Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Arabische lente
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Arabische lente Brandend actueel zijn de revoluties in de Arabische wereld. In dit forum worden alle discussies over dit thema samengebracht.

Discussietools
Oud 20 maart 2012, 21:15   #241
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Slasty Bekijk bericht
Thabit ibn Qurra abu' l'Hasan ibn Marwan al-Sabi al'Harrani (836 (?) te Carrhae in Syrië (nu Harran in Turkije) - 18 februari 901 te Bagdad (Irak) was een Aramese astronoom en wiskundige. In het Latijn wordt hij ook Thebit genoemd.

Thabit, zoon van Qurra, was een aanhanger van de Sabiërs van Harran. Dezen waren buitengewoon geïnteresseerd in astronomie en wiskunde, alsmede de werken van alle bekende volkeren op dat gebied. Het is dus niet verwonderlijk dat Thabit in Bagdad ging studeren in het Huis der Wijsheid op uitnodiging van Mohammed ibn Musa ibn Shakir.

Thabit en zijn latere leerlingen leefden in een van de meest opwindende tijden uit de geschiedenis van de Arabische wetenschap. En niet alleen dat, hij woonde in Bagdad op het wetenschappelijke hoogtepunt van die stad. Levend op het kruispunt van de oude, Griekse wetenschap en wetenschap uit het oosten (zoals het huidige India) en met een kalief die de ontwikkeling van zijn interesses steunde, had Thabit toegang tot de rijkste verzameling kennis van over de hele bekende wereld en de beste onderzoeksmiddelen die er te krijgen waren. Bovendien sprak hij van huis uit Syrisch, toen nog een oost-Aramees dialect van Edessa en sprak hij ook goed Grieks.

Gebruikmakend van die middelen verdiepte Thabit zich in wiskunde, astronomie, mechanica, medicijnen en filosofie. Hij vertaalde werken van Apollonius Rhodius, Archimedes, Euclides en Ptolemeus uit het Grieks en herzag de vertaling van Euclides' Elementen van Hunayn ibn Ishaq, alsmede diens vertaling van de Almagest van Ptolemeus. Ook vertaalde hij de Geographie van Ptolomeus, een werk dat later zeer bekend werd. In zijn latere leven werkte hij voor de Abbasidische kalief al-Mu'tadid. Thabit werd een persoonlijk vriend en hoveling van de kalief.

Van Thabit's werken zijn er, in originele vorm, maar een paar over.

Volgens Copernicus bepaalde Thabit de lengte van het Siderisch jaar op 365 dagen, 6 uur, 9 minuten en 12 seconden; hij zat er slechts 2 seconden naast. Ook publiceerde hij observaties van de zon. Aan de wiskunde voegde Thabit een methode toe om bevriende getallen te vinden. Samen met zijn kleinzoon bestudeerde Thabit de krommen die nodig zijn om zonnewijzers te bouwen.

Mohammed ibn Moesa al-Chwarizmi (Perzisch: محمد بن موسى الخوارزمي; diverse spellingvarianten) was een van de beroemdste wetenschappers op de gebieden van wiskunde, geografie en astrologie. Hij is geboren tussen 780 en 800 en gestorven tussen 840 en 845. Chwarizmi was een Pers en studeerde in het Huis der Wijsheid in Bagdad.

Hij is geboren in de streek Chorasmië, destijds onderdeel van het Perzische Rijk (later bekend als Xiva, tegenwoordig de provincie Xorazm in Oezbekistan). De naam al-Chwarizmi betekent afkomstig uit Chorasmië. Zijn familie verhuisde kort daarna naar een dorpje nabij Bagdad, waar hij in de periode 813 tot 833 het grootste gedeelte van zijn werk schreef. Het is onduidelijk welke taal hij sprak – Perzisch is een mogelijkheid, maar waarschijnlijker is het Chorasmisch, een inmiddels in onbruik geraakt dialect van het Perzisch. Chwarizmi schreef al zijn werken in het Arabisch, de taal van de wetenschap in de islamitische wereld.

Het concept van een algoritme in de wiskunde is zijn idee. Om deze reden wordt hij wel de "grootvader van de informatica genoemd". De woorden "algoritme" en "algorisme" zijn van zijn naam afgeleid, waaruit zijn belang als wetenschapper blijkt.

Verder leverde hij grote bijdragen aan gebieden als algebra, trigonometrie, astronomie en astrologie, geografie en cartografie. Zijn systematische en logische aanpak van het oplossen van lineaire en kwadratische vergelijkingen gaven gestalte aan de algebra, een vakgebied dat zijn naam ontleent aan Chwarizmi's beroemde boek over het vakgebied: Hisab al-jabr wa al-muqabala (Arabisch: حساب الجبر و المقابلة) – "de theorie van transformatie en herstel", refererend aan de manieren waarop deeltermen in algebraïsche termen gemanipuleerd kunnen worden.

Hoewel het leeuwendeel van zijn werk op eigen onderzoek gestoeld is, deed hij ook veel aan de samenvoeging van kennis uit Griekse, Indische, Egyptische en andere bronnen. Hij nam het Indische symbool "0" over en introduceerde het gebruik van Arabische cijfers (afkomstig uit India) in de wiskunde.

Chwarizmi systematiseerde en corrigeerde het werk van Ptolemeus op het gebied van geografie, astronomie en astrologie met zijn eigen bevindingen. Hij gaf leiding aan een groep van 70 cartografen om een kaart van de toen bekende wereld te maken.

Vanaf de 12e eeuw, toen zijn werk vertaald werd in het Latijn, oefende zijn werk, met name op het gebied van de algebra, een diepgaande invloed uit op de verdere ontwikkeling van de wiskunde in Europa. Zijn werken bleven tot aan de 16e eeuw toonaangevend aan de Europese universiteiten.

Hij schreef ook over mechanische uitvindingen als de klok, het astrolabium en de zonnewijzer. Tot zijn andere bijdragen behoren trigonometrische tabellen, verbeteringen in de meetkundige representatie van kegelsneden en aspecten van de twee-fouten calculus.

Idd de islam heeft niets bijgedragen aan de wiskunde en heeft alles gekopieerd
Proficiat.

Nu nog even verduidelijken wat dit allemaal te maken heeft met de Marokkaanse in wetten gegoten tradities en gebruiken inzake gedwongen huwelijken van verkrachte vrouwen .

Neem gerust je tijd.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 20 maart 2012 om 21:25.
Esperanza is offline  
Oud 20 maart 2012, 21:25   #242
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de lul van mo Bekijk bericht
ONGELOOFLIJK als je ziet hoe hier gepoogd wordt om de werkelijkheid te negeren, te verdraaien, ... om toch maar niet te moeten toegeven dat de marokkaanse wetgeving achterlijk is. Ik vind dat verbijsterend...
Neen, niet dé Marokkaanse wetgeving is achterlijk, wél de wetgeving terz�*ke.

Maar die mening mag je niet uiten want dan wordt je automatisch beschuldigd van islamofobie, lijkenpikkerij en kolonialisme. Ofwel krijg je een lesje in geschiedenis over islam-wiskunde voorgeschoteld of godbetert een verwijzing naar één of andere Engelse enquete.

Mijn diepe sympathie voor al die duizenden progressieve Marokkanen die terecht protesteren voor deze achterlijke traditie. Jammer genoeg staan ze er helemaal alleen voor. Op hulp van de westerse zelfverklaarde vrouwenemancipatie voorstaande progressieven hoeven ze niet te rekenen, die hebben het namelijk véél te druk met andere zaken....

Laatst gewijzigd door Esperanza : 20 maart 2012 om 21:28.
Esperanza is offline  
Oud 20 maart 2012, 22:37   #243
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alain_bergmann Bekijk bericht
Als wij dat mogen zeggen dat islam en marokkanen achterlijk zijn puur doordat een stomme kieken heeft een meisje verkracht waarom zouden dan voor het zelfde feiten de westerse cultuur niet achterlijk verklaren, ach ja misschien omdat wij de echte Arische ras zijn?
Amai wat een overtuigende argument
Omdat islamitische verkrachters meestal handelen binnen de lijnen van de koranische wetgeving, waar dit soort mentaal-fysische excessen uit voortkomt.
Belgische/Europees/westerse verkrachters overtreden door hun daad van agressie de constitutionele grondwet, waarin dit expliciet niet toegestaan is.

P'tit nuance, en idd een dijk van een argument.

Trouwens, u weet toch ook wel dat een verkrachtte moslima zelf 4 getuigen moet aanbrengen, om haar verkrachter mogelijks veroordeeld te krijgen ? En dan nog...
Niet-moslima's moeten daar al helemaal niet rekenen op een vorm van islamitische 'gerechtigheid'...
Vandaar de relevantie waarom de éne cultuur achterlijk is en de andere niet, al zul je mij niet horen zeggen dat er aan onze wetgeving niet een en ander mag evolueren.
Maar de westerse cultuur daarom achterlijk noemen, is zelf een achterlijke mening.

Citaat:
de westerse cultuur heeft rasisme otnwikkeld,
Listen dude & listen carefully:

We didn't start the fire, it was always burning - since the world was turning.
We didn't start the fire, it was always burning - since the world was turning.

Citaat:
a-bom op hiroshima en Nagassaki gegooit, amerikaanse indianen volledig vernietigt, nog recent twee wereldoorlogen veroorzaakt, vietnam aangevallen zonder enige reden en miljoenen mensen vermoord. de algerie, egypte en tal van andere arabische en noordafrikaanse landen aangevallen en geoccupeerd (btw toen bestond nog geen islamietische terrorisme) nog recent afganistan, irak en libie aangevallen en duizenden mensen vermoord, zijn al die misdaden niet genoeg om een westerse cultuur achterlijk te verklaren???
Mijn welgemeende mea culpa, voor alle misdadige acties die ooit zijn voortgekomen uit de technologische ontwikkelingen en de talloze spinoffs ervan, door een 'achterlijk' volk.

