Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 december 2020, 17:51   #241
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Blijkbaar is het normaal dat men fier is op zijn identiteit en van alle volkeren wordt dat aanvaard door de andere volkeren, Een Waal is fier Waal te zijn en is fier op andere Walen. Er is echter één volk dat zichzelf niet kan verdragen. In Vlaanderen worden Vlamingen die zich Vlaming durven noemen Nazi's genoemd.
De reden dat ze altijd het onderspit gaan delven.
Een volk kan een ander volk maar overheersen en nihileren alleen en alleen als er genoeg overlopers en nestbevuilers zijn bij dat veroverde volk...

Het moet zijn dat als Vlaanderen rijk is in iets het wel degelijk daarin is...

Moet dat ook in de Vlaamse canon komen???
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 18:03   #242
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Blijkbaar is het normaal dat men fier is op zijn identiteit en van alle volkeren wordt dat aanvaard door de andere volkeren, Een Waal is fier Waal te zijn en is fier op andere Walen. Er is echter één volk dat zichzelf niet kan verdragen. In Vlaanderen worden Vlamingen die zich Vlaming durven noemen Nazi's genoemd.
De reden dat ze altijd het onderspit gaan delven.
Dit is onzin...

Niemand noemt Vlamingen nazi's omdat ze Vlaming zijn. Wat wel heel normaal is, is dat we Blokkers neo-nazi's noemen.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 18:07   #243
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Een volk kan een ander volk maar overheersen en nihileren alleen en alleen als er genoeg overlopers en nestbevuilers zijn bij dat veroverde volk...

Zeker onder de oorlog.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 18:12   #244
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

En, is Vlaanderen nu al onafhankelijk?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 18:23   #245
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
"Onze" psychologisch en politiek meerdere geeft weer maar eens een staaltje van zijn totale politiek ongeïnformeerdheid.
https://www.vlaamsbelang.org/persnot...aanderen-2007/

En P.S.
Ook uw psychologische glazen bol is echt maar een plastiek prul uit den Action.
Als je al bij het VB moet gaan om uw gelijk te halen is het al ver gekomen.
Maar ik stel met genoegen vast dat het enorm pikt. Zeer goed.
Ik hoop dat het u motiveert om werk te zoeken, ver weg van de kerktoren.

Laatst gewijzigd door stuyckp : 12 december 2020 om 18:24.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 18:40   #246
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Zeker onder de oorlog.
In la Belgique hebben de Vlamingen geen oorlog nodig om deze waarheid met staart en wimpel te bevestigen
Oud 12 december 2020, 18:42   #247
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
En, is Vlaanderen nu al onafhankelijk?
Hebben de Vlaamse overlopers zich al tteruggetrokken of profiteren ze nog zo lang het kan van de omkooppremies???
Oud 12 december 2020, 18:59   #248
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Amen!
Oud 12 december 2020, 19:09   #249
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Amen!
Is het nu écht nodig om alle discussies waar je je geroepen voelt om tussen te komen grondig te verkloten met dat tsjevendiscours van 'amen' enz ? We leven in 2020, niemand is nog bezig met 'amen' behalve wat 85 jarigen.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 19:15   #250
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Is het nu écht nodig om alle discussies waar je je geroepen voelt om tussen te komen grondig te verkloten met dat tsjevendiscours van 'amen' enz ? We leven in 2020, niemand is nog bezig met 'amen' behalve wat 85 jarigen.
AMEN!!!!
Dat is dan als iemand 2 zou schrijven he.
Je bent mijn dictator niet.
Oud 12 december 2020, 19:53   #251
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Vlaanderen is veel meer dan louter een taalgemeenschap, Vlaanderen dat is volk. Je bent Vlaming, niet omdat je Nederlands spreekt maar omdat er Vlaams bloed door je aderen stroomt. De Vlaamse cultuur en zijn rijke geschiedenis maken evenzeer deel uit van de Vlaamse identiteit.

