![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#241 | ||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De vraag is alleen maar: moeten we aan die pulsen toegeven ? Zoals we moeten toegeven aan onze zucht naar drank, of naar vatsigheid ? Of moeten we die "menselijke natuur" leren begrijpen, en beseffen dat het ons wil leiden naar "blaaskes wijsmaken" ? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar we komen weer tot hetzelfde: ons "hart" zegt ons dat het niet goed kan verdragen dat we sommige dingen niet (kunnen) weten. Ons "hart" neemt dus vrede met gelijk welke blaaskesmakerij als het maar zijn zinnetje krijgt. Zoals een zuiplap kontent is met zijn fles. Citaat:
Citaat:
Citaat:
De mens is even ondergeschikt aan de onzichtbare roze olifant. Dat is een equivalente uitspraak. Citaat:
Men moet respect hebben voor grote wetenschappers omwille van hun wetenschappelijke prestatie. Als ze daarnaast goede of slechte eigenschappen hadden, heeft dat daar niks mee te maken. Men kan een groot cineast en een vrouwenverkrachter zijn, he. Kijk naar Polanski. Dat doet niks af van zijn cinematografisch genie. Maar dat wil niet zeggen dat verkrachters van jonge meisjes daarom gerespecteerd dienen te worden. Een mens heeft vele facetten. Citaat:
Een atheist is met andere woorden iemand die durft zeggen: "dat weet ik niet, dat weten we niet, dat is niet geweten". Een gelovige krijgt die zinnetjes niet over zijn lippen. Het bewijs is dat je zou willen dat een atheist je met een wetenschappelijke verklaring van zus of geen komt (hier "liefde voelen"). Welnee, dat weet ik dus niet. Maar het is niet omdat ik het niet weet, dat ik daar gelijk welke smoes moet voor aanvaarden. |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#242 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Vervolgens de vraag waarom is er een universum. Vraagt u naar het doel van het universum of naar de causaliteit? Ik neem aan niet naar de causaliteit. Want dan komt de onvermijdelijke vraag: Waarom bestaat Allah? Wilt u het doel weten van het universum dan heb ik drie vragen. 1) Waarom moet het universum een doel hebben? Wij zien toch dat het universum dynamisch is en dat ons zonnestelsel tijdelijk is? 2) De mens kent het concept doel. Het is echter zeer beperkt en vrijwel alle menselijke doelen zijn in de historie verloren gegaan en vergeten. Buiten de mens kennen of erkennen we geen doelen. Waarom zou het universum dan een doel hebben? 3) Uw achterliggende vraag is waarschijnlijk: waarom bestaan er mensen (in een universum)? Dat is een interessante vraag voor de godsdienst. De godsdienst veracht het stoffelijke van de mens en noemt het onvolmaakt en zondig. De godsdienst zegt dat de werkelijke mens (niet het dier) een ziel is die met rede is begiftigd: de ziel en het verstand zijn onstoffelijk. Welnu, als dit is, waarom is er dan een universum en zijn mensen gemaakt van materie? Onze materie met zijn behoeften, vleselijke genoegens, gevoelens, gebreken en pijn vraagt vrijwel al onze energie en aandacht. Ik bedoel aandacht van onze rede of onze ziel. Waarom is de mens stoffelijk? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#243 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Moslim! komt met de menselijke natuur om zijn betoog te beklemtonen, hetgeen logisch rationeel algemeen en universeel is want het geloof in het Hogere is iets dat je bij alle mensen in alle culturen en alle tijden kunt vinden. In iets onwaarneembaar geloven is mens-natuurlijk, dit ontkennen is tegen de natuur van de mens, de natuur van de mens is zijn bewustzijn en met zijn bewustzijn weet hij dat hij is, dat hij geschapen is, dat hij kan weten en dat hij het kan weten. Deze kennis is noodzakelijk en 'rationeel' iets van deze kennis proberen te ontkennen leidt jou tot blokkeren, dogma's, dilemma's en sofistiek. Om jouw (("ik weet het niet")) nog een keer te bekijken, weet (beseft, er bewust van zijn, gelooft ..) de mens met zijn natuurlijke aanleg deze volgende concepten: "ik weet het niet" "ik = concept van ik en van zijn: ik ben, het zijnHet geloof in de absolute Oorzaak of het Hogere is bewustzijn van de mens. Als je een kind een tikje op zijn wang geeft dan zie je hem reageren en hier daar kijken op zoek naar de