Echter, alle landen die u hierboven opsomt, hebben zich in de loop der tijden eveneens schuldig gemaakt aan discriminatie, racisme, onderdrukking en genocide van andere volkeren.
Niks nieuws onder de zon, dus.

En mochten al deze landen destijds dezelfde technologie en wapens gehad hebben toen westerse inboorlingen hier nog met zwaard en boog liepen te pronken, dan was het Europese gebied ook al een paar eeuwen bezet geweest en waren alle Europese volkeren ook bloedig onderdrukt door Chinese racisten, Arabische racisten, Afrikaanse racisten, Mongoolse racisten, noord-Afrikaanse racisten..., met morele gradaties in alle geuren en kleuren, uiteraard netjes voorzien van hand-en spandiensten door de beschikbare poco/dhimmie-autochtonen van dienst, ook wel gekend als collaborateurs en volksverraders die meeheulen met een vijandige bezetter.

Alsof alleen de blanke racist/imperialistsch zou zijn (geweest) en geen enkel ander volk ter wereld...
Ga toch knikkeren, gast.

Citaat:
ik heb echter geen rapport van een onderzoek gewonden, maar wel een interessante zin:
En jij vind d�*t interessant ?
Lees anders die ex-moslimlink er maar eens op na.
D�*t zijn pas interessante volzinnen.

Soit, het interessantste deel was nochtans in scrolbereik, so at your service:

http://www.rijksoverheid.nl/bestande...n-jongeren.pdf

Leerrijk rapport, zouden ze in alle Europese landen moeten doen.

O ja, indien de bevindingen van dat rapport 'ongeloofwaardig' zouden zijn voor u (hgstwsl), kan ik u ook van dienst zijn met de parallelle diagnose van moslimartsen, waar dezelfde (oor-) zaken als hierboven worden vastgesteld.

Citaat:
Natuurlijk als het over een marrokaan gaat weten ze al hoe het zit met de kleine sissende, btw zo zijn de duitse nazi’s begonnen met joden eerst als problematische bevolking te verklaren, daarna niet samen met duitse kinderen naar school mogen gaan, daarna hadden de duitser op bepaalde plaatsen de toegang voor de joden verboden, daarna alle joden verplicht om magendavid sterren te dragen, bedoel zo was de spel begonnen;...
Tuuuuuuuut, Ladys & gentlemen, your attention please: Godwin has entered the building... (staande ovatie)

Btw, mag ik vragen waarom u onderstaande link negeert, gezien de relevantie ervan in deze discussie, over het al dan niet achterlijk en/of racistisch zijn van een bepaalde bevolkingsgroep ? http://www.ex-moslim.nl

Of bent u dan soms, net als de islam-omhelzende atheisten, ook een selectief racist ?

Laatst gewijzigd door Diego Raga : 20 maart 2012 om 22:43.
Diego Raga is offline  
Oud 20 maart 2012, 23:31   #244
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Dit is jouw constructieve bijdrage aan een probleem in Marokko? Bedankt voor de moeite.
Het is commentaar op een bepaalde Marrokkaanse wet. Zonder meer.
Om constructief te zijn zou die commentaar een oplossing moeten brengen voor de problemen die dergelijke wetten met zich meebrengen, maar die heb ik niet.
Jij wel misschien ? Zo ja, laat ons dan meegenieten ? Ik ben benieuwd...
Zoniet, hoef je niet zo hoog van de toren te blazen, je bijdrage(s) zijn in dat geval niet meer waard als de mijne.
den dinges is offline  
Oud 20 maart 2012, 23:33   #245
alain_bergmann
Partijlid

alain_bergmann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Proficiat.

Nu nog even verduidelijken wat dit allemaal te maken heeft met de Marokkaanse in wetten gegoten tradities en gebruiken inzake gedwongen huwelijken van verkrachte vrouwen .

Neem gerust je tijd.
inderdaad dit allemaal heeft totaal niets te maken met de marrokaanse in tradities, maar dan islam heeft daar ook niets mee te maken, maar waarom zwijgt u over de marginalen die alle marokkanen achterlijk vinden en hun cultuur dan ook? waarom stelt u hetzelfde vraag aan hun niet??
Vlaming kunnen in principe niet objectief zijn als ze marrokanen moeten beoordelen en dat is normaal want jullie hebben hier alleen maar slechte ervaring met de marginale profiteurs.
Oud 20 maart 2012, 23:40   #246
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Het probleem is dat er in islamculturen en in niet)islamculturen uiteraard geen sociale zekerheid is. Dat stelt een groot probleem. Meisjes die onteerd worden komen niet meer in aanmerking voor een 'erevol huwelijk', d.w.z. dat de ouders geen huwelijk meer kunnen arrangeren, geen banden kunnen leggen met een andere familie van hun keuze vanwege bepaalde financiële oudere banden, enz.. Dat meisje moet 'opgevangen' worden. Door de verkrachter dus. De verkrachter fungeert als sociaal net.
Of zij gelukkig is of niet, is niet aan de orde.

