Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 januari 2020, 07:36   #241
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat neem ik helemaal niet aan. Daarvoor ken ik Nederland net iets te goed. Nederlanders beheersen hun taal op een veel soepeler manier dan Vlamingen, weten zich gevatter en puntiger uit te drukken. En dat allemaal desnoods in zo goed als vlekkeloos AN.
Op gebied van taaltesten moeten ze 9 keer op de 10 de duimen leggen tegen de Vlamingen.
Remember 10 voor taal met gewezen Robert Long.
Ze zijn gewoon wat radder van tong.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2020, 07:38   #242
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
En wat uw indruk betreft, kijk maar eens naar het aantal Nederlandse of Belgische winnaars van het groot Nederlands dictee. Met ons armzalige aantal (7miljoen) Vlamingen tegenover bijna het drievoudige aan Nederlanders, zijn het nog overheersend Vlamingen die als winnaar uit komen.
Dat valt inderdaad niet te ontkennen.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 8 januari 2020 om 07:39.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2020, 08:38   #243
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Op gebied van taaltesten moeten ze 9 keer op de 10 de duimen leggen tegen de Vlamingen.
Dat denk ik ook..
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2020, 15:30   #244
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard Samenwerking

Citaat:
Samenwerking

Zowel Vlaanderen als Nederland heeft er alle belang bij om samen te werken om de socio-economische uitdagingen waarvoor beide staan, het hoofd te bieden.

Dat is de boodschap op de eerste Vlaams-Nederlandse Wetenschaps- en Innovatiedag, die maandag plaatsvond in de Nederlandse ambassade in Brussel.

Doel van de Vlaams-Nederlandse Wetenschaps- en Innovatiedag is om de samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen op vlak van wetenschap en innovatie te bevorderen, door meer dan 230 spelers uit overheden, het bedrijfsleven en de academische wereld samen te brengen.

Het initiatief komt voort uit het topoverleg tussen ministers-presidenten Geert Bourgeois en Mark Rutte in november vorig jaar.
https://www.ewi-vlaanderen.be/nieuws...-van-innovatie

Dit lijkt me een goed begin. Maar er zijn denk ik nog wel meer samenwerkingen mogelijk.

Laatst gewijzigd door Hollander : 8 januari 2020 om 15:31.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2020, 15:41   #245
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
LiberaalNL heeft gelijk en ongelijk. Ik hoor dagelijks dialect in Noord-Brabant, ook bij jongere mensen. Vooral onder dorpelingen. En zelfs in Zuid-Holland, dieper Holland. Als ik bijvoorbeeld Zwijndrecht bezoek, een stukje Randstad, maar totaal niet toeristisch hoor ik dialect. Vaak eerder Rotterdams dan Dordt, doch. Een verdrongen dialect onder de jonge generatie, vaak sympathieke maar ietwat ordinaire figuren wel die het spreken.
Dat is niets nieuws.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2020, 16:53   #246
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
LiberaalNL heeft gelijk en ongelijk. Ik hoor dagelijks dialect in Noord-Brabant, ook bij jongere mensen. Vooral onder dorpelingen. En zelfs in Zuid-Holland, dieper Holland. Als ik bijvoorbeeld Zwijndrecht bezoek, een stukje Randstad, maar totaal niet toeristisch hoor ik dialect. Vaak eerder Rotterdams dan Dordt, doch. Een verdrongen dialect onder de jonge generatie, vaak sympathieke maar ietwat ordinaire figuren wel die het spreken.
Toch meestal vooral dit laatste bij LiberaalNL.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 januari 2020 om 16:54.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2020, 18:48   #247
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Dialecten kunnen beter blijven bestaan. Ze hebben zo hun voordelen. Zo is bv. in het Antwerps goed te horen wanneer iets mannelijk of vrouwelijk is. Nemen we bijvoorbeeld een stoel of een tafel. In het Antwerps wordt dat, " ne stoel en een tafel / ne man en een vrouw.

In het Westvlaams hoor je wanneer iets geschreven wordt met lange ij of met korte ei. Alle woorden met lange ij worden met y uitgesproken.