Neem nu Arélien Verhassel, die mens spreekt Frans, enkel en alleen omdat Frankrijk een stuk Vlaanderen heeft bezet, maar hij is en blijft een echte Vlaming. Een identiteitskaart zegt niets. Er zijn bruinen in Borgerhout die dezelfde identiteitskaart hebben als wij, maar zij zullen in tegenstelling tot Arélien Verhassel nooit tot ons volk behoren.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 20:00   #252
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Vlaanderen is veel meer dan louter een taalgemeenschap, Vlaanderen dat is volk. Je bent Vlaming, niet omdat je Nederlands spreekt maar omdat er Vlaams bloed door je aderen stroomt. De Vlaamse cultuur en zijn rijke geschiedenis maken evenzeer deel uit van de Vlaamse identiteit.

Neem nu Arélien Verhassel, die mens spreekt Frans, enkel en alleen omdat Frankrijk een stuk Vlaanderen heeft bezet, maar hij is en blijft een echte Vlaming. Een identiteitskaart zegt niets. Er zijn bruinen in Borgerhout die dezelfde identiteitskaart hebben als wij, maar zij zullen in tegenstelling tot Arélien Verhassel nooit tot ons volk behoren.
O...M...G! Vlaams bloed? Dat ziet er zo uit?

Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 20:15   #253
gunter5148

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht

Hoe ziet
Belgies
Europeaans
Continentalees
Mondelees

Bloed eruit?
Oud 12 december 2020, 20:35   #254
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Onze N-VA Minister-President Jambon heeft het al dikwijls gehad over een 'vlaamse canon' maar verder is het stil gebleven...

Als deze blauwdruk voor de opvoeding van de toekomstige generaties jonge Vlamingen ooit af geraakt, gaan ze de volgende generatie kunnen aanleren 'wie zij zijn, en wat hun identiteit is'.

Nu is dat nog allemaal een mysterie...

Maar voor dit gigantische werkstuk af gaat raken, vrees ik dat onze identiteit nog enkele jaren stof gaat zijn voor leuke debatten.

edit : de directie van VRT kan toch maar best enkele van hun communicatie mensen laten voldoende substantie bijeen harken om op lastige vragen van N-VA'ers te kunnen antwoorden dat zij wel voldoende moeite doen om de Vlaamse identiteit voldoende plaats te geven in de programmering.

Uitzendschema's paraat bij de hand hebben met de heruitzendingen van 'de kampioenen' bijvoorbeeld. Desnoods ad hoc wat kookprogramma's, wafels of een appeltaart bakken en zo.

ondertussen om het
De vernieuwde literaire canon.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 20:37   #255
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Elkaar een hart onder de riem steken tijdens deze donkere coronatijden door lichtjes buiten te hangen. Ik heb dat nooit gedaan rond de kerst. Dit jaar voor het eerst en ik ben blijkbaar niet de enige. Het valt op. Daarnet even gaan wandelen. Mooi hoor.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Oud 12 december 2020, 20:40   #256
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht

In Vlaams bloed zit alcohol. Veel.

Oud 12 december 2020, 20:40   #257
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom verwijt jij dat aan Vlamingen, Turken en Marokanen en zwijg je braaf over de grote francofonie die niet alleen zich weigert aan te passen, maar zijn eigen waarden als de enige juiste opdringt overal waar ze er in slaagt om maar iets in de pap te brokken te hebben...
Bovendien als er een volk is dat zich overal aanpast dan zijn het wel de Vlamingen... Maar geef toe dat jij weigerde met die Vlamingen om te gaan, niet omdat het Vlamingen waren, maar omdat de grote francofonie je dat zo goed en grondig geindoctrineerd had...
Over bekrompenheid gesproken...
Ga het zo gecompliceerd niet zoeken. Ik ben in de eerste plaats vooral geïnteresseerd in geld. Ik spreek dus de taal van mensen wie me voordeel kunnen opleveren. Mijn liefde voor de Franse cultuur is iets dat ik in me draag wat los staat van mijn professioneel leven tenzij het me geld opbrengt zoals in Frankrijk of Belgische francophonen. En ja het laatste wat ik wil zien in buitenland is een Vlaming tenzij hij me geld opbrengt.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2020, 20:46   #258
gunter5148