In Afganistan worden jonge meisjes zo uitgehuwelijkt aan oude mannen, niet omdat die oude man er zin in heeft, maar omdat het zijn verplichting is als hij meer middelen heeft. De oude man, of een andere man fungeert als een sociaal net.

In andere culturen moet de broer trouwen met de schoonzus wanneer deze weduwe wordt. Ook al is hijzelf al getrouwd. Dat is puur sociaal netwerk.

Zelfs kinderen worden afgestaan aan rijkere verwanten die schoolgeld betalen in ruil voor huishoudelijk werk,... ook sociaal netwerk.

Heeft iemand zich al eens afgevraagd wat mensen moeten uitrichten in geval van overlijden van kostwinner, enz? Wij gaan er altijd maar vanuit dat de staat voor ons zorgt als ons iets overkomt. In vele landen bestaat er geen ziekte- en werkloosheidsuitkering, dient er schoolgeld betaald te worden, en is er geen remgeld op medicijnen, enz.
In die context begrijp ik het sociaal netwerkachtige.

Wat ik niet begrijp is dat die regeringsleiders nog steeds op hun vadsig gat liggen en die primitieve zaken zo laten aanslepen waarbij kinderen en jonge meisjes niet meer zijn dan 'marchandise'.

Gisteren nog gekeken op BBC1: Panorama 'Britain's crimes of honour'.Een reportage (2012) van Jane Corbin over eremoorden in Engeland. De statistieken zijn om van te kotsen. Acht gvallen per dag met en zonder dodelijke afloop.

En dan komen we tot de kern: in Engeland is er wel een sociaal netwerk van overheidswege. Maar dat telt niet voor die families. Die eer zit echt wel diepgeworteld. Alleen na enkele generaties kan dat verdwijnen, want welzijnswerkers en overheidsdiensten snappen het helemaal niet en hinkelen er wat klungelig achteraan.

Misschien voor meisjes kindergeld betalen maar als het meisje in duistere omstandigheden verdwijnt (bv niet terugkomt van een vakantie in het thuisland), is alles terug te betalen met terugwerkende kracht met de geboortepremie erbij. Dat zou al een zeer klein maar duidelijk signaaltje zijn dat die mentaliteit hier niet thuishoort. En risicomeisjes een lange lijst van alternatieven bieden buiten medeweten van de familie om.
Waar houden we ons mee bezig?

En verder ben ik erg cynisch en wijk niet af van mijn conclusie dat kinderen en vrouwen wereldwijd op z'n best derderangsburgers zijn, op z'n minst nog minder waard dan een lam of een koe. Harde realiteit.
'n Mens vraagt zich af hoe mensen in onze contreien deze problemen aanpakten vóórdat er 'n 'sociaal net' was.

Moesten de verkrachte meisjes ook trouwen met de verkrachter?

Er is hard gewérkt om dat sociaal net op te bouwen, er is bloed, zweet en tranen voor gelaten, maar uiteindelijk is 't gelukt.

Waarom zou dat dan elders niet kunnen?

Dat er geen sociaal net is om 'slachtoffers' op te vangen is geen verschoning voor dat soort wetten, geen verschoning om ze in stand te houden, eerder 'n teken dat er aan die 'opvang' iets gedaan moet worden, dat dáár aan gewerkt moet worden.
Er moet natuurlijk ook 'n draagvlak zijn bij de bevolking zelf, gelukkig komt dat er stilaan, door ondermeer progressieve Marokkanen die hun stem steeds meer laten horen.
SDX is offline  
Oud 20 maart 2012, 23:40   #247
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb hier nergens getypt dat ik vlaming ben en de reden waarom ik altijd bij ons of wij zeg als ik belgie bedoel is dat ik ben een nieuwe belg en ik heb geen andere ID als belgisch dus vandaar dat het logisch is dat ik zich positioneer met belgie en onze maatschapij.
moest je wat slimmer geweest had je een paar andere posten van mij overgelopen en gezien dat ik een tsjetsjeen ben (van duitse en joodse oorsprong) en ik heet spijtig voor u misschien, inderdaad alain, dat komt door dat in de jaren 70-80 was die acteur erg populair bij ons;

Nazi land, merci voor verbetering ik doe mijn best in het nederlands!
Beste Alain,

Welkom op dit forum en dank dat u onze taal wil leren, een taal die onze intellectueel vaak onderontwikkelde, islamofobe vrienden op dit forum dikwijls geweld aandoen. Als 'stamboomflamingant' wens ik u welkom te heten op dit forum, en welkom in Vlaanderen.

U heeft tenminste de moed onder eigen naam op het forum te verschijnen, wat onze islamofobe vrienden nooit zouden durven.

