![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#241 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar toen De Gaulle het ook echt wilde doen, vanaf 1965, hebben de Amerikanen rap begrepen dat het onhoudbaar was. Citaat:
Dat wil dus wel zeggen dat, zolang men internationaal aannam dat men potentieel dollars kon wisselen voor goud, de Amerikanen gratis dollars konden bijdrukken. Dus zo indrukwekkend was dat Marshall plan niet: het heeft grotendeels inkt en papier gekost. Denken dat de Amerikanen daadwerkelijk "waarde" hebben afgestaan is wat idioot. Ja, we zullen wel wat spul bij hen gekocht hebben (wat dan weer hun economie ten goede kwam). Maar het Marshall plan was gewoon een stukje geniale geopolitiek, waarmee de Amerikanen met papier en inkt een half continent als vazallen opkochten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#242 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat Hitler de reorganisatie van die ondergeschikte administratie zou uitstellen voor wanneer hij eens wat meer tijd had, verandert niks aan het feit dat de macht wel degelijk bij hem lag. Hij was dus de top van de staat op dat ogenblik. De administratie die toen in Belgie aanwezig was, had minder souvereiniteit dan de provincie Limburg nu. Een knip van de vingers van Hitler, en alles veranderde, zonder enige "rechtsbescherming" ter zake. Dat hij niet met zijn vingers geknipt heeft wil niet zeggen dat hij niet diegene was die de souvereine macht had om dat te doen. De staat die over het ex-Belgische grondgebied de plak zwaaide, de souvereine machtsautoriteit, was dus wel degelijk het Derde Rijk, met aan het hoofd, Hitler. Op dezelfde manier dat de staat die over dat grondgebied en het daar wonende volk de plak zwaaide tussen 1815 en 1830, de Verenigde Nederlanden was, en nadien de Belgische staat. Zoals ik al zegde, Weber's definitie is de enige houdbare om de notie van "staat" op een niet-arbitraire en niet-circulaire manier te definieren. Het is die organisatie van dewelke uiteindelijk alle macht komt, en zelf niet ondergeschikt is aan een hogere macht (= souvereiniteit). En dat gaat gepaard met die organisatie die het monopolie heeft van het geweld, want *uiteindelijk* is geweld de bron van alle macht. Laatst gewijzigd door patrickve : 14 oktober 2018 om 04:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#243 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Een ander belangrijk punt bij soevereine staten is het erkennen ervan door andere staten. De meeste soevereine staten zijn zowel de jure als de facto; ze bestaan zowel wettelijk als echt. Het kan echter ook voorkomen dat een staat alleen als de jure bestaat; dan wordt de staat wettelijk wel erkend, maar in praktijk heeft die staat geen controle over het grondgebied dat van hem zou zijn. Veel Europese soevereine staten bestonden zo tijdens de Tweede Wereldoorlog, toen nazi-Duitsland deze staten had veroverd en de overheid in ballingschap verkeerde." P.S. (off topic) Ik verdenk u ervan anarchist te zijn. Niets op tegen wel te verstaan. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 oktober 2018 om 07:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#244 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#245 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nee, een staat is enkel een machtsmonopolie over een territorium. Dat is de zoveelste keer al dat ik erop wijs dat het de enige definitie is die zinvol is, geen circulaire termen bevat, en duidelijk overeenkomt met wat in de praktijk, staten zijn. De dag dat het zo is dat een staat enkel maar een staat is als een "internationaal lichaam" dat zo erkent, dan is er eigenlijk maar een staat meer, namelijk dat internationaal lichaam zelf. Want dat wil zeggen dat vanaf die dag, geen enkele machtsstructuur behalve dat organisme zelf, souverein is. Zoals Hitler dat was bij ons in 1943, en Stalin dat was in de USSR. En ja hoor, de Islamitische staat was wel degelijk een echte staat ; ik zou zelf willen zeggen, het schoolboek voorbeeld van een staat, daar waar het de plak zwaaide, ook al erkende niemand die staat. Want lokaal gezien had IS de totale souvereiniteit. IS is voor mij het schoolvoorbeeld van wat een staat in essentie is. Al de rest zijn tierlantijntjes. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#246 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bovendien - en dat weten heel veel mensen niet- de IS-strijders controleerden niet elk perceel grondgebied binnen 'hun' zogezegde territorium. Er waren heel wat gebieden waar IS geen zeggingschap had of slechts in geringe mate en dit wegens de aanwezigheid van concurrerende milities. Er moest altijd onderhandeld worden in die gebieden. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 oktober 2018 om 09:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#247 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Staten zijn organische dinges, net zoals naties. Maar staten zijn hierarchisch georganizeerde wezens die macht uitoefenen over hun territorium. Soms winnen ze er, soms verliezen ze er. Het zijn een soort van roofdier dat zijn beslag legt op een territorium en zijn inwoners. Citaat:
