![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#241 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Karel_van_der_Toorn Heeft een zeer leerzaam boek hieromtrent geschreven: http://www.volkskrant.nl/wca_item/bo...e-Bijbel-.html Moet je zeker eens lezen. |
|
|
|
|
|
|
#242 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Ik heb hier wel echt moeite om ernstig te blijven hoor. |
|
|
|
|
|
|
#243 |
|
Provinciaal Statenlid
|
Circe, ik heb al veel van je gelezen en ga meestal volmondig akkoord, maar je moet een onderscheid maken tussen de wetenschappelijke methode om aan geschiedenis te doen (wat is wetenschappelijk geweten over de periode van Mohamed en zijn leven (als dat er al was) en tussen de door islamieten goedgekeurde geschriften. Die geschriften kunnen misschien wel als geschiedkundige bron dienen, maar men moet er kritisch mee omgaan en er niet van uitgaan dat wat er in staat betrekking heeft op de historische mohamed. Net als men enkel hagiografiën niet kan gebruiken om het leven van de heilige in kwestie te reconstrueren op een historisch verantwoorde wijze.
|
|
|
|
|
|
#244 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wat van belang is, is wat MOSLIMs denken over Mohammed (via hun geschriften en overleveringen) niet of het in realiteit een of andere ziekelijke karavaanrover was, een achterlijke bedouin of zelfs iemand die nooit heeft bestaan. Ik raad je echt het boekje van Somers aan, die doet het helemaal uit de doeken.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 22 september 2013 om 17:01. |
|
|
|
|
|
|
#245 |
|
Provinciaal Statenlid
|
En om mijn betoog kracht bij te zetten i.v.m. de evolutie van godsdiensten op een wetenschappelijke manier uitgelegd, verwijs ik naar het boek van Etienne Vermeersch en zijn opvolger Johan Braeckman, dat in feite de cursus is van het vak Geschiedenis van de wijsbegeerte aan de UGent.
De rivier van Herakleitos heet het en vooral de eerste hoofdstukken zijn van toepassing. Als je niet vertrouwd bent met hetgeen daarin wordt verteld (op een zeer begrijpelijke manier), is het nogal moeilijk om verder te discussïeren zonder in het lang en het breed uitleg te moeten geven. |
|
|
|
|
|
#246 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik heb het over ISLAM (zoals de titel van dit draadje zegt) en de manier waarop MOSLIMS hun eigen religie bekijken en beleven. En het feit dat we over deze feiten geen kritiek mogen leveren. D�*�*r gaat het hem over. http://www.carabo.tweakdsl.nl/mohammed1.htm
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
|
|
|
|
|
#247 |
|
Provinciaal Statenlid
|
Maar mensen als Aton (en ik) willen juist de geschiedkunde gebruiken om aan moslims (moslims die eerlijk zijn met zichzelf tenminste) aan te tonen dat hun Mohamed niet de echte Mohamed was. Anders blijft het gewoon een welles nietes spelletje met gelovigen.
Als je mensen kan doen inzien dat wat ze voor waarheid aannemen slechts geconstrueerde waarheid is, gemaakt door mensen in een bepaalde tijd (na Mohamed) om hun eigen doelen te verwezenlijken in hun eigen tijd, dan pas kan je vooruit komen. Ze moeten als mensen durven zien wat waar is en wat verdraaiing en leugens zijn. |
|
|
|
|
|
#248 |
|
Provinciaal Statenlid
|
Het was dan ook vooral bedoeld voor Jan, Circe, sorry.
Ja inderdaad, dat is een fundamenteel probleem dat elke discussie doet verzanden in welles nietes 'gesprekken.' Bijkomende factor is dan nog dat moslims blijkbaar mogen liegen tegen ongelovigen, dus dan is elke vorm van samenleven en vertrouwen naar moslims toe al helemaal ongegrond, als je er over nadenkt. |
|
|
|
|
|
#249 | ||
|
Eur. Commissievoorzitter
|
En maar dat hij een kinderverkrachter is..
Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ibn_Hisham Citaat:
Mijn lijstje wetenschappers heb ik al gegeven, en dat is toch niet min zou ik denken. Betere zijn er op dit ogenblik niet. |
||
|
|
|
|
|
#250 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#251 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wat jullie willen is die hersenspoeling ongedaan te maken middels geschiedkunde. Daarvoor moet "de gelovige" eerst openstaan voor die argumenten. Een diepe gelovige zoals vb. Jan van den Berghe k�*n daar niet voor openstaan, omdat net die feiten een inbreuk vormen op zijn geindoctrineerde denkwijze! Andersom: éénmaal een ex-gelovige meegaat in de realistische denkwijze (vb. "Waarom de god van het christendom niet bestaat" door Etienne VErmeersch in "Van Antigone tot Dolly"), dan geraak je ook niet meer terug in het gehersenspoelde idee van een bestaande godheid. Maar daar kan je dus geen overtuigde moslim mee gaan overhalen.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
|
|
|
|
|
#252 |
|
Provinciaal Statenlid
|
Mensen moeten beseffen dat schrijven vroeger nooit, maar dan ook nooit 'zomaar' gedaan werd. Er moest al een goede reden voor zijn. Een typisch voorbeeld in de Westerse cultuur zijn de hagiografiën. Heb er zo eentje bestudeerd van een heilige bisschop van Kamerijk die het daar gekerstend zou hebben. Een aantal eeuwen later werd er dan een hagiografie over geschren door de huidige bisschop. Wat blijkt, na tekstonderzoek: het is geschreven om zijn huidige wereldlijke machtsstreven te verantwoorden tegenover de graaf van Vlaanderen, een plaatselijke heer/roofridder en zelfs de Duitse keizer. Het is 'geschiedenis' veranderd en gebruikt voor eigen doeleinden (wie kon immers de waarheid controleren). Vergelijk het met Goebbels of de Sovjetunie of Japan die allen aan gescheidvervalsing deden om hun toenmalige situatie te verantwoorden.
