Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 mei 2004, 18:48   #241
Spetsnaz
Europees Commissaris

Spetsnaz's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Spetsnaz
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NVG
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spetsnaz

Was die niet op Telefacts onlangs, die Lefebvre ? Allez, die had alleszins zo'n conservatief seminarie.
Maar dat seminarie werd NIET herkend door de katholieke kerk in België!
Ah ja, want die zijn niet katholiek genoeg, Danneels en co.
Spetsnaz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 18:50   #242
james
Provinciaal Gedeputeerde

james's schermafbeelding

Standaard

Jan van den Berghe, wilt u nu aub antwoorden op mijne reply

thx
james is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 18:52   #243
NVG
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Citaat:

Ah ja, want die zijn niet katholiek genoeg, Danneels en co.

Kijk vanavond misschien eens naar Ten Huize Van Op Canvas. Het ismet kardinaal Danneels en vertel me morgen eens waar die Christelijke waarden als "soberheid", "vroomheid" gebleven zijn. Ze opleggen aan de gemeenschap lukt hun aardig, maar ze zelf toepassen......

De Kerk is één hypocriet gedoe. Om hun geboden op te leggen zondigen ze dagelijks tegen diezelfde geboden, en hetzijn enkel de vroom christelijken die nog volgen (zoals jan VDB). Waar ik overigens alle respetc voor heb. Iedereen kiest zijn religie. Maar die religie moet niet hun eis opleggen aan het politieke leven en dat doen ze nu wel nog!
NVG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 18:56   #244
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Was die niet op Telefacts onlangs, die Lefebvre ? Allez, die had alleszins zo'n conservatief seminarie.
Neen, dat ging over Christus Sacerdos, een soort kloostergemeenschap waar men jongelingen voorbereidt op een priesteropleiding in een als conservatief bekend staand seminarie.

http://www.vtm.be/telefacts/details.htm?id=23312
http://www.priester.be/

In de zes seminaries van mgr. Lefebvre (waar men priesters opleidt in de traditionele, Latijnse ritus) is jaarlijkse een heel grote instroom van jonge kandidaten. Daarnaast heeft deze ijverige bisschop nog een eigen broeder- en zusterorde gesticht, met eveneens vele leden. De gemiddelde leeftijd is er veertig jaar.

http://www.seminaire-econe.com/
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 18:58   #245
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Christus Sacerdos is geen seminarie, maar een soort kloosterorde waar de leidende priester jongemannen voorbereidt op een latere priesteropleiding in een conservatief geacht seminarie. Een aantal kandidaten werden naar 's-Hertogenbosch gestuurd, andere naar Namen. Maar kardinaal Danneels wil niets weten van die priesters... Volgens hem zijn ze te conservatief.
Oud 30 mei 2004, 19:00   #246
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Kerk is één hypocriet gedoe. Om hun geboden op te leggen zondigen ze dagelijks tegen diezelfde geboden, en hetzijn enkel de vroom christelijken die nog volgen (zoals jan VDB). Waar ik overigens alle respetc voor heb. Iedereen kiest zijn religie. Maar die religie moet niet hun eis opleggen aan het politieke leven en dat doen ze nu wel nog!
Een aantal mensen in de Kerk zijn inderdaad schijnheilig, anderen zijn dan weer belust op macht. Dat erken ik gerust, maar dat doet me niet twijfelen aan de goddelijkheid van de Kerk.

Als gelovigen mogen we weldegelijk ijveren om onze ethiek verwoord te zien in de wetten.
Oud 30 mei 2004, 19:00   #247
james
Provinciaal Gedeputeerde

james's schermafbeelding

Standaard

nuja k nvm, komt iemand met een standpunt dat je niet ligt negeer je het gewoon.

i'm out

bye
Oud 30 mei 2004, 19:01   #248
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door james
- Blij dat de verstandhouding wetenschap - geloof zo fantastisch is (bibiotheken van byzantium in brand steken? onze wetenschap 300 jaar terugsturen?)
- blij da ze nooit aflate verkocht hebbe
- blij da ze nooit mensen vervolgd hebben wegens ketterij of hekserij
- blij dat nu ... Mensen in ontwikkelingslanden sterven omdat de kerk radicaal tegen condooms is
- blij dat ze al zovele levens positief geraakt heeft en dat ze dan ook met zo'n weelde kan pronken in de kerk, vooral omdat d emensen vroeger zo rijk waren en dit zeker konden permiteren
- wilt u echt dat ik verderga ? ...
En wat wilt u nu dat ik hierop antwoord?
Oud 30 mei 2004, 19:02   #249
james
Provinciaal Gedeputeerde

james's schermafbeelding

Standaard

en dat van die schelpdieren dan, en vis eten op vrijdag, en rusten op zondag, etc etc

of kan u zelf kiezen welke regels van het geloof u volgt?

