Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke stad kies je ?
Brussel 45 46,88%
Mechelen 8 8,33%
Antwerpen 20 20,83%
andere 23 23,96%
Aantal stemmers: 96. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 15 mei 2008, 20:14   #241
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cisalpina Bekijk bericht
Dat klinkt zo zakelijk, Brutus. Kan het even goed West-België zijn.

Wees eens wat creatiever. Misschien een gedacht voor een andere topic: hoe gaan we Vlaanderen noemen eens het onafhankelijk is.
De republiek der Nederlanden? Er zijn immers ook twee Congo's.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2008, 08:41   #242
FDM
Banneling

Standaard

'Als we nu eens gewoon de term Zuid-Nederland gebruiken?
over samenwerken kan nog gepraat worden maar de naam blijft Vlaanderen ;
zuid-nederland ? over my dead body !
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2008, 10:18   #243
dedez
Vreemdeling

dedez's schermafbeelding

Standaard

Dat is toch raar that de meerderheid kies voor Brussel...

Het lijkt dat de enige doel van de vlamingen is de franse taal van de "vlaamse" grondgebied te verdwijnen. (sorry maar dat is de enige doel van de splitsing van BHV, en BHV is waarom we in crisis vandag zijn...)

Brussel is mischien een vlaamse fondatie maar de grooter ontwikkeling is van de "franse bourgeoisie" en nu is het een stad met 90% franstaligen...

Rijsel is ook een vlaamse fondatie maar ik denk niet dat het zou de hoofstad van vlaanderen beworden...

Ik ben niet tegen jullie Brussel voor hoofstad kiezen, juist als jullie Brussel kiezen, jullie accepteren dat er zijn franstalige vlaamingen en dus jullie moeten de rechten van de franstaligen in de "Brusselse suburb" absoluut respecteren.

Sorry voor mijn slechte vlaamse taal, maar ik denk het was important dat jullie jouw "eenzijdig discutie" relativiseren.
dedez is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2008, 10:31   #244
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dedez Bekijk bericht
Dat is toch raar that de meerderheid kies voor Brussel...
Omdat Brussel nog altijd de economische hoofdstad van Vlaanderen is.

Citaat:
Het lijkt dat de enige doel van de vlamingen is de franse taal van de "vlaamse" grondgebied te verdwijnen. (sorry maar dat is de enige doel van de splitsing van BHV, en BHV is waarom we in crisis vandag zijn...)
Heeft daar niets mee te maken. Ook na de splitsing van BHV zulen Franstaligen in Vlaams-Brabant nog op (lokale, niet op Brusselse) Franstalige lijsten kunnen stemmen. Bovendien heeft de splitsing van BHV geen enkele invloed op de faciliteitenwetgeving.

Citaat:
Brussel is mischien een vlaamse fondatie maar de grooter ontwikkeling is van de "franse bourgeoisie" en nu is het een stad met 90% franstaligen...
Fout. Frans is enkel een soort van 'lingua franca'. Het aantal mensen met Frans als moedertaal bedraagt in Brussel nog ongeveer 50%.

Citaat:
Rijsel is ook een vlaamse fondatie maar ik denk niet dat het zou de hoofstad van vlaanderen beworden...
Rijsel ligt dan ook niet in Vlaanderen.

Citaat:
Ik ben niet tegen jullie Brussel voor hoofstad kiezen, juist als jullie Brussel kiezen, jullie accepteren dat er zijn franstalige vlaamingen en dus jullie moeten de rechten van de franstaligen in de "Brusselse suburb" absoluut respecteren.
Niemand is van plan om de Brusselse Franstaligen verplicht te vernederlandsen. Zelfs de Vlaams-nationalistische partijen accepteren het blijvend tweetalige karakter van Brussel.

Citaat:
Sorry voor mijn slechte vlaamse taal, maar ik denk het was important dat jullie jouw "eenzijdig discutie" relativiseren.
Uw argumenten zijn beantwoord. Van uw kennis van het Nederlands maken we hier geen punt. Daar kunnen uw Fransdolle taalgenoten op het forum van Le Soir nog een puntje aan zuigen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2008, 10:59   #245
dedez
Vreemdeling

dedez's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niemand is van plan om de Brusselse Franstaligen verplicht te vernederlandsen. Zelfs de Vlaams-nationalistische partijen accepteren het blijvend tweetalige karakter van Brussel.
Ok voor de tweetalige karakter van Brussel.

