Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Wil u graag de monarchie afgeschaft zien ?
Ja 89 88,12%
Neen 12 11,88%
Aantal stemmers: 101. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 5 januari 2013, 11:20   #241
Don Kie Sjotte
Burger

Don Kie Sjotte's schermafbeelding

Standaard

Deze morgen nog op onze "neutrale en objectieve" VRT radiozender gehoord: de koning is een vaste waarde voor onze politiek.
Don Kie Sjotte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2013, 11:23   #242
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Kie Sjotte Bekijk bericht
Deze morgen nog op onze "neutrale en objectieve" VRT radiozender gehoord: de koning is een vaste waarde voor onze politiek.
Is van generlei waarde, zou juister omschreven zijn.

Laatst gewijzigd door Garry : 5 januari 2013 om 11:24.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2013, 12:01   #243
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omwille van de smeer likt de kat de kandeleer... Onze linkse (media)jongens schurken toch zo graag aan bij het koningshuis. Hoe ze dat met hun progressieve maatschappelijke ideeën combineren is een volkomen raadsel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2013, 13:57   #244
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Correctie: Onverkozene II is een vaste waarde voor ons, belastingbetalers
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2013, 14:57   #245
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Kijk eventjes naar die rode streep, dat zegt genoeg. Dag koningshuis, en de kost en de wind van achter.

Voor dat koningshuis is kennelijk geen draagvlak meer te bespeuren.

Laatst gewijzigd door Garry : 5 januari 2013 om 15:15.
Oud 5 januari 2013, 18:32   #246
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De verschillende niveau's - in alle betekenissen van dat woord - waar 'onze politiek' zich op begeeft in overweging nemende prijs ik mezelf gelukkig dat ik er nooit als een 'vaste waarde' van te kijk zal kunnen worden gezet.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2013, 20:14   #247
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wat is daar fout aan ? Stel de waarde gelijk aan 0 (mag ook minder) en het klopt toch ?
Oud 24 januari 2013, 08:34   #248
schaduw
Gouverneur

schaduw's schermafbeelding

Standaard

Ik heb er eens over nagedacht : ik ben meegelopen in een vals argument. Ik vond dat monarchisten een punt hadden als ze beweerden en met cijfers kwamen aandraven dat een president evenveel kost.
Wel we hebben net zomin als een monarch een president nodig. Vanwaar die idee van steeds een hogere macht om knopen door te hakken ? Hoort het niet een basisidee te zijn van de democratie dat het parlement beslist wie de uitvoerende macht zal zijn. (Ze kunnen maar zien dat ze tot een besluit komen daarvoor werden ze verkozen en worden ze betaald.) Wie dus de regering zal uitmaken en de eerste minister zal zijn. En als er dan toch echt nog iemand nodig is voor ceremoniële toestanden dan kan nog altijd de parlementsvoorzitter dat doen. Die heeft ten andere ook genoeg betaalde vervangers (ondervoorzitters) om mee te helpen.
Oud 24 januari 2013, 09:44   #249
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaduw Bekijk bericht
Ik heb er eens over nagedacht : ik ben meegelopen in een vals argument. Ik vond dat monarchisten een punt hadden als ze beweerden en met cijfers kwamen aandraven dat een president evenveel kost.
Wel we hebben net zomin als een monarch een president nodig. Vanwaar die idee van steeds een hogere macht om knopen door te hakken ? Hoort het niet een basisidee te zijn van de democratie dat het parlement beslist wie de uitvoerende macht zal zijn. (Ze kunnen maar zien dat ze tot een besluit komen daarvoor werden ze verkozen en worden ze betaald.) Wie dus de regering zal uitmaken en de eerste minister zal zijn. En als er dan toch echt nog iemand nodig is voor ceremoniële toestanden dan kan nog altijd de parlementsvoorzitter dat doen. Die heeft ten andere ook genoeg betaalde vervangers (ondervoorzitters) om mee te helpen.
Men komt steeds opdraven met het vergelijk tussen onze monarchie en de president van Amerika. Als je die vergelijking wil maken moet ge de kost van de president van Amerika delen door 50, het aantal staten. De kost van onze monarchie is slechts voor één enkele staat, staatje van een voorschoot groot.

Binnen Europa hebben wij totaal geen nood aan een president.

Wanneer we er dan nog eens bij tellen dat België met zijn 5 regeringen meer ministers telt dan heel Amerika, dan weet je waarom dat de belastingen hier zoveel keer hoger liggen dan in Amerika.

