Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 november 2014, 00:45   #241
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hollande Bekijk bericht
t'is hier weer moeilijk voor bepaalde forummers, ergens moet dat lastig zijn om een gespleten persoonlijkheid te hebben.

je zou compassie krijgen met degene die jij onder hetzelfde dak wonen. nu ze kunnen het altijd aanscharten als het te erg word..
Kan je dat even in verstaanbaar Nederlands vertalen?
De ontelbare fouten neem ik voor lief, maar ik zou wel graag weten wat je bedoelt, want hier is geen touw aan vast te knopen.
Oud 28 november 2014, 00:48   #242
Leopold de halve
Provinciaal Statenlid

Leopold de halve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Fundemantalist, dus. Dat moet iets typisch Brussels zijn, vermoed ik….
Een vorm van typdyslexie, endemisch in deze regio.
Oud 28 november 2014, 00:51   #243
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
In Wallonië heerst al decennialang een dramatisch economisch klimaat, en toch was er nooit gebrek aan politiek onbekwame Franstaligen in de federale regering, noch aan Nederlandsonkundige Franstaligen.
Intussen is héél het land er belabberd aan toe, en dit zonder dat een "nationalistische partij" daar verantwoordelijk voor kan geacht worden. Zo belabberd dat niemand nog kan garanderen dat het nog ooit goed komt met de royaume Belgique.

Wat je laatste zin betreft. Daar geef ik je 100% gelijk in. Ik heb nog geen moment geloofd dat de N-VA Vlaanderen een dienst bewijst door deel te nemen aan het Belgisch bestuursniveau.
Mevrouw, ik weet dat wij een totaal verschillende visie hebben inzake het onderwerp van deze draad, maar ik durf aannemen dat u net als ik beseft dat wij deze zaak elk vanuit onze eigen gezichtshoek bekijken.

Als ik het een beetje cru mag stellen : in wezen zal het mij een zorg wezen of een Belgisch regeringslid al dan niet in aanvaardbare mate de Franse taal beheerst en/of gebruikt.
Evenwel,
• Ik vind het shockerend dat iemand, wie het ook weze, in een officieel document, welk dit ook weze, mijn taal dermate misbruikt
• Het gaat in casu om een regeringslid dat bevoegdheid heeft over Franstaligen : haar Frans taalgebruik is ten aanzien van die bevolkingsgroep quasi beledigend
• Het gaat om een regeringslid van een partij die, weze het op een ander bestuursniveau, voorstaat om mensen een Nederlandse taalproef te doen ondergaan alvorens van een sociale woning te kunnen genieten. OK voor wat mij betreft, maar dan mag men ook zelf als bestuurder streng afgerekend worden op het taalgebruik, vind ik.

Zij die mij op dit forum volgen weten dat ik een grote sympathie heb voor de verzuchtingen van de Vlamingen, en dat ik zelfs enig begrip heb voor het feit dat Vlamingen in het door een Franstalige minderheid overheerst België flamingant kunnen worden en zijn. Maar evenzeer als ik geen onrecht kan verdragen dat Vlamingen mogelijks wordt aangedaan, steiger ik als ik merk dat de Belgische Franstaligen worden beledigd.

Ik deel dan ook geenszins uw “koekje van eigen deeg”-binnenpretjes, al poog ik er enig begrip voor op te brengen.

Nu ja, verschillen van mening is nog steeds niet verboden op dit forum, vermoed ik.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2014, 00:52   #244
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leopold de halve Bekijk bericht
Een vorm van typdyslexie, endemisch in deze regio.
Goh, het was u al lang volkomen vergeven, hoor.
Oud 28 november 2014, 00:52   #245
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik heb het noch over het Frans van Sleurs noch over Gwylan maar over uwzelf. Wie bent u om van "hoge kwaliteit" of niet te spreken?
Wie denk jij dat je bent dat ik het Nederlands van Gwylan NIET van hoge kwaliteit zou mogen noemen, en het Frans van Sleurs niet van allesbehalve hoge kwaliteit?
Oud 28 november 2014, 01:03   #246
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Iedereen maakt wel eens fouten. Het zou allemaal niet mogen natuurlijk, maar men moet niet overdrijven. Vaak worden zulke discussies opgestart door 'des esrprits grincheux', soms ook wel eens 'pisse-vinaigres' genoemd in de taal van Molière. Ik kan me vergissen natuurlijk, maar ik geloof het niet.