En wat uw indruk betreft, kijk maar eens naar het aantal Nederlandse of Belgische winnaars van het groot Nederlands dictee. Met ons armzalige aantal (7miljoen) Vlamingen tegenover bijna het drievoudige aan Nederlanders, zijn het nog overheersend Vlamingen die als winnaar uit komen.
Waardeloos. Spelling is slechts een instrument en hoort transparant en coherent te zijn. Spelling hoort geen meetinstrument te zijn waarmee bepaald kan worden hoeveel tijd er besteed werd aan de studie van een onsamenhangend systeem.

Echte taalbeheersing zit ergens anders.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2020, 18:50   #248
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Woordjes leren is één zaak; ze vlot gebruiken in keurige volzinnen een andere.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2020, 16:46   #249
graaf de bethune
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Als je de moeite zou doen om deze draad nog eens te overlopen zou je zien dat ik, als overtuigde aanhanger van het samengaan van Nederland en Vlaanderen, hier een pleidooi heb gehouden om dat samengaan niet door te voeren in een "fusie" maar wel in een zorgvuldig doordachte "confederatie". Uitgerekend om bange Vlamingen zoals jij, met koudwatervrees voor dat samengaan, aan te tonen dat wij nog steeds grotendeels ons potje zelf kunnen koken maar niettemin in een staatsverband met Nederland kunnen vertoeven. Dat is met een confederatie perfect mogelijk.
U verwart mij met een fiere , zelfbewuste Vlaming ipv een bange Vlaming. Een bange Vlaming zou inderdaad snel aanhechting zoeken bij een andere entiteit....ik besef daarentegen dat Vlaanderen economisch sterk genoeg is om z'n eigen boontjes te doppen.....wat niet wegneemt dat we best samenwerkingsakkoorden met onze buurlanden afsluiten........zelfs met Wallonië, waarom niet. Dus geen bange Vlamingen maar een terecht fiere zelfbewuste Vlaming die geen nieuwe meester zoekt en duldt.
graaf de bethune is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2020, 17:15   #250
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door graaf de bethune Bekijk bericht
U verwart mij met een fiere , zelfbewuste Vlaming ipv een bange Vlaming. Een bange Vlaming zou inderdaad snel aanhechting zoeken bij een andere entiteit....ik besef daarentegen dat Vlaanderen economisch sterk genoeg is om z'n eigen boontjes te doppen.....wat niet wegneemt dat we best samenwerkingsakkoorden met onze buurlanden afsluiten........zelfs met Wallonië, waarom niet. Dus geen bange Vlamingen maar een terecht fiere zelfbewuste Vlaming die geen nieuwe meester zoekt en duldt.
Ge beseft toch dat transport vanuit de Antwerpse haven naar het Ruhrgebied via Albertkanaal en spoorweg via provincie Luik gaat?

Dat die Walen, nadat ze door Vlaanderen aan de kant geschoven zijn, even meegaand zullen zijn als Nederland-wat-betreft-de-ijzeren-Rijn.

Ik vrees dat er van een economisch sterk Vlaanderen nog weinig overblijft na onafhankelijkheid. Vlaanderen zal overgeleverd worden aan de goodwill van de buurlanden. En die gaan er alles aan doen om dat klein Vlaams landje dood te concurreren.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2020, 18:07   #251
graaf de bethune
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ge beseft toch dat transport vanuit de Antwerpse haven naar het Ruhrgebied via Albertkanaal en spoorweg via provincie Luik gaat?

Dat die Walen, nadat ze door Vlaanderen aan de kant geschoven zijn, even meegaand zullen zijn als Nederland-wat-betreft-de-ijzeren-Rijn.

