Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 26 februari 2004, 20:56   #221
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fribre
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel

Verantwoorden 'zegeberichten' onwaarheden?
Nee, maar ze kunnen wel de oorzaak zijn waarom sommige N-VA'ers soms over de schreef gaan, wanneer zij een thread vol lachende Blok-berichten doorlezen die allemaal tevreden blijken omdat er weer ene is overgestapt. En dan nog altijd blijven vragen achter samenwerking, hoe hypocriet!
Troost je. Zelfs proteststemmers (inplaats van overstappers) worden door dezelfde N-VA-ers binnen de kortste keren in het Nazi-kamp gezet.

Of is dat geen troost genoeg voor het aangedane leed?
Oud 26 februari 2004, 21:04   #222
Jasper
Provinciaal Gedeputeerde

Jasper's schermafbeelding

Standaard

De "overstappers" die ik ken, Lieve Vandenberghe en Klara Hertogs in Turnhout, stellen anders electoraal niet veel voor. Psychologisch komt dat wel hard aan bij de militanten.
Jasper is offline  
Oud 26 februari 2004, 21:32   #223
Jasper
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Om het even duidelijk te maken: ik ben bij geen enkele partij, en wil het zo houden.

Maar ik vind het verstandig wat N-VA gedaan heeft. Het was dat of (waarschijnlijk) uit het politieke landschap verdwijnen.

Door het Kartel kunnen ze nu toch, al is het maar een gedeelte ervan, hun programma uitvoeren.

De federale staat is er ook niet op één twee drie gekomen. Dat is een lange strijd van tientallen jaren geweest.

Als de N-VA nu weer een stukje "beter Vlaanderen" kan helpen realiseren, dan is dat toch vooruitgang, of zie ik het mis?

Alleszins een stuk beter dan aan de kant te blijven staan en boe te roepen, zoals het Vlaams Blok doet; ik weet het: door een ondemocratisch cordon sanitair in een hoekje gedrumd, maar ik krijg meer en meer de indruk dat zij zich daar goed voelen, in de slachtoffersrol, en ondertussen maar stemmen aantrekken van alle verzuurden en ontevredenen.

Veel "vlaamsnationaal gedachtengoed" blijft er ook niet over bij het Vlaams Blok. Mij lijkt het dat ze meer werk maken van vreemdelingen-problematiek, zonder een oplossing te brengen, dan van de Vlaamse onafhankelijkheid.

De starheid van hun denken, zal op termijn het Vlaams Blok fataal worden; die ballon gaat ooit ook eens barsten.

In die zin denk ik dat een stem voor het Vlaams Blok een verloren stem is. Dat kan men alleszins niet meer zeggen van het N-VA.
Jasper is offline  
Oud 26 februari 2004, 21:40   #224
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jasper
Veel "vlaamsnationaal gedachtengoed" blijft er ook niet over bij het Vlaams Blok. Mij lijkt het dat ze meer werk maken van vreemdelingen-problematiek, zonder een oplossing te brengen, dan van de Vlaamse onafhankelijkheid.
En dat moet ik u volledig tegenspreken. Op het laatste congres werd er ruim aandacht besteed aan het thema van Vlaamse onafhankelijkheid. Maar ja, daar was u niet bij. Daar weet u hoegenaamd niets over. Laat ik u een goede raad geven: oordeel pas nadat u zich geïnformeerd heeft.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 26 februari 2004, 21:43   #225
Jasper
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
En dat moet ik u volledig tegenspreken. Op het laatste congres werd er ruim aandacht besteed aan het thema van Vlaamse onafhankelijkheid. Maar ja, daar was u niet bij. Daar weet u hoegenaamd niets over. Laat ik u een goede raad geven: oordeel pas nadat u zich geïnformeerd heeft.
Ik was daar niet bij, en zal daar nooit bij zijn.
En bovendien heb ik geschreven "lijkt mij...". Als u van het tegendeel overtuigd bent, moet u mij maar overtuigen (maar dan moet u wel goede argumenten hebben).
Jasper is offline  
Oud 26 februari 2004, 21:43   #226
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In die zin denk ik dat een stem voor het Vlaams Blok een verloren stem is. Dat kan men alleszins niet meer zeggen van het N-VA.
Een stem voor de N-VA lijkt me tegenwoordig een stem voor de CD&V die er vervolgens later mee zal doen wat haar goeddunkt. Wees gerust, de CD&V zal maar gaan tot waar het wil gaan en geen duizendste van een millimeter verder. De N-VA'ers zullen mogen bewegen, trekken en sleuren wat ze willen, maar de logge CVP-mastodont zult u niet bewegen als die het zelf niet wilt. Een stem voor de N-VA in de huidige kartelconstructie lijkt me een verloren stem voor Vlaanderen te zijn. Geef mij maar het Vlaams Blok: duidelijk en helder én Vlaamsgezind, wat hier sommige N-VA'ers ook mogen beweren.
Oud 26 februari 2004, 21:45   #227
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En bovendien heb ik geschreven "lijkt mij...". Als u van het tegendeel overtuigd bent, moet u mij maar overtuigen (maar dan moet u wel goede argumenten hebben).
En in welke richting moeten die argumenten dan wel gaan? Wat wilt u precies opdat u het Vlaams Blok als een Vlaamsgezinde partij ziet? Dat wil ik nu wel eens geweten hebben.
Oud 26 februari 2004, 21:51   #228
Jasper
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Ik herhaal: ik behoor tot geen enkele partij en wens het ook niet te worden (mijn zieltje kan dus nog gewonnen worden)

Bovendien heeft over "vlaamsgezindheid" geen enkele partij het monopolie.

Ik zie wel dat het Vlaams Blok zich in een strategisch weinig benijdenswaardige positie gemanoeuvreerd heeft (natuurlijk deels door het ondemocratische cordon sanitair). Maar ook door hun eigen houding, van zich overal tegen te verzetten (aan de kant gaan staan en boe roepen).

De N-VA heeft mijns inziens de voor haar enige geldige conclusie getrokken, en houdt de kans op overleven heel.

Ik meen ook dat er een aantal Vlaams Blok stemmen naar de N-VA zullen terugkeren, precies omdat het gevaar van verloren stem weg is.

En wat er na de verkiezingen zal gebeuren, dat is koffiedik kijken. Maar ik heb hier ergens gelezen, dat de N-VA volledig zelfstandig blijft, dit wil zeggen ten allentijde haar vrijheid terug kan nemen, als de afspraken niet nagekomen worden.
Jasper is offline  
Oud 26 februari 2004, 21:56   #229
Clemens
Parlementsvoorzitter

Clemens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toon me dat eens cijfermatig aan. Ook dit heb ik al gevraagd, maar ook daar kwam toen geen antwoord op.
Jan van den Berghe,

Vraag dit beter aan een blokmandataris die bij de stemming aanwezig was, van mij zal je dat toch niet aannemen. Of beter nog, haal de cijfergegevens op bij de kamer www.dekamer.be

Wanneer alle diegenen die zich hebben onthouden dit niet hadden gedaan en hadden tegengestemd, dan was de kiesdrempel er ook niet gekomen!

Of wanneer spirit en het blok, beiden zogenaamd tegen de kiesdrempel, hadden tegengestemd, dan was de kiesdrempel er ook niet geweest!
Clemens is offline  
Oud 26 februari 2004, 21:58   #230
Jasper
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Citaat:
En in welke richting moeten die argumenten dan wel gaan? Wat wilt u precies opdat u het Vlaams Blok als een Vlaamsgezinde partij ziet? Dat wil ik nu wel eens geweten hebben.
Vlamingen zijn al eeuwenlang gediscrimineerd.
Wel :laat ons dan niet hetzelfde doen met de inwijkelingen. Veertig jaar geleden kwamen de eerste Marokkanen naar hier op onze vraag. Intussen zijn we aan de derde generatie.
Maar die mensen lijden nog altijd onder discriminatie.

Wat wij zelf meegemaakt hebben, doen we toch niet aan anderen aan.
De essentie van vlaamsnationalisme is zelfbeschikkingsrecht. Laat de mensen zichzelf zijn, ga de dialoog aan om een vlotte en eerlijke integratie te verkrijgen.

