Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 maart 2013, 19:05   #241
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
dus stelt zich de vraag wie iets moet aantonen.
diegene die claimt (god bestaat) of diegene die de inhoudelijke invulling vh het woord god aan de realiteit aftoetst en telkenmale opnieuw tot de conclusie komt dat de gegeven definitie nergens op slaat.

we gebruiken systematishc het woord god en ik heb totaal geen idee welke inhoudelijke invulling jij aan dat woord geeft. is het voor jou gewoon een synoniem voor natuur dan bestaat god uiteraard.
alleen noem ik dat de natuur.

de beschrijving vd boekgoden is intern zodanig onzinnig dat die wezens niet kunnen bestaan op gronden van elementaire logica. hiervoor moet je gewoon de bijbel/thora/koran lezen
Het gaat hier helemaal niet over het feit of men iets moet 'aantonen'. Het gaat gewoon over het feit dat ene groep gelooft dat er een opperwezen bestaat en de andere dat er geen opperwezen bestaat. Beiden groepen echter zijn in die zin 'gelovigen'.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2013, 19:26   #242
doremi
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het gaat hier helemaal niet over het feit of men iets moet 'aantonen'. Het gaat gewoon over het feit dat ene groep gelooft dat er een opperwezen bestaat en de andere dat er geen opperwezen bestaat. Beiden groepen echter zijn in die zin 'gelovigen'.
Dat is niet echt juist. Bij wetenschappelijk denken moet men eerst iets bewijzen alvorens het bestaat. Net als bij alle andere mogelijke mythische figuren is het bestaan van een persoonlijke God niet bewezen en dus zegt de wetenschap dat zo'n God naar alle waarschijnlijkheid niet bestaat tot op het ogenblik dat iemand zijn bestaan aantoont.

Dat is iets helemaal anders dan 'geloven'. Maar aan uw uitleg te zien bent u ofwel van slechte wil ofwel niet goed op de hoogte van wat atheïsme/wetenschappelijk denken inhoudt.
Oud 24 maart 2013, 19:38   #243
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doremi Bekijk bericht
Dat is niet echt juist. Bij wetenschappelijk denken moet men eerst iets bewijzen alvorens het bestaat. Net als bij alle andere mogelijke mythische figuren is het bestaan van een persoonlijke God niet bewezen en dus zegt de wetenschap dat zo'n God naar alle waarschijnlijkheid niet bestaat tot op het ogenblik dat iemand zijn bestaan aantoont.

Dat is iets helemaal anders dan 'geloven'. Maar aan uw uitleg te zien bent u ofwel van slechte wil ofwel niet goed op de hoogte van wat atheïsme/wetenschappelijk denken inhoudt.
Dat klopt niet. De wetenschap spreekt zich niet uit over dit soort stellingen. En dit om de eenvoudige reden dat zulke uitspraken niet verifieerbaar zijn.
Oud 24 maart 2013, 19:42   #244
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat kan je zo stellen. Maar daarnaast is de groep die niet in het opperwezen gelooft een groep van ongelovigen en de groep die wel in het opperwezen gelooft niet. En dus zijn de twee groepen ongelijk. U behoort dus tot de groep gelovigen en ik tot de groep ongelovigen. Dat kan u niet weerleggen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2013, 19:44   #245
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Dat kan je zo stellen. Maar daarnaast is de groep die niet in het opperwezen gelooft een groep van ongelovigen en de groep die wel in het opperwezen gelooft niet. En dus zijn de twee groepen ongelijk. U behoort dus tot de groep gelovigen en ik tot de groep ongelovigen. Dat kan u niet weerleggen.
U vergat een derde mogelijkheid. Ik behoor noch tot de ene groep noch tot de andere groep.
Oud 24 maart 2013, 19:52   #246
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

[quote=Het Oosten;6578495]U vergat een derde mogelijkheid. Ik behoor noch tot de ene groep noch tot de andere groep.[/QUOTE

U bent dus hersenloos.
Oud 24 maart 2013, 19:56   #247
Munglik
Minister-President

Munglik's schermafbeelding

Standaard

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2013, 20:05   #248
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doremi Bekijk bericht
Dat is niet echt juist. Bij wetenschappelijk denken moet men eerst iets bewijzen alvorens het bestaat.
Neen, de wetenschap kan nooit een stelling bewijzen, enkel vaststellen dat een stelling (nog) niet is gefalsifieerd. De wetenschap heeft verder niets te vertellen over metafyische of ethische kwesties.

Merk op dat ik "wetenschap" hier in de enge, positief-wetenschappelijke betekenis gebruik, want uiteraard is ook theologie een wetenschap, alleen een ander soort wetenschap. Wetenschap veronderstelt bepaalde vooronderstellingen, een bepaalde methodologie en een bepaald cognitief doel. Positieve wetenschappen zijn die wetenschappen met een aantal positivistische vooronderstellingen.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2013, 20:06   #249
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat klopt niet. De wetenschap spreekt zich niet uit over dit soort stellingen. En dit om de eenvoudige reden dat zulke uitspraken niet verifieerbaar zijn.
Klopt. Noch verifieerbaar, noch falsifieerbaar. Dus een positieve wetenschap spreekt zich er niet over uit.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2013, 20:15   #250
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Neen, de wetenschap kan nooit een stelling bewijzen, enkel vaststellen dat een stelling (nog) niet is gefalsifieerd. De wetenschap heeft verder niets te vertellen over metafyische of ethische kwesties.
Dat is dan de arrogantie van de natuurwetenschappen te menen DE wetenschap te zijn.