Met vriendelijke groet,
Kallikles
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline  
Oud 20 maart 2012, 23:40   #248
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Dus de Romeinse cultuur was ook niets waard want 'slechts' een kopie van de Grieken. Goed om te weten dat er nog bewakers zijn van de 'oorspronkelijke' kennis, laten we teruggaan tot moemoe zwarte boomstam om toch maar vooral de originele kennis niet uit het oog te verliezen! Want als je het zo wil spelen de oudste geschiedkundige wiskunde komt vanuit Zwart Afrika en is nauwelijks twee jaar geleden ontdekt.

Mijn betoog hield louter in dat je een hele cultuur niet mag veroordelen omwille van die barbaarse wet; Sommige argumenten hier doen me denken aan de argumenten die sommige Italianen gebruikten tijdens het Dutroux-schandaal waarom ze hun kinderen vooral niet naar België wilden laten komen om hier een voetbaltornooi te spelen. Hier waren immers 'alle' mannen kinderverkrachters. Veralgemening is des mensen eigen maar ik blijf het lachwekkend en walgelijk tegelijk vinden.

En voor de slechte verstaanders (uit wikipedia)

Terwijl Europa rond de zevende en achtste eeuw haar donkerste middeleeuwen kende en alleen kennis overleverde, bloeide in het Arabisch-islamitische rijk de wetenschap.

In 529 sloot de Academie van Athene en daarmee verdween het laatste bolwerk van de klassieke Griekse filosofie. Veel wetenschappers vluchtten naar de Academie van Gondesjapoer in het Perzische Rijk.

Het rijk dat de profeet Mohammed stichtte, breidde zich na zijn dood uit over het gehele Midden-Oosten. Het Arabische Rijk nam ook gebieden over waar Grieken woonden. Onder de dynastie van de Omajjaden werd weinig aan onderzoek gedaan, maar onder de dynastie van de Abbasiden die vanuit Bagdad regeerde, werd veel aan wetenschap en onderzoek gedaan.

Zij konden voortbouwen op werken uit Griekenland, India, China en tradities uit het zoroastrisme en het gnosticisme. In 830 werd in Bagdad het Huis der Wijsheid gesticht, waar filosofen, wetenschappers en artsen werken vertaalden uit het Grieks en onderzoek deden. Bekende wetenschappers die hier werkten waren de astronomen/wiskundigen Thabit ibn Qurra en Al-Chwarizmi. Al-Kindi was een bekende filosoof. De moslims interesseerden zich voornamelijk voor de geneeskunde, wiskunde en natuurfilosofie.

Farabi en Avicenna die leefden in de tiende eeuw, waren de belangrijkste filosofen van hun tijd. Avicenna's Canon van de geneeskunde was tot de zeventiende eeuw een standaardwerk, ook in Europa.

Halverwege de elfde eeuw, met de vestiging van het Rijk van de Seltsjoeken in het Midden-Oosten, ontstonden twee nieuwe typen scholen: de nizamiyyah voor hoger onderwijs en de madrassa voor lager en middelbaar onderwijs. Het centrum van de islamitische wetenschap heeft zich dan naar Iran verplaatst. Bekende wetenschappers uit deze periode zijn de astronoom/dichter Omar Khayyam, de astronoom/filosoof Nasir ad-Din al-Toesi en de filosoof al-Ghazali.

De islamitische geschriften zouden later van grote waarden blijken voor de ontwikkeling van de West-Europese wetenschap. Toen Europeanen gedurende en na de kruistochten in contact kwamen met de Arabische wereld, werd veel na de val van het West-Romeinse Rijk verloren gegane kennis weer opnieuw geïntroduceerd in Europa. De originele Griekse geschriften (onder andere in de bibliotheek van Alexandrië) waren veelal om diverse redenen niet meer beschikbaar, dus de Arabische (bijna letterlijke) vertalingen, zijn vrijwel de enige manier waarop veel natuurwetenschappelijke Oud-Griekse werken bewaard zijn gebleven. Een bekende vertaler van Arabische werken was Gerard van Cremona uit het Spaanse Toledo, hij vertaalde in de twaalfde eeuw veel Arabische werken naar het Latijn om ze zo beschikbaar te maken voor Europese geleerden.
Om een lang verhaal kort te maken : gedurende enkele eeuwen telden de moslims enkele geleerden in hun midden, die Europese, Chinese en Indische werken bestudeerden, waarna hun cultuur in verval raakte, tot de ongekende diepten waarin we ze vandaag kennen...
Vandaag de dag hebben ze vrijwel geen enkele Nobel prijs winnaar, en een groot deel van de islamietische volkeren leven in landen waar een militaire en/of religieuze dictatuur heerst, waar de verschillen tussen rijk en arm torenhoog zijn, waar analfabetisme en onwetendheid hoogtij vieren...
Het is zo erg gesteld in die landen, dat miljoenen moslims bij ons willen komen wonen. En eens ze daar zijn, gedragen ze zich als kolonisten en missionarissen.

