![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#241 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Collaboratie was in wallonië een even grote realiteit als in vlaanderen. En de repressie was dat evenzeer. Het enige verschil is dat er in franstalig België achteraf geen politieke pogingen gedaan zijn om Rex goed te praten. Er zijn na de oorlog zelfs journalisten voor het vuurpeleton gekomen omdat die tijdens de bezetting lovende artikels over de bezetter en de waalse collaborateurs geschreven hebben. Het moet dan ook wel vreemd overgekomen zijn, als die mensen zagen dat slechts 10 jaar na de bevrijding er reeds pogingen waren vanuit vlaanderen om collaboratie te vergoelijken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#242 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#243 |
Europees Commissaris
|
![]() De repressie had uitsluitend tot doel om politieke tegenstanders uit te schakelen.
![]() |
#244 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het was al een poosje geleden, maar ik heb de stellige indruk dat je gisteren weer serieuze ruzie hebt gehad met je echtgenoot ? De "grote francofonie" heeft zich kwaad gemaakt op jou ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#245 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Waalse collaboratie werd niet verheerlijkt, en de collaborateurs werden niet als slachtoffers gezien die 'hun redenen hadden' (om Jambon te citeren - ja, ik weet het, een laffe aanval op hem en de NVA). De collaborateurs werden compleet uit het politieke leven verwijderd, en zijn eigenlijk nooit teruggekomen. Één negatief punt: de Franstaligen hebben te lang de Waalse collaboratie verzwegen, wat de indruk heeft gecreëerd dat het niet bestaan heeft. Het wordt nu veel meer onderzocht, maar dat is wat laat... In Vlaanderen zijn de collaborateurs heel snel teruggekeerd in het politiek leven, oa dankzij de VU. De collaboratie is dus een politiek item gebleven, tot vandaag, waar het nog steeds misbruikt wordt om heel het Vlaams-nationalisme zwart te maken. Ondertussen is de overgrote meerderheid van de 'zwarten' wel naar het Vlaams Blok/Belang overgegaan, waardoor de VU, en de NVA later, een andere weg heeft kunnen inslaan ivm collaboratie en wa eraan hangt. Gewoon spijtig dat NVA'ers af en toe de noodzaak voelen om commentaar te geven op het onderwerp, of geen afstand kunnen doen van bepaalde 'feesten'. Maar voor de rest denk ik niet dat er binnen de NVA nog veel 'zwarte erfenis' aanwezig is.
![]() |
![]() |
#246 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#247 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Echt te zot voor woorden....... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#248 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#249 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#250 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#251 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#252 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het lijkt wel Afrikaans...
Maar ik heb de Afrikaans - Nederlandse woordenlijst nagekeken en ook daar is die onland onbekend. http://www.roepstem.net/snaaks.html
Laatst gewijzigd door Pandareus : 5 april 2017 om 08:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#253 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wanneer mag ik dat lijstje verwachten ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#254 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Onwetendheid is niet illegaal, en kwebbelen over zaken waar men duidelijk zelfs geen basiskennis heeft ook niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#255 | |||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Bart de Wever: Citaat:
Peumans: Citaat:
Elke Sleurs: Citaat:
Men kan toch niet ontkennen dat bij de NVA het aantal leden met een zwart familieverleden een heel groot veelvoud is van het gemiddelde bij de rest van de bevolking. Opmerking: Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#256 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Deze onverbetelijke Vlaams-nationalisten zouden beter een voorbeeld nemen aan Bart De Wever. Het heeft lang geduurd, maar uiteindelijk kwam hij tot het besef dat hij ook openlijk uitte met de woorden: "de collaboratie was fout!" En Bart De Wever is historicus. Hij zal dat zo maar niet zeggen. De collaboratie was ook fout. Zonder enige twijfel. De eerste collaboratie, het Aktivisme, was fout, de tweede minstens even zeer. Het kan dus niet door de beugel dat in onze tijd een NVA-kabinetmedewerker van de 'minister-president ' Bourgeois nog openlijk de loftrompet afsteekt over de Oostfronters zonder daar enige sancties van te ondervinden. Zo iemand had al lang ontslagen moeten worden of tenminste op de vingers getikt. Wat niet gebeurde. Hetgeen ons doet vermoeden uit welk hout Bourgeois in feite gesneden is. Hij keurt stilzwijgend goed wat zijn medewerkster oreerde. Kortom, vele Vlaams-nationalisten zijn nog steeds in dat zelfde collaboratie-bedje ziek. En daarom siert het Bart De Wever (zoals wijlen Hugo Schiltz) dat hij uiteindelijk de moed had om dit bed te verlaten. En wat de Volksunie betreft: iedereen die wat de geschiedenis kent van deze partij weet maar al te best dat deze partij zo zwart was als de nacht. Dat was trouwens in die tijd al een publiek geheim. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 april 2017 om 09:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#257 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#258 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kort en toe de point. Daar mogen de 'eFkes...' er eentje aan zuigen. Geflissiteerd, Panda. Dat deed me nu wat, seh.
![]() |
![]() |
#259 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ongelooflijk hee...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#260 | |
Secretaris-Generaal VN