Laatst gewijzigd door patrickve : 14 oktober 2018 om 10:23. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#248 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dus: het Romeinse Rijk een 'staat'? De meningen zijn verdeeld. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 oktober 2018 om 10:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#249 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Al die noties zijn vrij eenvoudig en helder als je ze juist definieert. En worden moeilijke discussiepunten als je een verkeerde of onlogische definitie gebruikt. Het essentiele dat je hiervoor moet inzien, is dat "staat", "territorium" en "onderdanen" drie verschillende begrippen zijn. De staat is een entiteit, die zijn wil kan opleggen, door gebruik van geweld, aan alle inwoners van een zeker territorium, die inwoners zijn dan onderdanen van die staat. Dat wil niet zeggen dat zij welk recht dan ook hebben, of "staatsburgers" zijn of zo. Zij zijn gewoon "vee" van die staat, op dezelfde manier dat koeien vee zijn van de boer, en die staat heeft, behalve die machtsrelatie, verder niet altijd iets met hen te zien. Maar het kan wel zijn dat *sommige staten* zo georganiseerd zijn dat zij in hun wil/wet, rechten toekennen aan zekere burgers, zelfs soms bestuurlijke rechten zoals verkiezingen, of zelfs wetgevende rechten zoals bij de Zwitsers. Maar dat zijn enkel maar speciale VORMEN van staten. Zoals sommige boeren hun koeien vrij laten grazen, en andere boeren hun koeien in de stal opsluiten. De precieze vorm, aard en organisatie van een staat kan heel gevarieerd zijn. Zijn definierende eigenschap is geweldmonopolist over een territorium. Dat is klaar, duidelijk en logisch. Laatst gewijzigd door patrickve : 14 oktober 2018 om 11:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#250 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#251 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eh, ja, natuurlijk. Een staat oefent zijn macht in de meeste gevallen uit over een stuk ruimte. Je zou het geval kunnen beschouwen van ruimteloze staten, die geweld kunnen uitoefenen zonder dat in een zekere ruimte te doen, maar dat wordt wel heel abstract. Misschien zou je kunnen zeggen dat speciale operaties van de USA buiten het normale gebied van de USA, zo een bijna-ruimteloze manier is om haar macht uit te oefenen. Of je zou kunnen zeggen dat een heel klein stukje extra ruimte gedurende een korte tijd "USA" wordt als special forces ergens in den vreemde een of andere persoon gaan afmaken of kidnappen of zo. In de praktijk is er meestal een stuk aardoppervlak waar een staat zijn wil met geweld afdwingt/kan afdwingen.
Laatst gewijzigd door patrickve : 14 oktober 2018 om 11:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#252 |
Minister
|
![]() Ja N-VA moet het cordon sanitaire opblazen. Ik heb voor de gemeenteraad nog voor N-VA gestemd, maar met de federale verkiezingen zal ik 1 van die mensen zijn die overloopt van N-VA naar Vlaams Belang.
Ik geloof absoluut niet in een voorspoedige toekomst van België waarin moslims een plaats hebben. N-VA stelt zich op als Islamkritisch maar uiteindelijk zijn ze veel te tolerant. Eerder stemde ik niet voor Vlaams Belang omdat ze toch niet in de regering terechtkomen. Maar ik hoop dat meer mensen overlopen en dat N-VA hen de hand moet reiken.
![]() |
#253 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Bekijk dit even Het Vlaams blok kiest voor een blank Europa De Winter is wel degelijk een racist, en discrimineert mensen op basis van hun huidskleur. Dat is ook zeer uitgesproken de reden waarom N-VA niet met hem wil samenwerken. Francken zei deze week letterlijk op TV dat het enkel de hand wil reiken naar Vlaams Belang als De Winter opstapt. Verder hoor ik van Bart De Wever dat het komt omdat hij op de koffie gaat met Bashar Al Assad. Hier ben ik zeer teleurgesteld in het denkvermogen van De Wever die klakkeloos aanneemt dat Assad zijn eigen mensen vergast, terwijl het duidelijk het Amerikaanse regime is dat keet schopt in Syrië om oorlog in het Midden Oosten te rechtvaardigen
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 14 oktober 2018 om 12:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#254 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Is dit dan geen territorium binnen een territorium en zou je dit dan ook een staat noemen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#255 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#256 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op conceptueel vlak kan je je afvragen of gedurende een zekere tijd, de wil van de overvallers wet was, of gewoon of het hier gaat om misdadigers die de wet overtreden. In de mate dat mensen hun wil opvolgen, kan je misschien toch wel zeggen dat hun wil gedurende korte tijd wet was. In de mate dat er gewoon een gevecht is ontstaan, niet. Gebieden waar het niet duidelijk is welke entiteit nu de uiteindelijke macht heeft, omdat verschillende machtshebbers erover vechten, zijn oorlogsgebied. Aangezien daar niemand het monopolie van het geweld heeft, en dus niemand de wet oplegt, is het geen staatsterritorium. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#257 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik denk dat we gewoon naar een poppenkast kijken en dat over 10 a 20 jaar het kalf verzopen is.
![]() |
![]() |
#258 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar is dan de (moderne) staat niet de gemeendschap die zowel het geweld uitoefent als ondergaat. Neem nu bij ons in België, daarbij wordt enig geweld goedgekeurd door de meerderheid van de bevolking want het geweld tegen de ene wordt vaak gehanteerd om de andere te beschermen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#259 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met een hoop Pakistanen, Bolivianen, Marokkanen of Congolezen zijn we niets tenzij men ze een gesubsidieerde job type de groendienst of het containerpark wil geven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#260 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |