Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 augustus 2007, 16:54   #221
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spliff Bekijk bericht
Hooguit een suggestie...

Je kan ook delen...

Jakkes, wie dabt er nu in iemand anders zijn ***** ?
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2007, 16:55   #222
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

'Ga en deel U!' klinkt dan weer minder goed.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2007, 16:55   #223
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
'Ga en deel U!' klinkt dan weer minder goed.
Deelt en vermenigvuldigt u.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2007, 16:58   #224
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Deelt en aftrekt u.

Dat is beter.
Oud 9 augustus 2007, 17:01   #225
DaBlacky
Europees Commissaris

DaBlacky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat is beter.
Is het dan niet "Deelt en trekt u af"?
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2007, 17:02   #226
DaBlacky
Europees Commissaris

DaBlacky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kwijlen, is het juiste werkwoord.
Pffff... Seut!!
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2007, 17:08   #227
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky Bekijk bericht
Is het dan niet "Deelt en trekt u af"?
Geen idee. Maar het klinkt een beetje dialect en niet zo bijbels.
Oud 9 augustus 2007, 17:08   #228
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky Bekijk bericht
Pffff... Seut!!
Elaba, voor echte 'vieze' praat wil ik betaald worden.
Niets is gratis in het leven.
Oud 9 augustus 2007, 17:29   #229
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
orde en tucht zijn zeer belangrijk. Je zal ze in je latere leven en dan vooral in het beroepsleven ook nodig hebben.
Heb jij bij je beroep weleens in de rij moeten staan of op commando naar een bepaalde ruimte moeten lopen? Ik mag hopen van niet, of wat voor communistisch bedrijf is dat zeg. Kledingvoorschriften bestaan ook maar voor bepaalde beroepen en meestal gaat het dan om uniformen. Iedereen snapt zelf wel wanneer 'ie wat voor kleren aan kan doen. En geen affectie mogen tonen, wat voor beeld geef je daardoor mee aan kinderen: dat het vies of slecht is?

Citaat:
En komaan zeg: op onze school moesten wij ook mooi in de rij staan, waarop we vervolgens werden geïnspecteeerd door de leraar. Rechtstaan als de leraar binnenkomt en hem aankijken. Piercings, sportschoenen, extravagante haartooi enz... waren verboden, en ik heb aan al die regels hoegenaamd geen trauma overgehouden.
Geïnspecteerd, het woord alleen al. Precies een leger!

Je zal er misschien geen trauma aan overhouden, het tekent wel het karakter van mensen. Ik snap nu waar dat overdreven brave gemeneer vandaan komt. Het heeft waarschijnlijk ook bij veel mensen voor volgzaamheid gezorgd, wat o.a. in de politiek opvalt.

Nu zijn zulke scholen niet vreemd in Nederland hoor. Tot de jaren zestig was men in NL ook zo streng op katholieke en protestantse scholen, en waren openbare scholen eveneens een stuk strenger. Maar de babyboomgeneratie is toen in opstand gekomen en heeft ervoor gezorgd dat al die overdreven regelneverij en dat onterecht autoritarisme (autoriteit hèb je niet, autoriteit moet je verdienen) afgeschaft werd.

De reformatorische zuil is de laatste waar men nog streng de regels handhaaft. Scholen waar meisjes een rok moeten dragen (veel fietsen met spijkerbroek naar en van school en kleden zich dan voor de eerste les en na de laatste les om - heel principieel allemaal...), affectie inderdaad verboden is, etc.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2007, 17:34   #230
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Kijk dit is dus de reden waarom ik altijd zeg dat VLaamse gezondheidszorg en onderwijs niet in één klap met het Nederlandse systeem kunnen samengevoegd worden.
Heeft niet zoveel met het systeem te maken, maar wel met de keuzes die een school maakt.