Ik dacht dat het een totaalpakket was?
Oud 30 mei 2004, 19:05   #250
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ben blij dat de katholieke kerk zich nooit vergist

- Blij dat de verstandhouding wetenschap - geloof zo fantastisch is (bibiotheken van byzantium in brand steken? onze wetenschap 300 jaar terugsturen?)
- blij dat nu ... Mensen in ontwikkelingslanden sterven omdat de kerk radicaal tegen condooms is
- blij dat ze al zovele levens positief geraakt heeft en dat ze dan ook met zo'n weelde kan pronken in de kerk, vooral omdat d emensen vroeger zo rijk waren en dit zeker konden permiteren

God heeft ons allemaal geschapen, slim - dom, mooi, lelijk, hetero - homo, etc

God loves me, all i need to know

(en voor zover geloofsgeboden volgen, indien u schelpdieren eet, zondigt u ook tegen de wetten van God: "U zult geen schelpdieren eten", en kan er zo nog opnoemen.

Maja, we mogen natuurlijk kieskeurig zijn in welke we willen toepassen (liefst als het ons uitkkomt) en welke we niet willen toepassen

Godsdienst is gewoon wat je ervan maakt. JvdB zegt bijvoorbeeld dat hij de leer van de Kerk volgt. Danneels zegt dat het een principiele kwestie is dat de Kerk tegen racisme is, en verwijst tussen de lijnen naar het Blok. Denkt U dat JvdB dit principe nog zal volgen?

Zo is het gegaan, zo gaat het en zo zal het blijven gaan. Religie zal altijd een excuus zijn om de eigen agenda door te drukken. Of dat nu gaat om fascisme, communisme, dictatuur, aanslagen op de WTC-torens of een Arabier te laten kennismaken met een zwaard van Vlaamse makelij.
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 19:05   #251
NVG
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
En wat wilt u nu dat ik hierop antwoord?
Daar gaat het helemaan niet meer om. De Kerk heeft ook vandaag nog duizenden mensen die er hun dagelijks heil in vinden en steun in vinden in moeilijke momenten. Het kan een bron van rust en steun zijn, daarom dat ik de kerk als leer helemaal niet aanval. Ik heb het enkel moeilijk met het feit dta men de kerkelijke principes projecteert op heel de bevolking. Laat mensen die in de kerk geloven dat recht. Maar gun ook de mensen die de kerk negeren hun overtuiging. De kerk in het midden houden heet dat dan. En daar zondig je wel tegen, Jan. Laat homos met rust. Ik denk niet dat die iets met de kerk te zien willen hebben, gun hen dat recht en laat die gemeenschap met rust!
Oud 30 mei 2004, 19:06   #252
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en dat van die schelpdieren dan, en vis eten op vrijdag, en rusten op zondag, etc etc

Jazeker. Heb ik ooit gezegd dat ik bepaalde zaken niet doet?
Oud 30 mei 2004, 19:07   #253
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De kerk in het midden houden heet dat dan. En daar zondig je wel tegen, Jan. Laat homos met rust. Ik denk niet dat die iets met de kerk te zien willen hebben, gun hen dat recht en laat die gemeenschap met rust!
Dan moeten ze mij en mijn medegelovigen ook met rust laten, en ons niet dwingen het abnormale normaal te vinden. Ik wil hen gerust als mens respecteren, maar vraag me niet hun afwijking normaal te vinden. Dat stoot me zo tegen de borst.
Oud 30 mei 2004, 19:07   #254
james
Provinciaal Gedeputeerde

james's schermafbeelding

Standaard

niet deed

dus u wilt nu beweren dat u geen schelpdieren eet?
Oud 30 mei 2004, 19:08   #255
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
niet deed