oorzaak; causaliteit is trouwens niet iets dat je kunt waarnemen maar iets dat je met je intuïtie kent, en er zijn dogmatische empiristen die dat ontkennen, ze ontkennen hiermee iets waarop de empirische kennis en wetenschap is gebaseerd. En zij die het ontkennen, moeten ook hetgeen waarop ze hun ontkenning baseren, ontkennen want hoe weet je eerst en vooral dat er objectieve werkelijkheid is om te mogen stellen dat je 'causaliteit' niet objectief waarneemt? Wat is waarneming? Hier blokkeren de dogmatici en kunnen absoluut niet verder. Wat ik dus zeker geloof is mijn natuurlijke aanleg (al-fitra) en mijn intuïtie; de openbaring geloof ik ook zeker, het is iets dat mijn bewustzijn bevestigt en overeenstemmingen toont. Empirische kennis geloof ik niet met zeker, dus hetgeen ik waarneem moet niet noodzakelijk bestaan of zijn zoals het concept dat ik daarvan creëer, maar kan inderdaad bestaan en ik kan niet met intellect of psyche bewijzen dat er een objectieve werkelijkheid is, dat gaat niet; met observatie en bevraging van de werkelijkheid kan ik slechts mijn bewustzijn bevestigen; de wetenschap (die er theorieën produceert) geloof ik gewoon niet, het is dus iets dat ik noch bevestig noch ontken, ik ga dus een wetenschappelijke kennis niet uitsluiten, dit geldt ook voor astrologie, magie en andere methoden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#244 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik volgniemand , niemandvolgt mij !! Vanaf dat r dwang ofonderdwang aan tpas komt .... ==> zondermeer: Yuck Fou !!!!
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#245 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met andere woorden, het feit dat iemand mij zegt dat hij het zeker weet, geeft mij enkel maar informatie over zijn psychologische ingesteldheid ten aanzien van dat gegeven, en geeft mij op zich geen enkele informatie over de betrouwbaarheid van de informatie. Iemand die zegt dat hij het vermoeden heeft dat hij een roze olifant gezien heeft, of iemand die bij hoog en bij laag beweert dat hij zeker is dat hij een roze olifant gezien heeft, daar is geen verschil tussen. De tweede is niet geloofwaardiger dan de eerste. In tegendeel. De eerste is wat geloofwaardiger, want schijnt toch wel enige getuigenis te geven van wat zelfkritiek. Maw, ik ben niet onder de indruk van iemand die met zekerheden afkomt zonder die stevig kunnen te onderbouwen. In tegendeel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#246 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ten eerste, ik ben het volledig met je eens dat geloven in de menselijke natuur ligt. Volgens mij ligt de oorzaak daarvan net in onze afkeer van moeten toe te geven dat we het eigenlijk, als we goed nadenken, niet weten. Die afkeer wordt opgevangen door dan maar te vluchten in de eerste de beste "zekerheid" die voorgeschoteld wordt. Dat wat betreft "menselijke natuur" en "je vindt het in alle culturen terug". Ik noem het dus niet een "menselijke natuur" maar een "typische geestelijke menselijke zwakheid". Maar vanaf daar ga je een hellend vlak toepassen: omdat iets tegen een typische menselijke zwakheid zou ingaan, zo dat tegen de "menselijke natuur" in gaan (in zekere mate juist: het gaat in tegen een van de slechtere kanten van de mensheid), en gaat dat zelfs het bewustzijn van de mens tegenspreken. Dat laatste is er met de haren bijgesleept. In plaats van "geloof ontkennen", laten we nemen "jaloersheid tegengaan". Jouw redenering gaat daar ook voor op. Jaloersheid is van alle tijden en alle culturen. Het is inderdaad iets dan nogal in de natuur van de mens zit. Trachten jaloersheid tegen te gaan, is dus de menselijke natuur tegengaan, en volgens jou, dus ook het menselijke bewustzijn tegenspreken. Iemand die dus zegt dat we moeten proberen van niet jaloers te zijn, is iemand die het bewustzijn negeert. Straffen toebak. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#247 |
Europees Commissaris
|
![]() Het is geen denken dat je weet dat jij bent en dat jij geschapen bent en dat weten mogelijk is. Dit is niet "denken" (los van jouw concept van denken). Dit is bewustzijn van de mens. Wie dat ontkent moet ofwel de objectieve werkelijkheid ontkennen ofwel in allerlei sofistische dilemma's gaan geloven.
Ik geloof in mij, ik geloof dit zeker, ik geloof dus dat ik ben, en ik geloof dat ik geschapen ben dus ik geloof in het Hogere en ik geloof dat ik kan weten en dat ik het (iets) kan weten zoals (ik ben) en (hetgeen ik zie, kan mogelijk/niet noodzakelijk bestaan). Dat wil niet zeggen dat ik mijn bewustzijn niet met empirische kennis en intellect kan bevestigen, integendeel, de openbaring van Allah vraagt aan ons om levenslang te blijven bevestigen, onze al-fitra (natuurlijke aanleg) blijven bevestigen: "En als tot hen gezegd wordt: "Volgt wat God heeft neergezonden", zeggen zij: "Welnee, wij volgen dat na waarvan wij merken dat onze vaderen (tradities, omgeving, ..) er zich aan hielden." Ook dan soms als hun vaderen (tradities, omgeving, ..) helemaal niet verstandig waren en zich niet de goede richting hadden laten wijzen?".Dus met signa naturalia wordt onze al-fitra (bewustzijn in haar natuurlijke aanleg) allen bevestigd."In de schepping van de hemelen en de aarde en het verschil van nacht en dag zijn tekenen voor mensen die verstand hebben, die God staande, zittende en op hun zij liggende gedenken en die over de schepping van de hemelen en de aarde nadenken..."(Quran 2:170)(Quran 3:190) En niet alleen signa naturalia, maar ook met intuitionistic logica (niet voor iedereen beschikbaar) wordt mijn al-fitra bevestigd. Ik weet zeker op basis van deze logica dat het Hogere (het absolute essentiële bestaan dat niet afhankelijk is van een ander bestaan) is. Neem als voorbeeld de vingernagel, deze moet ofwel altijd bestaan hebben, ofwel is het geschapen (scheppen = iets tot stand brengen nadat het niet was) en indien het geschapen is, dan moet hetgeen waar het een substantie van is, ook geschapen zijn, dus de vinger moet geschapen zijn en aangezien de vinger een substantie van de hand is, moet de hand ook geschapen zijn, en aangezien de hand een substantie is van het lichaam, moet het lichaam ook geschapen zijn, en aangezien het lichaam een substantie is van de moeder, moet de moeder ook geschapen zijn, en aangezien de moeder een substantie is van de mens (soort), moet dit soort ook geschapen zijn (of anders moet het soort altijd bestaan hebben en dus ook de moeder, het lichaam, de vinger en uiteindelijk de vingernagel).. En ga je zo verder tot je aan een bestaan komt dat noodzakelijk zelfbestaande is, en in wezen geen wezenlijke relatie heeft met het bestaan dat in zich verandert of/en eigenschappen bezit die in zich verandering(en) impliceren. De fout van sommige Griekse filosofen en andere heidense filosofen is dat ze hun logica met hun heidense mysterie hadden gemengd/verward; ze wisten inderdaad dat het Hogere bestaat maar ze geloofden dat het bestaan uit het Hogere is voortgevloeid en dit impliceert het pantheïsme enerzijds en anderzijds het geloof dat deze wereld eeuwig is, maar de logische fout is een cirkelredenering, ze moesten in Eerste Oorzaak of Onbeweeglijke Beweger geloven om het probleem op te lossen maar hun geloof in Onbeweeglijke Beweger is hetzelfde probleem dus hetgeen er in wezen verandert moet een oorzaak hebben en eeuwige oorzaken gaat tegen de logica in. Het probleem is bijvoorbeeld: de vingernagel is een gevolg, vanwaar komt het? dus er moet een oorzaak zijn, en stel dat deze oorzaak de vinger is en de vinger is de eerste oorzaak (Onbeweeglijke Beweger). Als de nagel uit de vinger is voortgevloeid, dan moet de vinger ook een oorzaak hebben .. Hun Onbeweeglijke Beweger is niet Dé Onbeweeglijke Beweger !! Conclusie: het bewustzijn van de mens wordt bevestigd door externe factoren om het in natuurlijke aanleg terug te zetten, signa naturalia en intuitionistic logica zijn maar twee voorbeelden, er is spirituele ervaring en authentieke geschiedenis (profeten, openbaringen, sociale hervormers). Laatst gewijzigd door porpo : 20 juli 2010 om 17:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#248 |
