Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 22 oktober 2010, 20:58   #241
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Mijn ervaring in Scandinavië (ik bezocht Noorwegen) is dat mensen er veel rustiger rijden en over het algemeen niet de "cowboy" uithangen zoals we vaak bij ons zien.
In Zweden ook, ook in de steden (was in Stockholm en ook andere)

De zeer goede toestand en veiligheidskwaliteit van hun wegennet verleidt de meeste Zweden niet tot overdreven snel rijden of voorrangsnegaties of te weinig afstand houden.

In België zouden ze dat ook eens moeten uitproberen...

Laatst gewijzigd door Micele : 22 oktober 2010 om 20:59.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2010, 21:06   #242
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
In Zweden ook, ook in de steden (was in Stockholm en ook andere)

De zeer goede toestand en veiligheidskwaliteit van hun wegennet verleidt de meeste Zweden niet tot overdreven snel rijden of voorrangsnegaties of te weinig afstand houden.

In België zouden ze dat ook eens moeten uitproberen...
De doorsnee Belg is té individualistisch ingesteld, waardoor hij zijn wagen als dé plaats bij uitstek beschouwt waar hij volledig en volkomen vrij is. Snelheidslimieten zijn in dat perspectief bijzonder hinderlijk: je moet plotseling zeventig, waar jij denkt dat je gemakkelijk negentig kan. De Belg aan het stuur redeneert vanuit zichzelf en niet vanuit het besef dat hij deel uitmaakt van een gemeenschap. In Scandinavië denkt men zo niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2010, 21:54   #243
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De doorsnee Belg is té individualistisch ingesteld, waardoor hij zijn wagen als dé plaats bij uitstek beschouwt waar hij volledig en volkomen vrij is. Snelheidslimieten zijn in dat perspectief bijzonder hinderlijk: je moet plotseling zeventig, waar jij denkt dat je gemakkelijk negentig kan. De Belg aan het stuur redeneert vanuit zichzelf en niet vanuit het besef dat hij deel uitmaakt van een gemeenschap. In Scandinavië denkt men zo niet.
Als die 70 aangepast is ben ik akkoord, maar dat is ze dikwijls niet.
Omdat men in Be de hele baan 70 maakt, dus die plotseling 70 is er bijna niet meer.

Zelfs aan officiele zwarte punten staat de 70 (met flitspaal) maar de ganse baan ervoor waar geen navenant gevaar meer is staat ook overal 70, of er nu wat bebouwing staat of helemaal niet, gleichmacherei 70 kmh.
(typische vbn: N73 tussen Bree en Peer, N29 tussen E314-Bekkevoort en Tienen, ...)

Het is natuurlijk bijna absurd een snelheidslmiiet van 70 overal af te dwingen -door een bos van borden- buiten de bebouwde kom (op N-hoofdwegen), ook waar 90 of 100 veel aangepaster is, zoals de Zweden doen.

De Zweden hebben dikwijls 100 op 1+1, en 110 op 2+1 wegen met middenberm (2+1 : alternerend veilig inhalen)

Be heeft op 2+2 middenberm zeer dikwijls 90 kmh.
80, 100, of 110-borden zijn in Be blijkbaar taboe.

Laatst gewijzigd door Micele : 22 oktober 2010 om 22:06.
Oud 22 oktober 2010, 22:07   #244
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als die 70 aangepast is ben ik akkoord, maar dat is ze dikwijls niet.
Uw uitspraak is een mooi voorbeeld van dat Belgisch individualisme. U meent te kunnen bepalen of die snelheid al dan niet passend is.