Citaat:
Wij moesten in het middelbaar gewoon als de bel ging naar de klas en we gingen weg als de leraar zei dat het gedaan was. Daar is toch niks mee
Dat lijkt me logisch. Hoe zou het anders kunnen gaan?

Citaat:
Ik vind piercings en punkerkapsels zelf eigenlijk erg lelijk, misschien ook daarom.
Mochten jullie roken op school of wat?
Nee, de school was rookvrij. Op het schoolplein mocht wel worden gerookt. Tegenwoordig dubben veel scholen met de vraag of roken ook op het schoolplein verboden moet worden, want als je het daar verbiedt gaan leerlingen gewoon van het terrein af natuurlijk.

Ik ben eigenlijk nooit punkers tegengekomen op school. Piercings wel, maar ook niemand die een hele ijzerhandel aan zich had.
Oud 9 augustus 2007, 17:39   #231
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

het gaat er hem om dat je leert dat orde en kunnen gehoorzamen (aan een chef bvb) belangrijk is, in het beroepsleven.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2007, 17:40   #232
Den Ardennees

Standaard

Trouwens, ik heb een zeer leuke studententijd gehad. Kunnen we deze topic niet opentrekken naar de studententijd.

'k Zat op kot in Gent, mens, heb ik daar leuke dingen meegemaakt tijdens mijn studietijd.

Een kameraad van me is in een dronken bui zelfs in de Leie gesprongen, die kerel heeft drie dagen gestonken, douchen, naar bad gaan, niets hielp.

En zijn der hier nog mensen die meegedaan hebben aan cantussen? Tjonge, wat daar allemaal gebeurde, daar kunnen boeken over geschreven worden. Op een bepaald moment namen wij van het praesidium foto's van die cantussen, maar daarmee werd gestopt aangezien de helft achteraf moest weggegooid worden wegens té compromitterend voor sommigen.

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 9 augustus 2007 om 17:43.
Oud 9 augustus 2007, 17:43   #233
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Nochtans konden heel wat Nederlandse ouders de strenge Belgische schoolklimaat erg waarderen. Ik zat op een grenssschool met internaat, vol met Nederlanders die het Nederlandse schoolsyteem, al dan niet gedwongen, ontvluchtten en hun heil hier zochten.
Kan ik me goed voorstellen. Niet iedereen heeft dezelfde mening als ik. Van mij mogen Nederlandse scholen ook wel wat strenger, in de zin dat men de bestaande regels beter naleeft. Met name de fatsoensnormen, de deels ongeschreven regels, worden niet altijd even goed gehandhaafd. Dat maakt dat veel ouders liever voor bijv. het Vlaamse onderwijs kiezen. Of voor het Duitse, waar men ook nog wat formeler is. Hier moeten kinderen ook nog naast hun stoel gaan staan en "Guten [dagdeel], Herr/Frau [naam]" zeggen als de docent de klas binnenkomt. Of zoals een Nederlandse docente aan een Duitse school zei: "M'n mond viel open toen ik het de eerste keer meemaakte. Ik dacht even dat ik terug was in de jaren 50".
Oud 9 augustus 2007, 17:54   #234
Dimitri

Standaard

Citaat:
het gaat er hem om dat je leert dat orde en kunnen gehoorzamen (aan een chef bvb) belangrijk is, in het beroepsleven.
Ook het bedrijfsleven in Nederland is een stuk minder hiërarchisch dan in Vlaanderen. Ik krijg al jeuk als ik ze in series als Witse de chef constant hoor aanspreken met "chef" en de directeur met "directeur". In Nederlandse bedrijven zijn dat vaak gewoon "Jan" en "Piet" of hooguit "meneer/mevrouw [achternaam]" als je hem/haar nog niet zo goed kent of het rangverschil erg groot is.

