Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 september 2013, 19:59   #241
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Voor de NVA is het ook een beetje moeilijk: de Vlamingen zijn immers geen minderheid in België...
Als zelfs binnen die meerderheid geen meerderheid gevonden wordt die secessie voorstaat, dan gaat mijn argument a fortiori op.
Als er geen draagkracht is voor een splitsingsavontuur, dan zou het totaal ondemokratisch zijn om er aan te beginnen.
Oud 18 september 2013, 20:14   #242
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Er zal maar één voorwaarde gesteld worden aan het nieuwe onafhankelijke Vlaanderen om in de EU te 'blijven',
en dat is dat we het onafhankelijke Wallonië, eventueel nog met de naam b., niet ineens aan zijn lot mogen overlaten, want dan zou het niet eens voldoen aan de intredingsvoorwaarden voor nieuwe staten ...

Een paar jaar uitdovende overgangstransferts dus.
Bron ?

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 20:21   #243
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Heel eenvoudig: Spanje betwist de grondwettelijkheid van het referendum, er zal dus minstens één tegenstem zijn als Catalonië toch het lidmaatschap aanvraagt. En zolang die tegenstem er is kan er geen sprake zijn van een toetreding.

Niks eenvoudig. Indien Catalonië voor onafhankelijkheid kiest zal de EU in een enorm moeilijke situatie komen te zitten wanneer ze het referendum gewoon zouden willen negeren. Europa zal Catalonië niet willen verliezen. Dat er een soort van compromis komt is niet uitgesloten, maar dat Spanje eventjes de EU zou gaan chanteren is natuurlijk enkel in theorie mogelijk.

Laatst gewijzigd door mvd : 18 september 2013 om 20:21.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 20:26   #244
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Dergelijke ontsporingen in discussies met "believers" in referendum scenario's komen helaas te veel voor. Men gaat dan lyrisch doen over zelfbeschikkingsrecht en volkeren die hun eigen gang willen gaan en kijkt niet meer naar de realiteit. Dat is jammer, en weinig realistisch.
Hoezo 'believers'? Je moet ook geen wartaal beginnen uitslaan eh.. Referendums komen vaak voor, recentelijk werden o.a. Montenegro en Zuid-Soedan onafhankelijk dmv een referendum. Wat 'believers' daar mee te maken hebben is mij een raadsel.

Citaat:
Geen kat weet hoe de spaanse staat gaat reageren mocht dat referendum inderdaad voor onafhankelijkheid gaan. We weten ook niet hoe de winnende partij daarmee zal omgaan. Zal ze die uitslag op politieke manier proberen te verzilveren ? Of gaat ze de mensen oproepen om geen spaanse wetten meer te gehoorzamen, dagvaardingen weg te gooien, geen belastingen meer te betalen, patroons ertoe verplichten geen sociale zekerheidsbijdragen meer te betalen, enz enz;
In dergelijke discussies lijkt het wel alsof er niets zitten tussen enerzijds gewoon de uitslag aanvaarden en anderzijds kolonnes tanks die door de straten rollen.
Lijkt me allemaal nogal overroepen te zijn.
Euh.. dat zeg ik nergens. Echter, scenario's waarbij Spanje militair zou gaan optreden zijn gewoon onzin. Dat is helemaal geen 'mogelijkheid als een andere'. Dat soort bullshitargumenten ga ik echt niet serieus nemen hoor. Mensen die daar mee afkomen proberen imo angst te zaaien of hebben een diepgewortelde afkeer van onafhankelijkheidsbewegingen. En meer woorden maak er niet meer aan vuil.

Laatst gewijzigd door mvd : 18 september 2013 om 20:27.
Oud 18 september 2013, 20:31   #245
spabert
Banneling

Standaard

Vrienden,

beseffen jullie wel welke donderwolken en bliksems op jullie wachten als jullie geen deel meer uitmaken van de EU?
spabert
team elio
spabert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 20:36   #246
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Duitsland zal doen wat het al doet sinds Kohl : voor alle echt belangrijke beslissingen op informeel diplomatiek vlak een gemeenschappelijk standpunt innemen samen met frankrijk. Het is naief om te denken dat in dergelijke pokergames dat men kijkt naar de kleintjes.
Die tijd is wel al voorbij hoor! Frankrijk doet tegenwoordig wat Duitsland wil.

