben blijkbaar nergens enige mogelijkheid op een pygmee en een masai uit elkaar te houden als deze nog leven, laat ze het dus maar eens proberen eens ze enkel het geraamte over houden.

Maar ja, wij zijn immers allemaal nakomelingen van Adam en Eva.
Oud 26 juli 2007, 10:33   #236
Khonnor
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
De genetische verschillen tussen mannen en vrouwen is maar 1 kromozon, en de uiterlijke verschillen en lichaamsbouwverschillen mag je niet mee tellen, dus er bestaan geen verschillende geslachten bij de mens.

Dat hebben ze hier op het juist bewezen en verklaart.

Ik begin mij dan toch grote zorgen te maken over het bestaansrecht van alle DIV eenheden bij de politie overal ter wereld, want zij hebben blijkbaar nergens enige mogelijkheid op een pygmee en een masai uit elkaar te houden als deze nog leven, laat ze het dus maar eens proberen eens ze enkel het geraamte over houden.

Maar ja, wij zijn immers allemaal nakomelingen van Adam en Eva.
Jantje, zonder onnozel te doen, kan je me eens een bron geven van jouw bewering dat de genetische verschillen tussen diverse schapenrassen kleiner zijn dan de genetische verschillen tussen wat jij zo graag mensenrassen noemt?

Je zou dit misschien eens moeten lezen.
http://www.pubmedcentral.nih.gov/art...medid=16175499
Interessante lectuur

Laatst gewijzigd door Khonnor : 26 juli 2007 om 10:41.
Khonnor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 10:35   #237
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
En de lesbiennen zijn waarschijnlijk derde...

Quelle horreur!!!
Wij lebben wel beter dan onze broeders de apen.

Laatst gewijzigd door eno2 : 26 juli 2007 om 10:37.
Oud 26 juli 2007, 10:36   #238
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duym Bekijk bericht

Die atavistische dingen blijven bestaan.

God is allang dood, maar er wordt ook nog altijd over gesproken.
Oud 26 juli 2007, 11:14   #239
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Khonnor Bekijk bericht
Jantje, zonder onnozel te doen, kan je me eens een bron geven van jouw bewering dat de genetische verschillen tussen diverse schapenrassen kleiner zijn dan de genetische verschillen tussen wat jij zo graag mensenrassen noemt?

Je zou dit misschien eens moeten lezen.
http://www.pubmedcentral.nih.gov/art...medid=16175499
Interessante lectuur
Gek he, maar niet het aantal en de verschillen in de genen bepaald een ras, maar de plaatsen en volgorde van de genen.
Dit noemt men dan wel het erfelijk materiaal en die bepalen ras en soort.
De menselijke diersoort heeft amper 30.000 genen en de onderzoeken naar de volgorde bij de verschillende mensen zijn pas in 2003 echt begonnen.

Citaat:
Gezien de plannen om van een hele serie andere dieren de genen op een rij te zetten, komt dat inzicht waarschijnlijk net op tijd. Ten opzichte van bijvoorbeeld een muis, schat Celera-baas Craig Venter, heeft de mens waarschijnlijk maar driehonderd extra genen - een verschil van nauwelijks één procent. Nog niemand is begonnen het DNA van chimpansees van voor tot achter af te lezen. Maar wanneer dat eenmaal zal zijn gebeurd, zal ons de hoogmoed waarschijnlijk nog dieper in de schoenen zinken. Het zou weinigen verbazen als ten opzichte van die mensaap ons aantal genen nauwelijks, of misschien wel helemaal niet, is uitgebreid.
We verschillen dus in genen maar 1%met de muis en vermoedelijk 0,0% met de mensapen, maar de volgorde, die is van groot belang.
Oud 26 juli 2007, 11:16   #240
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

http://www.nrc.nl/W2/Nieuws/2001/02/17/Vp/wo.html
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be