Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 januari 2021, 08:51   #241
Het Verzet
Europees Commissaris

Het Verzet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht

Zet zo'n €400 laptop eens naast een Macbook Air.
De tranen springen in uw ogen en niet alleen qua uitzicht maar zeker qua prestaties.
De eeuwige dooddoener "in een Apple zit materiaal wat je ook in een goedkoop laptopje terugvindt" mag dan in principe misschien wel waar zijn, maar voor een Apple is dat genoeg.
Koop een pc en een apple met dezelfde processor, hetzelfde geheugen en dezelfde HDD en de apple loopt die pc zo verloren.
Dus ja, wat erin zit is hetzelfde. Wat eruit komt lang niet.
En dan heb ik het nog niet over wat er rond zit. De meeste pc's kunnen qua bouwkwaliteit belange na niet tippen aan een Mac.

Zever. Dikke zelfs.

Een mac mini kost u €1200 en dan heb je er eentje met de alombejubelde M1 chip, 8GB ram.
Geloof maar niet dat je €700-€800 pc-tje die gaat kunnen volgen.
Bovendien krijg je bij die Mac de komende nieuwe versies van het besturingssysteem gratis. Hoe vaak deelt MS Windows gratis uit?
En hoe lang gaat dat €700 pc-tje mee?

Ik draai nu nog steeds op een macmini van 2012. i7, 4GB.
Bijna 9 jaar oud is dat ding. Draait vlot 1GB fotobestanden door Gimp.
Nog nooit shit mee gehad. Draait nog steeds up to date software.
Wordt hooguit 1 keer per jaar uitgezet. Nooit, maar dan ook nooit miserie mee.

Voor jou €2000 koop je een fatsoenlijk iMac die je €700 pc helemaal in het niet doet zinken. Voor die €2000 heb je er overigens nog een kwaliteits 4K scherm bij. En weer de gratis updates...

Dan toch maar met de Franse slag vrees ik.

Ik weet dat het bon ton is om wat op Apple te kakken, ze te duur vinden, het yuppie-computers te vinden maar als je even alles telt en je kijkt op de lange termijn is zo'n Mac zeker niet duurder dan een Windows PC.
En dan heb ik het nog alleen over de kostprijs.

Want daarnaast heb je nog het veel grotere bedieningsgemak, veel hogere stabiliteit, veel betere bouwkwaliteit en veel kleiner risico op virussen en ander ongedierte (want al roept de Windows-gemeenschap al 15 jaar of langer: "Jaja, wacht maar af, voor Apple komen er ook virussen hoor!!"), ik wacht nog steeds.
Die M1's zijn inderdaad toffe bakskes.
Een thuisgebruiker die wat simpele fotobewerking en zo doet zou ik die wel durven aanraden, alleen nu nog niet. Misschien nog iets te vroeg.
Als't enkel surfen en mailen is, dan is dat weer overkill.
Koop dan een nuc i3 of zoiets.

Edit: blijkbaar kunt ge bij die mini m1 ook weer niet het ram of de ssd upgraden, iets wat ik hatelijk vind.

Laatst gewijzigd door Het Verzet : 5 januari 2021 om 09:02.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2021, 09:05   #242
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Met 4K kom je nog niet aan 80 fps.

Maar visueel kunt ge niet veel beter doen dan 30 fps he, en is 1920 x 1080 meer dan genoeg resolutie. Uw ogen begrenzen, niet uw grafische kaart.

Dat zijn gewoon zotte verkoopsargumenten. Het is enkel als je aan parallelle programmering doet en AI dinges zoals Tensorflow gebruikt op GPU, dat zo een dure kaarten de moeite zijn.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2021, 09:10   #243
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dat is juist.
Ik heb mij destijds steeds afgevraagd waarom de Apple freaks pretendeerden dat ze geen AV software nodig hadden. En dat hoor ik nog altijd.
Het antwoord was eenvoudig. Ze werden niet geviseerd wegens van ondergeschikt belang.

Windows Defender op win 10 werkt actueel perfect. Er is momenteel als particulier geen enkele reden om ook maar één cent uit te geven aan AV software.
Die werkt inderdaad naar behoren die Defender op Win10 ondanks 'hij' in sommige gevallen best wel een wreed opdringerig karakter heeft.
Oud 5 januari 2021, 09:13   #244
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Zet zo'n €400 laptop eens naast een Macbook Air.
De tranen springen in uw ogen en niet alleen qua uitzicht maar zeker qua prestaties.
De eeuwige dooddoener "in een Apple zit materiaal wat je ook in een goedkoop laptopje terugvindt" mag dan in principe misschien wel waar zijn, maar voor een Apple is dat genoeg.
Als dat voor een Apple genoeg is, dan is dat voor een gewone laptop ook genoeg. Kijk, in een macbook air zat een i5 op 1.6GHz. Dat is nu eenmaal wat het is he. Als je daar een programma op draait, dan gaat dat niet sneller lopen op die macbook air, dan op een andere laptop die een i5 heeft, he.