Ik herinner me nog dat mijn vrouw en ik vele jaren geleden door de Eifel reden. Na een dorp reed er een Duitser voor ons. Na de dorpskom stond er vijftig en alhoewel er meerdere kilometers langs die weg geen enkel huis stond en het vrij veilig was, bleef die Duitser voor ons netjes 50 rijden. In België had men allang gedacht: "Jamaar, hier kun je toch sneller?!"
Oud 22 oktober 2010, 22:09   #245
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is natuurlijk bijna absurd een snelheidslmiiet van 70 overal af te dwingen -door een bos van borden- buiten de bebouwde kom (op N-hoofdwegen), ook waar 90 of 100 veel aangepaster is, zoals de Zweden doen.
In Nederland is dat 80 km. En dat past men daar heel consequent toe. Samen met een overeenkomstige pakkans maken de Nederlanders daar geen heisa over (in het algemeen gesproken) en wordt het netjes opgevolgd.
Oud 22 oktober 2010, 22:25   #246
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw uitspraak is een mooi voorbeeld van dat Belgisch individualisme. U meent te kunnen bepalen of die snelheid al dan niet passend is.
Ja, dat kan ik heel goed zelfs. Mijn uitleg moet toch voor jou aanvaardbaar zijn. Rij maar eens op die N-wegen die ik als vb gegeven heb.

Het is trouwens de algemene regel in de wegcode (Art. 11) die dikwijls misbruikt wordt door de wegbeheerder.

Citaat:
Ik herinner me nog dat mijn vrouw en ik vele jaren geleden door de Eifel reden. Na een dorp reed er een Duitser voor ons. Na de dorpskom stond er vijftig en alhoewel er meerdere kilometers langs die weg geen enkel huis stond en het vrij veilig was, bleef die Duitser voor ons netjes 50 rijden. In België had men allang gedacht: "Jamaar, hier kun je toch sneller?!"
Een bord 50 na de dorpskom waar al 50 is ?
Daar heb mijn twijfels over, want meestal bepalen ze einde 50-bbk met het bord Ende Ortschaft nr 311. Maar ik weet wat ge bedoelt.
Natuurlijk kan men dan iets verder tot 100 kmh. Niet moeilijk dat die Duitser zich dan nog inhoudt.

Laatst gewijzigd door Micele : 22 oktober 2010 om 22:27.
Oud 22 oktober 2010, 22:35   #247
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een bord 50 na de dorpskom waar al 50 is ?
Daar heb mijn twijfels over, want meestal bepalen ze einde 50-bbk met het bord Ende Ortschaft nr 311. Maar ik weet wat ge bedoelt.
Welke richtsnelheid het was in het dorp weet ik niet meer; wat ik wel nog weet - en m'n vrouw herinnert het zich ook nog steeds - was dat we een heel stukje door de prachtige natuur van de Eifel reden met voor ons een Duitser die netjes, zoals het bord aangaf, 50 bleef rijden.
Oud 22 oktober 2010, 22:38   #248
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Nederland is dat 80 km. En dat past men daar heel consequent toe. Samen met een overeenkomstige pakkans maken de Nederlanders daar geen heisa over (in het algemeen gesproken) en wordt het netjes opgevolgd.
Inderdaad 80 kmh maar ook steeds meer 100 kmh op 1+1 N-autowegen worden daar ingevoerd. Prachtige wegen overigens.
http://www.vvn-altena.nl/SiteContent...mber=57&type=2

Citaat:
http://www.nu.nl/algemeen/1772509/ma...ar-100-km.html

'Maximumsnelheid provinciewegen naar 100 km'
Laatst gewijzigd: 2 oktober 2008 23:30

DEN HAAG - Als het aan verkeersminister Camiel Eurlings ligt, gaat de maximumsnelheid op een aantal belangrijke provinciale wegen op termijn naar 100 kilometer per uur.

Wegen

De N3 (Papendrecht-Dordrecht), N18 (Varsseveld-Enschede), N35 (Zwolle-Almelo), N44 (Den Haag-Wassenaar) en N65 (Den Bosch-Tilburg) wil de minister 'opwaarderen' voor een maximumsnelheid van 100 kilometer.

