![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#241 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De ontelbare fouten neem ik voor lief, maar ik zou wel graag weten wat je bedoelt, want hier is geen touw aan vast te knopen.
![]() |
![]() |
#242 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Een vorm van typdyslexie, endemisch in deze regio.
![]() |
#243 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als ik het een beetje cru mag stellen : in wezen zal het mij een zorg wezen of een Belgisch regeringslid al dan niet in aanvaardbare mate de Franse taal beheerst en/of gebruikt. Evenwel, • Ik vind het shockerend dat iemand, wie het ook weze, in een officieel document, welk dit ook weze, mijn taal dermate misbruikt • Het gaat in casu om een regeringslid dat bevoegdheid heeft over Franstaligen : haar Frans taalgebruik is ten aanzien van die bevolkingsgroep quasi beledigend • Het gaat om een regeringslid van een partij die, weze het op een ander bestuursniveau, voorstaat om mensen een Nederlandse taalproef te doen ondergaan alvorens van een sociale woning te kunnen genieten. OK voor wat mij betreft, maar dan mag men ook zelf als bestuurder streng afgerekend worden op het taalgebruik, vind ik. Zij die mij op dit forum volgen weten dat ik een grote sympathie heb voor de verzuchtingen van de Vlamingen, en dat ik zelfs enig begrip heb voor het feit dat Vlamingen in het door een Franstalige minderheid overheerst België flamingant kunnen worden en zijn. Maar evenzeer als ik geen onrecht kan verdragen dat Vlamingen mogelijks wordt aangedaan, steiger ik als ik merk dat de Belgische Franstaligen worden beledigd. Ik deel dan ook geenszins uw “koekje van eigen deeg”-binnenpretjes, al poog ik er enig begrip voor op te brengen. Nu ja, verschillen van mening is nog steeds niet verboden op dit forum, vermoed ik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#244 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#245 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wie denk jij dat je bent dat ik het Nederlands van Gwylan NIET van hoge kwaliteit zou mogen noemen, en het Frans van Sleurs niet van allesbehalve hoge kwaliteit?
![]() |
#246 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#247 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je kan geen onrecht verdragen dat de Vlamingen "mogelijks" wordt aangedaan, en steigert als je merkt dat Franstaligen worden beledigd. Het onrecht dat de Vlamingen werd aangedaan ging jammer genoeg iets verder dan de (gelijkaardige....) beledigingen die Franstalige Belgen vandaag bij monde van staatssecretaris Sleurs te slikken krijgen. Ik vind een binnenpretje daarom een beetje gerechtvaardigd. Waarvoor mijn excuses. Deze belediging vanwege een Vlaams-nationalist komt duidelijk véél zwaarder aan voor Franstaligen dan ze ooit bij de Vlamingen is mogen aankomen. Zelfs de "Vlaamse" media steigeren immers mee met jou. Deze belediging is zo onvergeeflijk en getuigt van zo'n totale onbekwaamheid dat staatssecretaris Sleurs stante pede moet vervangen worden door iemand die..... behoorlijk Frans spreekt.
![]() |
![]() |
#248 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En de liefde was al niet erg groot.....
![]() |
![]() |
#249 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Overigens hoeft u geenszins een vergelijking of verschil in zwaarte of omvang te zoeken in hetgeen ik stel inzake onrecht en/of beledigingen ten aanzien van Vlamingen of Belgische Franstaligen. Het verbaast mij trouwens een beetje dat u dit doet, want het is een houding die veeleer de Belgicisten typeert : u kent ze wel, de argumentjes als “toegegeven, in België gaat het niet goed, maar in Burkina Faso gaat het nog slechter, dus in vergelijking gaat het in België eigenlijk goed”. Dat is hetzelfde principe als “ja, de Belgische Franstaligen krijgen nu wel een belediging te slikken vanwege Sleurs, maar de Vlamingen hebben al veel meer onrecht te slikken gekregen, dus niets aan de hand voor wat Sleurs betreft”…. En aangaande de talenkennis van uw federale regeringsleden, zegge van regeringsleden die bevoegd zijn over zowel de Belgische Nederlandstaligen als Franstaligen, overigens net zoals van uw koninklijke familie, is mijn mening steeds zeer duidelijk geweest, en dat is nu niet anders : ik vind dat zij allen, ongeacht hun moedertaal, minstens voldoende tweetalig Nederlands/Frans moeten zijn. Ik wil bij dat “tweetalig” de kwalificatie “perfect” vermijden, want niemand of niets is “perfect”, maar met “voldoende tweetalig” bedoel ik dat zij zeer vlot en quasi foutenloos beide talen moeten kunnen spreken en schrijven. Wie niet in die mate minstens tweetalig is, neemt geen functie als federaal regeringslid aan ; wie dergelijke functie aanneemt, mag en moet op zijn/haar talenkunde worden afgerekend. Dat geldt onverminderd voor Sleurs, net zoals het voor alle andere leden van uw federale regering geldt. En o jawel hoor, Di Rupo’s talenkunde, en/of deze van diverse andere Franstalige en Nederlandstalige huidige regeringsleden is evenzeer om te huilen, maar dat verschoont de onbekwaamheid van Sleurs niet, tenzij we het hierboven omschreven belgicistisch principe van argumenteren willen hanteren, maar daar pas ik voor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#250 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Sleurs direct ontslaan. Haar Frans én Nederlands dienen onberispelijk te zijn.