Ik vrees dat er van een economisch sterk Vlaanderen nog weinig overblijft na onafhankelijkheid. Vlaanderen zal overgeleverd worden aan de goodwill van de buurlanden. En die gaan er alles aan doen om dat klein Vlaams landje dood te concurreren.
Ge beseft toch dat het goederenverkeer vanuit Nederland richting Frankrijk ook door Vlaanderen gaat......ge beseft toch dat Nederlandse vrachtwagens met goederen bestemd voor Vlaanderen ook door Vlaams grondgebied moeten.......ofwel zijt ge ne bange Vlaamse nestbevuilende schijter....ofwel zijt ge ne Waal , t'is het een of het ander. Kent ge de uitdrukking, het ene plezier is het andere waard.....alsof we met de nederlanders nog geen samenwerkingsakkoorden hebben, havens Gent, Zeebrugge , Antwerpen??? Operaties defensie oa luchtmacht en marine....kostendelend...zelfde materialen, gezamelijke aankoop, oefeningen, onderhoud....nee nee Pajoske, ge zult veel vroeger moeten opstaan om mij van het idee van een volledige Vlaamse onafhankelijkheid af te helpen....en als het u niet aanstaat, ge kunt nog altijd verhuizen naar Walbanië...mocht ge op dit moment in Vlaanderen wonen...
graaf de bethune is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2020, 18:30   #252
pajoske

Standaard

Citaat:
Ge beseft toch dat het goederenverkeer vanuit Nederland richting Frankrijk ook door Vlaanderen gaat......

Via de Europese autostrade Maastricht-Luik is dat in Voeren over een afstand van 500m. Dat zou eventueel gemakkelijk te omzeilen zijn via Ternaaien.
Via het Julianakanaalen de Maas kan men in Maastricht naar Visé varen zonder door Vlaams grondgebied te moeten komen.

Ja men heeft al jarenlang akkoorden met Nederland. Maar van de ijzeren Rijn, nochtans een voorwaarde bij de Belgische onafhankelijkheid, is er nog altijd geen sprake.

Als Vlaamse politici hun verstand hadden gebruikt was er al lang een spoorverbinding Hasselt-Maastricht.

Laatst gewijzigd door pajoske : 9 januari 2020 om 18:32.
Oud 9 januari 2020, 18:32   #253
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Toch meestal vooral dit laatste bij LiberaalNL.
Waarom negeer je Knuppel en mij, System uit Het Oosten?
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2020, 19:03   #254
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Via de Europese autostrade Maastricht-Luik is dat in Voeren over een afstand van 500m. Dat zou eventueel gemakkelijk te omzeilen zijn via Ternaaien.
Via het Julianakanaalen de Maas kan men in Maastricht naar Visé varen zonder door Vlaams grondgebied te moeten komen.

Ja men heeft al jarenlang akkoorden met Nederland. Maar van de ijzeren Rijn, nochtans een voorwaarde bij de Belgische onafhankelijkheid, is er nog altijd geen sprake.

Als Vlaamse politici hun verstand hadden gebruikt was er al lang een spoorverbinding Hasselt-Maastricht.

Heeft niks te maken met gebrek aan verstand. In zowel België als Nederland ligt het vol met blauwe weiden met inlandse orchideën. Bovendien zijn er rond Leuven sporen gevonden van versteende oerbomen.
Het zijn vooral de groenen die dwars liggen. En vooral Nederland maakt daar gebruik van. En nu gaan ze in die gebieden nog wolven kweken.
En alsof dat nog niet genoeg is zijn er nog sporen van de voetbranders.
En zelfs in Limburg zit er een halve gare die bij nacht penissen van paarden afsnijd. Je moet de waarheid vertellen over uw streek Pa Jos.
Het is ingewikkelder dan jij wil vertellen.
En dan zal ik nog zwijgen over dat volk dat de streek bij nacht onveilig maakt onder de bruggen van het Albertkanaal. Moeten we daarover beginnen misschien?
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2020, 19:09   #255
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Woordjes leren is één zaak; ze vlot gebruiken in keurige volzinnen een andere.
Nu zeg je iets. Keurige zinnen moet ge bij een Hollander niet zoeken.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2020, 19:12   #256
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
Heeft niks te maken met gebrek aan verstand. In zowel België als Nederland ligt het vol met blauwe weiden met inlandse orchideën. Bovendien zijn er rond Leuven sporen gevonden van versteende oerbomen.
Het zijn vooral de groenen die dwars liggen. En vooral Nederland maakt daar gebruik van. En nu gaan ze in die gebieden nog wolven kweken.
En alsof dat nog niet genoeg is zijn er nog sporen van de voetbranders.
En zelfs in Limburg zit er een halve gare die bij nacht penissen van paarden afsnijd. Je moet de waarheid vertellen over uw streek Pa Jos.
Het is ingewikkelder dan jij wil vertellen.
En dan zal ik nog zwijgen over dat volk dat de streek bij nacht onveilig maakt onder de bruggen van het Albertkanaal. Moeten we daarover beginnen misschien?
Ge moogt dat van mij zeggen. In Limburg zit tegenwoordig veel zware (drugs-)criminaliteit. Het gevolg van de gunstige centrale ligging in Europa: centraal en met veel grenzen.
Een nieuwe grens met Wallonië geeft die mensen nog meer mogelijkheden om hun activiteiten verder te ontplooien. Die lachen zich een bult bij Vlaamse onafhankelijkheid. Limburg zal dan 3 grenzen hebben met het buitenland. Grenzen die voor hen geen hinderpalen zijn, maar des te meer voor de misdaadbestrijders.
Oud 9 januari 2020, 20:25   #257
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Een goed gedacht is veel waard.

De Antwerpse haven is dan ook niet bereikbaar voor de Walen. Gelukkig voor hen is de Antwerpse haven niet meer zo belangrijk als in hun bloeiperiode.

Of Vlaanderen, dat 16 miljard per jaar lichter wordt gemaakt dan het armlastige Wallonië, en het nog onvergelijkbaar beter doet, zal overgeleverd worden aan de goodwill van de buurlanden wil ik nog meemaken. De buurlanden zijn geen Vlaminghatende stinkaards zoals de Walen.
Oud 9 januari 2020, 20:31   #258
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ge moogt dat van mij zeggen. In Limburg zit tegenwoordig veel zware (drugs-)criminaliteit. Het gevolg van de gunstige centrale ligging in Europa: centraal en met veel grenzen.
Een nieuwe grens met Wallonië geeft die mensen nog meer mogelijkheden om hun activiteiten verder te ontplooien. Die lachen zich een bult bij Vlaamse onafhankelijkheid. Limburg zal dan 3 grenzen hebben met het buitenland. Grenzen die voor hen geen hinderpalen zijn, maar des te meer voor de misdaadbestrijders.
Nogmaals. Een goed gedacht is veel waard.

Limburg zal dus overgeleverd zijn aan nog zware drugscriminelen dan vandaag, zo goed als allemaal van allochtone origine, en van misdaadbestrijders hebben ze niet veel te verwachten want die kunnen de grens niet over.

Prettig vooruitzicht.
Oud 9 januari 2020, 21:15   #259
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ge beseft toch dat het goederenverkeer vanuit Nederland richting Frankrijk ook door Vlaanderen gaat......ge beseft toch dat Nederlandse vrachtwagens met goederen bestemd voor Vlaanderen ook door Vlaams grondgebied moeten.......ofwel zijt ge ne bange Vlaamse nestbevuilende schijter....ofwel zijt ge ne Waal , t'is het een of het ander. Kent ge de uitdrukking, het ene plezier is het andere waard.....alsof we met de nederlanders nog geen samenwerkingsakkoorden hebben, havens Gent, Zeebrugge , Antwerpen??? Operaties defensie oa luchtmacht en marine....kostendelend...zelfde materialen, gezamelijke aankoop, oefeningen, onderhoud....nee nee Pajoske, ge zult veel vroeger moeten opstaan om mij van het idee van een volledige Vlaamse onafhankelijkheid af te helpen....en als het u niet aanstaat, ge kunt nog altijd verhuizen naar Walbanië...mocht ge op dit moment in Vlaanderen wonen...
Meer nog: nauwelijks een jaar geleden werd een akkoord afgesloten tussen Vlissingen, Terneuzen en Gent waardoor die drie als één haven willen beschouwd worden.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2020, 21:20   #260
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Meer nog: nauwelijks een jaar geleden werd een akkoord afgesloten tussen Vlissingen, Terneuzen en Gent waardoor die drie als één haven willen beschouwd worden.
Zou voor Antwerpen en Rotterdam ook een logistiek economische win-win zijn
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be