Laatst gewijzigd door den dinges : 20 maart 2012 om 23:41.
den dinges is offline  
Oud 20 maart 2012, 23:48   #249
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Thabit ibn Qurra abu' l'Hasan ibn Marwan al-Sabi al'Harrani (836 (?) te Carrhae in Syrië (nu Harran in Turkije) - 18 februari 901 te Bagdad (Irak) was een Aramese astronoom en wiskundige. In het Latijn wordt hij ook Thebit genoemd.

Thabit, zoon van Qurra, was een aanhanger van de Sabiërs van Harran. Dezen waren buitengewoon geïnteresseerd in astronomie en wiskunde, alsmede de werken van alle bekende volkeren op dat gebied. Het is dus niet verwonderlijk dat Thabit in Bagdad ging studeren in het Huis der Wijsheid op uitnodiging van Mohammed ibn Musa ibn Shakir.

Thabit en zijn latere leerlingen leefden in een van de meest opwindende tijden uit de geschiedenis van de Arabische wetenschap. En niet alleen dat, hij woonde in Bagdad op het wetenschappelijke hoogtepunt van die stad. Levend op het kruispunt van de oude, Griekse wetenschap en wetenschap uit het oosten (zoals het huidige India) en met een kalief die de ontwikkeling van zijn interesses steunde, had Thabit toegang tot de rijkste verzameling kennis van over de hele bekende wereld en de beste onderzoeksmiddelen die er te krijgen waren. Bovendien sprak hij van huis uit Syrisch, toen nog een oost-Aramees dialect van Edessa en sprak hij ook goed Grieks.

Gebruikmakend van die middelen verdiepte Thabit zich in wiskunde, astronomie, mechanica, medicijnen en filosofie. Hij vertaalde werken van Apollonius Rhodius, Archimedes, Euclides en Ptolemeus uit het Grieks en herzag de vertaling van Euclides' Elementen van Hunayn ibn Ishaq, alsmede diens vertaling van de Almagest van Ptolemeus. Ook vertaalde hij de Geographie van Ptolomeus, een werk dat later zeer bekend werd. In zijn latere leven werkte hij voor de Abbasidische kalief al-Mu'tadid. Thabit werd een persoonlijk vriend en hoveling van de kalief.

Van Thabit's werken zijn er, in originele vorm, maar een paar over.

Volgens Copernicus bepaalde Thabit de lengte van het Siderisch jaar op 365 dagen, 6 uur, 9 minuten en 12 seconden; hij zat er slechts 2 seconden naast. Ook publiceerde hij observaties van de zon. Aan de wiskunde voegde Thabit een methode toe om bevriende getallen te vinden. Samen met zijn kleinzoon bestudeerde Thabit de krommen die nodig zijn om zonnewijzers te bouwen.

Mohammed ibn Moesa al-Chwarizmi (Perzisch: محمد بن موسى الخوارزمي; diverse spellingvarianten) was een van de beroemdste wetenschappers op de gebieden van wiskunde, geografie en astrologie. Hij is geboren tussen 780 en 800 en gestorven tussen 840 en 845. Chwarizmi was een Pers en studeerde in het Huis der Wijsheid in Bagdad.

Hij is geboren in de streek Chorasmië, destijds onderdeel van het Perzische Rijk (later bekend als Xiva, tegenwoordig de provincie Xorazm in Oezbekistan). De naam al-Chwarizmi betekent afkomstig uit Chorasmië. Zijn familie verhuisde kort daarna naar een dorpje nabij Bagdad, waar hij in de periode 813 tot 833 het grootste gedeelte van zijn werk schreef. Het is onduidelijk welke taal hij sprak – Perzisch is een mogelijkheid, maar waarschijnlijker is het Chorasmisch, een inmiddels in onbruik geraakt dialect van het Perzisch. Chwarizmi schreef al zijn werken in het Arabisch, de taal van de wetenschap in de islamitische wereld.

Het concept van een algoritme in de wiskunde is zijn idee. Om deze reden wordt hij wel de "grootvader van de informatica genoemd". De woorden "algoritme" en "algorisme" zijn van zijn naam afgeleid, waaruit zijn belang als wetenschapper blijkt.

Verder leverde hij grote bijdragen aan gebieden als algebra, trigonometrie, astronomie en astrologie, geografie en cartografie. Zijn systematische en logische aanpak van het oplossen van lineaire en kwadratische vergelijkingen gaven gestalte aan de algebra, een vakgebied dat zijn naam ontleent aan Chwarizmi's beroemde boek over het vakgebied: Hisab al-jabr wa al-muqabala (Arabisch: حساب الجبر و المقابلة) – "de theorie van transformatie en herstel", refererend aan de manieren waarop deeltermen in algebraïsche termen gemanipuleerd kunnen worden.

Hoewel het leeuwendeel van zijn werk op eigen onderzoek gestoeld is, deed hij ook veel aan de samenvoeging van kennis uit Griekse, Indische, Egyptische en andere bronnen. Hij nam het Indische symbool "0" over en introduceerde het gebruik van Arabische cijfers (afkomstig uit India) in de wiskunde.

