Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 januari 2009, 01:11   #241
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
O ja?

Kunt u mij dan eens aangeven wat uw morele waarden zijn die verschillen van de mijne? Kunt u tevens eens aangeven waarop uw morele waarden gebaseerd zijn?
Wij reflecteren hoe goed of fout zijn van iets niet naar een geloof. Om het simplistisch te stellen, de 10 geboden.

Wij redeneren en voelen of iets goed of slecht is. U beschouwt abortus als fout omdat dat zo gestelt wordt door de kerk of vanuit geloofsovertuigingen.

Atheisten beredeneren, denken na, wegen af, en nemen een persoonlijke beslissing over het al dan goed of fout zijn van abortus.

U denkt teveel in zwart-wit.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2009, 10:01   #242
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Wij reflecteren hoe goed of fout zijn van iets niet naar een geloof. Om het simplistisch te stellen, de 10 geboden.

Wij redeneren en voelen of iets goed of slecht is. U beschouwt abortus als fout omdat dat zo gestelt wordt door de kerk of vanuit geloofsovertuigingen.

Atheisten beredeneren, denken na, wegen af, en nemen een persoonlijke beslissing over het al dan goed of fout zijn van abortus.

Ik zie geen verschil Tavek.

De één neemt 't door anderen voorgekauwde voor de waarheid.

De ander neemt 't door anderen voorgekauwde voor de waarheid.

Of ? Vind gij elke stelling (wetenschappelijk, humaan, filosofisch) her uit ? Ik zal voor u antwoorden. Neen. Gij baseert u op bevindingen van anderen.
Oud 15 januari 2009, 22:03   #243
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Ik zie geen verschil Tavek.

De één neemt 't door anderen voorgekauwde voor de waarheid.

De ander neemt 't door anderen voorgekauwde voor de waarheid.

Of ? Vind gij elke stelling (wetenschappelijk, humaan, filosofisch) her uit ? Ik zal voor u antwoorden. Neen. Gij baseert u op bevindingen van anderen.
1) Er zal bij mij een extra stap zijn. Er gebeurt wel degelijk nadenken, maar je hebt gelijk, hiervoor zal ik putten uit een toolbox.
2) Die toolbox (om het zo maar te noemen) is bij mij veel groter als die van een gelovige. Ik beperkt me niet tot 1 levensvisie. Ik pik er gewoon uit wat me aanstaat. Wat logisch gezien het beste is.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2009, 20:40   #244
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

U antwoordt eigenlijk niet op de eerste vraag. De vraag betrof immers het verschil in de morele waarden die door u en ik gehuldigd worden, daar waar u antwoordt door te spreken over de oorsprong van de morele waarden.

Ik zie me dus genoodzaakt de vraag opnieuw te stellen: "Kunt u mij dan eens aangeven wat uw morele waarden zijn die verschillen van de mijne?"
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2009, 20:43   #245
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1) Er zal bij mij een extra stap zijn. Er gebeurt wel degelijk nadenken, maar je hebt gelijk, hiervoor zal ik putten uit een toolbox.
2) Die toolbox (om het zo maar te noemen) is bij mij veel groter als die van een gelovige. Ik beperkt me niet tot 1 levensvisie. Ik pik er gewoon uit wat me aanstaat. Wat logisch gezien het beste is.
In de moraliteit lijkt me het begrip "logisch" niet aanwezig te zijn, daar moraal niet "logisch" is in de strikte zin van het woord. Moraal is normerend om aldus het hogere doel na te streven. Daarbij kan het de verstandelijke logica overstijgen.

Uw "toolbox" is eigenlijk geen "instrumentarium", daar u bepaalde elementen, delen of gehelen van sommige levensvisie reeds weg gooit voor u ze toetst. U hanteert geen "toolbox" waarbij de inhoud nuttige instrumenten omvat, maar uw referentiepunt is slechts wat u �* la carte navolgt in wat anderen reeds hebben voorgehouden.
Oud 17 januari 2009, 18:06   #246
Heiden
Vreemdeling

Standaard

Zijn goden niet onsterfelijk? (Behalve die van Asgard dan)
Heiden is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2009, 22:30   #247
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Bij mijn weten heeft god nooit bestaan dus hoe kan hij dan dood zijn?
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2009, 01:13   #248
heilige
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heiden Bekijk bericht
Zijn goden niet onsterfelijk? (Behalve die van Asgard dan)
Alle goden zijn onsterfelijk. Zelfs die van Asgard, Ragnarôk is een christelijke uitvinding om hen uit de weg te ruimen in de geest der mensen. Goden die niet meer aanbeden worden, waar niemand meer in gelooft, die slapen in, tot als iemand terug aan hen denkt. Hoe meer mensen aan hen denken, hoe sterker ze worden , hoe meer ze invloed gaan uitoefenen op hun gelovigen.
heilige is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2009, 01:14   #249
heilige
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
Bij mijn weten heeft god nooit bestaan dus hoe kan hij dan dood zijn?
Het is niet omdat jij van iets geen weet hebt, dat het niet bestaat.
heilige is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2009, 07:47   #250
Loki
Staatssecretaris

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door heilige Bekijk bericht
Alle goden zijn onsterfelijk. Zelfs die van Asgard, Ragnarôk is een christelijke uitvinding om hen uit de weg te ruimen in de geest der mensen. Goden die niet meer aanbeden worden, waar niemand meer in gelooft, die slapen in, tot als iemand terug aan hen denkt. Hoe meer mensen aan hen denken, hoe sterker ze worden , hoe meer ze invloed gaan uitoefenen op hun gelovigen.
Ik wil je best geloven want u geeft daar een amusante stelling.

Maar over vermenging en interpretatie van geloof gesproken, heb ik dan toch enkele vraagjes.

1. Is Baldr dan het Jezusfiguur? Zoja, begint ragnarok dan niet wanneer Christus terugkomt?

2. Wat die je met de cultus van Jules Cezaar rond het Christusfiguur?

3. Hoe kan de Bijbel origineel zijn, aangezien de de autoriteit juist gevraagd heeft aan de Christenen om de leer op te kuizen en eenduidiger te maken.

4. Waaruit bestaat de misleiding van de duivel? De creatie van het ware geloof misschien? Of rekening gehouden met punt drie, diefstal van het christelijk geloof?

5. Als de 'ware' God bestaat....bestaat de duivel...Kan je 'per ongeluk' de misleidende duivel aanbidden en daardoor u mispakken van geloof?

6.Mag ik dan uit uw stelling afleiden dat God niet bestaat?

Laatst gewijzigd door Loki : 18 januari 2009 om 07:59.
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2009, 11:08   #251
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door heilige Bekijk bericht
Zoals in de sprookjes.
Oud 18 januari 2009, 15:12   #252
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
In de moraliteit lijkt me het begrip "logisch" niet aanwezig te zijn, daar moraal niet "logisch" is in de strikte zin van het woord. Moraal is normerend om aldus het hogere doel na te streven. Daarbij kan het de verstandelijke logica overstijgen.
Moraliteit is een verzameling van normen en waarden die een samenleving mogelijk maakt. Zonder samenleving zou de mens allang uitgestorven zijn. Het enige doel is dus overleving.
Oud 18 januari 2009, 16:48   #253
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw "toolbox" is eigenlijk geen "instrumentarium", daar u bepaalde elementen, delen of gehelen van sommige levensvisie reeds weg gooit voor u ze toetst. U hanteert geen "toolbox" waarbij de inhoud nuttige instrumenten omvat, maar uw referentiepunt is slechts wat u �* la carte navolgt in wat anderen reeds hebben voorgehouden.
Met alle respect Jan, maar dat doe jij ook. Ik wrijf je dat niet aan. Net zo min als ik dit Tavek aanwrijf. Ik kijk ook niet op je neer, net zomin als ik op Tavek neer kijk.

Ik punt enkel naar het feit dat er grote overeenkomsten zijn. En dat die overeenkomsten zodanig prominent aanwezig zijn dat je op die basis je niet beter, verstandiger, wetenschappelijk, zelfs niet korter bij de waarheid dan de ander kan noemen.
Oud 18 januari 2009, 17:29   #254
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Moraliteit is een verzameling van normen en waarden die een samenleving mogelijk maakt. Zonder samenleving zou de mens allang uitgestorven zijn. Het enige doel is dus overleving.
Ethiek is de moraal van de groep.

Moraal is het besef van goed en kwaad van het individu.

Beiden zijn gebaseerd op eigenbelang: overleven.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2009, 21:10   #255
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Met alle respect Jan, maar dat doe jij ook. Ik wrijf je dat niet aan. Net zo min als ik dit Tavek aanwrijf. Ik kijk ook niet op je neer, net zomin als ik op Tavek neer kijk.
U vergist zich. Schromelijk. Ik stel "mijn" geloof niet samen �* la carte. Ik neem het geloof aan zoals het door de apostelen werd overgeleverd en vervolgens door de Kerk trouw van generatie op generatie doorgegeven. Ik selecteer niet uit dat geloof.
Oud 18 januari 2009, 21:46   #256
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U vergist zich. Schromelijk. Ik stel "mijn" geloof niet samen �* la carte. Ik neem het geloof aan zoals het door de apostelen werd overgeleverd en vervolgens door de Kerk trouw van generatie op generatie doorgegeven. Ik selecteer niet uit dat geloof.
Trouw? De Kerk heeft al een selectie gedaan.
Oud 18 januari 2009, 22:29   #257
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Trouw? De Kerk heeft al een selectie gedaan.
Jazeker, tussen de heterodoxe en orthodoxe denkbeelden. Dat klopt.
Oud 18 januari 2009, 22:39   #258
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
En het zullen de anderen zijn die dwalen zeker?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2009, 22:40   #259
Another Jack
Banneling

Standaard

En moest u een Griek zijn zou het waarschijnlijk andersom zijn...

Stoort dat toeval u nooit?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2009, 22:42   #260
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Katholieken, Calvinisten, Mormonen, .... elke sekte heeft zijn geloof �* la carte samengesteld.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be