Er zijn ook nog geesteswetenschappen, zoals psychologie en filosofie en theologie, die wel in metafysica en ethiek zijn geïnteresseerd.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2013, 20:18   #251
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=Piero;6578504]
Citaat:
U vergat een derde mogelijkheid. Ik behoor noch tot de ene groep noch tot de andere groep.[/QUOTE

U bent dus hersenloos.
Neen, ik beschouw me als een agnosticus.
Oud 24 maart 2013, 20:27   #252
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wil gerust geloven dat er een opperwezen bestaat maar niet dat het zich van profeten bedient.
Als dat opperwezen mij iets wilt duidelijk maken kan het zich persoonlijk tot mij richten.
Tenzij ge wetenschappers zoals Darwin als profeten wilt zien.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2013, 21:20   #253
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

[quote=Het Oosten;6578543]
Citaat:

Neen, ik beschouw me als een agnosticus.
Ach zo! Dan bent u geen atheïst maar wel een ongelovige!
Oud 24 maart 2013, 22:00   #254
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ach zo! Dan bent u geen atheïst maar wel een ongelovige!
Neen, ik ben noch een gelovige noch een ongelovige.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 maart 2013 om 22:01.
Oud 24 maart 2013, 22:09   #255
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, ik ben noch een gelovige noch een ongelovige.
Ja, dat schreef u al. Maar u haalt een paar dingen door elkaar. U bent geen theïst en geen atheïst. Maar dat is niet hetzelfde als geen gelovige of ongelovige. Ik mag van een agnosticus toch wel wat meer taalgevoel verwachten? Als u geen theïst bent en geen atheïst dan bent u toch altijd nog een ongelovige. Pech gehad. U zal met deze vreselijke gedachte moeten leven. Veel sterkte. U gelooft niet in een god, u bent een heiden.
Oud 24 maart 2013, 22:18   #256
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, dat schreef u al. Maar u haalt een paar dingen door elkaar. U bent geen theïst en geen atheïst. Maar dat is niet hetzelfde als geen gelovige of ongelovige. Ik mag van een agnosticus toch wel wat meer taalgevoel verwachten? Als u geen theïst bent en geen atheïst dan bent u toch altijd nog een ongelovige. Pech gehad. U zal met deze vreselijke gedachte moeten leven. Veel sterkte. U gelooft niet in een god, u bent een heiden.
Een gelovige gelooft. Een atheïst ook. Dat komt omdat beiden een intentie hebben om iets te geloven, ook al hebben ze hiervoor geen bewijs. De ene in het bestaan van een god, de andere in het niet bestaan van een god.

Een agnosticus gelooft niet, noch verwerpt hij. Hij zegt: het kan maar het kan ook niet. En vermits ik het niet weet, sluit ik niets uit. Ik wacht af totdat ik het weet, maar ik verwerp noch bevestig apriori.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 maart 2013 om 22:22.
Oud 24 maart 2013, 22:30   #257
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een gelovige gelooft. Een atheïst ook. Dat komt omdat beiden een intentie hebben om iets te geloven, ook al hebben ze hiervoor geen bewijs. De ene in het bestaan van een god, de andere in het niet bestaan van een god.

Een agnosticus gelooft niet, noch verwerpt hij. Hij zegt: het kan maar het kan ook niet. En vermits ik het niet weet, sluit ik niets uit. Ik wacht af totdat ik het weet, maar ik verwerp noch bevestig.
Ik vind het heel knap van u om als agnosticus niet te geloven en toch geen ongelovige te zijn. Mijn complimenten.

En dat u in één zin kan zeggen "het kan, maar het kan ook niet", dat is ook een weergaloos staaltje van taalacrobatiek. Als u maar in uzelf blijf geloven dan redt u het wel. Maar ga alsjeblieft geen kinderen helpen met oversteken: "het kan, maar het kan ook niet."

Laatst gewijzigd door Piero : 24 maart 2013 om 22:35.
Oud 25 maart 2013, 07:32   #258
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind het heel knap van u om als agnosticus niet te geloven en toch geen ongelovige te zijn. Mijn complimenten.

En dat u in één zin kan zeggen "het kan, maar het kan ook niet", dat is ook een weergaloos staaltje van taalacrobatiek. Als u maar in uzelf blijf geloven dan redt u het wel. Maar ga alsjeblieft geen kinderen helpen met oversteken: "het kan, maar het kan ook niet."
Misschien moet u uw tradiioneel categoriseren wat gaan herzien. Elke vergelijking loop ergens mank, maar u kunt de positie van een agnosticus vergelijken met de term 'worden'.

Men heeft enerzijds het 'zijn' en anderzijds het 'niet-zijn'.

De term 'worden' neemt een tussenpositie in. Het is geen 'niet-zijn' meer, maar toch nog geen 'zijn'.
Oud 25 maart 2013, 09:53   #259
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien moet u uw tradiioneel categoriseren wat gaan herzien. Elke vergelijking loop ergens mank, maar u kunt de positie van een agnosticus vergelijken met de term 'worden'.

De term 'worden' neemt een tussenpositie in. Het is geen 'niet-zijn' meer, maar toch nog geen 'zijn'.
Zo iets als Cyprus momenteel.
Ze zijn failliet en ze zijn niet failliet.
Maar leuk is het niet.
Oud 25 maart 2013, 10:17   #260
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Uw vergelijking loopt inderdaad mank.

Wat dacht je van deze:

Gezondheid is geen ziekte, het is het ontbreken van ziektes.
Atheisme is geen geloof, het is het ontbreken van geloof.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be