Wat ik dus (onder andere) zou willen horen van het Blok: dat ze hun 70-punten programma afzweren, niet enkel met een laconieke mededeling, maar met daden (eigenlijk moet FDW te voet naar Scherpenheuvel om daar op zijn plechtig communiezieltje te zweren, dat het allemaal maar een spijtige jeugdzonde was )

(ik heb nog meer punten, maar dat zal voor morgen zijn)
Jasper is offline  
Oud 26 februari 2004, 21:59   #231
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar ik heb hier ergens gelezen, dat de N-VA volledig zelfstandig blijft, dit wil zeggen ten allentijde haar vrijheid terug kan nemen, als de afspraken niet nagekomen worden.
Dat is de theorie. In de praktijk gebeurt dit niet.
Het houdt immers hetzelfde in als vandaag: Verdwijnen van het politieke toneel.
En dat willen ze niet.
Er zal altijd wel een reden gevonden worden om het 'slikken' te kunnen verantwoorden.
De N-VA is voorgoed aan de CD&V verloren.
En dus ook als Vlaams-nationalistische partij.
Oud 26 februari 2004, 22:00   #232
Jasper
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Dat is koffiedik kijken Knuppel, en uw wensen voor werkelijkheid nemen.
Jasper is offline  
Oud 26 februari 2004, 22:01   #233
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clemens
Of wanneer spirit en het blok, beiden zogenaamd tegen de kiesdrempel, hadden tegengestemd, dan was de kiesdrempel er ook niet geweest!
En u kunt me cijfermatig nog steeds niet aantonen dat een tegenstem van het Vlaams Blok de wet had kunnen tegenhouden. Ik stel dus vast dat u iets beweert en dan nog voortdurend herhaalt, maar daar blijkbaar geen bewijsgrond voor kunt neerleggen.
Oud 26 februari 2004, 22:01   #234
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clemens
Wanneer alle diegenen die zich hebben onthouden dit niet hadden gedaan en hadden tegengestemd, dan was de kiesdrempel er ook niet gekomen!
Toon me dit cijfermatig aan.
Oud 26 februari 2004, 22:05   #235
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
En u kunt me cijfermatig nog steeds niet aantonen dat een tegenstem van het Vlaams Blok de wet tegengehouden zou hebben. Ik stel dus vast dat u iets beweerd en dan nog voortdurend herhaalt, maar daar blijkbaar geen bewijsgrond voor kunt neerleggen.
Ik zal eens een gok doen: onthoudingen worden niet meegeteld bij de stemverhouding, waardoor het aantal meetellende stemmen vermindert en de voor-stemmers sneller een (tweederde) meerderheid hebben.

Voorbeeld:
100 stemmen, 60 voor en 40 tegen, geen vereiste 2/3 meerderheid.
100 stemmen, 60 voor en 30 tegen, 10 onthoudingen tellen niet mee, dus wel de vereiste tweederde meerderheid (60/90).
Dimitri is offline  
Oud 26 februari 2004, 22:11   #236
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Ik zal eens een gok doen: onthoudingen worden niet meegeteld bij de stemverhouding, waardoor het aantal meetellende stemmen vermindert en de voor-stemmers sneller een (tweederde) meerderheid hebben.

Voorbeeld:
100 stemmen, 60 voor en 30 tegen, 10 onthoudingen tellen niet mee, dus wel de vereiste tweederde meerderheid (60/90).
Inderdaad. En ik had de cijfers voor die bepaalde stemming gezien.
Oud 26 februari 2004, 22:12   #237
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri

Voorbeeld:
Dus je hebt de cijfers van de stemming omtrent de splitsing van BHV? Indien ja, post ze dan even.

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline  
Oud 26 februari 2004, 22:15   #238
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Citaat:

Dus je hebt de cijfers van de stemming omtrent de splitsing van BHV? Indien ja, post ze dan even.
Ik herhaal: en ik had de cijfers voor die bepaalde stemming graag eens gezien.

Er is blijkbaar een woordje uit de zin "gevallen"...
Oud 26 februari 2004, 22:15   #239
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Ik herhaal: en ik had de cijfers voor die bepaalde stemming graag eens gezien.

Er is blijkbaar een woordje uit de zin "gevallen"...
Ik heb ze al geprobeerd te zoeken op de site van de Kamer, maar ik vind ze totaal niet.

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline  
Oud 26 februari 2004, 22:17   #240
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb ze al geprobeerd te zoeken op de site van de Kamer, maar ik vind ze totaal niet.
Ook ik heb vruchteloos geprobeerd totaalcijfers te vinden, alsook de reglementering voor de 2/2-meerderheid. Maar die webstek van de Kamer is niet onmiddellijk een voorbeeld van gebruiksvriendelijkheid.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be