![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#241 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#242 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar of die kiekens ook eieren leggen ...... ???? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#243 | |||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Maar. Laat mij eens in uw wereld duiken. Dat stel ik vast. Wel. Ik dacht dat een vent zoals gij dat meer als een opportuniteit ziet. Er is niet eens veel creativiteit nodig om iets consequenter te bedenken als de afstand die licht in 1/299.792.458 seconde in vacuüm aflegt. De wereld ligt voor je open. Waarom niet 1/314.159.265 bijvoorbeeld. Bah, dat was een grap. Alles begint trouwens bij die seconde (lichtsnelheid is constant, dat hopen we toch) Je kan 1 uur vastleggen als de duur pi × 10^13 perioden van de straling die correspondeert met de overgang tussen de twee hyperfijnenergieniveaus van de grondtoestand van een 133cesiumatoom in rust bij een temperatuur van 0 K. Eén seconde wordt dan gewoon de lengte van 1 uur/10000. 1 minuut is 100 seconden. Een meter wordt dan afstand die licht in 1/314.159.265 seconde in vacuüm aflegt. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#244 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
De reden om die rare verhouding te kiezen in het SI systeem is dat men compatiebel wilde blijven met de historische meter. Voor heel veel "gewone" toepassingen speelt het namelijk geen rol hoe groot de lichtsnelheid nu eigenlijk is. Het is pas als je relativistische natuurkunde doet dat zoiets gemakkelijker wordt. Citaat:
Maar je schijnt te denken dat men het getalletje "pi" graag overal ziet verschijnen. Da's niet waar. Het is enkel in het geval van een hoek dat zoiets handig is. Citaat:
Zoals ik reeds zegde, er zijn twee mogelijke natuurlijke conventies voor "hoek": de volledige omwenteling gelijk aan 1 stellen (jij kiest "1000"), of de radiaal. De twee hebben voor en nadelen. De "toer" (of "milli-toer") heeft natuurlijk een evident voordeel als je aan "omwentelingen" denkt. Een motor draait aan X toeren per minuut (tiens...). De radiaal heeft voordelen als de booglengte van belang is, bijvoorbeeld voor een rollend wiel, maar heeft nog andere voordelen. Waarschijnlijk is het meest fundamentele voordeel dat als je de goniometrische functies sinus en cosinus uitdrukt in radialen, de afgeleiden eenvoudiger worden: d/dx (sin(x)) = cos(x) op voorwaarde dat x in radialen wordt uitgedrukt. Als we de functie SIN en COS uitdrukken in argumenten die "toer" hebben, dan geldt: SIN(y) = sin(2 pi y) COS(y) = cos(2 pi y) d/dy (SIN(y)) = 2 pi COS(y) Citaat:
Citaat:
Men had de seconde anders kunnen kiezen (btw, ik denk niet dat "minuut, uur dag, jaar ... SI eenheden zijn). Men had meer natuurkundige verbanden tussen de eenheden kunnen kiezen (lichtsnelheid gelijk aan 1 bvb), maar toen het SI stelsel is vastgelegd wist men dat nog niet, en nu is het historische compatibiliteit. Maar het huidige SI systeem zit vrij logisch in elkaar, rekening houdende met een historische erfenis. En er ZIJN andere eenheden stelsels die nog veel logischer in elkaar zitten zoals het Planck stelsel. Die zouden waarschijnlijk minder praktisch zijn in het dagelijkse leven, en de voordelen van dat stelsel heb je echt maar als je gesofistikeerde natuurkunde doet. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#245 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan versta je direct het nut van vergelijkbaarheid van meeteenheden,en eigenlijk ook waarom men zich niet constant meer wil bezighouden met omrekenen... Nooit grote onderdelen op een 3D-meetmachine moeten nameten?(een latere fase van mijn werkcarriere)......en vervolgens,voor rapportering,omzetten in Amerikaanse inches .... Dan versta je direct dat 2 grote eenheids-systemen al genoeg zijn..tenslotte wil een mens ook wel eens NUTTIG werk doen in plaats van uw eigen omgezette metingen nog eens te zitten kontroleren in die andere eenheid,relevant aantal cijfers na de komma bepalen in die vreemde eenheid.....en er,omtrent dat stuk,feitelijk dubbele boekhouding op nahouden gezien de eigen mensen in mm werken en uw Amerikaanse correspondenten nog in inches werken (een zeer aanzienlijk deel van de Amerikaanse Industrie is overigens al lang "metrisch" gegaan,gelukkig.... ) Het is nooit goed als voor alles omreken-computers en -tabellen nodig zijn.... Laatst gewijzigd door kelt : 29 augustus 2009 om 13:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#246 | |
Parlementslid
|
![]() In feite zijn we nu bij mekaar. Ik heb weinig tot geen opmerkingen. In feite zeggen we nu het zelfde, en zijn we beiden consequent. Behalve dat onze conclusies verschillen. Ik zeg dat het Si-stelsel niet logisch is. Jij zegt dat het rekening houdend met het verleden het meest logische is. Mag ik u erop wijzen dat de eenheid meter reeds minstens 5 keer een andere definitie kreeg. Uit het verleden leer ik dat verandering mogelijk is. En dus geen argument om een inconsequent systeem kunstmatig in leven te houden.
Eindelijk kan ik ook terugkeren naar mijn oorspronkelijke gedachte. Het metrisch stelsel (voor een groot deel gebaseerd op het SI-stelsel) is niet superieur t.o.v. het imperiaal stelsel. Het is een grote stap in de goede richting. Maar zeker niet perfect zoals men hier tracht te beweren. Kiezen tussen 1 van 2 is altijd kiezen voor een systeem dat eenvoudiger en consequenter kan. Ik trachtte enkel dit aan te tonen. Ik verwacht niet dat u hele draad gaat doornemen. Maar het punt waar u zichzelf injecteerde ligt veel later dan de basisstelling. Citaat:
Toch. Jouw radiaal doet eigenlijk het zelfde. Maar je beseft het niet. Door pi op te nemen in de eenheid elimineer je pi in het rekenen. Dat is gewoon een kwestie van pi over te hevelen naar de andere kant van het gelijkheidsteken. Pi is een constante (tot nader order). Het heeft dus geen dimensie. Je rekent dus nooit met appelen en peren. Een maateenheid appel die pi inhoudt blijft een appel. Over de lichtsnelheid. We zeggen dat de zwaartekracht zich voortplant met de lichtsnelheid. Dat is gewoon historisch zo gekomen. Eerst ontdekten we de constante lichtsnelheid. Dan ontdekten we de link met de zwaartekracht. Tegelijk ontdekten we dat die lichtsnelheid dezelfde is in alle richtingen. En dan moet je toch een belletje gaan rinkelen. Ook de zwaartekracht plant zich met dezelfde snelheid voort in alle richtingen. Te vertrekken van een punt dat we nu wel gemakkelijk kunnen duiden. De massa. En die massa ligt midden in de cirkel die het centrum van die zwaartekracht bindt. Of. Het is logischer, visueel gemakkelijker, technisch correcter, ruimtelijk beter gebonden en eenvoudiger naar de tijd gerelateerd om te stellen dat het licht zich voortplant met dezelfde snelheid als de zwaarte kracht. En nu openbaart de wereld zich in al zijn glorie. Er is nu onmiskenbaar een bol (een cirkel dus) aan het begrip zwaartekracht verbonden. Onmiskenbaar, onvervreemdbaar en fysiek aanwezig. Het zit allemaal in die kleine aanduiding: Gelijk in alle richtingen. In een bol die krimpt of groeit zijn zowel omtrek, volume als straal uitdrukkingen die pi-gebonden zijn. Dus ook de snelheid. Zou het dan toch niet zo zijn dat we de eenheid van de seconde en of de eenheid voor ruimte verkeerd gekozen hebben ? Want de snelheid waarmee een onmiskenbare bol zich uitbreidt is vandaag niet pi gerelateerd aan de snelheid. In de hoop dat ik je op een dag kan doen zien, sluit ik hier af.
![]() |
![]() |
#247 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#248 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#249 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Planck_units De eenheid van lengte is gelijk aan iets van 10^-35 meter, de eenheid van tijd is iets van 10^-44 seconde, de eenheid van massa is iets van 10^-8 kg, ofte 10 microgram (eigenaardig genoeg de "meest bruikbare" eenheid), de eenheid van lading (raar genoeg) ongeveer 11 elektronenladingen en de eenheid van temperatuur iets van 10^32 graden. Niet echt practisch in het gewone leven. Wel wanneer je fundamentele natuurkunde doet. Maar het Planck systeem is een systeem waarop je "natuurlijkerwijze" terugvalt als je "arbitraire keuzen" zoveel mogelijk elimineert en natuurwetten als definierende relaties aanneemt om eenheden vast te leggen. Een meer "praktisch" systeem zal dus altijd meer arbitraire dingen bevatten. Er zullen daar altijd "rare conversies" in voorkomen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |