Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 augustus 2013, 12:29   #241
ZION
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Het verschil is dat de Nederlanders niet met zijn allen verplicht worden een taal te leren uitsluitend met als doel een minderheid in hun eigen taal te kunnen (be)dienen.
Mensonterend is dat.Een misdaad tegen de mensheid.

Nog andere onnozele klachten?
ZION is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2013, 12:36   #242
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Is dit hierboven een belediging, een bedreiging, of halfbakken poging tot karaktermoord wegens gebrek aan inhoudelijk weerwoord?
Neen, gewoon een vaststelling.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2013, 12:38   #243
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZION Bekijk bericht

Die landen hebben dan ook geen communautaire problemen van Belgische grootteorde en anderstaligen integreren er een stuk makkelijker. Denk je werkelijk dat dat toevallig is?
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2013, 12:41   #244
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Neen, gewoon een vaststelling.
Vaststellingen aangaande mijn persoon horen volgens het forumreglement hier niet thuis, en zeker niet als ze beledigend van aard zijn.
Maar persoonlijk vind ik het absoluut niet erg als jij via verwensingen bewijst dat mijn discours inhoudelijk aanpakken, voor jou niet weggelegd is.
Oud 24 augustus 2013, 12:59   #245
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
mijnheer windstreek: Gwylan is FRANCAISE en spreekt perfect Nederlands.
Jaja dat weet het hele forum ondertussen (als het al waar is!...). Perfect Nederlands schrijven doet ze dus niet. Maar wel de anderen komen verwijten dat deze in het Frans fouten schrijven.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 augustus 2013 om 13:02.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2013, 13:37   #246
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ja, beste "Gwylan",

'la morte-saison' stond eveneens in het woordenboek, maar daar stond dan tussen haakjes (vakantietijd) bij. Bij 'la saison/période du serpent de mer' stond tussen haakjes (m.b.t. kranten).

Uw interpretatie van 'komkommertijd' klopt dus. Met uw taalgevoel is alleszins in dezen helemaal niks verkeerd.

Het ziet er dan ook veeleer naar uit dat er aan MIJN taalgevoel betreffende het Frans nog wel een en ander verbeterd kan worden.

En misschien kunnen ook de makers van het Van Dale Groot Woordenboek Nederlands-Frans zich voortaan een beetje méér moeite getroosten.
U bent het wellicht met mij eens, mijnheer, dat één en ander een kwestie van nuances is. En die kunnen wellicht niet steeds even precies als beknopt door woordenboekschrijverds weergegeven worden.

Mijn interpretatie van het Nederlands woord komkommertijd stemt overeen met hetgeen mijnheer De Schoofzak schrijft in post 240, en heel eerlijk gezegd denk ik niet dat de Franse taal een uitdrukking voorziet die bedoelde interpretatie precies weergeeft. De uitdrukking morte-saison komt volgens mij het dichtst in de buurt.

Zolang er mensen bestaan als u en vele anderen waaronder mijn nietige zelf, die geïnteresseerd zijn in taal (ook in de taal van anderen), en die bereid zijn van elkaar te leren, zit het goed, mijnheer. Ik huiver bij de gedachte dat ieder van ons daarbij immer een perfect en onfeilbaar taalgevoel zou hebben en gegarandeerd nooit een foutje zou maken, want dan zou er geen ruimte meer zijn om te leren, en dan is het leuke er meteen van af.

Derhalve, andermaal dank, mijnheer djimi.

PS. Ik gebruik het woord “woordenboekschrijverds” net zoals sommige andere geheel originele woordenbrouwsels louter voor het genoegen en het gemak van mijnheer System/Het Oosten, opdat hij zich urenlange opzoeking in mijn meer dan drieduizend posts zou kunnen besparen teneinde ergens een foutje tegen de spelling te vinden.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2013, 13:46   #247
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Vaststellingen aangaande mijn persoon horen volgens het forumreglement hier niet thuis, en zeker niet als ze beledigend van aard zijn.
Maar persoonlijk vind ik het absoluut niet erg als jij via verwensingen bewijst dat mijn discours inhoudelijk aanpakken, voor jou niet weggelegd is.

Schrik voor een aanslag? Was het dan volgens jou "an offer you cannot refuse"?
Oud 24 augustus 2013, 13:51   #248
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
je weet toch dat vlamingen enkel middels gebaren begeleid door enkele oerwoudklanken communiceren?
Nee dat wist ik niet. Wel dat de helft op de eigen tv ondertiteld wordt.

Tot grote hilariteit van mijn buren...
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2013, 14:01   #249
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht

Euhhh... Vos voisins francophones?
Oud 24 augustus 2013, 14:13   #250
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZION Bekijk bericht

Ik had eigenlijk liever Waals geleerd op school.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2013, 14:38   #251
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Het verschil is dat de Nederlanders niet met zijn allen verplicht worden een taal te leren uitsluitend met als doel een minderheid in hun eigen taal te kunnen (be)dienen.
In de 15de eeuw zijn Hollanders al eens in opstand gekomen tegen de Boergondiërs omdat hun gehele administratie plots in het Frans moest. Helaas moet ik toegeven dat die opstand ook gericht was tegen Vlamingen (uit de Vlaanders) die toen Hollandse postjes toebedeeld kregen omdat die zich in het Frans konden bedienen tot hun broodheren.
Na die opstand hadden de Boergondiërs terug minder controle over Holland (wat toen focuste op de Baltische graanhandel en zijn eigen zinnetje volgde in de politiek van de Noordelijke Nederlanden in die tijd).

Laatst gewijzigd door Weyland : 24 augustus 2013 om 14:39.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2013, 14:38   #252
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
U bent het wellicht met mij eens, mijnheer, dat één en ander een kwestie van nuances is. En die kunnen wellicht niet steeds even precies als beknopt door woordenboekschrijverds weergegeven worden.

Mijn interpretatie van het Nederlands woord komkommertijd stemt overeen met hetgeen mijnheer De Schoofzak schrijft in post 240, en heel eerlijk gezegd denk ik niet dat de Franse taal een uitdrukking voorziet die bedoelde interpretatie precies weergeeft. De uitdrukking morte-saison komt volgens mij het dichtst in de buurt.

Zolang er mensen bestaan als u en vele anderen waaronder mijn nietige zelf, die geïnteresseerd zijn in taal (ook in de taal van anderen), en die bereid zijn van elkaar te leren, zit het goed, mijnheer. Ik huiver bij de gedachte dat ieder van ons daarbij immer een perfect en onfeilbaar taalgevoel zou hebben en gegarandeerd nooit een foutje zou maken, want dan zou er geen ruimte meer zijn om te leren, en dan is het leuke er meteen van af.

Derhalve, andermaal dank, mijnheer djimi.

PS. Ik gebruik het woord “woordenboekschrijverds” net zoals sommige andere geheel originele woordenbrouwsels louter voor het genoegen en het gemak van mijnheer System/Het Oosten, opdat hij zich urenlange opzoeking in mijn meer dan drieduizend posts zou kunnen besparen teneinde ergens een foutje tegen de spelling te vinden.
Dacht ook dat "morte-saison" het meest de betekenis van "komkommertijd" weergeeft. De letterlijke betekenis alleen al = "een dode periode/seizoen", periode waar geen of weinig nieuws te rapen valt...
Voor wat betreft het over en weer gooien met "oeps, foute spelling" dat is toch maar zielig! In welk land, in welke taal gebeurt zoiets niet??? Neem eens een aantal Franstalige lezersbrieven door in de kranten, en je zal ook wat meemaken! Je moet geen flaters neergooien aan de lopende band maar hier en daar eens een steek laten vallen, en dan!
Een taal is toch in de eerste plaats een communicatiemiddel onder mensen, met en zonder schrijffouten! Met de bedoeling één en ander aan elkaar duidelijk te maken. Niet iets waarmee je je "superioriteit" tov anderen moet bewijzen...
En diegenen die die "taal" samenstellen en gebruiksklaar moeten maken hebben ook boter op hun hoofd zoals het kwistig omspringen met regeltjes en uitzonderingen waar we eigenlijk geen boodschap aan hebben...
Voorkeurspellingen, c of k enz enz enz
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2013, 14:50   #253
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Dacht ook dat "morte-saison" het meest de betekenis van "komkommertijd" weergeeft. De letterlijke betekenis alleen al = "een dode periode/seizoen", periode waar geen of weinig nieuws te rapen valt...
Voor wat betreft het over en weer gooien met "oeps, foute spelling" dat is toch maar zielig! In welk land, in welke taal gebeurt zoiets niet??? Neem eens een aantal Franstalige lezersbrieven door in de kranten, en je zal ook wat meemaken! Je moet geen flaters neergooien aan de lopende band maar hier en daar eens een steek laten vallen, en dan!
Een taal is toch in de eerste plaats een communicatiemiddel onder mensen, met en zonder schrijffouten! Met de bedoeling één en ander aan elkaar duidelijk te maken. Niet iets waarmee je je "superioriteit" tov anderen moet bewijzen...
En diegenen die die "taal" samenstellen en gebruiksklaar moeten maken hebben ook boter op hun hoofd zoals het kwistig omspringen met regeltjes en uitzonderingen waar we eigenlijk geen boodschap aan hebben...
Voorkeurspellingen, c of k enz enz enz
Geen moslims/islam vandaag?