Europees Commissaris
|
![]() Hoe zo jij bent?
Laatst gewijzigd door porpo : 20 juli 2010 om 17:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#249 | |||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik ontken dus niet dat ik in een of andere vorm besta. Dat was de discussie niet. Citaat:
Citaat:
Ik zou evengoed karikaturaal kunnen stellen: ik geloof dat ik besta, en ik ben dus ontstaan, en dus geloof ik in de Grote Roze Olifant. De logica is identiek en even ver te zoeken. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oftewel is hij van de boom gevallen... Citaat:
Citaat:
Causaliteit is op zich reeds een hypothese (maar een hele aannemelijke, en een goeie werkhypothese). Maar daar stopt het ook bij. Causaliteit (relaties tussen gebeurtenissen in een zekere volgorde die we "tijd" noemen) is een empirisch vastgestelde uitleg die ons goed toelaat om onze waarnemingen te struktureren. Het is geen strikt noodzakelijk gegeven, maar het is wel orde-scheppend: het helpt ons een zeker verband te zien tussen gebeurtenissen (vb: gij vuist op mijne neus - ikke voet in uw geslachtsdelen). Om daaruit conclusies te trekken over een personnage in een oud boek is dik bij de haren getrokken. Mij niet gelaten, als je dat psychologische weldaad brengt, he. Maar ga het niet verkondigen als iets dat logisch zou zijn. Dat maakt niet veel indruk. |
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#250 |
Europees Commissaris
|
![]() STOP! Hier ga je in de fout, he. Het is niet dat je dogmatisch ervan uitgaat dat je bestaat, dat jij ook werkelijk bestaat of denk je dat er geen mensen en denkers zijn die aan hun bestaan en bestaan van objectieve werkelijkheid twijfelen. Dat interesseert mij niet wanneer ze zeggen dat ik niet kan weten of ik ben, en interesseert mij ook niet wanner ze zeggen dat er geen objectieve bestaan is. De manier hoe ze hun dogma's willen rechtvaardigen interesseert mij niet, en dit geldt ook voor degenen die het Hogere willen ontkennen, voor mij is er geen verschil tussen deze drie soorten, absoluut geen verschil. Ik ben, ik kan weten, ik weet dat ik ben, ik ben geschapen, ik weet ik ben geschapen door het Hogere, ik weet dat ik niet doelloos ben, ik weet dat er objectieve werkelijkheid is = allemaal bewustzijn van de mens. Het feit dat er een dogmaticus is die er beweert dat wij niet kunnen weten of we zijn, en feit dat er een dogmaticus is die er beweert dat er geen objectieve werkelijkheid is, en feit dat er een dogmaticus is die beweert dat wij niet kunnen weten of Het hogere is, zegt mij absoluut niets. Ik weet 100% dat ik ben, dat ik geschapen ben door het Hogere, dat ik weet en dat ik (iets) kan weten en dat er wel iets is, en dat hetgeen ik waarneem mogelijk (maar niet noodzakelijk) objectief kan bestaan. Dit geloof, geloof ik met zekerheid en wat een andere probeert te ontkennen zegt absoluut niets over het bewustzijn van de mens, het bewustzijn dat wij bij alle mensen in alle tijden in alle culturen merken, en zegt absoluut niets over mijn bewustzijn, dus het feit dat er iemand is die er argumenteert dat wij niet kunnen weten of wij zijn, zegt mij absoluut niets want ik deel niet dezelfde paradigma om een betekenis te geven aan dit soort uitingen.
Zorg ervoor dat jij zelf niet een hypothese bent, in deze discussie ga ik mijn tijd niet verspillen met zaken die in principe gebaseerd zijn op het bewustzijn van de mens, dus eerst dit bewustzijn het onderwerp laten gelden en dan pas deze zaken die hierop zijn gebaseerd. Ik heb gezegd dat het bewustzijn van de mens bevestigd wordt door externe factoren zoals signa naturalia, intuïtionele logica, spirituele ervaring en authentieke geschiedenis (profeten, openbaringen ..). De bedoeling is om aan te tonen dat het bewustzijn alleen niet veel is zonder het voortdurend blijven bevestigen, en dit geldt niet alleen voor biologisch zijn, maar ook voor psychisch zijn (psyche) en geestelijk zijn (ziel). Als je het bewustzijn biologisch wilt bevestigen dan moet je regelmatig en gezond voeding innemen. Voor psyche en ziel is dat ook het geval, dus de externe factoren bevestigen het bewustzijn continu. De bedoeling is dus niet om de inhoud van deze bevestiging met jou te gaan bediscussiëren want zover zijn we nog niet, we zijn nog steeds met de fundamenten van het bewustzijn bezig. Jij zegt dat jij weet dat jij bestaat. Goed, hoe weet jij dat je bestaat en hoe weet jij dat je weet en hoe weet je dat jij kan weten dat jij bestaat en dat jij weet? Laatst gewijzigd door porpo : 20 juli 2010 om 18:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#251 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Besef hierbij wel dat die "ik" niet mijn menselijke persoon moet zijn, of mijn lichaam, of mijn hersenen of wat dan ook. Maar er moet een minimaal iets zijn dat kan "ik" denken, en dat bestaat dus, want anders zou het niet "ik" kunnen denken. Zover zijn we dus. "ik denk dus ik ben". Maar nog eens, ik ga er niet van uit dat ik een lichaam heb, of dat ik achter een computer zit, of dat ik lucht inadem. Ik besef gewoon dat ik "ik" kan denken, en dus moet er wel iets zijn dat die "ik" denkt, en dat is wat ik bedoel met "ik besta". Dit was het "filosofische" antwoord. Het tweede, pragmatische antwoord is veel simpeler: de werkhypothese "ik besta" (met deze keer mijn lichaam en al erop en eraan) is een toch wel bijzonder practische werkhypothese om mijn ervaringen te helpen begrijpen. Dat volstaat dus ruimschoots om deze werkhypothese te aanvaarden, want ZE WERKT. Voila. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#252 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dubbel.
Laatst gewijzigd door patrickve : 20 juli 2010 om 18:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#253 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat is het verschil met: "ik ben, ik kan weten, ik weet dat ik ben, ik ben geschapen, ik weet dat ik geschapen ben door de Grote Roze Olifant, ik weet dat ik het ultieme doel ben van deze schepping" ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#254 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
- Het zijn - Het weten Zijn de eerste fundamenten van bewustzijn die we gaan bespreken en mijn doel is natuurlijk om aan te tonen dat er geen verschil is tussen (1)iemand die er beweert dat wij niet kunnen weten of wij werkelijk zijn, (2)iemand die er beweert dat wij niet kunnen weten of er een objectieve werkelijkheid is, (3)iemand die er beweert dat deze objectieve werkelijkheid gewoon niet is, (4)iemand die er beweert dat wij niet kunnen weten of het Hogere is en (5)iemand die er beweert dat het Hogere gewoon niet is. Dit zijn voor mij allemaal één geval, één dogma en één grote zelfbedrog. Het is niet alleen een zelfbedrog maar staat ook haaks op wat men echt (niet met woordjes en 'rationeel wanne be', maar echt in zijn hart en geweten) gelooft, welk we bij alle mensen, in alle culturen en in alle tijden opmerken. Grote Roze Olifant is niet anders dan een woordje uit g + r + o + t + e + z + l + f + a + n samenstellen. Wat mij wakker schudt is de positie en rol van een woordje uit ((g + r + o + t + e + z + l + f + a + n)) fabriceren, de betekenis dat het heeft en krijgt, deze betekenis moet werkelijk bestaan en moet zijn effect antropologisch sociaal economisch psychisch geschiedkundig academisch opleggen, iets dat bevestigd kan worden met dezelfde instrumenten die er gebruikt worden om het te ontkennen, een onderwerp van eeuwige voortdurende serieuze multi-disciplinaire politiek-geladen discussies die men overal tegen komt. Wat gaat een woordje uit ((g + r + o + t + e + z + l + f + a + n)) samenstellen aan dit feit veranderen? Wat gaat "Vliegend Spaghettimonster" roepen veranderen aan deze feiten? Wat je roept zegt ABSOLUUT niets, je mag van alles roepen, wat telt is de betekenis, waarde van deze betekenis, de zin van deze betekenis en hoe al deze verkregen worden. Dat is wat er telt. Laatst gewijzigd door porpo : 20 juli 2010 om 19:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#255 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het begint al heel moeilijk: we moeten dus "iemand" vinden die ervan overtuigd is dat die niet bestaat. Da's heel vervelend, want je weet natuurlijk dat je logisch uit een absurditeit alles kan afleiden. Als we dus al beginnen met een absurditeit, dan valt het betoog al van in 't begin op zijn gat. En "iemand die beweert dat die niet bestaat" is toch wel bijzonder kort bij een absurditeit. Het is heel moeilijk om te beweren dat men niet bestaat, want welke onbestaande entiteit beweert dat dan ? Welke is de drager van dat concept ? Wie kan er nu beweren dat hij een niet-entiteit is die toch iets beweert ? Het bewerende iets zou dus niet bestaan, maar toch iets beweren ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#256 |
Europees Commissaris
|
![]() Zoek even naar de subjectivisten, anti-realisten en eventueel elaborate illusion van Daniel Dennett.
Er is een verschil tussen "ik besta" en "ik weet (niet of) ik besta". Dus terug on-topic, (1)ben jij? (2)weet jij en (3)weet jij het? Ik vraag naar bewijzen en rationeel verklaring, niet naar jouw mening of wat je absurd vindt want dat zegt mij gewoon niets. Laatst gewijzigd door porpo : 20 juli 2010 om 19:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#257 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(volgens de Cartesianen is dit geen redenering, maar een "idée claire et distincte" die niet op te splitsen is in twee proposities die uit elkaar volgen) Terloops: "cogito ergo sum" is helemaal niet afkomstig van de Franse filosoof Descartes, maar werd reeds meer dan een milennium eerder geformuleerd door de Algerijnse filosoof Augustinus.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#258 | |
|
![]() Citaat:
Je hebt er al een topic over geopend, leg gerust daar je ei.
![]() |
![]() |
#259 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
P.s. Even verhelderen. Ik bedoel dat het verstand of een ziel autonoom denkt en het 'ik' is niet alleen ons bewustzijn, maar ook onze hersenen die het bewustzijn scheppen en het lichaam. Laatst gewijzigd door Piero : 20 juli 2010 om 20:56. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#260 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er moet iets bestaan dat denkt wanneer ik denk (infeite "bewust ben"), en dat iets noem ik "ik". Zo goed als tautologisch. Laatst gewijzigd door patrickve : 20 juli 2010 om 21:00. |
|
![]() |
![]() |