En daarmee is alles gezegd hierover.
Wees gerust, ik zal het niet verbeteren, maar ik heb uw foutje in vetjes gezet. Het is wellicht een tikfoutje, maar geef toe, mijnheer : telkens als u ons allen hier een poepje wil laten ruiken door uw beste Frans te etaleren, maakt u fouten. Zelfs enkele luttele woorden blijkt u niet foutenloos aan te kunnen. Ware het niet makkelijker voor u om het gewoon bij uw eigen taal te houden ?
Oud 28 november 2014, 01:17   #247
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mevrouw, ik weet dat wij een totaal verschillende visie hebben inzake het onderwerp van deze draad, maar ik durf aannemen dat u net als ik beseft dat wij deze zaak elk vanuit onze eigen gezichtshoek bekijken.

Als ik het een beetje cru mag stellen : in wezen zal het mij een zorg wezen of een Belgisch regeringslid al dan niet in aanvaardbare mate de Franse taal beheerst en/of gebruikt.
Evenwel,
• Ik vind het shockerend dat iemand, wie het ook weze, in een officieel document, welk dit ook weze, mijn taal dermate misbruikt
• Het gaat in casu om een regeringslid dat bevoegdheid heeft over Franstaligen : haar Frans taalgebruik is ten aanzien van die bevolkingsgroep quasi beledigend
• Het gaat om een regeringslid van een partij die, weze het op een ander bestuursniveau, voorstaat om mensen een Nederlandse taalproef te doen ondergaan alvorens van een sociale woning te kunnen genieten. OK voor wat mij betreft, maar dan mag men ook zelf als bestuurder streng afgerekend worden op het taalgebruik, vind ik.

Zij die mij op dit forum volgen weten dat ik een grote sympathie heb voor de verzuchtingen van de Vlamingen, en dat ik zelfs enig begrip heb voor het feit dat Vlamingen in het door een Franstalige minderheid overheerst België flamingant kunnen worden en zijn. Maar evenzeer als ik geen onrecht kan verdragen dat Vlamingen mogelijks wordt aangedaan, steiger ik als ik merk dat de Belgische Franstaligen worden beledigd.

Ik deel dan ook geenszins uw “koekje van eigen deeg”-binnenpretjes, al poog ik er enig begrip voor op te brengen.

Nu ja, verschillen van mening is nog steeds niet verboden op dit forum, vermoed ik.
Ik volg....

Je kan geen onrecht verdragen dat de Vlamingen "mogelijks" wordt aangedaan, en steigert als je merkt dat Franstaligen worden beledigd.

Het onrecht dat de Vlamingen werd aangedaan ging jammer genoeg iets verder dan de (gelijkaardige....) beledigingen die Franstalige Belgen vandaag bij monde van staatssecretaris Sleurs te slikken krijgen. Ik vind een binnenpretje daarom een beetje gerechtvaardigd. Waarvoor mijn excuses.
Deze belediging vanwege een Vlaams-nationalist komt duidelijk véél zwaarder aan voor Franstaligen dan ze ooit bij de Vlamingen is mogen aankomen. Zelfs de "Vlaamse" media steigeren immers mee met jou.

