![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#241 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Tenslotte elk wezen dat lijkt te beschikken over "goddelijke" krachten word als zodanig vereerd, 99% omdat men geen kaders heeft om die krachten te plaatsen of te verklaren. Ik ben er dus van overtuigd, meer dan zelfs, dat men al millennia lang geen goden aanbid maar wezens aanbid met hoger ontwikkelde kennis van de kosmos dan wijzelf. Ondertussen grotendeels nog zelfs ingeruild voor een andere god; geld. Goed of slecht, het is hoe we ons gedragen en wat zelfbeeld we ophangen over ons zelf en anderen.
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#242 |
Banneling
|
![]() het ontstaan van het kwaad , dat is inderdaad een boompje waard
veel kwaad in de wereld is ontstaan toen men het begon te drukken : geld |
![]() |
![]() |
![]() |
#243 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#244 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geld is papier. Daar zit geen kwaad in.
![]() |
![]() |
![]() |
#245 |
Minister
|
![]() Ik lach me een breuk.
![]() |
#246 |
Banneling
|
![]() god gat en geld
|
![]() |
![]() |
![]() |
#247 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Godverdoemme!
Kus nu mijn gat! Al mijn geld is op.
![]() |
![]() |
#248 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dit staat echter los van het feit of deze dingen ook werkelijk bestaan, en niet enkel als verzonnen labels voor fenomenen. Mijn eerste post, hierboven nog eens gequote door Piero, opende ik juist met de stelling dat dit juist de belangrijkste open vraag is in deze discussie. Als zonder meer uit bovenstaande post kan worden afgeleid dat goed en kwaad pure uitvindsels zijn die niets te doen hebben met de realiteit, dan moet men deze redenering ook doortrekken voor de begrippen hard en zacht. Het bekende loop-tegen-de-muur experiment toont echter empirisch aan dat dit laatste niet correct is.
![]() |
![]() |
#249 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Is dit niet zo, dan is alles wat we als goed labellen -en dus ook een god- inderdaad imaginatie. Ik ga echter niet akkoord dat dit automatisch tot een contradictorisch godsbeeld leidt, aangezien het bijvoorbeeld nog ruimte laat voor bepaalde deistische godsbeelden of een demiurg. Bestaat er wel zoiets als een bron van wat wij als goedheid herkennen in fenomenen, dan ben ik van mening dat deze bron het waard is om God(delijk) genoemd te worden. In dat geval ga ik niet akkoord met de term 'goede God' omdat we niet eerst kunnen zeggen dat alles wat we als 'goed' labellen afgeleid is van een bepaalde onderliggende realiteit, om vervolgens deze realiteit ook het label 'goed' toe te kennen. Dat is een cirkelredenering. Ik denk dat het in dat geval correcter is om apofatisch over God te spreken of om termen te gebruiken zoals 'oneindig goed', puur om aan te duiden dat het niet om het zelfde soort goedheid gaat dan wat we gewoon zijn om fenomenen mee te benoemen.