Als die monarchie, volgens de voorstanders hier, minder zou kosten dan een president, waarom betalen wij hier dan een veelvoud aan belastingen?
http://latravia.com/guide/nl-NL/unit...ing-in-amerika

Laatst gewijzigd door Garry : 24 januari 2013 om 09:55.
Oud 24 januari 2013, 11:50   #250
Vrolijk op Vrijdag
Parlementsvoorzitter

Standaard

Kwamen na de bestorming van de Bastille niet pas de échte criminelen aan de macht?
Vrolijk op Vrijdag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 12:17   #251
Gamla
Europees Commissaris

Gamla's schermafbeelding

Standaard

Op zich heb ik niets tegen een monarchie omdat het een bindende factor kan zijn. Alleen, DEZE monarchie bestaande uit vreemdelingencollaborateurs moet per direct weg.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrolijk op Vrijdag Bekijk bericht
Kwamen na de bestorming van de Bastille niet pas de échte criminelen aan de macht?
Ja. Volgens Nesta Webster zat daar de spreekwoordelijke twee man en een paardenkop gevangen: een dronkelap, iemand van adel die zijn bediende ter beschikking had en nog wat. Geenszins de massa politieke gevangenen die de rode propaganda ons probeert aan te praten. Mevrouw Webster werd reeds in de 19de eeuw voor 'fascist' uitgescholden.
Gamla is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 12:39   #252
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
- Duur
- Discriminatie op basis van afkomst
- Ondemocratisch
- Nutteloos
- Ongeoorloofd partijdig

De vraag is dus: waarom zou men dat moeten behouden?
omdat het alternatief op al die punten beter moet scoren.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 12:43   #253
Klarekijk
Banneling

Standaard

Ik ben voor een het behoud van een koning .
Ik ben voor het sterker controleren en een open en transparante uitgavenstaat van de monarchie.
Ik vind dat de monarchie makkelijk een balans zou moeten voorleggen en publiceren zoals een vennootschap .
Ik ben tegen dotatie's aan Laurent en Fabiola en Prinses Astrid

Ik heb het bijzonder moeilijk met de uitspraken van de Koning ivb N-Va en de jaren 30. Daar moet hij op gewezen worden .

Wanneer we de monachie in dit land afschaffen hebben we een zeer groot probleem in dit land .

1 Om de 4 jaar een president die ook geen kloten gaat doen behoudens lintjes knippen , en die gaat om de 4 jaar vervangen worden ( al dan niet gemanipulerd democratisch verkozen en om de 4 jaar of om de 8 jaar komt er dan een familie bij die de doctaie en bescherming en pensieon van president zal opstrijken . MOGELIJK op termijn stukken duurder dan een koning die 20 jaar en meer aanblijft .

2 Wat gaat het verschil in prijs zijn voor het onderhoud van het paleis en de gebouwen ? of ga je dat plat gooien en en banlieu van maken, of een asielcentrum .
een leeg staand paleis zal nog meer kosten aan onderhoud .

3 Als de koning wordt afgeschaft heeft de koning het recht om de stichting koninklijke schenking op te doeken en zijn eigendom terug te trekken uit het staatspatrimonium en is de belgische staat onmiddelijk een paar miljoen armer inclus de trots van een patrimonium dat dan niet mee tot dit land behoort maar prive eigendom wordt .

Als perstige / afgang / ondegang kan dat tellen .

Geniet maar eens een zomerse dag van de konglijke serres .

MAAR behoudens zijn status symbool en meer transparant en gecontroleerde budgetten , en wat minder gevatte uitspraken . heeft het koningshuis naast een ongelukkige miskenning van een dochter , ( ik heb ook al eens buiten de deur geneukt ) weinig op zijn kerfstok en nog minder zware schade aangericht aan ons land en zijn bevolking .

Over schade aanrichten , wil ik eens een waslijst van miljarden schade aan ons bevolking opsommen door democratisch verkozen politici . heel makkelijk .

Milieu boxen
Verkoop vastgoed /lease back
Agusta
Fortis
Dexia
Gemeentelijke holding
Electrabel verkocht
Ons baken verkocht
106 chinese bedrijven vrije loop geven zonder dat ze belasting hoeven te betalen en de Belgische ondernemers laten stikken en stropen.
Justitie die faalt langs alle kanten
Een migratie beleid dat eigen samenleving enorm belast .
enz enz .