Deze belediging is zo onvergeeflijk en getuigt van zo'n totale onbekwaamheid dat staatssecretaris Sleurs stante pede moet vervangen worden door iemand die..... behoorlijk Frans spreekt.
Oud 28 november 2014, 01:22   #248
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wees gerust, ik zal het niet verbeteren, maar ik heb uw foutje in vetjes gezet. Het is wellicht een tikfoutje, maar geef toe, mijnheer : telkens als u ons allen hier een poepje wil laten ruiken door uw beste Frans te etaleren, maakt u fouten. Zelfs enkele luttele woorden blijkt u niet foutenloos aan te kunnen. Ware het niet makkelijker voor u om het gewoon bij uw eigen taal te houden ?
Oei....
En de liefde was al niet erg groot.....
Oud 28 november 2014, 02:08   #249
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik volg....

Je kan geen onrecht verdragen dat de Vlamingen "mogelijks" wordt aangedaan, en steigert als je merkt dat Franstaligen worden beledigd.

Het onrecht dat de Vlamingen werd aangedaan ging jammer genoeg iets verder dan de (gelijkaardige....) beledigingen die Franstalige Belgen vandaag bij monde van staatssecretaris Sleurs te slikken krijgen. Ik vind een binnenpretje daarom een beetje gerechtvaardigd. Waarvoor mijn excuses.
Deze belediging vanwege een Vlaams-nationalist komt duidelijk véél zwaarder aan voor Franstaligen dan ze ooit bij de Vlamingen is mogen aankomen. Zelfs de "Vlaamse" media steigeren immers mee met jou.

Deze belediging is zo onvergeeflijk en getuigt van zo'n totale onbekwaamheid dat staatssecretaris Sleurs stante pede moet vervangen worden door iemand die..... behoorlijk Frans spreekt.
Ik verzeker u, mevrouw, dat ik geen enkele invloed heb op de Belgische Nederlandstalige media : als die kennelijk evenals ikzelf steigeren omwille van de Franse (nou ja) tekst van bedoelde beleidsnota, dan is het duidelijk dat ik niet de enige ben die één en ander onaanvaardbaar acht.

Overigens hoeft u geenszins een vergelijking of verschil in zwaarte of omvang te zoeken in hetgeen ik stel inzake onrecht en/of beledigingen ten aanzien van Vlamingen of Belgische Franstaligen. Het verbaast mij trouwens een beetje dat u dit doet, want het is een houding die veeleer de Belgicisten typeert : u kent ze wel, de argumentjes als “toegegeven, in België gaat het niet goed, maar in Burkina Faso gaat het nog slechter, dus in vergelijking gaat het in België eigenlijk goed”. Dat is hetzelfde principe als “ja, de Belgische Franstaligen krijgen nu wel een belediging te slikken vanwege Sleurs, maar de Vlamingen hebben al veel meer onrecht te slikken gekregen, dus niets aan de hand voor wat Sleurs betreft”….

En aangaande de talenkennis van uw federale regeringsleden, zegge van regeringsleden die bevoegd zijn over zowel de Belgische Nederlandstaligen als Franstaligen, overigens net zoals van uw koninklijke familie, is mijn mening steeds zeer duidelijk geweest, en dat is nu niet anders : ik vind dat zij allen, ongeacht hun moedertaal, minstens voldoende tweetalig Nederlands/Frans moeten zijn. Ik wil bij dat “tweetalig” de kwalificatie “perfect” vermijden, want niemand of niets is “perfect”, maar met “voldoende tweetalig” bedoel ik dat zij zeer vlot en quasi foutenloos beide talen moeten kunnen spreken en schrijven.
Wie niet in die mate minstens tweetalig is, neemt geen functie als federaal regeringslid aan ; wie dergelijke functie aanneemt, mag en moet op zijn/haar talenkunde worden afgerekend.

Dat geldt onverminderd voor Sleurs, net zoals het voor alle andere leden van uw federale regering geldt.

En o jawel hoor, Di Rupo’s talenkunde, en/of deze van diverse andere Franstalige en Nederlandstalige huidige regeringsleden is evenzeer om te huilen, maar dat verschoont de onbekwaamheid van Sleurs niet, tenzij we het hierboven omschreven belgicistisch principe van argumenteren willen hanteren, maar daar pas ik voor.
Oud 28 november 2014, 02:27   #250
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Sleurs direct ontslaan. Haar Frans én Nederlands dienen onberispelijk te zijn.

Tevens alle diplomaten ontslaan die beide landstalen niet perfect beheersen.

O nee, wacht. Ik was het Belgisch eenrichtingsverkeer even vergeten. Bij het diplomatiek examen slagen 'te weinig' Franstaligen blijkbaar en dienen de eisen voor het Nederlands dan maar omlaag. Zo kennen we België.

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2014, 07:26   #251
hagel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ha zo! Jij denkt dus dat die kromme tekst "uit revanchisme" opzettelijk slecht werd opgesteld? Ik wijt het doodeenvoudig aan een slechte kennis van het Frans, meer niet...
Ik beweer niet dat de tekst uit zo uit revanchisme werd opgesteld. Ik merk wel dat veel Vlamingen op dit feit een revanchistische reactie hebben. Volgens mij is die tekst ook gewoon het gevolg van onkunde.
hagel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2014, 08:13   #252
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Schromend is het voltooid deelwoord van schromen ...
Met permissie:

'schromend' is het participium presens van schromen.

Het participium perfectum is 'geschroomd'.

Graag gedaan,

"djimi"

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2014, 08:23   #253
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan
En aangaande de talenkennis van uw federale regeringsleden, zegge van regeringsleden die bevoegd zijn over zowel de Belgische Nederlandstaligen als Franstaligen, overigens net zoals van uw koninklijke familie, is mijn mening steeds zeer duidelijk geweest, en dat is nu niet anders : ik vind dat zij allen, ongeacht hun moedertaal, minstens voldoende tweetalig Nederlands/Frans moeten zijn. Ik wil bij dat “tweetalig” de kwalificatie “perfect” vermijden, want niemand of niets is “perfect”, maar met “voldoende tweetalig” bedoel ik dat zij zeer vlot en quasi foutenloos beide talen moeten kunnen spreken en schrijven.
Wie niet in die mate minstens tweetalig is, neemt geen functie als federaal regeringslid aan ; wie dergelijke functie aanneemt, mag en moet op zijn/haar talenkunde worden afgerekend.
Ik begrijp je standpunt maar al te goed en vind dat �*lle N-VA-ers beter uit de Belgische federale regering waren gebleven. Maar dat heeft niet met hun kennis van de tweede taal te maken. Ze mogen op hun gebrekkige Frans worden afgerekend, maar dat kan, gezien het gebrekkige Nederlands van Franstalige beleidsmakers in het verleden én het heden, beter niet.
Als de kennis van de tweede taal de voorwaarde is om een dergelijke functie aan te nemen had Di Rupo de functie van premier niet mogen aannemen, Dardenne was nooit minister van pensioenen mogen worden, en zelfs in de regering Michel zullen Franstaligen wiens Nederlands niet je dat is wél een functie van minister of staatssecretaris aanvaard hebben.
Indien elke federale minister of staatssecretaris behoorlijk tweetalig was waren er geen simultane vertalers nodig in de kamer. Dan werden de federale regeringsonderhandelingen ook niet hoofdzakelijk in het Frans gevoerd. Niet gek lang geleden gebeurde dit trouwens nog uitsluitend in het Frans.

Ik geef grif toe dat Vlaams-nationalisten niet zomaar Vlaams-nationalisten zijn. Dat hun bekwaamheden en prioriteiten elders liggen dan in de kennis van de tweede Belgische landstaal. Ik begrijp dat Franstaligen zich daaraan storen, maar vind niet dat ze daar het recht toe hebben gezien de bewijzen staan als huizen dat niet alleen hun kennis van het Nederlands vaak te wensen overliet, maar ook hun beleid.

N-VA-ers hebben geen enkele federale regeringservaring. Sleurs zal gauw genoeg, net zoals de Franstaligen in de federale regering, de mogelijkheden leren benutten die er bestaan om quasi perfect Franstalige nota's de media in te laten sturen.
Intussen blijf ik geduldig wachten op Belgische politici zoals Happart en Maingain die hun eerste woord Nederlands spreken in het tweetalige Brussel en het eentalig Nederlandstalige Vlaanderen.
Oud 28 november 2014, 08:27   #254
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hagel Bekijk bericht
Ik beweer niet dat de tekst uit zo uit revanchisme werd opgesteld. Ik merk wel dat veel Vlamingen op dit feit een revanchistische reactie hebben. Volgens mij is die tekst ook gewoon het gevolg van onkunde.
De betreffende tekst is zonder twijfel een gevolg van onkunde alsook een gebrek aan ervaring. Dat dit, de Belgische geschiedenis inzake taalgebruik in de centrale regeringen kennend, zoveel ophef maakt is pas revanchisme.
Oud 28 november 2014, 08:28   #255
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik begrijp dat Franstaligen zich daaraan storen, maar vind niet dat ze daar het recht toe hebben gezien de bewijzen staan als huizen dat niet alleen hun kennis van het Nederlands vaak te wensen overliet, maar ook hun beleid.
Als we allemaal inzien dat we niet moeten zeiken op mekaars taalfouten ongeacht in welke taal, dan zou dat inderdaad een grote stap voorwaarts betekenen.

Citaat:
Intussen blijf ik geduldig wachten op Belgische politici zoals Happart en Maingain die hun eerste woord Nederlands spreken in het tweetalige Brussel en het eentalig Nederlandstalige Vlaanderen.
Onzin.
Die gasten zitten er evenmin op te wachten dat jij je eerste woord in het Frans tot hen richt.
Oud 28 november 2014, 08:35   #256
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

/

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 november 2014 om 08:40.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2014, 08:36   #257
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Als we allemaal inzien dat we niet moeten zeiken op mekaars taalfouten ongeacht in welke taal, dan zou dat inderdaad een grote stap voorwaarts betekenen.

Onzin.
Die gasten zitten er evenmin op te wachten dat jij je eerste woord in het Frans tot hen richt.
Ik ben het eens met je eerste zin, maar niet met de tweede. "Die gasten" gaan namelijk, net zoals hun taalgenoten in Vlaanderen en het officieel tweetalige Brussel, veel verder dan wachten op het eerste woordje Frans van een Vlaming.
Oud 28 november 2014, 08:42   #258
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie begint hier altijd over taalfouten? U !

U start er zelfs een draad over. Maar u schrijft zelf fouten. Verbeter de wereld, begin met uzelf. Dat zal heel wat beter zijn dan anderen op een pedante manier steeds maar te willen verbeteren.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 november 2014 om 08:47.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2014, 08:59   #259
hagel
Banneling

Standaard

Citaat:
De betreffende tekst is zonder twijfel een gevolg van onkunde alsook een gebrek aan ervaring. Dat dit, de Belgische geschiedenis inzake taalgebruik in de centrale regeringen kennend, zoveel ophef maakt is pas revanchisme.
Uitspraken als 'koekje van eigen deeg' zijn evenzeer revanchisme.
hagel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2014, 09:02   #260
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat is niet vitten. Ik geef gewoon mislukte schoolmeesters of dito schoolmeesteresssen van hetzelfde laken een broek.gewoon mislukte schoolmeesters of dito schoolmeesteresssen van hetzelfde laken een broek. En dan komen ze janken en hebben ze het over 'vitten'.
Juist ja... mislukte schoolmeesters en schoolmeesteressen van hetzelfde laken een pak geven is niet vitten. Jij jankt dus terecht op Gwylan die kritiek geeft op de mislukte Elke Sleurs van de N-VA. Zoals jij terecht kritiek geeft op het moraliserend gedoe van iemand die elke politicus met Mijnheer of Mevrouw en zijn of haar naam aanspreekt ipv met Ben Zwets en de grote, kleine of zéér kleine leider.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be