Maar dan wat ik begrijp absoluut niet, is de weigering van de uitbreiding van Brussel.

Alle grote staden van de wereld hebben een suburb. In Belgïe, Brussel kan niet omdat de vlamingen willen niet! Maar ze willen graag dat Brussel de hoofstad worden!?

De lokaalism van de Overijse, Zaventem burgemesters is bedroevend... Ik leef in Waver (naast Overijse) en hier de mensen zeggen dat ze leven in de Brusselse Suburb. In mijn stad leven veel vlaamingen, vlaamse winkels er zijn geen problemen! Als Waver moet een tweetalige karakter hebben, is er geen problemen, er zijn geen franskillons.

Ook, ben ik architect-urbanist student. En als zoveel mensen leven in Overijse het is omdat het naast Brussel ligt. En als er zijn zoveel mensen die leven in Overijse, het is omdat de macht zoveel mensen heeft aangenemen. Wanneer ze dat aannemen, ze aannemen de suburb van Brussel te worden...

Dus waarom de vlamingen willen niet deze grenzen veranderen? Deze grenzen zijn niet historische grenzen, ze zijn heel recent. Dus het is nog tijd om dat te veranderen.
Oud 15 juli 2008, 11:19   #246
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ok voor de tweetalige karakter van Brussel.

Maar dan wat ik begrijp absoluut niet, is de weigering van de uitbreiding van Brussel.

Alle grote staden van de wereld hebben een suburb. In Belgïe, Brussel kan niet omdat de vlamingen willen niet! Maar ze willen graag dat Brussel de hoofstad worden!?

De lokaalism van de Overijse, Zaventem burgemesters is bedroevend... Ik leef in Waver (naast Overijse) en hier de mensen zeggen dat ze leven in de Brusselse Suburb. In mijn stad leven veel vlaamingen, vlaamse winkels er zijn geen problemen! Als Waver moet een tweetalige karakter hebben, is er geen problemen, er zijn geen franskillons.

Ook, ben ik architect-urbanist student. En als zoveel mensen leven in Overijse het is omdat het naast Brussel ligt. En als er zijn zoveel mensen die leven in Overijse, het is omdat de macht zoveel mensen heeft aangenemen. Wanneer ze dat aannemen, ze aannemen de suburb van Brussel te worden...

Dus waarom de vlamingen willen niet deze grenzen veranderen? Deze grenzen zijn niet historische grenzen, ze zijn heel recent. Dus het is nog tijd om dat te veranderen.
Zolang Brussel een apart gewest vormt waar Vlaanderen geen enkele controle over heeft, kan er om vrij evidente redenen geen enkele uitbreiding van Brussel met Vlaams grondgebied komen. Bij een uitbreiding van Brussel is er in dit geval immers geen enkele return naar Vlaanderen toe, aangezien Brussel een aparte entiteit is. Deze uitbreiding gaat in dat geval alleen maar ten koste van Vlaanderen. Enkel indien het Brussels Gewest opgeheven wordt en in het Vlaams Gewest opgaat, zodat de Vlaamse Regering de volledige voogdij over het gebied krijgt, kan er eventueel over een uitbreiding gepraat worden.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 15 juli 2008 om 11:20.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2008, 11:28   #247
FDM
Banneling