Daarmee worden dat volgens verkeersdeskundigen semisnelwegen. In een uitgelekt concept van de Mobiliteitsaanpak staat wel dat deze N-wegen 'een bijbehorend veiligheidsniveau' krijgen. Bekend is dat de meeste verkeersslachtoffers op provinciale wegen vallen.
Een opwaardering van de kwaliteit van de wegen met een 20 kmh hogere limiet, zal in Be wel utopie blijven.

Neen, in Be doet men het omgekeerde
- hier voeren ze zelfs permanent 90 kmh in op 2+2 met veilig gemaakte brede middenberm (vangrails), die volgens Artikel 11, zelfs 120 kmh zouden zijn.
Vroeger -zonder vangrails- was het 120 kmh...

- hier legt men nieuwe ver gescheiden fietspaden aan - ruim achter de bomen - op een 90 kmh N-weg, als beloning voor zoveel extra veiligheid verlaagd men de limiet op die verbeterde N-weg naar 70 kmh.

Laatst gewijzigd door Micele : 22 oktober 2010 om 22:45.
Oud 22 oktober 2010, 22:39   #249
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, dat kan ik heel goed zelfs. Mijn uitleg moet toch voor jou aanvaardbaar zijn. Rij maar eens op die N-wegen die ik als vb gegeven heb.

Het is trouwens de algemene regel in de wegcode (Art. 11) die dikwijls misbruikt wordt door de wegbeheerder.
Als er 70 staat, rij ik 70. Als er 50 staat, rij ik 50. Enz. Wel valt me steeds weer op dat je in België, zodra je je houdt aan de voorgeschreven snelheid, je algauw een of andere automobilist achter je bumper gaat kleven omdat het volgens hem niet snel genoeg gaat. In Nederland heb ik dat maar nauwelijks mogen ervaren.
Oud 22 oktober 2010, 22:40   #250
Alfred
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Eigenlijk zou elke chauffeur min of meer moeten kunnen inschatten welke snelheid waar gepast is. Dat heet "autorijden". Vooral toe te passen naar de tragere kant, behalve in België. Aangezien je ervaring hebt in de Eifel, zal je ook wel weten dat je daar lang niet overal de toegelaten 100 km/u kan buiten de bbk. Moeten ze dan op die plaatsen bordjes zetten met 50 km/u? De doorsnee Belg gaat er immers van uit dat het bordje langs de baan zonder probleem gevolgd kan worden. Hersendood rijden noem ik dat.

Terug naar België: wanneer het jaren prima werkt aan 90 km/u, de infrastructuur hetzelfde blijft, opeens 70 km/u afgedwongen wordt, de ongevallen hetzelfde blijven, dan zeg ik inderdaad luidop die 70 km/u is belachelijk. Je moet een goede balans zoeken en dat faalt hier serieus.
Alfred is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2010, 22:42   #251
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alfred Bekijk bericht
Terug naar België: wanneer het jaren prima werkt aan 90 km/u, de infrastructuur hetzelfde blijft, opeens 70 km/u afgedwongen wordt, de ongevallen hetzelfde blijven, dan zeg ik inderdaad luidop die 70 km/u is belachelijk. Je moet een goede balans zoeken en dat faalt hier serieus.
Ik zou niet weten waar het faalt, tenzij in de hoofden van sommige automobilisten die nog steeds menen dat ze koning en keizer tegelijkertijd zijn wanneer ze achter het stuur zitten.
Oud 22 oktober 2010, 22:47   #252
Alfred
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Ik zou niet weten waar het faalt, tenzij in de hoofden van sommige automobilisten die nog steeds menen dat ze koning en keizer tegelijkertijd zijn wanneer ze achter het stuur zitten.
Zie Micele zijn reactie, de talloze N-wegen die gedegradeerd worden in snelheid zonder enige reden. Waarom 70 km/u afdwingen als:
- 90 km/u jaren prima werkt
- de infrastructuur hetzelfde is
- de ongevallen niet gedaald zijn
Buurlanden bewijzen keer op keer het tegendeel van waar ze hier in volharden.

Maar ik neem je niets kwalijk, waarschijnlijk behoor je tot die groep die niet meer mee kan in het verkeer en de waarheid niet onder ogen durft te zien.

Laatst gewijzigd door Alfred : 22 oktober 2010 om 22:48.
Alfred is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2010, 22:47   #253
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als er 70 staat, rij ik 70. Als er 50 staat, rij ik 50. Enz. Wel valt me steeds weer op dat je in België, zodra je je houdt aan de voorgeschreven snelheid, je algauw een of andere automobilist achter je bumper gaat kleven omdat het volgens hem niet snel genoeg gaat. In Nederland heb ik dat maar nauwelijks mogen ervaren.
In Nederland is ook 80 waar hier meestal 70 is.
En ook 100 kmh waar hier 90 is.
Zelfs 100 kmh op opgewaardeerde N-wegen met maar 1+1 rijstroken (vorige post)

Is dat bij 90 kmh -Be-weg- op een 1+1 weg ook zo erg dat kleven ?

Laatst gewijzigd door Micele : 22 oktober 2010 om 22:50.
Oud 22 oktober 2010, 22:48   #254
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
- hier legt men nieuwe ver gescheiden fietspaden aan - ruim achter de bomen - op een 90 kmh N-weg, als beloning voor zoveel extra veiligheid verlaagd men de limiet op die verbeterde N-weg naar 70 kmh.
Dit alles lijkt me ook te ontspruiten aan de cultus van de snelheid, een soort nieuwe afgod bij veel mensen. Als men kijkt naar het gemiddeld kilometertotaal dat een doorsnee Belg dagelijks aflegt, dan is deze - mijns inziens terecht - verlaging van nauwelijks enige invloed op de reistijd.
Oud 22 oktober 2010, 22:51   #255
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Nederland is ook 80 waar hier meestal 70 is.

Is dat bij 90 kmh op een 1+1 weg ook zo erg ?
'n Mooi voorbeeld van een 80 km-weg is bijvoorbeeld de N58 (weg Sluis-Oostburg) die ik af en toe eens neem. In België is de snelheid bij zo'n weg weldegelijk 90 km/u: het is een ononderbroken weg met geen enkel verkeersconflict (er zijn wel vier rotondes, maar geen enkele zijweg).
Oud 22 oktober 2010, 22:58   #256
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit alles lijkt me ook te ontspruiten aan de cultus van de snelheid, een soort nieuwe afgod bij veel mensen..
Dat is niet ontsproten.... dat zijn feiten.

Citaat:
Als men kijkt naar het gemiddeld kilometertotaal dat een doorsnee Belg dagelijks aflegt, dan is deze - mijns inziens terecht - verlaging van nauwelijks enige invloed op de reistijd
Ach, de dooddoener.

Dat ook die 5-10 minuten voor 6 miljoen automobilisten naast vrijetijdsverlies ook economisch verlies betekend interesseert je wslk niet.

Ge weet toch dat de V85 de veiligste snelheid is.
Laat nu net die 70 kmh er 20 kmh onder zijn.

Bij wet is het nog altijd algemeen 50 / 90 / 120 kmh in Be;
het is uitzonderlijk 70 kmh met een C43, waar het aangewezen is, niet algemeen.
In de bebouwde kom mogen er zelfs C43 staan die een hogere limiet als 50 kmh toelaten.
Alles staat in Artikel 11.

Jij mag natuurlijk je 70 aanhouden waar 90 mag, de "afgod van trager= veiliger", en nauwelijks enige invloed op de reistijd ...

Laatst gewijzigd door Micele : 22 oktober 2010 om 23:02.
Oud 22 oktober 2010, 23:08   #257
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bordje 70 is NIET de voorgeschreven snelheid 70, vergeet dat niet; het is MAXIMUM 70 in beste omstandigheden.