Dat is hetzelfde met de geschriften over Mohamed. Waarschijnlijk is dat ook zo met de Koran (als die al door Mohamed geconcipieerd was, tenminste). Er kan best wel oprecht geloof in God (Allah) bij geweest zijn, maar het werd gebruikt als een middel om macht/aanzien te verwerven. Westerlingen, als kinderen van de Verlichting, moeten zo'n zaken in vraag durven stellen, op alle vlak: godsdienst, politiek, media enz. Die kritische reflex missen ze in de islamwereld meestal, en dat is een probleem als ze met ons komen discussiëren. |
|
|
|
|
|
#253 |
|
Provinciaal Statenlid
|
Inderdaad, Circe, hersenspoeling.
Zoals je het beschrijft, is het bij mij ook gegaan. Ik ben altijd naar katholieke scholen gegaan enz. Maar het had gewoon geen vat meer op mij na een bepaalde leeftijd, ik zag er door. Ik wilde zelfs mijn plechtige communie niet doen, anders is het ook maar hypocriet (uiteindelijk moest ik wel van de ouders, 'om later eventueel voor de Kerk te huwen', hoewel ik dat dus nooit zou doen want hypocriet). Langs een kant ben ik best wel jaloers op gelovigen, hoor. Als je eenmaal beseft dat elke mens er alleen voor staat op de wereld, en na zijn dood niets meer van hem overblijft, dat alles wat we doen in feite nutteloos is, dat is een zeer deprimerende gedachte. Velen kunnen dat niet aan en zoeken naar geloof. Ze liegen zichzelf dus voor. Geef mij maar de waarheid. |
|
|
|
|
|
#254 | ||
|
Minister-President
|
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#255 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
En nog eens, of een 'mythe' waar is of onwaar is van geen belang: een mythe verhaalt iets dat 'leeft' en waarin een hoop (toenmalige) wijsheid kan ingebakken zijn, ze beroeren mensen, tasten de grenzen van het menselijke denken af en raken de transcendente dimensie in ons binnenste. In die zin is hun 'waarachtigheid' voor veel mensen een waarheid en invulling van hun zingeving. En daar is in principe niets mis mee. De praktijk van bepaalde mythes echter.....
|
|
|
|
#256 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#257 | |
|
Provinciaal Statenlid
|
Citaat:
En ja ze verkondigen grosso modo hetzelfde: goed zijn om uw hemel te verdienen, slechten wacht eeuwige verdoemenis enz. Zeker de abrahamitische godsdiensten. |
|
|
|
|
|
|
#258 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Maar denk je dat je één overtuigde gelovige kunt overtuigen van het tegendeel. En zelfs gedwongen door de geschiedenis of bijvoorbeeld de wetenschap (zelfs de katholieke kerk is uiteindelijk overstag gegaan en heeft de oerknal erkend met toch repercussies op de geschiedkundige waarde van de bijbel), dan schakelt de gelovige toch soepel over op 'allegorie' of iets dergelijks. Met andere woorden, de geschiedenis ontkrachten ontkracht geenszins een geloof. Enkel alleen de boeddhisten zijn realistisch: if you see the Bouddha, kill him. De rol van de stichter is uitgespeeld - de religie volstaat - en te veel focus op hem is zelfs schadelijk voor de religie. En tenslotte, het al of niet bestaan van Mohammed is een verre van uitgemaakte zaak, je kan dus nog geen geschiedenis - of liever een kaas vol gaten - herschrijven. Het is wél tekenend dat een vak als historische kritiek - waar dus bij uitstek gegraven wordt in de geschiedenis - op geen enkele, echt geen enkele moslim universiteit wordt of zou mogen worden onderwezen. Kritische moslims - die bestaan echt - studeren daarover in het westen.
Fortuna favet fortibus Laatst gewijzigd door JeeBee : 22 september 2013 om 18:48. |
|
|
|
|
|
|
#259 |
|
Provinciaal Statenlid
|
Het probleem bij zowel Arthur als religies zit hem erin dat de ontstaansgeschiedenis ervan verloren is gegaan in de nevelen der tijd, ofwel omdat het zodanig ingewikkeld is geworden door duizenden of honderden jaren van vervorming en verdraaiing dat het bijna niet meer te zien is van waar al die verhalen oorspronkelijk kwamen.
Ergens in de Stille Oceaan heb je 'primitieve' mensen wonen, en daar waren tijdens WOII Amerikanen gestationeerd, die dan in formatie paradeerden wanneer er vliegtuigen zouden landen. Die mensen begrepen daar niks van af natuurlijk, en nu nog doen ze zoals de Amerikaanse soldaten in de hoop dat de godheid (het vliegtuig) uit de hemel zal nederdalen als ze dat doen. En dat is nog maar dik een halve eeuw geleden. Wat moet je dan verwachten over tientallen generaties. |
|
|
|
|
|
#260 | |||
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Citaat:
Citaat: