Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 september 2019, 10:46   #241
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Waarom wordt het dan in Portugal en Frankrijk al wel terugbetaald volgens het Nieuwsblad en HLN ?
Daar gelden die wetten toch ook.

Moesten het Nieuwsblad en HLN ,

de twee meest gelezen kranten van dit land,

dit feit uit hun duim gezogen hebben

en De Block dus valselijk beschuldigen van manifeste onkunde en nalatigheid

,vindt ik het toch verdacht dat zij ,

noch haar kabinet nog niet gereageerd hebben

op die ,volgens U , valse beweringen van HLN en het Nieuwsblad.
welk deel van "het kan niet terugbetaald zijn want het heeft nog geen Europese licentie" begrijp je niet Witte?
Oud 18 september 2019, 10:51   #242
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
da's een ethische keuze.
Het kind heeft ook rechten, niet enkel de ouders.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2019, 11:25   #243
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
da's persoonlijk he, bij een screening SMA zou ik dat ook doen.
bij Down zeker niet.
ben opgegroeid met buren met een Down kind. Ik zeg niet dat t simpel is, maar dat is zeker haalbaar. je leert daar veel van.
simpel gelukkig proberen zijn, ook zonder controle, tamelijk belangrijk.
Dat moet ieder inderdaad voor zichzelf uitmaken. Maar is het verantwoord uit het oogpunt van het kind om met een handicap bewust op de wereld gezet te worden of zijn de ouders egoïsten? Mijn broer heeft een zoontje met een afwijking. Hoeveel "plezier" ze er aan beleven en liefde ze er ook van krijgen, ze hebben levenslang gekregen. En wat met hem als zijn ouders er niet meer zijn? Moet zijn zus of broer en repsectievelijke partner er dan maar voor instaan?
Kan je leed niet beter van voor het begin vermijden? Hun zoon was de eerste en de volgende zijn gescreend. Was er iets mis, dan hadden ze er niet geweest.
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2019, 11:26   #244
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
welk deel van "het kan niet terugbetaald zijn want het heeft nog geen Europese licentie" begrijp je niet Witte?
Zijn er geen andere fondsen waar de regering kan uit tappen? Ze geven anders wel honderden miljoenen uit.
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2019, 11:32   #245
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Het kind heeft ook rechten, niet enkel de ouders.
het recht om niet te leven?
weet niet of dat echt een ding is, had jij dat?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2019, 11:33   #246
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat Uw riedeltje in Frankrijk en Portugal blijkbaar niet van toepassing is en deze twee landen ook in Europa liggen .
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2019, 11:34   #247
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
experten, ook Novartis zelf, geven toe dat de prijs gezet wordt naar 'gewonnen' levensjaren ... ik vind dit een perverse prijszetting.
Als het kind nu jammer genoeg vroeger sterft, betalen ze dan de jaren verschil terug?
Oud 18 september 2019, 11:35   #248
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Dat Uw riedeltje in Frankrijk en Portugal blijkbaar niet van toepassing is en deze twee landen ook in Europa liggen .
Ja, maar je moet onthouden dat, net zoals met de mensenrechten, de EU regels alleen dan van tel zijn, als het Belgie goed uitkomt.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 18 september 2019 om 11:35.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2019, 11:42   #249
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
klopt, en we zijn creatief in de berekening van de vraagprijs, waar R&D- en ontwikkelingskosten nauwelijks nog een echte impact hebben.

Ook in dit geval, waar de initiële onderzoekskosten gefinancieerd werden door publieke gelden, en het farmabedrijf pas betrokken werd eens die eerste preklinische testen veelbelovende resultaten toonden.
Snel googelen leert dat Novartis 50 miljard dollar omzet haalde in 2017 en daarop een winst realiseerde van 7,7 miljard. Wat vindt u een aanvaardbare marge? En wat zou dat dan betekenen voor de prijs van dit geneesmiddel in het bijzonder?

Begrijp me niet verkeerd, er moet dringend gekeken worden naar de prijszetting van geneesmiddelen en er moet een billijke vergoeding voorzien worden, want anders zal dat een nefaste invloed hebben op de R&D budgetten van de big pharma en dat lijkt me ook niet meteen wenselijk.

In deze vraag ik me dan ook echt af wat de werkelijke terugverdientijd van dit geneesmiddel is en wat we zelf zien als een billijke terugverdientijd. Daarenboven moet elk succesvol ontwikkeld geneesmiddel een voldoende hoge marge halen om de kosten van de niet succesvol ontwikkelde geneesmiddel mee te dekken.

Ik heb gisteren trouwens gehoord dat het geneesmiddel dat die baby nu reeds krijgt een ontwikkelingskost had van rond de 600 miljoen. Het is nu 2 jaar op de markt en men heeft er een omzet op gedraaid van 2 miljard. Dat lijkt me waanzinnig veel, maar ik zou ook graag weten hoeveel R&D ze dan hebben gestoken in middelen die niet werken en waarop de omzet dan 0 is, vooraleer ik daar definitief een oordeel over vel.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2019, 11:51   #250
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
ik zou ook graag weten hoeveel R&D ze dan hebben gestoken in middelen die niet werken
ik denk dat dat verdomd goed meevalt

momenteel doet het uza een onderzoek naar ms. de 1e 2 fases zijn oa een veiligheidsstudie, volledig op kosten van de unief.
Pas als dat goed afloopt en veelbelovend lijkt ga je naar fase 3 (onderzoekskonijnen) en pas daar pikt de commercie in. Het uza kan nu eenmaal geen 1000 mensen betalen om mee te doen

heel dit pia verhaal is pure ethiek
wat doen we nu bv met die 5 andere kindjes die vandaag die aandoening hebben? die zullen gewoon . Waarmee ik neit gezegd heb dat dit boeleke gered is.

Ons land heeft niemand gered.
de Walen zullen evenveel sms'jes gestuurd hebben als de inwoners van pakweg Nieuw-zeeland of Japan.

Laatst gewijzigd door 1207 : 18 september 2019 om 11:55.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2019, 11:55   #251
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het recht om niet te leven?
weet niet of dat echt een ding is, had jij dat?
Het recht op een zo goed mogelijke start, als de foetus Down heeft en aborteert (of weggeselecteerd bij een kunstmatige bevruchting) dan wordt een ander kind gemaakt met betere genetische kansen.

Een Down kind verhindert meestal ook dat er nog kinderen bijkomen vanwege de grote werklast op de ouders, die verliezen dan hun recht op geboorte.

Als ouder heb je bepaalde rechten maar zo ook het ongeboren en toekomstig kind alsook de gemeenschap die het allemaal moet betalen en er zelfs letterlijk voor zal moeten zorgen. De gemeenschap wordt op die manier ook een stuk de ouders van zo'n kind.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2019, 11:55   #252
morte-vivante

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Zijn er geen andere fondsen waar de regering kan uit tappen? Ze geven anders wel honderden miljoenen uit.
het bijzonder solidariteitsfonds zou kunnen, maar op het eerste zicht voldoet Pia niet aan alle voorwaarden
https://www.inami.fgov.be/nl/themas/...x#.XYHwx8RS-70
Wat de zaak bemoeilijkt is dat er een bestaand, en terugbetaald, geneesmiddel beschikbaar is, en dus kan de onbeantwoorde medische behoefte niet ingeroepen worden

Compassionate use zou kunnen, maar dan moet de vraag komen van Novartis zelf
https://www.pharma.be/nl/focus/gezon...-programs.html
Oud 18 september 2019, 12:01   #253
morte-vivante

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Als het kind nu jammer genoeg vroeger sterft, betalen ze dan de jaren verschil terug?
dit is value based pricing in een notendop, en is 1 van de alternatieve financieringspistes om innovatieve maar zeer dure nieuwe geneesmiddelen toch terugbetaald te krijgen. Kort gezegd komt het erop neer dat een geneesmiddel (al dan niet deels) terugbetaald wordt voor een bepaalde patient als er ook effectief bewijzen zijn dat het geneesmiddel werkt (of gewerkt heeft) bij die patient.

Laatst gewijzigd door morte-vivante : 18 september 2019 om 12:02.
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2019, 12:06   #254
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
experten, ook Novartis zelf, geven toe dat de prijs gezet wordt naar 'gewonnen' levensjaren ... ik vind dit een perverse prijszetting.
Het is pervers, maar alle alternatieven zijn nog perverser.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2019, 12:06   #255
Lof der Zotheid

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mss toch nog eens benadrukken dat deze actie spontaan ontstaan is rond de keukentafel (en in het kinderziekenhuis)...
Mij hoeft u niet te overtuigen, Pia moet geholpen worden.
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2019, 12:15   #256
Lof der Zotheid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
2
Oud 18 september 2019, 12:17   #257
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het is pervers, maar alle alternatieven zijn nog perverser.
maar nee,

dit is at random pricesetting omdat de leverancier op een monopoly zit, hem verschaft grotendeels op kosten van de gemeenschap overigens
vrije markteconomie heeft één zwak punt en dat is monopoly, daarom ook dat er daar steeds op ingegrepen wordt.

correcte prijszetting gebeurt door toerekening van werkelijke kosten (incl ontwikkeling, zelfs incl ontwikkeling van gefaalde projecten) en een winstmarge voor het ingebracht kapitaal.
Oud 18 september 2019, 12:18   #258
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lof der Zotheid Bekijk bericht
Mij hoeft u niet te overtuigen, Pia moet geholpen worden.
hey, ik heb mijn deel gedaan hoor.
Oud 18 september 2019, 12:20   #259
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Het recht op een zo goed mogelijke start, als de foetus Down heeft en aborteert (of weggeselecteerd bij een kunstmatige bevruchting) dan wordt een ander kind gemaakt met betere genetische kansen.

Een Down kind verhindert meestal ook dat er nog kinderen bijkomen vanwege de grote werklast op de ouders, die verliezen dan hun recht op geboorte.

Als ouder heb je bepaalde rechten maar zo ook het ongeboren en toekomstig kind alsook de gemeenschap die het allemaal moet betalen en er zelfs letterlijk voor zal moeten zorgen. De gemeenschap wordt op die manier ook een stuk de ouders van zo'n kind.
moeten we dan als gemeenschap ook niet vragen dat de wetenschap komt met een zwangersschapsscreening voor "ambetante mensen" zodat we die ook kunnen aborteren, want die kosten de gemeenschap ook met hun dwarsliggerijen.
Oud 18 september 2019, 12:32   #260
Lof der Zotheid

Standaard

Citaat:
hey, ik heb mijn deel gedaan hoor.
Absoluut.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be