![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Mogen homofielen bloed doneren? | |||
Nee |
![]() ![]() ![]() |
33 | 63,46% |
Ja |
![]() ![]() ![]() |
19 | 36,54% |
Aantal stemmers: 52. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eén mogelijkheid zou kunnen zijn om het bloed van mensen die buiten screeningvragen vallen, maar wèl homosexueel zijn apart in te vriezen.
Zes maanden nadat die personen dan bloed gegeven hebben zouden ze zich vrijwillig moeten aanbieden voor een HIV test. Indien op dat moment geen besmetting kan worden vastgesteld zou het betreffende half litertje (of hoeveel is het?) gewoon mee in het bestand kunnen worden opgenomen. De vraag is natuurlijk: wie gaat voor die extra kosten opdraaien? En is de hoeveelheid extra bloed dat door homosexuelen zou worden afgestaan voldoende om die extra kosten/handelingen te verantwoorden? Indien de HIV testen gratis worden verstrekt (dus niet op kosten van de bloeddonors) geeft het wel de mogelijkheid tot extra screening van een aantal personen uit de risicogroep.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#222 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#223 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zelfs mocht het wel kunnen, dan nog is het inderdaad de vraag of de hoeveelheid extra bloed dat door homoseksuelen zou worden afgestaan voldoende is om die extra kosten te verantwoorden? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#224 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#225 |
Burgemeester
|
![]() Ik denk dat zulke schaarstes op jaarbasis worden bekeken? Dus kan dat idd wél zijn dat 6 maanden een lange, doch redelijke termijn is.
![]() |
#226 | |
Schepen
|
![]() Illwill,
Citaat:
Voor bloeddonoren geldt net hetzelfde: als een bloedstaal negatief test, weet je dat de patiënt tot voor 6 maanden negatief was. Hij kan echter in de 6 maanden voorafgaande aan het bloedstaal besmet zijn, zonder dat de test dit kan opsporen. Dat noemt men de vensterperiode, en tijdens die vensterperiode staat of valt de veiligheid van het bloed met een doorgedreven screening en selectie van donoren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#227 | ||||
Schepen
|
![]() Yann,
Citaat:
Citaat:
Wat versta jij eigenlijk onder "betrouwbaar"? Verder vind ik jouw redenering heel bizar. Premisse: ons bloed is niet betrouwbaar. Conclusie: we moeten minder streng zijn in onze selectie. Help mij, want de logica daarachter ontgaat mij volkomen. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#228 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#229 | |
Schepen
|
![]() Dimitri,
Citaat:
De andere testen worden gebruikt in experimentele omstandigheden, en zijn niet gestandaardiseerd voor klinisch gebruik in de populatie. Ik weet niet of zij in de vensterperiode een significante bijdrage zouden leveren aan de betrouwbaarheid van de controle. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#230 | ||
Schepen
|
![]() Yann,
Citaat:
2. wie gaat dat betalen? we spreken hier al gauw over enkele miljoenen meerkost! 3. hoeveel donoren gaan er overblijven wanneer elke donor een urinestaal moet geven, elke man een spermastaal, en elke vrouw een vaginaal uitstrijkje moet laten doen? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#231 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#232 | |
Schepen
|
![]() Dies,
Citaat:
Wanneer je als bloedbank bloed inzamelt, moeten twee belangen altijd goed afgewogen worden. 1. je wil voldoende bloed voor alle patiënten 2. je wil veilig bloed voor alle patiënten Strenge selectie doorvoeren om veilig bloed te garanderen, kan betekenen dat je op (en soms over) het randje van het bloedtekort balanceert. Persoonlijk zou ik ook bij bloedtekort, tegen het aanvaarden van homoseksuelen als donor zijn. Momenteel zien we dat op momenten van acute bloedtekorten, een oproep tijdens het tv-journaal al wonderen doet. In geval van bloedtekort zou ik dus aan de ene kant een intensievere wervingscampagne voeren, met als doelgroep mensen die voldoen aan de selectiecriteria, en langs de andere kant het bloedverbruik meer aan banden leggen. Nu is het in veel ziekenhuizen reeds zo dat patiënten vóór een geplande operatie bloed wordt afgenomen, dat ze na de operatie indien nodig terug krijgen. Ik zou dit beleid nóg strakker doorvoeren, en ook de indicaties voor transfusies restrictiever maken, daar zit momenteel immers ook nog wel wat speling. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#233 | |
Schepen
|
![]() Raf,
Citaat:
In klinische setting is de standaardtest inderdaad de bloedtest, en die heeft een vensterperiode van 6 maanden, dit wil zeggen de besmetting kan pas na 6 maanden met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, vastgesteld worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#234 | |||
Schepen
|
![]() Peace,
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#235 | ||
Schepen
|
![]() Raf,
Citaat:
Zelfs een homoseksueel die zich de laatste 6 maanden onthouden heeft, stelt een verhoogd risico omwille van het 100 keer meer vóórkomen van HIV onder homoseksuele mannen. De kans dat een zakje bloed positief is maar negatief test, is daardoor 100 keer groter bij homobloed dan bij bloed van lesbiennes of hetero's. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#236 | ||
Schepen
|
![]() Raf,
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#237 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#238 | |
Schepen
|
![]() Raf,
Citaat:
Ik kan begrijpen dat het in het volle vuur van een emancipatiestrijd moeilijk is om te weerstaan aan de uitwassen van een extremistisch gelijkheidsdenken, maar dat is voor anderen geen reden om jullie in het gelijk te stellen. Want hier zitten jullie fout. Grondig fout. Waarom stel jij je niet de vraag hoe het vóórkomen van HIV in de homogemeenschap te reduceren tot het niveau van de heterogemeenschap? Kom dan terug, en dan zal ik de eerste zijn om met jou te eisen dat voor homo's dezelfde selectiecriteria gelden als voor hetero's en lesbo's. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#239 |
Burgemeester
|
![]() Feit is gewoon dat de homo's op dit forum zullen blijven zagen dat ze bloed willen geven. Het kan hun niks schelen dat daardoor het risico op besmetting ernstig verhoogt.
Dat toont maar weer eens aan hoe egoïstisch onze maatschappij is.
![]() |
#240 | |
Schepen
|
![]() Raf,
Citaat:
ALLE donoren moeten op woord van eer verklaren dat zij niet behoren tot een risicogroep. Er zijn twee soorten risicogroepen: verhoogd risico door individueel risicogedrag (nieuwe partner, wisselende partners, ...) en verhoogd risico doordat de persoon in kwestie behoort tot een groep waarbinnen het vóórkomen van HIV sterk verhoogd is: intraveneuze druggebruikers, prostitué(e)s, subsaharische Afrikanen, en ja, ook homoseksuelen. Homoseksuelen vormen dus een risicogroep op basis van het verhoogd vóórkomen van HIV in hun groep, onafhankelijk van individueel risicogedrag, en op basis daarvan worden ze geweerd, en niet omdat men homo's niet zou geloven op hun woord. We zijn hier bezig met geneeskunde Raf, niet met psychologie of moraal. |
|
![]() |
![]() |