Tevens alle diplomaten ontslaan die beide landstalen niet perfect beheersen. O nee, wacht. Ik was het Belgisch eenrichtingsverkeer even vergeten. Bij het diplomatiek examen slagen 'te weinig' Franstaligen blijkbaar en dienen de eisen voor het Nederlands dan maar omlaag. Zo kennen we België. |
![]() |
![]() |
![]() |
#251 |
Banneling
|
![]() Ik beweer niet dat de tekst uit zo uit revanchisme werd opgesteld. Ik merk wel dat veel Vlamingen op dit feit een revanchistische reactie hebben. Volgens mij is die tekst ook gewoon het gevolg van onkunde.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#252 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
'schromend' is het participium presens van schromen. Het participium perfectum is 'geschroomd'. Graag gedaan, "djimi"
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#253 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als de kennis van de tweede taal de voorwaarde is om een dergelijke functie aan te nemen had Di Rupo de functie van premier niet mogen aannemen, Dardenne was nooit minister van pensioenen mogen worden, en zelfs in de regering Michel zullen Franstaligen wiens Nederlands niet je dat is wél een functie van minister of staatssecretaris aanvaard hebben. Indien elke federale minister of staatssecretaris behoorlijk tweetalig was waren er geen simultane vertalers nodig in de kamer. Dan werden de federale regeringsonderhandelingen ook niet hoofdzakelijk in het Frans gevoerd. Niet gek lang geleden gebeurde dit trouwens nog uitsluitend in het Frans. Ik geef grif toe dat Vlaams-nationalisten niet zomaar Vlaams-nationalisten zijn. Dat hun bekwaamheden en prioriteiten elders liggen dan in de kennis van de tweede Belgische landstaal. Ik begrijp dat Franstaligen zich daaraan storen, maar vind niet dat ze daar het recht toe hebben gezien de bewijzen staan als huizen dat niet alleen hun kennis van het Nederlands vaak te wensen overliet, maar ook hun beleid. N-VA-ers hebben geen enkele federale regeringservaring. Sleurs zal gauw genoeg, net zoals de Franstaligen in de federale regering, de mogelijkheden leren benutten die er bestaan om quasi perfect Franstalige nota's de media in te laten sturen. Intussen blijf ik geduldig wachten op Belgische politici zoals Happart en Maingain die hun eerste woord Nederlands spreken in het tweetalige Brussel en het eentalig Nederlandstalige Vlaanderen.
![]() |
![]() |
#254 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De betreffende tekst is zonder twijfel een gevolg van onkunde alsook een gebrek aan ervaring. Dat dit, de Belgische geschiedenis inzake taalgebruik in de centrale regeringen kennend, zoveel ophef maakt is pas revanchisme.
![]() |
#255 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Die gasten zitten er evenmin op te wachten dat jij je eerste woord in het Frans tot hen richt.
![]() |
![]() |
![]() |
#256 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() /
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 november 2014 om 08:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#257 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#258 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U start er zelfs een draad over. Maar u schrijft zelf fouten. Verbeter de wereld, begin met uzelf. Dat zal heel wat beter zijn dan anderen op een pedante manier steeds maar te willen verbeteren. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 november 2014 om 08:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#259 |
Banneling
|
![]() Uitspraken als 'koekje van eigen deeg' zijn evenzeer revanchisme.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#260 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |