Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Hoe ziet u Groot Nederland?
met een Koningshuis 16 45,71%
als Republiek 19 54,29%
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 18 april 2009, 11:58   #241
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
LOL! mooi gezegd
Ik vind het jammer. De vlamingen moeten maar eens kiezen wat ze nu eigenlijk willen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2009, 12:09   #242
system
Banneling

Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door system : 18 april 2009 om 12:14.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2009, 12:09   #243
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Deze Francofone hooge klasse heeft altijd geprobeerd Vlaanderen te verfransen , dat was met de opstand tegen de Spanjaarden zo en weer met met de opstand tegen Willem in 1830.
Als het om de belangen van de Vlamingen gaat ,beschuldigt u altijd de Hollanders of de Oranjes van aantasting van deze belangen.
Spanje wordt verdedigd ,de Fransen worden door u verdedigd.
De Francofonie en en RK Clerus worden door u verdedigd.
Zij hebben altijd gedaan wat het volk ,de Vlamingen wilden.
Hoe komet u daar bij?
Als u me één zin kunt aanwijzen waar ik de Fransen 'verdedig', dan zou ik die graag willen kennen.
Oud 18 april 2009, 12:13   #244
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ik heb dezelfde ervaring.
Ik heb die ervaring zo niet.
Oud 18 april 2009, 12:22   #245
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Ik heb die ervaring zo niet.
Wel ja..., dan is dat maar zo. Wellicht ben je niet meer mee met wat er bij de Vlamingen omgaat.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2009, 12:32   #246
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wel ja..., dan is dat maar zo. Wellicht ben je niet meer mee met wat er bij de Vlamingen omgaat.
system zit hele dagen achter zijne pc.
hoe kan hij dan weten wat er omgaat met de Vlamingen?
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2009, 12:34   #247
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht

Ik zeg evenmin dat er een verslechtering is van de relatie tussen Vlamingen en Nederlanders. Niet echt slechter en niet echt beter. Gewoon zoals altijd. Met af en toe akkefietjes tussen de beiden zoals bijvoorbeeld de recente weigering van Nederland om de Hedwigepolder te ontpolderen

Laatst gewijzigd door system : 18 april 2009 om 12:36.
Oud 18 april 2009, 12:37   #248
system
Banneling

Standaard

Citaat:
system zit hele dagen achter zijne pc.
hoe kan hij dan weten wat er omgaat met de Vlamingen?
En u zit nooit achter uw PC, dat weten we. Dus u zult zeker wel op de hoogte zijn van wat er omgaat bij de Vlamingen.
Oud 18 april 2009, 13:31   #249
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik zeg evenmin dat er een verslechtering is van de relatie tussen Vlamingen en Nederlanders. Niet echt slechter en niet echt beter. Gewoon zoals altijd. Met af en toe akkefietjes tussen de beiden zoals bijvoorbeeld de recente weigering van Nederland om de Hedwigepolder te ontpolderen
Wat u schijnt te missen is dat er een afgewogen besluit is gevallen, waarbij is geluisterd naar de bevolking van Zeeland en waarbij alternatieven zijn besproken. Het ontgaat mij volledig welk belang iemand in Limburg heeft bij het wel of niet ontpolderen van dit gebied. Het gebied ligt overigens in Nederland, dus iemand in Belgisch Limburg heeft al helemáál geen belang.

Uw formulering (in casu 'weigering van Nederland') doet dan ook wederom vermoeden dat u geen nobele motieven heeft in deze.
Oud 18 april 2009, 13:49   #250
Shadowke

Standaard

Citaat:
En u zit nooit achter uw PC, dat weten we. Dus u zult zeker wel op de hoogte zijn van wat er omgaat bij de Vlamingen.
ik zit er veel achter, maar ik kom ook rond andere mensen (familie, kennissen, buren, ...)
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2009, 14:26   #251
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Wat u schijnt te missen is dat er een afgewogen besluit is gevallen, waarbij is geluisterd naar de bevolking van Zeeland en waarbij alternatieven zijn besproken. Het ontgaat mij volledig welk belang iemand in Limburg heeft bij het wel of niet ontpolderen van dit gebied. Het gebied ligt overigens in Nederland, dus iemand in Belgisch Limburg heeft al helemáál geen belang.

Uw formulering (in casu 'weigering van Nederland') doet dan ook wederom vermoeden dat u geen nobele motieven heeft in deze.

Ik wil alleen maar zeggen dat de relaties tussen Vlaanderen en Nederland op en neer kabbelen. Zoals gewoonlijk. En dat heeft niets met al dan niet nobele bedoelingen te maken, maar met de realiteit. U ziet in mijn feitelijke vaststellingen alweer allerlei anti-Nederlandse manipulaties. Daar waar de mond van vol is...