We zullen ver graken met onze verkozenen
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 12:45   #254
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gamla Bekijk bericht
Op zich heb ik niets tegen een monarchie omdat het een bindende factor kan zijn. Alleen, DEZE monarchie bestaande uit vreemdelingencollaborateurs moet per direct weg.

Ja. Volgens Nesta Webster zat daar de spreekwoordelijke twee man en een paardenkop gevangen: een dronkelap, iemand van adel die zijn bediende ter beschikking had en nog wat. Geenszins de massa politieke gevangenen die de rode propaganda ons probeert aan te praten. Mevrouw Webster werd reeds in de 19de eeuw voor 'fascist' uitgescholden.
Welke bindende factor. De Velpon die de scherven van het melkkannetje en de suikerpot samen moet houden om er een koffiekan van te maken? Waar zie jij daar het nut van?

Laatst gewijzigd door Garry : 24 januari 2013 om 12:45.
Oud 24 januari 2013, 12:50   #255
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Ik ben voor een het behoud van een koning .
Ik ben voor het sterker controleren en een open en transparante uitgavenstaat van de monarchie.
Ik vind dat de monarchie makkelijk een balans zou moeten voorleggen en publiceren zoals een vennootschap .
Ik ben tegen dotatie's aan Laurent en Fabiola en Prinses Astrid

Ik heb het bijzonder moeilijk met de uitspraken van de Koning ivb N-Va en de jaren 30. Daar moet hij op gewezen worden .

Wanneer we de monachie in dit land afschaffen hebben we een zeer groot probleem in dit land .

1 Om de 4 jaar een president die ook geen kloten gaat doen behoudens lintjes knippen , en die gaat om de 4 jaar vervangen worden ( al dan niet gemanipulerd democratisch verkozen en om de 4 jaar of om de 8 jaar komt er dan een familie bij die de doctaie en bescherming en pensieon van president zal opstrijken . MOGELIJK op termijn stukken duurder dan een koning die 20 jaar en meer aanblijft .

2 Wat gaat het verschil in prijs zijn voor het onderhoud van het paleis en de gebouwen ? of ga je dat plat gooien en en banlieu van maken, of een asielcentrum .
een leeg staand paleis zal nog meer kosten aan onderhoud .

3 Als de koning wordt afgeschaft heeft de koning het recht om de stichting koninklijke schenking op te doeken en zijn eigendom terug te trekken uit het staatspatrimonium en is de belgische staat onmiddelijk een paar miljoen armer inclus de trots van een patrimonium dat dan niet mee tot dit land behoort maar prive eigendom wordt .

Als perstige / afgang / ondegang kan dat tellen .

Geniet maar eens een zomerse dag van de konglijke serres .

MAAR behoudens zijn status symbool en meer transparant en gecontroleerde budgetten , en wat minder gevatte uitspraken . heeft het koningshuis naast een ongelukkige miskenning van een dochter , ( ik heb ook al eens buiten de deur geneukt ) weinig op zijn kerfstok en nog minder zware schade aangericht aan ons land en zijn bevolking .

Over schade aanrichten , wil ik eens een waslijst van miljarden schade aan ons bevolking opsommen door democratisch verkozen politici . heel makkelijk .

Milieu boxen
Verkoop vastgoed /lease back
Agusta
Fortis
Dexia
Gemeentelijke holding
Electrabel verkocht
Ons baken verkocht
106 chinese bedrijven vrije loop geven zonder dat ze belasting hoeven te betalen en de Belgische ondernemers laten stikken en stropen.
Justitie die faalt langs alle kanten
Een migratie beleid dat eigen samenleving enorm belast .
enz enz .

We zullen ver graken met onze verkozenen
Waarom koppelen jullie altijd een vervangend president aan het wegvallen van een koning.

Wanneer we een verenigd Europa hebben met een president , moet gij mij eens vertellen waarom we daarnaast ook nog eens een Berlgische president zouden nodig hebben. Hebben we met ons 5 regeringen al niet genoeg zweetdieven te betalen?
Oud 24 januari 2013, 13:08   #256
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Waarom koppelen jullie altijd een vervangend president aan het wegvallen van een koning.

Wanneer we een verenigd Europa hebben met een president , moet gij mij eens vertellen waarom we daarnaast ook nog eens een Berlgische president zouden nodig hebben. Hebben we met ons 5 regeringen al niet genoeg zweetdieven te betalen?
Dat men dan al begint met te beseffen en te aanvaarden dat de koning een niet beslissingsgemachtigde prestige rol heeft . een beetje fierheid en simboliek weet ik wel te aprecieren .
en dat men dan al eens die 5 regeringen opdoekt .