Laatst gewijzigd door Micele : 22 oktober 2010 om 23:10.
Oud 22 oktober 2010, 23:11   #258
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ach, de dooddoener.

Dat ook die 5-10 minuten voor 6 miljoen automobilisten naast vrijetijdsverlies ook economisch verlies betekend interesseert je wslk niet.
Mij lijkt dat eerder een dooddoener te zijn, daar men er van uitgaat dat onderweg zijn op zich "tijdverlies" is. Welke afstand moet men al afleggen om aan de luttele vijf minuten winst te geraken?

Deze afgoden van snelheid en wagengebruik zijn niet zelden dezelfde mensen die zondagmorgen met de auto brood halen bij de bakker en dan vijf minuten moeten zoeken naar een autoparkeerplaats. M.a.w. wat u hier aanhaalt, is vaak een schijnargument daar men met de wagen vaak veel meer dan vijf minuten verliest door allerlei keuzes en verkeerssituaties waarin men ongewild terecht komt.
Oud 22 oktober 2010, 23:13   #259
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij wet is het nog altijd algemeen 50 / 90 / 120 kmh in Be;
het is uitzonderlijk 70 kmh met een C43, waar het aangewezen is, niet algemeen.
In de bebouwde kom mogen er zelfs C43 staan die een hogere limiet als 50 kmh toelaten.
Alles staat in Artikel 11.

Jij mag natuurlijk je 70 aanhouden waar 90 mag, de "afgod van trager= veiliger", en nauwelijks enige invloed op de reistijd ...
Bij wet inderdaad, maar als men goed kijkt naar de Vlaamse wegen dan ziet men dat men op heel veel stukken 70 km i.p.v. 90 km heeft ingevoerd. Dan dat vele zones 50 nu 30 zijn geworden (in Nederland zijn ook al veel zones naar 30 gebracht trouwens).
Oud 22 oktober 2010, 23:27   #260
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij wet inderdaad, maar als men goed kijkt naar de Vlaamse wegen dan ziet men dat men op heel veel stukken 70 km i.p.v. 90 km heeft ingevoerd.
Niet op stukken, op volledige N-wegen van stad tot stad. Zonder reden.

De N29 van de E314 naar Tienen is ca. 15 km kaarsrecht, vroeger was daarvan 11-12 km 90 kmh, de rest 3-4 km was waar het bij lichte lintbebouwing 70 kmh werd, dan 50 kmh in de dorpskommen (eenmaal zelfs schoolzone 30 kmh).
Geen probleem.

Enkele jaren geleden heeft men die 11-12 km volledig 70 gemaakt lintbebouwing of niemandsland, dus Gleichmacherei;
ca 40 extra 70 km-borden, en een drietal flitspalen langs de wegas, had men daarvoor nodig.

Gevolg die 70 op die vrije stukken heeft amper draagvlak, meer als de helft rijdt daar te snel (behalve aan de flitspaal) de anderen krampachtig hun 70 teller. De gevolgen laten zich raden. Meer frustratie en veel meer inhaalmaneuvers, proficiat.

Citaat:
Deze afgoden van snelheid en wagengebruik zijn niet zelden dezelfde mensen die zondagmorgen met de auto brood halen bij de bakker en dan vijf minuten moeten zoeken naar een autoparkeerplaats. M.a.w. wat u hier aanhaalt, is vaak een schijnargument daar men met de wagen vaak veel meer dan vijf minuten verliest door allerlei keuzes en verkeerssituaties waarin men ongewild terecht komt.
Nordrhein-Westfalen is het veiligste "land" van Europa, daar is algemeen 100 kmh max - in beste omstandigheden - buiten de bebouwde kom ( Landstrasse 1+1 wegen), en gij blijft van afgoden spreken, blijkbaar heb je geen rationele argumenten meer.

Laatst gewijzigd door Micele : 22 oktober 2010 om 23:33.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be