Standaard

(ik koop regelmatig op Ebay , zowel in bel , ned , uk en usa , dat ik 3 talen spreek en noties van duits heb komt dus van pas om met veel landen te communiceren ,
ik ervaar dit als een verrijking van mezelf )

als ik 1 taal zou uitsluiten zou ik mezelf beperken
Oud 15 juli 2008, 11:40   #248
dedez
Vreemdeling

dedez's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Zolang Brussel een apart gewest vormt waar Vlaanderen geen enkele controle over heeft, kan er om vrij evidente redenen geen enkele uitbreiding van Brussel met Vlaams grondgebied komen. Bij een uitbreiding van Brussel is er in dit geval immers geen enkele return naar Vlaanderen toe, aangezien Brussel een aparte entiteit is. Deze uitbreiding gaat in dat geval alleen maar ten koste van Vlaanderen. Enkel indien het Brussels Gewest opgeheven wordt en in het Vlaams Gewest opgaat, zodat de Vlaamse Regering de volledige voogdij over het gebied krijgt, kan er eventueel over een uitbreiding gepraat worden.
Je vraag return voor Vlaanderen? Maar denk je niet dat het is nu aan Brussel de return te vragen? Alle de mensen die werken in Brussel en wonen in vlaanderen (of in Walonie) betalen niks aan Brussel. Vind je dat normaal?

Dan, Brussel is eerst de hoofstad van Belgïe. Een vlaaming is altijd een belg denk ik en dus kan een controle over Brussel als belg te hebben.

Dan Brussel is ook de hoofstad van de Franse gemeentschap. Dus Vlaanderen zal nooit meer controle over Brussel dan Franse gemeentschap.

Ook, weet je dat de vlaamse minoriteit in Brussel is echt beschermd omdat ze hebben "te veel macht", er is geen evenredige vertegenwoordiging maar nooit een franstalige was tegen en ik ben niet tegen deze kiessystem.

Dus zeg, wat kan Vlaanderen meer aan Brussel vragen?

Vlaanderen moet stopt te denken altijd alleen. En als ze zeggen dat Brussel is de hoofstad, ze moeten de dingen maken voor alles en niet alleen voor de vlamingen die in deze "vervaling" grenzen leven.
Oud 15 juli 2008, 11:43   #249
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FDM Bekijk bericht
Welke stad mag de vlaamse hoofdstad worden ?

Brussel
Mechelen
Antwerpen

andere
Buggenhout : het ligt centraal en er is een bos met speeltuin (voor de verkozenen)
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2008, 11:46   #250
FDM
Banneling

Standaard

het VaC is je gegund
Oud 15 juli 2008, 19:04   #251
Donar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Je vraag return voor Vlaanderen? Maar denk je niet dat het is nu aan Brussel de return te vragen? Alle de mensen die werken in Brussel en wonen in vlaanderen (of in Walonie) betalen niks aan Brussel. Vind je dat normaal?

Dan, Brussel is eerst de hoofstad van Belgïe. Een vlaaming is altijd een belg denk ik en dus kan een controle over Brussel als belg te hebben.

Dan Brussel is ook de hoofstad van de Franse gemeentschap. Dus Vlaanderen zal nooit meer controle over Brussel dan Franse gemeentschap.

Ook, weet je dat de vlaamse minoriteit in Brussel is echt beschermd omdat ze hebben "te veel macht", er is geen evenredige vertegenwoordiging maar nooit een franstalige was tegen en ik ben niet tegen deze kiessystem.

Dus zeg, wat kan Vlaanderen meer aan Brussel vragen?

Vlaanderen moet stopt te denken altijd alleen. En als ze zeggen dat Brussel is de hoofstad, ze moeten de dingen maken voor alles en niet alleen voor de vlamingen die in deze "vervaling" grenzen leven.
Het brussels gewest moet afgeschaft worden wegens veel te kleinschalig en onproductief, en terug samenkomen met het Vlaams gewest, desnoods met taalfaciliteiten voor franstaligen in de 19 gemeenten.
Donar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2008, 19:13   #252
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Simpel:

- Vlaamse Republiek
- Hoofdstad Antwerpen

- Brussel: EU-district.

Wie Brussel bij Vlaanderen wil, haalt 'België' (en alle taal- en andere problemen die ermee gepaard gaan) terug binnen!
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2008, 19:19   #253
FDM
Banneling

Standaard

"desnoods met taalfaciliteiten voor franstaligen in de 19 gemeenten.'

ai dat lees ik niet graag , slechte ervaring uit het nabije verleden ,
faciliteiten passen bij de gemakzucht en bijna-onwil om de tweede taal aan te leren

als ik 1 taal uitsluit beperk ik mezelf maar zij vagen daar vierkant hun gat aan
Oud 15 juli 2008, 19:25   #254
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Vlaanderen heeft reeds een hoofdstad - indien er een andere gewenst wordt stel ik voor er een te bouwen ergens tussen St.Niklaas en Vilvoorde bvb...
Mocht Wallobrux ontstaan, dan zouden de Vlamingen toch nog hun hoofdstad in Bruxelles kunnen laten, kwestie van hun droombeeld dat Bruxelles een Vlaamse stad is te behouden.
Of misschien zelfs Rijsel; ook een "Vlaamse" stad.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2008, 19:27   #255
FDM
Banneling

Standaard

daag de vlaming niet uit of hij keldert die kebabstad ; onzichtbaar , stilletjes maar aanhoudend
Oud 15 juli 2008, 19:30   #256
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De kracht van symboliek overtreft soms de zwakte van de werkelijkheid. Kort na WO I werd de eerste moderne Litouwse staat uitgeroepen, waarbij Vilnius in de grondwet tot hoofdstad werd uitgeroepen. Vilnius behoorde evenwel niet tot Litouwen, maar tot Polen op dat ogenblik. Daarnaast was het zo dat Vilnius slechts een minderheid Litouwers had. Toch waren de Litouwers ervan overtuigd dat Vilnius de enige rechtmatige kandidaat was om als hoofdstad van hun jonge staat te fungeren...
Grappig hoe de rechts Vlaams-nationalisten altijd voorbeelden uit het ex-communisme moeten aanhalen zoals Litouwen en Tsjecho-Slovakije.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2008, 19:49   #257
Donar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Mocht Wallobrux ontstaan, dan zouden de Vlamingen toch nog hun hoofdstad in Bruxelles kunnen laten, kwestie van hun droombeeld dat Bruxelles een Vlaamse stad is te behouden.
Of misschien zelfs Rijsel; ook een "Vlaamse" stad.

Had geen ander antwoord van jou verwacht.
Oud 15 juli 2008, 19:51   #258
Donar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FDM Bekijk bericht
"desnoods met taalfaciliteiten voor franstaligen in de 19 gemeenten.'

ai dat lees ik niet graag , slechte ervaring uit het nabije verleden ,
faciliteiten passen bij de gemakzucht en bijna-onwil om de tweede taal aan te leren

als ik 1 taal uitsluit beperk ik mezelf maar zij vagen daar vierkant hun gat aan
ééntje met een echt uitdovend karakter, de enige oplossing.
Oud 15 juli 2008, 20:04   #259
dedez
Vreemdeling

dedez's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Donar Bekijk bericht
Het brussels gewest moet afgeschaft worden wegens veel te kleinschalig en onproductief, en terug samenkomen met het Vlaams gewest, desnoods met taalfaciliteiten voor franstaligen in de 19 gemeenten.
Heu... ik denk dat Brussel heeft altijd de groter PIB/in in Belgïe...
En Brussel was nooit in de vlaams gewest geweest... maar in Brabant die altijd tweetalig was.

Opgelet, als je "moet" gebruikt omdat je als een "oude pangermanist" lijkt.

Dan, denk ik dat de taalfaciliteiten in Brussel zijn nu voor nerderlandstalige mensen omdat ze een minderheid vormen in Brussel.

Ik hoop je ben juist een komisch en dat je denk echt wat je zegt...
Oud 15 juli 2008, 20:08   #260
dedez
Vreemdeling

dedez's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Simpel:

- Vlaamse Republiek
- Hoofdstad Antwerpen

- Brussel: EU-district.

Wie Brussel bij Vlaanderen wil, haalt 'België' (en alle taal- en andere problemen die ermee gepaard gaan) terug binnen!
Heu, meneer van Antwerp, ik denk een Brusselaar zal nooit wat je stad moet worden zeggen. Er zijn 1 000 000 mensen die in Brussel leven en Brussel zal altijd de hoofstad van franstalige gemeentschap blijven... EU-district is juist een fonctie dat Brussel aannemen...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be