Toch niet bekeerd toevallig?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2013, 14:54   #254
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

In tegenstelling tot andere landen (Duitsland is een groot voorbeeld) zijn wij in staat naar een film of ... te kijken en intussen te lezen wat er gezegd wordt. Veel slechthorende mensen zijn zeer blij met de ondertiteling van bepaalde programma's. Maar aan deze mensen denken mensen zoals u uiteraard niet.

Laatst gewijzigd door reservespeler : 24 augustus 2013 om 14:55.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2013, 14:56   #255
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geen moslims/islam vandaag?

Toch niet bekeerd toevallig?
Wacht! Beetje geduld!
Hou jij je ondertussen maar met je songs en je interessante rappers bezig...
Bekeerd, tiens, nog niet aan gedacht!
Denk je dat dat stilaan nodig aan het worden is voor ons zelfbehoud?
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2013, 15:23   #256
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
In tegenstelling tot andere landen (Duitsland is een groot voorbeeld) zijn wij in staat naar een film of ... te kijken en intussen te lezen wat er gezegd wordt. Veel slechthorende mensen zijn zeer blij met de ondertiteling van bepaalde programma's. Maar aan deze mensen denken mensen zoals u uiteraard niet.
Op BBC (niet alle zenders) wordt alles ondertiteld; Heel gemakkelijk om films, reportages, series te volgen. Engels is dan wel mijn tweede taal, maar in feite heb ik ook liever dat Witse e.d. ondertiteld wordt, dan versta ik het beter. In het engels is het een hele grote hulp in geval ik sommige woorden niet goed heb gehoord.

Anderzijds is het echter zo dat ik raar genoeg niet onmiddellijk opmerk als de ondertiteling was gestopt. Indien ze fout ondertitelen (foute vertaling) dan zie ik dat echter wel onmiddellijk.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2013, 15:29   #257
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door Weyland : 24 augustus 2013 om 15:30.
Oud 24 augustus 2013, 15:29   #258
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik begrijp niet hoe men van een gedubte film kan genieten. Nu begrijp ik wel dat wanneer een film in een totaal vreemde taal is (zoals Japans) leestelevisie een grote hinderpaal vormt (maar als je veel van die films ziet, dan leer je op z'n minst de beginselen van de taal gewoon).
Dubben is hinderend, maar nog erger is wat ze in Oost-Europa doen: voice-over.

Voorbeeld uit Rusland:

http://www.youtube.com/watch?v=ujHUVD_rSBU

Blauw: Nasynchronisatie enkel voor kinderen: anders enkel ondertiteling
Oranje: Gemixt: Landen die soms volledige nasynchronisatie gebruiken en anders enkel ondertiteling
Geel: Voice-over: Landen waar meestal een of meerdere stemacteurs gebruikt worden in aanvulling op de originele geluidsopname
Rood: Nasynchronisatie: Landen waar enkel nasynchronisatie wordt gebruikt, zowel voor films als series

Zelfs in de Engelstalige wereld zit de dubcultuur er niet zo diep in als men zou denken, maar de meeste kaskrakers zijn dan wel Engelstalig.
De kaart is wel niet geografisch verantwoord. Beter zou zijn om Vlaanderen 'blauw' te kleuren en Wallonië 'rood'. Nu lijkt het alsof de gemengde situatie zich over heel het Belgisch grondgebied voordoet. Onze filmzalen tonen geen Frans-gedubte films, maar catert wel naar Franstaligen door Franse ondertiteling aan te bieden terwijl men in Waalse filmzalen alles gewoon dubt. Dat zijn twee verschillende situaties die die kaart negeert.

Laatst gewijzigd door Weyland : 24 augustus 2013 om 15:38.
Oud 24 augustus 2013, 15:50   #259
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Terug naar de draad:
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  VlaamsRodeDuivels.jpg‎
Bekeken: 62
Grootte:  119,3 KB
ID: 91281  

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2013, 16:11   #260
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Onze filmzalen tonen geen Frans-gedubte films, maar catert wel naar Franstaligen door Franse ondertiteling aan te bieden terwijl men in Waalse filmzalen alles gewoon dubt. Dat zijn twee verschillende situaties die die kaart negeert.
Dit is eventjes off topic, maar ook Wallonië wordt vrij veel films met ondertiteling voorgesteld, hoor... Niet allemaal, maar toch, het is veel genuanceerder dan "alles gewoon dubben".

ps: in Kinepolis in Braine l'Alleud worden films (logischerwijze) ook in het NL ondertiteld.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be