Dat gaat dus finaal fout als Nederlanders moeten samenwerken met of in Duitse bedrijven. Laatst nog een verhaal gehoord van een Nederlander die een vergadering leidde en na zichzelf voorgesteld te hebben de aanwezigen wilden afgaan met als opening naar de eerste "Also, wie heißt du?" (Zo, hoe heet jij?). Deze was lichtelijk beledigd en wees de beste man er fijntjes even op dat "du" zeggen tegen iemand die je nog niet kent volstrekt uit den boze is. In Nederlandse bedrijven is dat echter heel gewoon, van hoog tot laag jijt en jout iedereen tegen elkaar. Ook dat is een 'verworvenheid' van de jaren 60.
Oud 9 augustus 2007, 18:02   #235
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Heeft niet zoveel met het systeem te maken, maar wel met de keuzes die een school maakt.
Ok met de opvatting in Vlaanderen. Ik vind het Vlaamse onderwijs eigenlijk erg goed, en ik wil dat niet kwijt.

Dat lijkt me logisch. Hoe zou het anders kunnen gaan?

Citaat:
Nee, de school was rookvrij. Op het schoolplein mocht wel worden gerookt.
Als altijd met evenveel respect voor jou, maar zo weet dat je met een Nederlander praat over dit onderwerp. Als ik vraag "was de school rookvrij?", dan bedoel ik "was het schoolplein rookvrij?", het is voor mij gewoon logisch dat leerlingen niet binnen de gebouwen lopen te roken.

Citaat:
Tegenwoordig dubben veel scholen met de vraag of roken ook op het schoolplein verboden moet worden, want als je het daar verbiedt gaan leerlingen gewoon van het terrein af natuurlijk.
Vandenbroucke gaat het verboden maken vanaf 1 september 2008, maar op veel scholen inclusief de mijne (zeker ASO scholen) was dat al helemaal verboden.
En wat "natuurlijk", je mocht het terrein in de "speeltijd" (dus 's morgens tussen de twee eerste lesuren en de twee laatste in het ochtendblok)helemaal niet verlaten.
Toen ik voor mijn studies nog eens naar mijn ouwe school moest, had ik zelfs problemen om het terrein te verlaten tijdens de schooluren.

Zoals Den Ardennees schreef
Citaat:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den ardennees
En zijn der hier nog mensen die meegedaan hebben aan cantussen? Tjonge, wat daar allemaal gebeurde, daar kunnen boeken over geschreven worden. Op een bepaald moment namen wij van het praesidium foto's van die cantussen, maar daarmee werd gestopt aangezien de helft achteraf moest weggegooid worden wegens té compromitterend voor sommigen.
Tja, als je een radicale "geen tabak, geen alcohol en geen drugs" man bent zoals ik, dan valt daar voor jou niet veel lol te beleven
Oud 9 augustus 2007, 18:06   #236
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Ook het bedrijfsleven in Nederland is een stuk minder hiërarchisch dan in Vlaanderen. Ik krijg al jeuk als ik ze in series als Witse de chef constant hoor aanspreken met "chef" en de directeur met "directeur". In Nederlandse bedrijven zijn dat vaak gewoon "Jan" en "Piet" of hooguit "meneer/mevrouw [achternaam]" als je hem/haar nog niet zo goed kent of het rangverschil erg groot is.

Dat gaat dus finaal fout als Nederlanders moeten samenwerken met of in Duitse bedrijven. Laatst nog een verhaal gehoord van een Nederlander die een vergadering leidde en na zichzelf voorgesteld te hebben de aanwezigen wilden afgaan met als opening naar de eerste "Also, wie heißt du?" (Zo, hoe heet jij?). Deze was lichtelijk beledigd en wees de beste man er fijntjes even op dat "du" zeggen tegen iemand die je nog niet kent volstrekt uit den boze is. In Nederlandse bedrijven is dat echter heel gewoon, van hoog tot laag jijt en jout iedereen tegen elkaar. Ook dat is een 'verworvenheid' van de jaren 60.
Ja, ik ken zelfs mensen die in bedrijven werken in Vlaanderen, en die best wel door de mensen in hun afdeling (arbeiders) zouden willen aangesproken worden met de voornaam, maar dat dat niet kan omdat dat ook zou impliceren dat al die ertussen met de voornaam zouden moeten aangesproken worden.