![]() |
![]() |
#250 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
"Er bestaat een oude en blijvende religieuze traditie van apofatische theologie, een stroming in de theologie die stelt dat het onmogelijk is God te kennen of te beschrijven.De goddelijke natuur past niet in de categorieën van het rationele denken. God kan door de menselijke geest niet gekend en niet begrepen worden, hij kan zelfs niet gedacht worden. De anonieme auteur van De Wolk van Niet-Weten drukt het zijn lezers bij herhaling op het hart. Maar wat wordt dan gezegd als het woord 'God' uitgesproken wordt? Als geen inhoudelijk antwoord gegeven kan worden op de vraag wat God is, heeft het dan nog zin te spreken over God of vragen te stellen over God? Toch kunnen we God kennen, beweert dan weer Paulus. Hij spreekt de Atheners toe: 'Wie God is, kom ik u verkondigen' (Handelingen 17:23). En ook de apostel Johannes weet hoe God gekend kan worden 'wie liefheeft, kent God' schrijft hij, 'want God is liefde.' (1Joh 4:7-8) Maar is God liefde? Is God goed? Zelfs de vrome gelovige gaat twijfelen als hij in het boek Job leest hoe God samenspant met de duivel om de rechtvaardige Job te kwellen. En toch twijfelt juist Job geen ogenblik aan God en zijn goedheid. Er bestaan geen rechtzinniger woorden ooit tot God gericht dan deze van de beproefde man: 'God geeft, God neemt, gezegend zij de naam van God' (Job 1:21). In dit korte gebed ligt heel de essentie van het joods-christelijk geloof, en van wellicht elk religieus geloof...." http://www.bodifee.be/nl-BE/Layout001.aspx?PID=121 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#251 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#252 | |
|
![]() Citaat:
Daarom is geloof in God als hogere morele instantie n.m.m. ook niet in strijd met geloof in de vrije wil. Voor de gelovige is niet zozeer zijn verhouding tot de maatschappij bepalend voor zijn zelfbeeld en existentie maar het is veeleer zijn verhouding tot God die bepaalt wat hij denkt te zijn. Hij is zich er juist van bewust dat hij met zijn vrije wil tegen God zou kunnen zondigen. Daarom maken gelovigen ook onderscheid tussen bewuste zonden en onbewuste of onopzettelijke zonden. http://www.prekendiespreken.nl/preke...eb10v26-2.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#253 | |
|
![]() Citaat:
In de vraag of de vrije wil bestaat ligt het antwoord al besloten. Want een voorwaarde om die vraag te kunnen beantwoorden is dat de vrije wil bestaat. Als de vrije wil niet bestaat dan kan ik ook geen oordeel vormen en kiezen tussen de antwoorden ja en nee. Daarom is het ontkennen van de vrije wil paradoxaal. De vraag wat de vrije wil is en hoe die werkt is iets anders. Daarover heb ik al iets gezegd in een eerste reactie op je post. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#254 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#255 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Net zomin als het jurylid een besef moet hebben van de werkelijke onschuld van een verdachte om hem vrij te spreken. Dit zijn zaken die buiten ons liggen. Alles blijft namelijk binnen het materiële - waarop we werkelijk kunnen antwoorden. (Waarom neem ik dit glas? - Omdat ik dorst heb. - Waarom heb ik dorst? - Omdat mijn hersenen signalen geven dat ik vocht nodig heb. - Waarom heb ik dat nodig? - ...)
Laatst gewijzigd door lombas : 10 juli 2011 om 19:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#256 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Wat bedoelt u met zaken die buiten ons liggen? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#257 |
|
![]() Wees gewaarschuwd, God is goed maar niet gek!
Dat wordt u uitgelegd op deze link (daar klikken op BELANGRIJK/URGENT) : http://god-is-goed.nl/index.html Of ga direct naar de waarschuwing via: http://god-is-goed.nl/Oordeel_2006.htm Alleen in Aalten is het nog veilig; u bent gewaarschuwd. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#258 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#259 | |
|
![]() Citaat:
Waarom rookt een vrouw op een elegante wijze een sigaret? Waarom vindt u het mooi of sexy als een vrouw op elegante wijze een sigaret rookt? Ik ben benieuwd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#260 |
Minister-President
|
![]() Het moet toch duidelijk zijn dat die vragen en voorkeuren komen vanuit het ego. Het ego is een eigen centrum die andere verlangens en betrachtingen heeft dan het fysiek organisme die 100% bepaald wordt door de natuurwetten. Het ego heeft een diep verlangen naar vrijheid en de wil om dat materiële determinisme te overstijgen. Maar aangezien ons fysiek lichaam een onlosmakend geheel vormt met het ego, zal hij daar nooit 100% in slagen. Toch kan hij met zijn inventiviteit de beperkingen van de deterministische natuur in bepaalde mate overwinnen en zo meer vrijheid bekomen. Dat men 100% deterministisch is, is kwatsch. Dat men 100% vrij kan zijn is ook kwatsch.