![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer... |
Bekijk resultaten enquête: Wat moet er nu gebeuren? | |||
Nieuwe verkiezingen |
![]() ![]() ![]() |
13 | 24,07% |
Verder onderhandelen zoals we bezig zijn |
![]() ![]() ![]() |
10 | 18,52% |
Nieuwe formateur Verhofstadt |
![]() ![]() ![]() |
5 | 9,26% |
Nieuwe formateur Vandelanotte |
![]() ![]() ![]() |
2 | 3,70% |
Nieuwe formateur Reynders |
![]() ![]() ![]() |
6 | 11,11% |
Nieuwe formateur Milquet |
![]() ![]() ![]() |
1 | 1,85% |
Andere mogelijkheid (motiveer) |
![]() ![]() ![]() |
17 | 31,48% |
Aantal stemmers: 54. Je mag niet stemmen in deze enquête |
|
Discussietools |
![]() |
#221 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd door Pietje : 29 augustus 2007 om 22:27. |
|
![]() |
![]() |
#222 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Kan je ons hiervan de humor laten inzien?
#223 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
#224 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het zal vlaanderen zelfs heel veel meer kosten. Waarom, wel ik heb dat al 2 maal uitgelegd hier op het forum en ben echt niet van zin dat een derde maal te doen. Maar begin eens eerst met te gaan uitzoeken wat Belgie allemaal bekostigt in en voor onze buurlanden. Dat zijn dan nog overblijfsels van de Belgische onafhankelijkheid. Belgie is namelijk een technische draaischijf voor de veiligheid van zijn buurlanden. Dus wees gerust, als Belgie splitst dat onze buurlanden eerst naar hun veiligheid zullen kijken en Vlaanderen onder druk zullen zetten die te blijven verzekeren en betalen. |
|
![]() |
![]() |
#225 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Milieuwetgeving moet idd niet regionaal zijn, maar zelf naar het hoogste niveau worden overgeheveld. Dat hoort dus zelfs een wereldwijde gelijke wetgeving te zijn. Net als veiligheid.
|
![]() |
![]() |
#226 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() eum, ik heb nergens feitelijke argumenten gezien daarvoor, dus probeer toch maar eens.
![]() |
#227 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Want daarvoor ging alles eerst in één pot en werd het daarna verdeeld over heel het land. Een tweede punt is idd dat het gelijkverdelingssysteem Belgie veel geld heeft gekost. Want door deze regel zijn er veel zinloze werken uitgevoerd geweest. Maar niet alleen in Wallonie hoor, ook in Vlaanderen. En om terug te komen in een tijd dat de Borinage geld opbracht, moet men helemaal niet zo ver teruggaan als men beweerd. De huidige gepensioneerden zijn vaak nog gaan werken in die streken, omdat er in Vlaanderen geen werk was. Vele vergeten namelijk dat de industrie die Vlaanderen nu heeft, een jonge industrie is en deze de oude industrie uit Wallonie en Limburg heeft vernield. |
|
![]() |
![]() |
#228 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Progressief? Hoe kan je progressief zijn als je halsstarrig vasthoudt aan een bestaande staatsstructuur die nooit gefunctionneerd heeft? Internationalist? No offence dude, maar ik kan in alle eerlijkheid zeggen dat wij linkse nationalisten ieder individueel meer internationalist zijn dan alle 'democratische progressieve internationalisten' van tegenwoordig samen. |
|||
![]() |
![]() |
#229 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja.
Hannes zijn studie zal - daarover ga ik niet spreken - wel waar zijn. Maar hij heeft zijn beperkingen. 1. Het gaat enkel om formele transfers ('belastingen') in een tijdperk (tot 1914) dat er van een formele SZ geen sprake was. Er kunnen dus geen uitspraken over de solidariteit van W naar V gedaan worden. 2. Het gaat maar tot en met 1914. Over daarna doet de studie van Hannes geen uitspraak. Die aanhalen om te bewijzen dat in de gehele Belgische geschiedenis er geen solidariteit was van W naar V is dus lichtjes grappig te noemen. De studie van Vluchelen is echter een nieuwe naam voor me. Mss dat die andere zaken bewijst die wel bewijzen dat er nog nooit solidariteit was van W naar V.
