Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 augustus 2007, 15:06   #221
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
Ik laat u de vrijheid uw taal te kiezen, u verplicht mij uw taal te spreken.
Wie van ons beiden is dan het meest radicaal ?
Wie houdt al meer dan 25 jaar de correcte toepassing van de gewaarborgde faciliteiten in Komen tegen?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 16:00   #222
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Nogal wiedes. Ik woon in Oost-Vlaanderen, we hebben hier geen taalproblemen. Voor de rest verplicht ik je tot niets, alleen wil ik je het volgende meegeven : talloze Vlamingen, Nederlanders en andere nationaliteiten wonen in Wallonië. Hebben ze faciliteiten geëist? Neen. Ze passen zich naadloos in het grondgebied waarin ze verblijven aan, ze geven blijk van grote burgerzin. De zich superieur wanende Franstaligen die weigeren zich aan te passen zijn incivieken, ze zijn m.a.w. het etiket "Belg" niet eens waardig.
Robert, dat zal ze niet begrijpen!
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 16:34   #223
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, Yves Leterme had dus ongelijk als hij beweerde dat Franstaligen geen Nederlands konden leren...... geeft hij dan vooroordelen ?
Yves Leterme heeft helemaal niet gezegd dat Franstaligen geen Nederlands konden leren. Hij heeft gezegd dat ze het niet konden óf gewoon niet wilden. Als hij ergens in de fout ging, was het dus niet omdat hij de intellectuele capaciteiten van zijn Franstalige landgenoten onderschatte maar omdat hij vergat dat er hier en daar een zekere Labyrinth rondliep die wél bereid was om Nederlands te leren.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Neen, serieuzer.... persoonlijk heb ik geen probleem met taalgrenzen en Vlaamse of Waalse grond omdat ik dat allemaal als Belgisch ervaar.
Ik spreek Nederlands in Vlaanderen, Frans in Wallonië en in Brussel spreek ik de taal die ze wensen. In Engeland spreek ik Engels, heel gemakkelijk als je meertalig bent. Dat opent de grenzen. Waar ik wel moeite mee heb is wanneer men iemand met de Belgische nationaliteit verplicht de een of de andere taal te spreken, vooral dan in de rand rond Brussel die toch een tweetalige en zelfs meertalige Europese hoofdstad is. Een hoofdstad breidt uit samen met de inwoners, dat is eigen aan een hoofdstad. Dan een randje dit of een randje dat lijkt mij weinig zinvol.
Je maakt hier al een serieuze denkfout door de rand rond Brussel gelijk te stellen met Brussel zélf. Die rand hoort helemaal niet bij Brussel maar bij het Vlaamse gewest en daarom is er, in tegenstelling tot Brussel, maar één officiële taal: het Nederlands.

Dat je er moeite mee hebt dat men mensen verplicht de officiële taal van het Vlaamse gewest te spreken, is ook nogal een eigenaardige logica. Vindt je het dan logischer dat de Nederlandstalige meerderheid van de Vlaamse Rand rond Brussel gedwongen wordt een andere taal te spreken om met die Franstalige minderheid te kunnen communiceren?

Waar gaat het naartoe als iedereen zou weigeren een andere taal dan zijn eigen moedertaal te spreken (zoals bepaalde Franstaligen in de Rand)? Zou het op de duur geen toren van Babylon worden?

Laatst gewijzigd door groene flamingant : 26 augustus 2007 om 16:35.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 16:44   #224
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Ik snap niet waarom jullie Labyrinth trachten te overtuigen, dat gaat jullie echt niet lukken hoor. Een vriendschappelijke splitsing met de Franstaligen lijkt mij toch onmogelijk. We zullen gewoon moeten proberen het beste uit de brand te slepen. Het is ieder voor zich, niemand heeft ooit iets gekregen door het beleefd te vragen.
Oud 26 augustus 2007, 16:47   #225
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zou dat dan ook aanraden. Maar ja, als men in een gemeente ga wonen met 80 % franstaligen aan wie moet je je dan aanpassen ....... aan de plaatselijke bevolking of aan de Vlaamse grond ? Geef toe, dat is allemaal nogal dubbelzinnig.
België is ingedeeld in taalgebieden. Wallonië Franstalig, Vlaanderen Nederlandstalig, de Oostkantons Duitstalig en Brussel tweetalig. Rond de officiële taal van een bepaalde streek kan dus weinig verwarring bestaan.

Ook als in bepaalde Vlaamse gemeenten een massale Franstalige instroom is, verandert dat niets aan het officiële taalstatuut en mag verwacht worden dat de Franstalige nieuwkomers zo beleefd zijn om de officiële taal te respecteren, evengoed als de vele Vlamingen in Waals-Brabant de officiële taal daar dienen te respecteren.

Je ziet, zo moeilijk moet het dus niet zijn. Of zoals wij het in Vlaanderen zeggen: 'Goede afspraken maken goede vrienden.'
Oud 26 augustus 2007, 16:52   #226
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik laat u de vrijheid uw taal te kiezen, u verplicht mij uw taal te spreken.
Wie van ons beiden is dan het meest radicaal ?
Als het zo eenvoudig was, was het destijds niet nodig geweest een taalgrens in te stellen om de verfransing tegen te gaan.
Oud 26 augustus 2007, 17:33   #227
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant Bekijk bericht
Als het zo eenvoudig was, was het destijds niet nodig geweest een taalgrens in te stellen om de verfransing tegen te gaan.
Of de vernederlandsing.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 17:49   #228
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Of de vernederlandsing.
Of de vernederlandsing ja. Hehe. Ik mag dus hopelijk aannemen dat het voor de lieve vrede beter is de taalgrens niet in twijfel te trekken?
Oud 26 augustus 2007, 21:18   #229
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Of de vernederlandsing ja. Hehe. Ik mag dus hopelijk aannemen dat het voor de lieve vrede beter is de taalgrens niet in twijfel te trekken?
Moeilijk flamingant, moeilijk....... ga je die 80 % inwoners van sommige randgemeenten verplichten een andere taal te spreken, ga je ze verplichten te vernederlandsen ? Zou het voor de lieve vrede toch niet beter zijn hun faciliteiten te behouden en gewoon verder gaan met ons leven, zo gezellig met ons tweetjes ?
Oud 26 augustus 2007, 21:25   #230
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Nogal wiedes. Ik woon in Oost-Vlaanderen, we hebben hier geen taalproblemen. Voor de rest verplicht ik je tot niets, alleen wil ik je het volgende meegeven : talloze Vlamingen, Nederlanders en andere nationaliteiten wonen in Wallonië. Hebben ze faciliteiten geëist? Neen. Ze passen zich naadloos in het grondgebied waarin ze verblijven aan, ze geven blijk van grote burgerzin. De zich superieur wanende Franstaligen die weigeren zich aan te passen zijn incivieken, ze zijn m.a.w. het etiket "Belg" niet eens waardig.
In Oost-Vlaanderen zijn er geen problemen omdat de minderheid franstaligen zich de laatste decennia nogal gedwee hebben laten vernederlandsen, ze zagen de voordelen van tweetaligheid, maar het was en blijft een verplichting. Aanpassen of opkrassen wat de slogan.

Er zijn ook faciliteiten in Wallonië voor nederlandstaligen. Dat schijnt u steeds te vergeten. Waarom bestaan ze als ze niet nodig zouden zijn ?

Laatst gewijzigd door labyrinth : 26 augustus 2007 om 21:26.
Oud 26 augustus 2007, 21:28   #231
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Oh, ja? Zeg mij eens welke?
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 21:31   #232
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Waarom niet in gans Vlaanderen, als je dan toch bezig bent? Gemakkelijk, toch?
Neen, het 'Brabants gewest' zou een voorbeeldfunctie moeten hebben, een plaats waar mensen elkaar ontmoeten en elkaar aanvullen, zich vrij kunnen bewegen. Een ideale Europese hoofdstad en provincie die mag getoond worden aan de wereld. Niet de tragikomische hoofdstad die nu getoond wordt.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 26 augustus 2007 om 21:52.
Oud 26 augustus 2007, 21:36   #233
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Wie houdt al meer dan 25 jaar de correcte toepassing van de gewaarborgde faciliteiten in Komen tegen?
Onnozelaars dat is zeker. Faciliteiten zijn er om gebruikt te kunnen worden door hen die ze wensen.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 26 augustus 2007 om 21:48.
Oud 26 augustus 2007, 21:47   #234
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

[quote]
Citaat:
Yves Leterme heeft helemaal niet gezegd dat Franstaligen geen Nederlands konden leren. Hij heeft gezegd dat ze het niet konden óf gewoon niet wilden. Als hij ergens in de fout ging, was het dus niet omdat hij de intellectuele capaciteiten van zijn Franstalige landgenoten onderschatte maar omdat hij vergat dat er hier en daar een zekere Labyrinth rondliep die wél bereid was om Nederlands te leren.
Je maakt hier al een serieuze denkfout door de rand rond Brussel gelijk te stellen met Brussel zélf. Die rand hoort helemaal niet bij Brussel maar bij het Vlaamse gewest en daarom is er, in tegenstelling tot Brussel, maar één officiële taal: het Nederlands.
Volgens mij maakt u zelf een denkfout. Brussel is de tweetalige hoofdstad van België. Als u een ééntalige rand rond Brussel trekt, dan belet u Brussel te groeien met het typische karakter eigen aan de Belgische hoofdstad, de tweetaligheid, u beperkt dus eigenlijk de groei van Brussel.
Citaat:
Dat je er moeite mee hebt dat men mensen verplicht de officiële taal van het Vlaamse gewest te spreken, is ook nogal een eigenaardige logica. Vindt je het dan logischer dat de Nederlandstalige meerderheid van de Vlaamse Rand rond Brussel gedwongen wordt een andere taal te spreken om met die Franstalige minderheid te kunnen communiceren?
En de franstalige meerderheid in sommige randgemeenten dan, hebben die hetzelfde probleem niet ?
Oud 26 augustus 2007, 22:00   #235
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Moeilijk flamingant, moeilijk....... ga je die 80 % inwoners van sommige randgemeenten verplichten een andere taal te spreken, ga je ze verplichten te vernederlandsen ? Zou het voor de lieve vrede toch niet beter zijn hun faciliteiten te behouden en gewoon verder gaan met ons leven, zo gezellig met ons tweetjes ?
Dat klinkt allemaal logisch op het eerste gezicht... alleen: In de praktijk werkt het niet. Je kunt niet communiceren in twee talen tegelijk. Het is ofwel Nederlands, ofwel Frans.

Het probleem met die Franstalige die zo graag zijn documenten ontvangt in eigen taal, is dat hij (aangezien hij het Nederlands niet machtig is) ook zal verwachten dat hij in eigen taal bediend wordt op het gemeentehuis, bij de Post, in de winkel op de hoek van de straat,... Wat op het eerste gezicht dus neerkomt op een mooi systeem van faciliteiten voor Franstaligen, komt er in de praktijk op neer dat de halve gemeente gedwongen wordt om Frans te spreken omdat een Franstalige nieuwkomer het o zoveel moeite vindt om Nederlands te leren.

Of kort samengevat: Omdat een Franstalige nieuwkomer niet wenst zich aan te passen aan de taal van de streek, wordt de Nederlandstalige en autochtone bevolking gedwongen zich aan te passen aan die Franstalige nieuwkomer. Dat is de wereld op zijn kop.

Valt dit nog een normale gang van zaken te noemen?
Oud 26 augustus 2007, 22:10   #236
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Volgens mij maakt u zelf een denkfout. Brussel is de tweetalige hoofdstad van België. Als u een ééntalige rand rond Brussel trekt, dan belet u Brussel te groeien met het typische karakter eigen aan de Belgische hoofdstad, de tweetaligheid, u beperkt dus eigenlijk de groei van Brussel.
Het gaat niet gewoon om de groei van Brussel hé. Brussel is immers méér dan een stad. Het is een gewest. Als die Vlaamse gemeenten bij Brussel geannexeerd worden, zullen ze verfransen, met alle spanningen vandien, aangezien er een nieuwe toestroom zal ontstaan van eenzijdig Franstaligen.
Citaat:
En de franstalige meerderheid in sommige randgemeenten dan, hebben die hetzelfde probleem niet ?
Die Franstalige meerderheid in sommige randgemeenten is alleen ontstaan omdat zij jarenlang geduldig hun weigering hebben volgehouden om de taal te leren van de streek waar zij wonen.
Het erge van de zaak in die verfranste randgemeenten is dat de autochtone Vlaamse bevolking op de duur dus gedwongen wordt om de taal van de Franstalige nieuwkomers over te nemen, om zich nog verstaanbaar te kunnen maken.
Als je werkelijk zo begaan met het vreedzaam samenleven van Vlamingen en Walen als jezelf beweert, kan je daar onmogelijk mee akkoord gaan.