Zelfs in de jaren negentig was het reeds aan het veranderen. Tijdens de Joegoslavische burgeroorlog heeft Duitsland, tegen de zin van ettelijke andere Europese staten, het onafhankelijkheidsstreven van Kroatië door dik en dun gesteund.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 20:37   #247
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Inderdaad, ik som gewoon mogelijkheden op in het kader van een forumdiscussie waar ik een neutrale houding inneem. Dat jij u dat blijkbaar niet kan inbeelden, ligt volledig aan jou.

Nogmaals, begrijpend lezen, blablabla, maar ik zal de inspanning doen om u daarbij te helpen:
De verwijzing naar de IRA (eigenlijk naar "ten tijde van de IRA", wat iets anders is, maar ik kom er nog op terug) komt er als reactie op een quote van jou: . Vraag is dus of uw bewering klopt, kan kloppen, of onjuist is.

Om op zoiets te antwoorden, bekijk ik of er een precedent zou bestaan die als basis kan dienen voor een verdere redenering. Op basis hiervan ben ik gaan nadenken of er een of meerdere voorbeelden zouden zijn van een (gezien uw quote, uiteraard EU-)land dat haar leger zou ingezet hebben in het kader van een onafhankelijkheidsstrijd (of -streven om een neutraler woord te gebruiken). En ik heb mij maar éen voorbeeld kunnen inbeelden: het inzetten van het Engels leger in Noord-Ierland. Maar omdat de situatie nu min of meer genormaliseerd is, en het eerder een politiek proces is geworden waaruit het leger eigenlijk uit verdwenen is, kon ik niet gewoon zeggen "zoals in Noord-Ierland", wat totaal onnauwkeurig zou overkomen. Dus heb ik er een tijdsverwijzing in gezet, namelijk "ten tijde van de IRA", wat het best overeenkomt met de realiteit. Ik had ook kunnen zeggen "na Bloody Sunday" of "ten tijde van de burgeroorlog", maar "ten tijde van de IRA" leek mij het duidelijkst.

Daarbij antwoord ik ook op de vraag : "klopt de bewering". Het antwoord is dus "het kan kloppen", namelijk dat het Engels voorbeeld toch aantoont dat een EU-land haar leger kan inzetten in het kader van een onafhankelijkheidsstrijd en dat de EU dat laat begaan. Jij hebt daarop gereageerd door terecht te stellen dat de IRA aanslagen pleegde, wat niet het geval is in Catalonië. Terecht opmerking. Ik heb daar terug op gereageerd door te stellen dat het inzetten van het Spaans leger in een aantal omstandigheden geen aanleiding ging zijn voor een EU-tussenkomst. Dit is een test om te kijken of iemand deze post nog verder leest, indien ja, mijn oprechte felicitaties, nu terug naar de orde van de dag. In Noord-Ierland is dit ook niet gebeurd. Impliceer ik daarmee dat er een terroristische organisatie in Catalonië zal komen die aanslagen zal plegen en de inzet van het leger zal "rechtvaardigen"? Het antwoord is "neen". Impliceer ik daarmee dat dat een mogelijk scenario is? Het antwoord is "ja". Zeg ik daarbij dat de opstart van zo'n beweging de "schuld" zou zijn van de voorstanders van onafhankelijkheid? Het antwoord is "zeker niet enkel van hen" (evenals de evoluties na Bloody Sunday niet enkel de schuld was van de IRA, maar ook deels de verantwoordelijkheid is geweest van het VK).

Dat jij dat interpreteert alsof ik het onafhankelijkheidsstreven zou proberen te criminaliseren, is weer eens voor jouw rekening, en zegt meer over uw manier van denken dan over de mijne.
Blijf gerust volhouden dat je gewoon wat mogelijkheden opwierp hoor.

Over de IRA: zij werden niet bestreden omdat ze voor een onafhankelijk (verenigd) Noord-Ierland waren, maar omdat ze geweld gebruikten. Dat jij onmiddellijk een democratisch proces vergeleek met geweld zegt genoeg, hoezeer je ook spartelt. Spanje zal in de wereld geen steun vinden willen zij gewapenderhand de wil van de Catalanen onderdrukken. Dat kon 30 jaar geleden misschien nog wel, nu niet meer.
Oud 18 september 2013, 20:38   #248
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spabert Bekijk bericht
Vrienden,

beseffen jullie wel welke donderwolken en bliksems op jullie wachten als jullie geen deel meer uitmaken van de EU?
spabert
team elio
Je zal bedoelen: welke donderwolken en bliksems gaan op gans de EU vallen, als enkele van de welvarendste regio's het leven ambetant gemaakt gaat worden !

Maar ik kom er op terug: wat een gezaag.

Stel je dezelfde discussie voor in Spanje,
waar een Spaanse Franco-lover tot de bevinding zou komen dat Kareltje Caractériel zou zeggen dat als Vlaanderen onafhankelijk wordt, het niet meer zou deel uitmaken van de EU.
Die Franco-lovers zullen dan wel denken dat dat Kareltje een hot shot is in bel-ziekske ...

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 20:53   #249
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Die tijd is wel al voorbij hoor! Frankrijk doet tegenwoordig wat Duitsland wil.

Zelfs in de jaren negentig was het reeds aan het veranderen. Tijdens de Joegoslavische burgeroorlog heeft Duitsland, tegen de zin van ettelijke andere Europese staten, het onafhankelijkheidsstreven van Kroatië door dik en dun gesteund.
Duitsland is dus het laatste land dat zich uit de Europese Unie zal trekken. Waarom zouden ze, ze controleren het.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 21:53   #250
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Maar het gaat Anderzijds kan een Catalaans succesverhaal een impact hebben op de geesten in Vlaanderen.
Idd, al ben ik de mening toegedaan dat Vlaanderen zijn onafhankelijkheid niet zal verwerven via een referendum maar zal te danken hebben aan Wallonië.

Het volstaat om alle privileges die Wallonië geniet af te bouwen en de onafhankelijkheid volgt vanzelf wel. De dag dat Wallonië er meer voordeel aan doet om samen te gaan met Frankrijk of Luxemburg dan van bij Vlaanderen te blijven, is de onafhankelijkeid een feit. En dat zal zelfs door 80% Begicisten niet tegengehouden worden.

Laatst gewijzigd door Garry : 18 september 2013 om 21:55.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 22:00   #251
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vrienden,

spabert
team elio
Waarom denk je dat kost wat kost Griekeland in de EU gehouden moest worden. Uit schrik dat de EU het anders niet zou overleeft hebben.

Wat denk je dat er gaat gebeuren wanneer Catalonië, Vlaanderen en Schotland onafhankelijk worden en door de EU zouden worden uitgespuwd?
Wat gaat Nederland doen denk je? En al kunnen de Franse president en Merkel samen aan een tafel zitten, wat denk je hoe de Franse bevolking en de Duitse daarover denken. Die lusten elkaar nog altijd rauw.

Eind goed alles goed!!!

Laatst gewijzigd door Garry : 18 september 2013 om 22:05.
Oud 18 september 2013, 22:08   #252
spabert
Banneling

Standaard

Vrienden,

hebben we niet liever een hirosjima 2 in onze woonkamer dan dat Vlaanderen niet zou mogen toetreden tot de EU??

spabert

Laatst gewijzigd door spabert : 18 september 2013 om 22:09.
Oud 18 september 2013, 22:09   #253
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vrienden,

hebben we niet liever een hirosjima 2 in onze woonkamer dan dat Vlaanderen niet zou mogen toetreden tot de EU??

spabert
Stel die vraag eens in Zwitserland?
Oud 18 september 2013, 22:12   #254
spabert
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Stel die vraag eens in Zwitserland?
gerry,

ok, will do.
spabert,
sympathisant vd sp anders
Oud 18 september 2013, 22:47   #255
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Blijf gerust volhouden dat je gewoon wat mogelijkheden opwierp hoor.