dus u wilt nu beweren dat u geen schelpdieren eet?
Zoiets staat nergens in de kerkelijke wet. Bepaalde islamitische rechtsscholen schrijven voor dat men geen schelpdieren mag eten (andere dan weer wel). En als ik me niet vergis, geldt dat ook bij de joden.
Oud 30 mei 2004, 19:09   #256
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Jazeker. Heb ik ooit gezegd dat ik bepaalde zaken niet doet?
Kardinaal Danneels heeft gezegd dat het feit dat de Kerk tegen racisme is, een principiële zaak is. U legt blijkbaar -aangezien het zonneklaar is dat Danneels naar het Blok verwijst- een principiële zaak naast U neer.
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 19:09   #257
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Godsdienst is gewoon wat je ervan maakt. JvdB zegt bijvoorbeeld dat hij de leer van de Kerk volgt. Danneels zegt dat het een principiele kwestie is dat de Kerk tegen racisme is, en verwijst tussen de lijnen naar het Blok. Denkt U dat JvdB dit principe nog zal volgen?
Jazeker, ik volg de Kerk in haar oordeel dat racisme fout is en een overtreding is van Gods gebod. Ik beschouw een zwarte niet als een minderwaardig wezen. Net als wij is hij een schepsel van God.
Oud 30 mei 2004, 19:10   #258
NVG
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Citaat:
De kerk in het midden houden heet dat dan. En daar zondig je wel tegen, Jan. Laat homos met rust. Ik denk niet dat die iets met de kerk te zien willen hebben, gun hen dat recht en laat die gemeenschap met rust!
Dan moeten ze mij en mijn medegelovigen ook met rust laten, en ons niet dwingen het abnormale normaal te vinden. Ik wil hen gerust als mens respecteren, maar vraag me niet hun afwijking normaal te vinden. Dat stoot me zo tegen de borst.

NIEMAND van de holebigemeenschap vraagt u ook mara iets te vinden. Alleen hebt u wetten (zoals het homohuwelijk) te respecteren zoals elk ander burger.
Oud 30 mei 2004, 19:12   #259
james
Provinciaal Gedeputeerde

james's schermafbeelding

Standaard

lol?

#1) dus het oud testament geld niet?
#2) u kunt beweren wat u wilt, maar niet dat u ALLE regels van het katholieke geloof volgt, of u zou niet zo discrimineren tov andere mensen.

ohja en:

Citaat:
sinds wanneer maakt homo zijn deel uit vankatholieke geloof?
Voor zover ik weet gaat het katholiek geloof om mensen, en het leven van mensen.

Aangezien een deel van de mensheid holebi is, gaat het katholieke geloof hier ook over, het kan onmogelijk dat meer dan 10% van de menselijke bevolking zou buitengesloten worden.
Oud 30 mei 2004, 19:14   #260
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Kardinaal Danneels heeft gezegd dat het feit dat de Kerk tegen racisme is, een principiële zaak is. U legt blijkbaar -aangezien het zonneklaar is dat Danneels naar het Blok verwijst- een principiële zaak naast U neer.
U verwart twee zaken. Het principe is dat christendom en racisme niet samengaat. Daar ben ik het volmondig mee eens. Als christen kan men niet beweren dat men als blanke en louter alleen omdat men blank is plotseling meer waard is dan een zwarte. Dat is een zondige gedachtegang.

Echter om dit vervolgens toe te passen op het Vlaams Blok is een stap te ver en omvat helemaal geen principiële kwestie meer. Hier doet kardinaal Danneels een politieke uitspraak die ik volledig betwist. Ik acht het Vlaams Blok immers helemaal niet racistisch, integendeel. Tegen een ongecontroleerde instroom, voor een streng asielbeleid, voor een strikte inburgering zijn allemaal geen elementen die racistisch zijn. Hier begeeft kardinaal Danneels zich in een politieke discussie. Welnu, wanneer de Kerk zich op zo'n terrein begeeft, heeft ze helemaal niet het aureool van heiligheid en onfeilbaarheid.

Als gelovige heb ik de dogma's, de leer en de ethiek van de Kerk te volgen, niet haar politiek. Ik hoef het bijvoorbeeld niet eens te zijn met het feit dat de Kerk Franco steunde.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be