![]() |
![]() |
#230 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
"Ik zou zelfs stellen dat vasthouden aan belgiek egoïsme is, en een paternalistische vernederende houding tegenover de Walen. Het is zelfs zo dat Belgiek de Walen altijd als tweederangsburgers heeft behandeld, net als de Vlamingen. Wallonië is quasi failliet door Belgisch wanbeleid, niet door de Vlamingen." Is dit dan niet (eventueel lichtjes) sloganesk? Democratisch wil volgens mij zeggen dat het volk zichzelf regeert en vrij meningen en wensen kan uiten. Dat volk verkiest een parlement waarin een regering wordt gevormd, die verantwoording verschuldigd is aan parlement en volk. Een democratische ingesteldheid en betrokkenheid betekent dat je vrij deelneemt aan de debatten betreffende de organisatie van de samenleving. Ik gun dus sowieso Vlaams-nationalisten hun menig op het vormen van een Vlaamse staat, maar die Vlaams-nationalisten moeten dan eveneens aanvaarden dat er daar andere meningen over bestaan. Ik heb dus het recht mensen te wantrouwen die een bepaalde natiestaat als 'natuurlijk' en 'absoluut' beschouwen. Ik ben voor mijn zelfbeschikkingsrecht als drager van dat recht, niet als lid van een groep. Ik ben progressief omdat ik denk dat de Belgische federatie net het voordeel biedt van het bewustzijn dat er nog andere zeden en gewoonten zijn en dus vanzelf ruimte biedt voor efelectie en democratisch debat. Het open debat bestaat volgens mij niet bij de gratie van een tevoren opgelegd beeld van een identiteit, maar door feitelijke interactie, dag na dag (dat is politiek). Dit debat wordt beveiligd door een constitutioneel kader, dat meteen ieders medeverantwoordelijkheid impliceert. Ik ben dan ook groot voorstander van participatieve democratie. Daarin streven we naar gerechtigheid. Een pluralistische, gedenationaliseerde staat moet hierbij respect opbrengen voor de vele loyauteiten die mensen bindt. Zo'n staat is dus subsidiair en federaal. De grotere staat (België, nog beter Europa) biedt hiertoe meer garantie omdat door de omvang ervan meer rekening wordt gehouden met minderheden binnen de grenzen. Kleine staten (zie Vlaanderen) worden sneller verleid tot onverdraagzame homogeniseringsdrang tegeenover minderheden. Ik ben dus internationalist omdat ik ervan overtuigd ben dat Europa eigenlijk de opperste federale structuur zou moeten vormen. Uit dit betoog mag je gerust afleiden dat ik republikanisme meer als ideaal zie voor de vorming van zo'n constitutioneel kader: 'burgers die zichzelf besturen door participatie in een gezamelijk beraad', zo je wil. Dus, geef ik toe dat het koningshuis een relict van het verleden is, daar ben ik helemaal niet romantisch over. |
|
![]() |
![]() |
#231 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||
![]() |
![]() |
#232 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() [quote=Thierry S.;2891466] Mijn punt is dat twee autonome structuren absoluut geen garantie biedt voor efficiënter, laat staan 'goed' bestuur. Mensen die schermen met het subsidiariteitsprincipe (waar ik grotendeel wel achter sta) moeten eens kijken hoe dikwijls meet geld wordt gesmost in hun eigen gemeente en provincie. Kleinere gemeenschappen staan meestal garant voor nog meer corporatisme en kliekjesvorming, dat is geweten. Ik bluijf dus zeggen dat een doorgedreven federalisme met checks and balances voor elke gemeenschap beter is.
quote] Maar het biedt wel transparantie. V.b. onderwijs is een volledige vlaamse aangelegenheid, vlaanderen kan zich daar niet wegsteken Federale materies moet je met zoveel spelers overeenkomen dat je altijd wel de schuld bij een ander kan leggen. Het federale budget komt niet in orde omdat wallonië het beschouwt als een melkkoe. Zo kan ik je vertellen dat hier in Zwijndrecht tot de kleinste uitgave te lezen valt in het maandblad. De inwoner van buurstad Antwerpen heeft daar geen enkel inzicht in. |
![]() |
![]() |
#233 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Voor welke veiligheid mag dat wel zijn? Of bedoelt u dat wij moeten verhinderen dat Nederland Frankrijk binnenvalt (zie uw eerder post)? |
|
![]() |
![]() |
#234 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De vraag voor u is hoe doorgedreven uw federalisme moet worden opdat het van dit land iets werkbaars kan maken? |
|
![]() |
![]() |
#235 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#236 | |
Vreemdeling
|
![]() [quote=boerenverstand;2891537]
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#237 |
Vreemdeling
|
![]() Aan Pelgrim
Blijkbaar ging in mijn laatste post aan jou het knip-en-plakwerk een beetje fout. Mijn excuses. |
![]() |
![]() |
#238 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#239 |
Europees Commissaris
|
![]() Inderdaad. Met bijna ALLE zeggenschap vanboven. Afbreken die boel, en enkel wat echt NOODZAKELIJK is, in overeenkomsten gieten. Een zéér magere CONfederatie, met alle macht in de deelstaten zelf, en slechts beperkte macht bovenaan. Ze mogen de kwaliteit van bvb het fruit caststellen, maar niet veel meer. Open grenzen is ook mooi, maar heel de wereld open... dat kan europa echt niet aan...
#240 | |||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Lees dit eens: http://www.landdag.org/cahiers/cahier1.pdf Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En dat je EU en neoliberalisme los van elkaar ziet is wel bijzonder naïef, want alle neoliberale hervormingen worden net opgelegd door die EU. De Europese Unie is neoliberalisme. Citaat:
Alle Vlaamse organisaties stellen een tweetalig statuut voor Brussel voor met gegarandeerde rechten voor de Franstaligen. Dus nogmaals: informeer u eerst eens over de praktijk.
![]() |