Over de IRA: zij werden niet bestreden omdat ze voor een onafhankelijk (verenigd) Noord-Ierland waren, maar omdat ze geweld gebruikten. Dat jij onmiddellijk een democratisch proces vergeleek met geweld zegt genoeg, hoezeer je ook spartelt. Spanje zal in de wereld geen steun vinden willen zij gewapenderhand de wil van de Catalanen onderdrukken. Dat kon 30 jaar geleden misschien nog wel, nu niet meer.
Als het zo ver zou komen, zal Spanje géén geweld gebruiken !!!
Zó dom zijn ze niet in Madrid.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 22:52   #256
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Als het zo ver zou komen, zal Spanje géén geweld gebruiken !!!
Zó dom zijn ze niet in Madrid.
Die kunnen zelfs nog geen stieren met rust laten.
Oud 18 september 2013, 23:02   #257
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Opvolgersstaat

Bij de splitsing van een land wordt er in principe een opvolgersstaat benoemd. Zo was Rusland de opvolgersstaat van de Sovjet-Unie en Servië de opvolgersstaat van Servië en Montenegro. Een opvolgersstaat behoudt het lidmaatschap van internationale organisaties en blijft gebonden aan de verdragen die de vorige staat ondertekende.

Een optie die vaak genoemd wordt en bekendstaat als het Plan B bestaat eruit dat Vlaanderen zich losscheurt uit de Belgische federatie en dat Wallonië, Brussel en de Duitstaligen een rompstaat overhouden die ze gewoon België blijven noemen. Dit idee ligt echter niet goed in Vlaanderen, aangezien Vlamingen de meerderheid van de Belgen vormen. Maar als Vlaanderen zichzelf uit België zou afscheuren, zou die laatste overweging allicht weinig belang behouden.

Een mogelijkheid is om geen opvolgersstaat aan te duiden, zoals met Tsjecho-Slowakije is gebeurd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Splitsing_van_Belgi%C3%AB

Die Belgische federatie Wallonië, Brussel en de Duitstaligen onder de naam België is meer stoef dan realiteid. Gaan die paar Duitstalige gemeentes die overige armoezaaiers de bek open houden? Ik denk het niet. Daar gaat veel volk naar komen kijken denk ik.

Laatst gewijzigd door Garry : 18 september 2013 om 23:10.
Oud 18 september 2013, 23:09   #258
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Een interessant artikel over mogelijkheden en onmogelijkheden van secessie vind je op deze link: De Vlaamse secessie en het internationaal recht (Prof. Dr. Erik Suy)
Goed om lezen zowel voor unitarist als separatist alvorens deze discussie te voeren.
Oud 18 september 2013, 23:31   #259
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik wed dat er veel meer gekke scenario's waren die nooit zijn uitgekomen.
Ik vraag mij af of de Koning van Frankrijk een jaar voor de revolutie die hem tot op het schavot voerde zich zoiets had kunnen voorstellen ? ZO een gék scenario !
En de almachtige Tsaar van Rusland !
En TOCH is het gebeurd ! De geschiedenis zit stampvol knettergekke scenario's.
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2013, 01:08   #260
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meneer Bekijk bericht
Ik vraag mij af of de Koning van Frankrijk een jaar voor de revolutie die hem tot op het schavot voerde zich zoiets had kunnen voorstellen ? ZO een gék scenario !
En de almachtige Tsaar van Rusland !
En TOCH is het gebeurd ! De geschiedenis zit stampvol knettergekke scenario's.
Maar dat wist Jack nog niet.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be