Laatst gewijzigd door system : 18 april 2009 om 14:35.
Oud 18 april 2009, 14:29   #252
system
Banneling

Standaard

Citaat:
ik zit er veel achter, maar ik kom ook rond andere mensen (familie, kennissen, buren, ...)
U bent dan zoals de Here Jezus. U kunt op twee plaatsen tegelijkertijd aanwezig zijn. Wonderbaarlijke grootnederlandsche figuren alhiere op dit forum. Zalig de (licht?)gelovigen, want zij zullen het Rijk Gods bezitten.

Laatst gewijzigd door system : 18 april 2009 om 14:34.
Oud 18 april 2009, 15:08   #253
Hollander

Standaard

Citaat:
Ik wil alleen maar zeggen dat de relaties tussen Vlaanderen en Nederland op en neer kabbelen. Zoals gewoonlijk. En dat heeft niets met al dan niet nobele bedoelingen te maken, maar met de realiteit.
Dat moge zo zijn, maar voor een deel is dat heel verklaarbaar. Zeeland en Zuid-Holland zijn het ook niet altijd eens als het gaat om bodemgebruik. Limburg en Luik hebben vast ook wel een discussie over maasvervuiling. Dat staat los van de relatie Nederland - Vlaanderen. Die zou er in eenderwelke context zijn. Waar gehakt wordt vallen spaanders zeggen wij. Kortom, waar politiek bedreven wordt heb je discussies.

Citaat:
U ziet in mijn feitelijke vaststellingen alweer allerlei anti-Nederlandse manipulaties. Daar waar de mond van vol is...
Volgend op bovenstaande is het feit dat u een Nederlands besluit mbt een Nederlandse Hedwigespolder noemt, dus irrelevant.
Oud 18 april 2009, 15:48   #254
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

schaker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zeg evenmin dat er een verslechtering is van de relatie tussen Vlamingen en Nederlanders. Niet echt slechter en niet echt beter. Gewoon zoals altijd. Met af en toe akkefietjes tussen de beiden zoals bijvoorbeeld de recente weigering van Nederland om de Hedwigepolder te ontpolderen.
Ik had eigenlijk verwacht dat alle Belgen tevreden zijn dat de Westerschelde uitgediept wordt (ten koste van de nederlandse natuur), zodat Antwerpen beter bereikbaar is voor grote schepen. Maar de teleurstelling dat Nederland een gedeelte van zijn eigen grondgebied niet onder water zet is bij system blijkbaar groter.
schaker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2009, 15:53   #255
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat moge zo zijn, maar voor een deel is dat heel verklaarbaar. Zeeland en Zuid-Holland zijn het ook niet altijd eens als het gaat om bodemgebruik. Limburg en Luik hebben vast ook wel een discussie over maasvervuiling. Dat staat los van de relatie Nederland - Vlaanderen. Die zou er in eenderwelke context zijn. Waar gehakt wordt vallen spaanders zeggen wij. Kortom, waar politiek bedreven wordt heb je discussies.

Volgend op bovenstaande is het feit dat u een Nederlands besluit mbt een Nederlandse Hedwigespolder noemt, dus irrelevant.
Neen, het is relevant in de context dat de relaties tussen Vlaanderen en Nederland op en neer gaan. Er zijn ups en downs in deze relatie. En de zaak van de Hedwigse polder is zo'n down. Ook de vertragingsmaneuvers door Nederland mbt tot de heropening van de IJzeren Rijn was een down. Een goede zelfs. Men ging zich zelfs wenden tot het Permanente Hof van Arbitrage om het geschil op te lossen. Dus zo goed zijn de relaties niet altijd. Maar men hakt niet meer in op mekaar, dat is waar.
Oud 18 april 2009, 16:20   #256
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Als we legers gestuurd hebben om de Spanjaarden, Fransen of wie dan ook te verdrijven dan zijn we bezetters.

Stuurden we géén legers, dan laten we jullie in de steek. Het is ook nooit goed he.
Dat heeft er niets mee te maken. Neem nu Brabant. In 1578 reeds braken er in verschillende steden van het hertogdom gevechten in regel uit tussen katholieken en protestanten .In 1579 greep in 's Hertogenbosch het schermersoproer plaats. Zeer bloedige gevechten tussen katholieken waarna de protestanten de stad uit gejaagd werden. Ook het katholieke Mechelen wilde men niets weten van de protestanten. Hetzelfde met Leuven, en dan spreek ik nog niet over de catastrofale plunderingen, begaan door de troepen van Willem in het Limburgse en het Luikse. Om maar te zeggen dat uw Willem van Oranje zeker niet overal en altijd als een bevrijder werd onthaald. En dat beeld wil men ons soms opsolveren. Wat niet wil zeggen dat Willem het wellicht wel bij het juiste eind had. Want hij wilde vrijheid van godsdienst. Tenminste dat kan terecht worden vemoed.Maar met Willem wist men het niet altijd goed wat en hoe. Want uiteindelijk kwam er geen godsdienstvrijheid in de Unie (sinds de Unie van Utrecht).

"Het beeld is: Nederland kent sinds de Unie van Utrecht, in 1579, een traditie van godsdienstvrijheid en tolerantie.

Bos corrigeert dat beeld. „In de zeventiende en de achttiende eeuw was er nog geen sprake van echte godsdienstvrijheid.” Volgens de promovendus omvat godsdienstvrijheid vier elementen: gewetensvrijheid, de vrijheid van eredienst, van belijden en van kerkorganisatie. „In de periode van 1579 tot 1795 was er alleen sprake van gewetensvrijheid; de vrijheid van eredienst, van belijden en van kerkorganisatie ontbraken.”

Dus de schoolboekjes...

Laatst gewijzigd door system : 18 april 2009 om 16:34.
Oud 18 april 2009, 17:36   #257
Hollander

Standaard

Citaat:
Neen, het is relevant in de context dat de relaties tussen Vlaanderen en Nederland op en neer gaan. Er zijn ups en downs in deze relatie. En de zaak van de Hedwigse polder is zo'n down.
Als het feit dat Nederland niet een stuk van zichzelf onder water zet in Vlaanderen wordt gezien als een dip in de relatie dan zijn we wat mij betreft heel snel klaar met veel vormen van overleg.

Ik zeg toch ook niet dat WIJ het jammer vinden dat België niet een stuk Limburg verzuipt?

U maakt het steeds bonter.
Oud 18 april 2009, 17:42   #258
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Dat heeft er niets mee te maken. Neem nu Brabant. In 1578 reeds braken er in verschillende steden van het hertogdom gevechten in regel uit tussen katholieken en protestanten .In 1579 greep in 's Hertogenbosch het schermersoproer plaats. Zeer bloedige gevechten tussen katholieken waarna de protestanten de stad uit gejaagd werden. Ook het katholieke Mechelen wilde men niets weten van de protestanten. Hetzelfde met Leuven, en dan spreek ik nog niet over de catastrofale plunderingen, begaan door de troepen van Willem in het Limburgse en het Luikse. Om maar te zeggen dat uw Willem van Oranje zeker niet overal en altijd als een bevrijder werd onthaald. En dat beeld wil men ons soms opsolveren. Wat niet wil zeggen dat Willem het wellicht wel bij het juiste eind had. Want hij wilde vrijheid van godsdienst. Tenminste dat kan terecht worden vemoed.Maar met Willem wist men het niet altijd goed wat en hoe. Want uiteindelijk kwam er geen godsdienstvrijheid in de Unie (sinds de Unie van Utrecht).

"Het beeld is: Nederland kent sinds de Unie van Utrecht, in 1579, een traditie van godsdienstvrijheid en tolerantie.

Bos corrigeert dat beeld. „In de zeventiende en de achttiende eeuw was er nog geen sprake van echte godsdienstvrijheid.” Volgens de promovendus omvat godsdienstvrijheid vier elementen: gewetensvrijheid, de vrijheid van eredienst, van belijden en van kerkorganisatie. „In de periode van 1579 tot 1795 was er alleen sprake van gewetensvrijheid; de vrijheid van eredienst, van belijden en van kerkorganisatie ontbraken.”

Dus de schoolboekjes...
Het is natuurlijk logisch dat u zich veel drukker maakt over de godsdienst vrijheid in het Noorden dan in het Zuiden.
Brabant inderdaad behoorde in die tijd niet tot de Republiek.

Het was wel zo dat mensen massaal van het Zuiden naar het Noorden trokken en niet andersom.

Het calvinisme was inderdaad staatsgodsdienst in de steden en andere richtingen ,zoals Katholieken, Remonstranten, Doopsgezinden enz werden gedoogd.Zij hadden schuilkerken, zoals we nu de coffeeshops kennen.

In de dorpen waren de pastoors vrij om te kiezen ,of ze Katholiek bleven of protestant werden.
Als u eens een paar dagen door Noord Holland reist, zult u merken dat nog steeds sommige dorpen helemaal katholiek en andere dorpen helemaal protestant zijn.
(Boze tongen beweren ,dat de pastoors die makkelijk een vrouw konden krijgen, protestant werden en als dat moeilijk ging ,dan bleven ze katholiek)
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2009, 17:43   #259
system
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Als het feit dat Nederland niet een stuk van zichzelf onder water zet in Vlaanderen wordt gezien als een dip in de relatie dan zijn we wat mij betreft heel snel klaar met veel vormen van overleg.

Ik zeg toch ook niet dat WIJ het jammer vinden dat België niet een stuk Limburg verzuipt?

U maakt het steeds bonter.[/QUOTE]

Ik niet alleen dan. Uw eigen ex-minister en gewezen Commissaris van de Koningin, Ed Nijpels ook:

"De ontpoldering van de Zeeuwse Hertogin Hedwigepolder is verreweg de beste manier om de natuur in de Westerschelde te herstellen. Tot die conclusie komt een commissie onder leiding van Ed Nijpels in een rapport dat dinsdag is aangeboden aan minister Gerda Verburg (Landbouw).

In een verdrag met Vlaanderen is vastgelegd dat deze polder weer onder water zal komen te staan. De Eerste Kamer stemde alleen in met dat Westerscheldeverdrag, voor Vlaanderen van belang om de haven van Antwerpen goed bereikbaar te houden, als alternatieven zouden worden onderzocht.

Dat heeft de commissie nu gedaan. Er zijn vijf alternatieven uit de bus gekomen die kansrijk worden genoemd, maar het niet halen bij de Hertogin Hedwigepolder (foto). Het goedkoopste alternatief kost overigens 120 miljoen meer.

Deze ontpoldering maakt in Zeeland veel emoties los, omdat lang geleden ingepolderd land wordt terug gegeven aan de zee.

Volgens de commissie kan niet lichtvoetig worden omgesprongen met een verplichting die is vastgelegd in een verdrag. Vlaanderen is bereid een eventueel alternatief welwillend en serieus te bekijken, maar wil uitsluitend de maatregelen in de Hertogin Hedwigepolder betalen.

“Daarmee is de ontpoldering van deze polder voor Nederland een uiterst goedkope maatregel en iedere andere maatregel buitengewoon kostbaar”, aldus de commissie."

Als ik het goed begrijp, probeert Nederland te ontsnappen aan de verplichtingen,vastgelegd in een verdrag tussen Nederland en Vlaanderen.

Commentaar van de BBLM:
'Nederland koopt hoogstens uitstel en schuift de hete aardappel door naar de Europese Commissie.'

Laatst gewijzigd door system : 18 april 2009 om 18:06.
Oud 18 april 2009, 18:09   #260
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

[quote=system;4065529]
Citaat:

Ik niet alleen dan. Uw eigen ex-minister en gewezen Commissaris van de Koningin, Ed Nijpels ook:

"De ontpoldering van de Zeeuwse Hertogin Hedwigepolder is verreweg de beste manier om de natuur in de Westerschelde te herstellen. Tot die conclusie komt een commissie onder leiding van Ed Nijpels in een rapport dat dinsdag is aangeboden aan minister Gerda Verburg (Landbouw).

In een verdrag met Vlaanderen is vastgelegd dat deze polder weer onder water zal komen te staan. De Eerste Kamer stemde alleen in met dat Westerscheldeverdrag, voor Vlaanderen van belang om de haven van Antwerpen goed bereikbaar te houden, als alternatieven zouden worden onderzocht.

Dat heeft de commissie nu gedaan. Er zijn vijf alternatieven uit de bus gekomen die kansrijk worden genoemd, maar het niet halen bij de Hertogin Hedwigepolder (foto). Het goedkoopste alternatief kost overigens 120 miljoen meer.

Deze ontpoldering maakt in Zeeland veel emoties los, omdat lang geleden ingepolderd land wordt terug gegeven aan de zee.

Volgens de commissie kan niet lichtvoetig worden omgesprongen met een verplichting die is vastgelegd in een verdrag. Vlaanderen is bereid een eventueel alternatief welwillend en serieus te bekijken, maar wil uitsluitend de maatregelen in de Hertogin Hedwigepolder betalen.

“Daarmee is de ontpoldering van deze polder voor Nederland een uiterst goedkope maatregel en iedere andere maatregel buitengewoon kostbaar”, aldus de commissie."

Als ik het goed begrijp, probeert Nederland te ontsnappen aan de verplichtingen,vastgelegd in een verdrag tussen Nederland en Vlaanderen.

Commentaar van de BBLM:
'Nederland koopt hoogstens uitstel en schuift de hete aardappel door naar de Europese Commissie.'
Grappig. U leest de overwegingen, u ziet de gevoeligheden in Zeeland, u ziet de worsteling van Nederland met de gevoelens van de Zeeuwen, het zoeken naar alternatieven, het feit dat 'niet lichtvoetig' wordt omgesprongen met de bepalingen in een verdrag en tóch ziet u het als negatief.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be