Wat is dat hier voor een apenland , de gemeenten hebben ze doen fusioneren zodat er ( ben ik juist ) 1 burgemeester op 4 is overgebleven en dat een oud vrouwtje ipv in haar dorp terecht kan in een gemeentenhuis 15 km verder moet gaan . ( anderzijds aanvaardbaar ) maar dan op hogere schaal maken ze in een keuterlandje 5 regeringen .

Is het niet idioot om een seremoniële rol altijd te bekladden en zelf aan te sturen op 5 regeringen en een heel gevolg .

Ik heb een ander voorstel .

In dit kleine landje met amper 10.000.000 inwoners en 5 regeringen en 80 ministers , zou ik de legistratuur inkorten tot 1 jaar , en een beurtrol en stoelendans inlassen , zo krijg je het gedaan dat bijna iedere belg minsten één maand minister is geweest en dan hebben we allemaal een groot pensioen .

Veel goedkoper dan de monachie .
BETER toch !!!!!
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 13:11   #257
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
omdat het alternatief op al die punten beter moet scoren.
Waarom zou dat op AL die punten 'moeten'?

Als het alternatief op punten 2 t/m 5 beter scoort, dan mag het op punt 1 wat mij betreft eventueel wat minder goed scoren (al 'moet' daarbij uiteraard niet worden overdreven).

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 15:43   #258
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaduw Bekijk bericht
Het wordt echt nodig om eens het Zwitsers model te bestuderen. Niet dat dat al niet gebeurde. Hoeveel zwaar vergoede studiereizen werden hier al niet aan gespendeerd ? Vooral in de winter. Maar kom, laat onze heren excellenties nog maar eens richting Davos of Gstaad afreizen. De dames mogen zelfs mee (zoals steeds) op kosten van de staat. Op voorwaarde dat er een onderbouwd verslag van de studiereis komt.

PS : op het verslag van de uitermate interessante studiereis van de Waalse parlementaire delegatie aan de US (Las vegas, Reno, Yosemithe Park, ...) onder leiding van emeriterend eminent voorzitter-poenpakker José Happart wordt inmiddels nog steeds gewacht.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 16:03   #259
Gamla
Europees Commissaris

Gamla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Welke bindende factor. De Velpon die de scherven van het melkkannetje en de suikerpot samen moet houden om er een koffiekan van te maken? Waar zie jij daar het nut van?
Volgens mij kijken mensen graag op naar een sprookjesachtige familie die ze dan met elkaar gemeen hebben. Een koning, koningin, prinsen en prinsessen spreken meer tot de kinderlijke verbeelding. Maar een president? Kortom: de bindende factor hier is louter sentiment. Het is des mensen. Een monarchie is na het ophoepelen van die bende in Laken trouwens niet meer mogelijk. Waar zouden ze dan nog een koning vandaan moeten halen? De adel bestaat niet meer.
Gamla is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2013, 16:20   #260
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gamla Bekijk bericht
Volgens mij kijken mensen graag op naar een sprookjesachtige familie die ze dan met elkaar gemeen hebben. Een koning, koningin, prinsen en prinsessen spreken meer tot de kinderlijke verbeelding. Maar een president? Kortom: de bindende factor hier is louter sentiment. Het is des mensen. Een monarchie is na het ophoepelen van die bende in Laken trouwens niet meer mogelijk. Waar zouden ze dan nog een koning vandaan moeten halen? De adel bestaat niet meer.
Als nu één van de prins(ess)en nog een behoorlijke assertieve intelligentie zou kunnen voorleggen, dan zou ik kiezen voor een rustgevende a-particratische en neutraal-communautaire monarchie. Momenteel is het in België echter niet veel soeps met die prins(ess)en, noch met die a-particratische en neutraal-communautaire monarchie. Voor mij moet Albert II 100 jaar worden en zijn zonen en dochters overleven (en we zien dan wel wat de kleinkinderen waard zijn) of we moeten kiezen voor een eminente president die zowel vlamen als walen bekoort. Eddy Merckx of Vincent Kompany lijken mij (voorwaardelijk) ernstige kanshebbers die het kunnen waarmaken bij een groot Belgisch, tweetalig publiek.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be