Hoe zit dat met professoren en zo aan de universiteit? Spreek je die aan met "je" of "u"? Bij ons kan je tegen een assistent toch al een keer "ge" zeggen, maar bij een prof zou ik toch "u" zeggen.
Oud 9 augustus 2007, 18:18   #237
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Tja, als je een radicale "geen tabak, geen alcohol en geen drugs" man bent zoals ik, dan valt daar voor jou niet veel lol te beleven
Hola, met drugs deden wij ook nooit mee hoor. Op cantussen heb ik nooit drugs gezien. Sigaretten heb ikzélf nooit gerookt. En drank, tja, die was er wel op cantussen
Oud 9 augustus 2007, 18:31   #238
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
O jerum, jerum, jerum, O quae mutatio rerum.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2007, 18:38   #239
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ok met de opvatting in Vlaanderen. Ik vind het Vlaamse onderwijs eigenlijk erg goed, en ik wil dat niet kwijt.
Onderwijs is ook niet iets dat meteen samengevoegd moet worden natuurlijk. Maar nogmaals, zelfs dan is en blijft het een vrije keuze van scholen. Zoals er in NL strenge scholen bestaan, bestaan er in VL ook strenge scholen. Alleen zijn er in VL misschien meer strenge dan niet-strenge.

Citaat:
Als altijd met evenveel respect voor jou, maar zo weet dat je met een Nederlander praat over dit onderwerp. Als ik vraag "was de school rookvrij?", dan bedoel ik "was het schoolplein rookvrij?", het is voor mij gewoon logisch dat leerlingen niet binnen de gebouwen lopen te roken.
In NL is dat ook logisch hoor, roken in alle openbare gebouwen is verboden.

Citaat:
Vandenbroucke gaat het verboden maken vanaf 1 september 2008, maar op veel scholen inclusief de mijne (zeker ASO scholen) was dat al helemaal verboden.
En wat "natuurlijk", je mocht het terrein in de "speeltijd" (dus 's morgens tussen de twee eerste lesuren en de twee laatste in het ochtendblok)helemaal niet verlaten.
Toen ik voor mijn studies nog eens naar mijn ouwe school moest, had ik zelfs problemen om het terrein te verlaten tijdens de schooluren.
Bij ons mochten alleen de laagste klassen niet van het terrein af. Maar de mogen ook nog niet roken, dus dat komt goed uit.

Ik heb het overigens niet zozeer over pauzes (speeltijd? we praten over middelbare scholen toch? ), maar over tussenuren. Bestaan die in Vlaanderen niet?
Oud 9 augustus 2007, 18:39   #240
Groentje-18

Standaard

De twee laatste jaren had ik een ietwat wereldvreemde godsdienstleraar die plots aan me vroeg of ik bang van me was. Neen, tot dat moment.

Qua kledingvoorschriften waren ze bij ons niet extreem streng. Zolang je haardracht er niet te fel uitsprong, je geen piercings droeg (behalve oorbellen voor de meisjes, anderen moesten worden verborgen) en geen spaghettibandjes droeg was het bij ons oké. Dat was officieel zo, maar je moest al een slechtgehumeurde leerkracht treffen om er een opmerking over te krijgen.
Tot het laatste jaar, toen onze school gefusioneerd werd met een strengere en elitairdere school uit de buurt. Blote shouders waren toen uit den boze, en rok of broek mochten niet korter zijn dan tot een hand boven de knie. Toen ik ooit eens met een korter exemplaar naar school ging, kreeg ik van de onderdirecteur (hij stond altijd aan een bepaalde ingang om iedereen te controleren...) te horen dat ik 'de volgende dag een andere rok moest aandoen'. Probeer dan maar eens te knikken met een uitgestreken gezicht.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be