Laatst gewijzigd door groene flamingant : 26 augustus 2007 om 22:10.
Oud 26 augustus 2007, 22:25   #237
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

[quote]
Citaat:
Het gaat niet gewoon om de groei van Brussel hé. Brussel is immers méér dan een stad. Het is een gewest. Als die Vlaamse gemeenten bij Brussel geannexeerd worden, zullen ze verfransen, met alle spanningen vandien, aangezien er een nieuwe toestroom zal ontstaan van eenzijdig Franstaligen.
U beschouwt Brussel werkelijk als het buitenland met hordes veroveraars hé

Citaat:
Die Franstalige meerderheid in sommige randgemeenten is alleen ontstaan omdat zij jarenlang geduldig hun weigering hebben volgehouden om de taal te leren van de streek waar zij wonen.
Volgens mij dachten die franstaligen gewoon dat ze zich verplaatsten in eigen land, in eigen provincie.

Citaat:
Het erge van de zaak in die verfranste randgemeenten is dat de autochtone Vlaamse bevolking op de duur dus gedwongen wordt om de taal van de Franstalige nieuwkomers over te nemen, om zich nog verstaanbaar te kunnen maken.
Als je werkelijk zo begaan met het vreedzaam samenleven van Vlamingen en Walen als jezelf beweert, kan je daar onmogelijk mee akkoord gaan
Dat is dus juist wat de minderheid franstaligen in Vlaanderen gevoeld hebben.
Neen dat is niet leuk en niet rechtvaardig ( dat was ook niet leuk destijds voor de Vlamingen toen ze door de franstalige bourgeoisie gedwongen werden ) vandaar mijn voorstel voor een Brabants Gewest. Vrijheid van taal en beweging over gans de provincie Brabant maar ook niet verder. De grond die behoort voor eeuwig sowieso toe aan moeder aarde, wij ontlenen hem alleen voor een relatief korte periode. We zouden liever wat meer bezig zijn met ons milieu dan met BHV.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 26 augustus 2007 om 22:31.
Oud 26 augustus 2007, 22:35   #238
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
U beschouwt Brussel werkelijk als het buitenland met hordes veroveraars hé

Volgens mij dachten die franstaligen gewoon dat ze zich verplaatsten in eigen land, in eigen provincie.

Dat is dus juist wat de minderheid franstaligen in Vlaanderen overkomen is.
Neen dat is niet leuk en niet rechtvaardig, vandaar mijn voorstel voor een Brabants Gewest. Vrijheid van taal. De grond die behoort voor eeuwig sowieso toe aan moeder aarde, wij ontlenen hem alleen voor een relatief korte periode.
Je begrijpt het echt niet hé? Is het echt zo moeilijk te begrijpen dat er in één land verschillende taalgebieden zijn? Is het echt zo moeilijk om, als je je vestigt in een ander taalgebied om de taal van dat gebied te leren? En vindt je het echt normaal dat alleen omdat een aantal Franstalige nieuwkomers het vertikken ook maar één woord Nederlands te spreken, iedereen zich maar moet aanpassen aan die egoïstische minderheid?

Waarom jij als perfect tweetalige kost wat kost die egoïstische minderheid wil verdedigen is mij een raadsel.

Laatst gewijzigd door groene flamingant : 26 augustus 2007 om 22:49.
Oud 26 augustus 2007, 22:44   #239
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Zelfs binnen een land kan er zoiets bestaan als verschillende taalgebieden. Dat leert bij ons het kleinste kind op school.
Citaat:
Dat is dus juist wat de minderheid franstaligen in Vlaanderen gevoeld hebben.
Dat is helemaal niet hetzelfde. Niemand is verplicht zich te vestigen in het Vlaamse gewest. Wanneer men het echt zo'n verschrikking vindt om de taal van te leren van zijn Nederlandstalige landgenoten, is er niks dat hen verbiedt om te blijven wonen in het ééntalige Wallonië.
Citaat:
Vrijheid van taal en beweging over gans de provincie Brabant maar ook niet verder.
Begrijp je nu echt niet dat wat jij hier voorstelt een illusie is? Hoe denk jij ooit in het ééngemaakte Brabant te communiceren als iedereen enkel zijn eigen taal spreekt?
Oud 26 augustus 2007, 22:49   #240
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus om de Vlaamse bevolking daartegen te beschermen moeten wij dus België opblazen?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be