Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 juli 2012, 22:01   #241
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eigenlijk is uw conclusie onjuist, daar de sleep- en stoottonen niet in alle Limburgse dialecten voorkomen.
Ah neen waar dan niet?
Citaat:
Daarnaast komt het ook buiten de twee Limburgen voor, in Duitsland onder meer. Gaan we nu op basis van dit taalkundige verschijnsel een aantal Duitse dialecten niet meer als Duits zien?
Klopt volkomen. Maar u denkt te zeer in de enge betekenis van dialect als ondertaal van de standaardtaal. De regiotaal die wij spreken kan samen met sommige Duitse streektalen met recht en rede beschouwd worden als een aparte taal. Een Germaanse taal, maar geen dialect van Nederlands of Duits.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2012, 22:25   #242
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat is dus wat ik u diets probeer te maken. Een definitief karakter en meteen ook een definitieve stop van de uitbreiding van de verfransing.
Neen, dat is waar ik op aanstuur en dat is ook niet wat u ter sprake bracht. Op basis van diverse bronnen kom ik tot conclusie dat in die streek de vastlegging van de taalgrens ervoor heeft gezorgd dat een Nederlandstalige streek waar evenwel het Frans onderwijs- en bestuurstaal was ervoor heeft gezorgd dat er een sociologische verfransing heeft doorgezet die zich tot dan toe niet had voorgedaan.

Dit is natuurlijk geen pleidooi tegen de vastlegging van de taalgrens, maar slechts een vaststelling wat er zich in die streek heeft voorgedaan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2012, 22:34   #243
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ah neen waar dan niet?
Wel, wel, wel, kent u dan echt zo weinig van uw eigen dialectgroep?! In bepaalde dialecten van het West-Limburgs en natuurlijk ook in meerdere noordelijke dialecten in Nederlands-Limburg. Daarenboven is de sleep- en stoottoon niet over gelijk en in sommige dialecten is er zelfs geen enkel betekenisverschil tussen de woorden, daar waar dit laatste bij andere dan weer wel het geval is.
Oud 23 juli 2012, 22:35   #244
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Klopt volkomen. Maar u denkt te zeer in de enge betekenis van dialect als ondertaal van de standaardtaal. De regiotaal die wij spreken kan samen met sommige Duitse streektalen met recht en rede beschouwd worden als een aparte taal. Een Germaanse taal, maar geen dialect van Nederlands of Duits.
"Met recht en reden"... Ook dat is slechts een bepaalde politiek visie, waarbij taalkundige elementen juist gekozen worden om die agenda te bepalen.
Oud 23 juli 2012, 22:38   #245
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Fout.
Neen, dat is niet volkomen fout dan wel juist. In bepaalde dialecten is de sleep- en stoottoon functioneel, in andere dan weer niet.
Oud 24 juli 2012, 09:41   #246
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, wel, wel, kent u dan echt zo weinig van uw eigen dialectgroep?! In bepaalde dialecten van het West-Limburgs en natuurlijk ook in meerdere noordelijke dialecten in Nederlands-Limburg. Daarenboven is de sleep- en stoottoon niet over gelijk en in sommige dialecten is er zelfs geen enkel betekenisverschil tussen de woorden, daar waar dit laatste bij andere dan weer wel het geval is.
Precies alsof ik niet weet dat Lommels dat bv. niet kent. Maar u maakt weeral dezelfde fout die typisch is voor Vlaams-nationalisten. U laat taalgrenzen samenvallen met bestuursgrenzen. De Limburgse westelijke taalgrens valt niet samen met de Belgisch Limburgse bestuursgrens. Is dat nu zo moeilijk om te begrijpen?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2012, 11:09   #247
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, dat is waar ik op aanstuur en dat is ook niet wat u ter sprake bracht. Op basis van diverse bronnen kom ik tot conclusie dat in die streek de vastlegging van de taalgrens ervoor heeft gezorgd dat een Nederlandstalige streek waar evenwel het Frans onderwijs- en bestuurstaal was ervoor heeft gezorgd dat er een sociologische verfransing heeft doorgezet die zich tot dan toe niet had voorgedaan.

Dit is natuurlijk geen pleidooi tegen de vastlegging van de taalgrens, maar slechts een vaststelling wat er zich in die streek heeft voorgedaan.
Toen de taalgrens werd vastgelegd, was Eben Emael al sterk verfranst. Maar, toegegeven, het bevond zich ooit in Nederlandstalig gebied. Als ik me niet vergis was er in de tijd van Willem I (die ook zo goed als een taalgrens wilde vastleggen) al sprake van Eben Emael op dit vlak.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2012, 21:54   #248
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Precies alsof ik niet weet dat Lommels dat bv. niet kent. Maar u maakt weeral dezelfde fout die typisch is voor Vlaams-nationalisten. U laat taalgrenzen samenvallen met bestuursgrenzen. De Limburgse westelijke taalgrens valt niet samen met de Belgisch Limburgse bestuursgrens. Is dat nu zo moeilijk om te begrijpen?
Fout? Ik spreek helemaal niet over grenzen. Ik spreek over dialecten, meer bepaald over Limburgse. En daarbij stip ik aan dat niet alle, in tegenstelling tot uw bewering, stoot- en sleeptoon kennen. Trouwens, ik merk dat u netjes de verdere opmerking over de Limburgse dialecten in Nederland negeert.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be