Chwarizmi systematiseerde en corrigeerde het werk van Ptolemeus op het gebied van geografie, astronomie en astrologie met zijn eigen bevindingen. Hij gaf leiding aan een groep van 70 cartografen om een kaart van de toen bekende wereld te maken.

Vanaf de 12e eeuw, toen zijn werk vertaald werd in het Latijn, oefende zijn werk, met name op het gebied van de algebra, een diepgaande invloed uit op de verdere ontwikkeling van de wiskunde in Europa. Zijn werken bleven tot aan de 16e eeuw toonaangevend aan de Europese universiteiten.

Hij schreef ook over mechanische uitvindingen als de klok, het astrolabium en de zonnewijzer. Tot zijn andere bijdragen behoren trigonometrische tabellen, verbeteringen in de meetkundige representatie van kegelsneden en aspecten van de twee-fouten calculus.

Idd de islam heeft niets bijgedragen aan de wiskunde en heeft alles gekopieerd
Niemand zei dat ALLE arabieren dom waren...In elk volk komt men wel een paar geniale rekenkundigen tegen zeker ? Wat niet wegneemt dat jouw Thabit vooral reeds bestaande werken bestudeerde en vertaalde. Hij heeft zelf niet veel uitgevonden.
den dinges is offline  
Oud 20 maart 2012, 23:52   #250
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik kan na twaalf keer herlezen niet anders besluiten dan dat ze gedongen werd om te trouwen.
Als u mijn post niet begrijpt moogt ge hem ook eens herlezen en dan krijgen wij misschien nog eens een zinnige reactie van u over mijn post.
Okay, je hebt het goed gelezen maar fout geschreven:

Citaat:
"Dat de man met het meisje moet huwen als zij dat wenst lijkt mij niet zo erg."
Je schrijft: De man moet en het meisje wenst.
Je bedoelt: De man wenst en het meisje moet. ?

Okay?
Piero is offline  
Oud 20 maart 2012, 23:55   #251
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Beste Alain,

Welkom op dit forum en dank dat u onze taal wil leren, een taal die onze intellectueel vaak onderontwikkelde, islamofobe vrienden op dit forum dikwijls geweld aandoen. Als 'stamboomflamingant' wens ik u welkom te heten op dit forum, en welkom in Vlaanderen.

U heeft tenminste de moed onder eigen naam op het forum te verschijnen, wat onze islamofobe vrienden nooit zouden durven.

Met vriendelijke groet,
Kallikles
Kallikles, is dat jouw échte naam ?
den dinges is offline  
Oud 20 maart 2012, 23:58   #252
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Kallikles, is dat jouw échte naam ?
Nicholas; Nico voor de vrienden.
SDX is offline  
Oud 21 maart 2012, 00:12   #253
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is commentaar op een bepaalde Marrokkaanse wet. Zonder meer.
Om constructief te zijn zou die commentaar een oplossing moeten brengen voor de problemen die dergelijke wetten met zich meebrengen, maar die heb ik niet.
Jij wel misschien ? Zo ja, laat ons dan meegenieten ? Ik ben benieuwd...
Zoniet, hoef je niet zo hoog van de toren te blazen, je bijdrage(s) zijn in dat geval niet meer waard als de mijne.
Het perspectief waarin je de huidige problemen hebt gezet is inderdaad geen bijdrage aan een oplossing.

Citaat:
Dat kwam allemaal uit Indië, de arabieren woonden gewoon in de gebieden waar de handelskaravanen door moesten om tot bij ons te geraken.
Trouwens, op zeep hebben wij niet moeten wachten dat ze dat vanuit het oosten meebrachten : de Kelten maakten reeds zeep met varkensvet, asse en plaatselijke kruiden. Want ja, bij ons groeien ook allerlei kruiden...
Wat wél door de moslims bedacht is, zijn speciale kenmerken en kleren om minderheidsgroepen zoals joden mee uit te dossen...
" Ontdekkingsreizen " voerden de arabieren eveneens uit, naar Zwart Afrika bvb, waar ze reeds duizenden jaren vooraleer moslim te worden hun slaven gingen jagen. En, eens moslim, hebben ze het nieuwe religie met het kromzwaard in de hand, en hun lul in de andere hand, in het hele Midden Oosten en Noord-Afrika uitgedragen, tot in Konstantinopel, waar de christenen tot in de kerken opgejaagd en vermoord werden...
Dus kom niet zeveren met je " ontdekkingsreizen " en je " kruistochten ". Europa heeft het monopolie niet van ontdekkingsreizen, al dan niet militaire...
Piero is offline  
Oud 21 maart 2012, 06:36   #254
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
inderdaad dit allemaal heeft totaal niets te maken met de marrokaanse in tradities, maar dan islam heeft daar ook niets mee te maken, maar waarom zwijgt u over de marginalen die alle marokkanen achterlijk vinden en hun cultuur dan ook? waarom stelt u hetzelfde vraag aan hun niet??
Vlaming kunnen in principe niet objectief zijn als ze marrokanen moeten beoordelen en dat is normaal want jullie hebben hier alleen maar slechte ervaring met de marginale profiteurs.
In de openingspost werd met geen woord over de islam gerept, enkel over een in wetten gegoten Marokkaans gebruik. Dit mag terecht worden bekritiseerd, dit expliciete gegeven mag terecht worden gelabeld als zijnde een achterlijke traditie/wet en de Marokkaanse tegenstanders hiervan verdienen alle mogelijke steun.

Dit alles heeft geen bal te maken met racisme, lijkenpikkerij of islamofobie, hoe hard sommigen hier ook proberen om gerechtvaardigde kritiek in die hoek te catalogiseren.

Verder graag een verwijzing naar beweringen alsdat "Dé Marokkaanse Cultuur" in zijn geheel als achterlijk wordt beschouwd.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 21 maart 2012 om 06:48.
Esperanza is offline  
Oud 21 maart 2012, 07:05   #255
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Jij evenmin blijkbaar. "Islamofobe vrienden" iets verwijten wat je zélf evenmin doet. Er bestaat daar een woord voor....

Laatst gewijzigd door Esperanza : 21 maart 2012 om 07:12.
Esperanza is offline  
Oud 21 maart 2012, 07:23   #256
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Even ON topic :

https://secure.avaaz.org/en/forced_t...y_her_rapist_b
hurricane is offline  
Oud 21 maart 2012, 07:28   #257
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
'n Mens vraagt zich af hoe mensen in onze contreien deze problemen aanpakten vóórdat er 'n 'sociaal net' was.
Vrouwen moesten trouwen of in het klooster gaan.
artisjok is offline  
Oud 21 maart 2012, 07:48   #258
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
In de openingspost werd met geen woord over de islam gerept, enkel over een in wetten gegoten Marokkaans gebruik. Dit mag terecht worden bekritiseerd, dit expliciete gegeven mag terecht worden gelabeld als zijnde een achterlijke traditie/wet en de Marokkaanse tegenstanders hiervan verdienen alle mogelijke steun.
In Post #2 gaat het wel al over de islam.

Citaat:
Dit alles heeft geen bal te maken met racisme, lijkenpikkerij of islamofobie, hoe hard sommigen hier ook proberen om gerechtvaardigde kritiek in die hoek te catalogiseren.

Verder graag een verwijzing naar beweringen alsdat "Dé Marokkaanse Cultuur" in zijn geheel als achterlijk wordt beschouwd.
Letterlijk :
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Achterlijke bende. Geen andere woorden voor.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
een totaal achterlijke cultuur.
Citaat:
de Marokkaanse bevolking( en hier en daar gebeurt dit ook) is zelf verantwoordelijk voor de achterlijkheid van culturele gebruiken
Citaat:
een achterlijke cultuur
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Dit topic gaat over een totaal achterlijke cultuur die wetten uitvaardigt en tolereert waardoor een 16 jarige die verkracht werd verplicht wordt om te huwen met haar verkrachter.
Is dit voldoende?
artisjok is offline  
Oud 21 maart 2012, 09:51   #259
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
In Post #2 gaat het wel al over de islam.

Letterlijk :

Is dit voldoende?
Het is een veroordeling van een achterlijke wet/gebruik/traditie zoals vermeld in de openingstopic. Wat minder geobsedeerd op zoek gaan naar racisme en de zaken eens wat meer contextueel bekijken zou al veel schelen.

Verder heb ik wat meer info over Marokko opgezocht. De islam is staatsgodsdienst, als dusdanig ingeschreven in de grondwet die tevens stipuleert dat dit aspect van de grondwet nooit of te nimmer kan worden veranderd. 98,7% van de totale bevolking is moslim. Godsdienstvrijheid is niet alleen onbestaande maar gewoonweg verboden. De macht centraliseert zich bij de koning. Enzovoort, enzovoort.

Ik weet niet in hoeverre de problematiek, waarvan sprake in deze context, kan worden gerelateerd aan de islam. Maar jij weet evenmin in hoeverre het niet aan de islam kan worden gekoppeld.

Nu, in het licht van dit alles, men kan niet beweren dat Marokko een vooruitstrevend en/of progressief land is. Toch ga je mij niet horen beweren dat dé Marokkaanse cultuur in zijn geheel achterlijk is. Een cultuur telt vele facetten. Getuige hiervan zijn uiteraard de protesten van progressieve(re) Marokkanen.

Hoe dan ook, bepaalde aspecten van die cultuur mag je met een gerust hart als achterlijk beschouwen. Tenzij je natuurlijk de neiging voelt om een spelletje cultuurrelativisme te beginnen spelen...
Oud 21 maart 2012, 09:58   #260
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:

De Marokkaanse cultuur bestaat niet. Men heeft de ooit prachtige en hoogstaande cultuur van de Imazighen die verwoest werd door de binnenvallende ... jawel arabiserende moslims.

http://www.lonelyplanet.com/morocco/...articles/77071
Cynara Cardunculus is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be