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ga het zo gecompliceerd niet zoeken. Ik ben in de eerste plaats vooral geïnteresseerd in geld. Ik spreek dus de taal van mensen wie me voordeel kunnen opleveren. Mijn liefde voor de Franse cultuur is iets dat ik in me draag wat los staat van mijn professioneel leven tenzij het me geld opbrengt zoals in Frankrijk of Belgische francophonen. En ja het laatste wat ik wil zien in buitenland is een Vlaming tenzij hij me geld opbrengt.
Infantiel maar eerlijk.
Oud 12 december 2020, 21:00   #259
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
In het verleden werd mij wijsgemaakt dat mijn voorouders (en die van mijn streekgenoten) iets met het Vlaamse verleden te maken hadden. Mijn verleden speelt zich in de euregio Maas-Rijn af. Ik denk niet dat dit iets met Vlaams verleden te maken heeft.
Dat ik in het verleden achter een Vlaamse vlag liep was een gevolg van onwetendheid en indoctrinatie.
Ik schaam mij niet voor dat verleden. Ik zou mij nu wel schamen als ik, met de info die nu voor mij en iedereen beschikbaar is, nog steeds onwetend zou zijn over de geschiedenis van mij, mijn regio, en mijn voorouders.
Wat men ons over Vlaanderen heeft wijsgemaakt heeft men ons wijs gemaakt om ons uit het slijk te trekken. Om vooruitgang te veroorzaken. Om ons te emanciperen. Wist u dat Hendrik Conscience door de toenmalige koning indertijd in de ridderstand is verheven omdat hij "zijn volk leerde lezen". Dat is trouwens in heel Europa gebeurd. Talen, naties, volkeren zijn constructies om het samenleven in grotere verbanden mogelijk te maken. Of verkiest u liever religie om dat te doen ? Het is dankzij wat men ons heeft wijsgemaakt dat u of de mensen rondom u in het Nederlands (hebben) kunnen studeren en dat we democratischer, minder ongelijk en vrijer zijn geworden. Helaas staat dat nu allemaal weer te verdwijnen. Men wil het Nederlands gewoon afschaffen. Niet meer nodig je kinderen Nederlands te leren als het van 'links' afhangt. Leer ze maar Arabisch, de scholen moeten dan maar in het Arabisch lesgeven want een kind leert het best in zijn eigen taal ... het zal dan later wel Nederlands leren want een tweede taal leren is voor iedereen een makkie, dat blijkt wel uit het Frans van de Vlaming.

Oud 12 december 2020, 21:09   #260
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ook tijdens de Hollandse periode was er geen echt Vlaams volk als entiteit. De orangist JF Willems spreekt van Vlamingen en Brabanders, twee onderscheiden bevolkingen in zijn tijd blijkbaar. Men zou eerder moeten spreken van 'Nederlandssprekende Belgen' dan van 'Vlamingen'. Maar goed, wellicht komt die identiteit wel.

Maar dan nog blijft de vraag: wat is nu typisch 'Vlaams'? We hebben zelfs geen eigen officiële Vlaamse taal, want we nemen het Nederlands gestadig over van de Hollanders (cfr. het gebruik van de 'je' en de 'jij'). Bovendien, de wereld globaliseert zo snel dat wij (net als in andere landen) dingen overnemen die wereldwijd gangbaar zijn. En dan spreek ik nog niet over de vele moslims die hier nu zijn en die hier zullen blijven.

Dus, Vlaamse identiteit? Wat is dat eigenlijk??
Daar bent u weer met het leugentje dat je en jij "van de Hollanders" komt. Die voornaamwoorden komen in dialectische vorm ook voor de kunstdialecten van het West-Vlaams, in de Brugse regio, in de Westhoek en Frans-Vlaanderen. 'n Typische Brugse zin is bijvoorbeeld "'t es joen hejeunt". "Joen" = "jou". In Frans-Vlaanderen kan je "je", "joe", "joen", "ji", "jen" horen, met voor "jullie" wordt daar "juder", "judder", "julder" gebruikt.

In Oostenrijk is de officiële taal ook niet het Oostenrijks, maar wel het Duits. Bestaan de Oostenrijkers dan niet? In Cyprus is het Grieks de standaardtaal en niet het Cypriotisch dialect. Bestaan de Cyprioten dan niet?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be