De macbook air met een M1 kost wel 2000 Euro he. Dus eerlijk vergelijken, dan moet je ook met een 2000 Euro laptop vergelijken.

Citaat:
Koop een pc en een apple met dezelfde processor, hetzelfde geheugen en dezelfde HDD en de apple loopt die pc zo verloren.
Ha, en door welk magisch middel zou dat gebeuren ? Gaat, ik zeg maar, matlab stukken rapper draaien op die mac dan op die PC ? Door welke magie ? Gaat firefox rapper draaien op die mac dan op die PC ? Hoe zou dat werken ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 5 januari 2021 om 09:14.
Oud 5 januari 2021, 09:17   #245
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Waterkoeling nemen met een paar sidderalen der in.
Die zorgen dan wel voor de nodige stroom voor de pomp.
Luchtkoeling vs Waterkoeling: Welke is beter?

Ik hou het bij het in elkaar prutsen van een PC nog steeds op 'luchtkoeling' waarbij die zijn luchtstroom voor een goede airflow in de kast zorgt.

'Water'koeling zie ik meer als iets voor Tweakers/Casemod's makers.

Die ik gemaakt heb met Win10 op heeft zoals ik al eerder schreef daar stak ik nog Corsair LL120 RGB fan koelers bij.

Te disco achtig???

Laatst gewijzigd door Universalia : 5 januari 2021 om 09:23.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2021, 09:21   #246
Het Verzet
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht

Maar visueel kunt ge niet veel beter doen dan 30 fps he, en is 1920 x 1080 meer dan genoeg resolutie. Uw ogen begrenzen, niet uw grafische kaart.

Dat zijn gewoon zotte verkoopsargumenten. Het is enkel als je aan parallelle programmering doet en AI dinges zoals Tensorflow gebruikt op GPU, dat zo een dure kaarten de moeite zijn.
Da's een mythe:
Change in brightness can be distinguished at closer to 60 frames per second, and movement across the retina is closer to 100 frames per second.

"Tests with Air force pilots have shown, that they could identify the plane on a flashed picture that was flashed only for 1/220th of a second. That is identifying. So it's pretty safe to say, that recognizing, that SOME light was there is possible with 1/300th of a second."

Game eens op 30fps, dan eens op 60, ge gaat het verschil wel merken.

Ik heb een 1080p 27" gehad en weggedaan omdat de pixels te veel opvielen en stoorden.
Op 1440p was dat geen probleem meer.

Laatst gewijzigd door Het Verzet : 5 januari 2021 om 09:23.
Oud 5 januari 2021, 09:25   #247
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een mac mini kost u €1200 en dan heb je er eentje met de alombejubelde M1 chip, 8GB ram.
Een mac mini is een vaste PC he, zonder scherm.

Citaat:
Hoe vaak deelt MS Windows gratis uit?
En hoe lang gaat dat €700 pc-tje mee?
Op een PC moet je geen windows draaien he, je kan daar ook linux op zetten.

Dat PC-tje gaat langer mee dan een mac, want na 5 of 6 jaar gaat Apple U geen updates meer geven, terwijl je linux of windows kunt blijven updaten.

Ja, toegegeven, het design van Apple is meer klasse. Zoals het een luxe product betaamt.

Citaat:
Ik draai nu nog steeds op een macmini van 2012. i7, 4GB.
Ik heb een witte macbook van 2009. Is blijven steken bij El Capitan. Wel goed systeem, maar uiteraard niet meer veilig. Mijn oudste heeft een macbook pro van 2011. Is ook niet meer te updaten sinds enkele jaren. Wel goed machien, nadat ik daar meer geheugen en een SSD in gestoken heb. Beiden waren over de 1000 Euro.

Maar de machine die ik gebruik is een ASUS met i7 van 2014 onder linux. Die perfect up to date is. Kostte nog geen 800 Euro destijds.

Citaat:
Bijna 9 jaar oud is dat ding. Draait vlot 1GB fotobestanden door Gimp.
Gimp draait perfect onder linux ook he, op een goeiekope machine. Gimp gebruikt gewoon wat er in de machine steekt, en trekt zich niet aan of dat linux, windows of OSx is he. De prestaties zijn uiteraard dezelfde want enkel functie van de hardware.

Citaat:
Nog nooit shit mee gehad. Draait nog steeds up to date software.
Wordt hooguit 1 keer per jaar uitgezet. Nooit, maar dan ook nooit miserie mee.
Ja, inderdaad. Late 2012 draait nog net onder Catalina.

Citaat:
Voor jou €2000 koop je een fatsoenlijk iMac die je €700 pc helemaal in het niet doet zinken.
Bijlange niet. Dat is elkaar waard als je Gimp gebruikt hoor. Geen verschil. Op 1300 Euro na.
Oud 5 januari 2021, 09:29   #248
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
"Tests with Air force pilots have shown, that they could identify the plane on a flashed picture that was flashed only for 1/220th of a second. That is identifying. So it's pretty safe to say, that recognizing, that SOME light was there is possible with 1/300th of a second."
Ja maar dat is een verkeerde test. Het zou een juiste test zijn mocht die piloot het verschil kunnen maken tussen een 2 keer zo intense flash aan 1/300ste en een flash aan 1/150ste. Want uiteraard integreert uw retina. Zoals met een fotoflash die meestal 1/1000ste verlicht, je toch heel goed ziet en zelf verblind kan worden. De totale hoeveelheid licht speelt een rol, en niet of die op een heel heel korte tijd wordt gegeven of wat langer uitgerekt is.

Citaat:
Game eens op 30fps, dan eens op 60, ge gaat het verschil wel merken.
Doe ik met Fortnite, en zie het verschil niet, eerlijk gezegd. Dat gaat toch al allemaal veel te snel. De tijd dat ik ergens een vijand herken, ben ik al neergelapt

Laatst gewijzigd door patrickve : 5 januari 2021 om 09:30.
Oud 5 januari 2021, 09:36   #249
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een mac mini is een vaste PC he, zonder scherm.

Op een PC moet je geen windows draaien he, je kan daar ook linux op zetten.

Dat PC-tje gaat langer mee dan een mac, want na 5 of 6 jaar gaat Apple U geen updates meer geven, terwijl je linux of windows kunt blijven updaten.

Ja, toegegeven, het design van Apple is meer klasse. Zoals het een luxe product betaamt.

Ik heb een witte macbook van 2009. Is blijven steken bij El Capitan. Wel goed systeem, maar uiteraard niet meer veilig. Mijn oudste heeft een macbook pro van 2011. Is ook niet meer te updaten sinds enkele jaren. Wel goed machien, nadat ik daar meer geheugen en een SSD in gestoken heb. Beiden waren over de 1000 Euro.

Maar de machine die ik gebruik is een ASUS met i7 van 2014 onder linux. Die perfect up to date is. Kostte nog geen 800 Euro destijds.

Gimp draait perfect onder linux ook he, op een goeiekope machine. Gimp gebruikt gewoon wat er in de machine steekt, en trekt zich niet aan of dat linux, windows of OSx is he. De prestaties zijn uiteraard dezelfde want enkel functie van de hardware.

Ja, inderdaad. Late 2012 draait nog net onder Catalina.

Bijlange niet. Dat is elkaar waard als je Gimp gebruikt hoor. Geen verschil. Op 1300 Euro na.
De Apple toestellen zijn best knappe toestellen, verzorgd in elkaar gestoken.

Iemand die echt wat handig is kan dat ook bereiken met een 'gewone' pc in elkaar te steken en dan hoef je nog niet echt aan casemodding te gaan doen.

p.s.

Citaat:
Dat PC-tje gaat langer mee dan een mac, want na 5 of 6 jaar gaat Apple U geen updates meer geven, terwijl je linux of windows kunt blijven updaten
Zo stoorde ik mij aan dat een iPAD van de 'eerste' generatie géén verdere updates meer kreeg. (Steve Jobs draait zich om in zijn graf)

Het was géén goedkoop toestel maar nu ligt het daar in een kast mooi te wezen en zal het naar alle waarschijnlijkheid géén daglicht meer zien.

Een nieuwe kopen dan maar, nee dank u.

Ook die zever met het bijna verplicht Wi-Fi gedoe op iPad stoorde mij.

Toch heb ik die eens op LAN gekregen, ik weet al niet meer hoe.
Oud 5 januari 2021, 09:53   #250
Het Verzet
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja maar dat is een verkeerde test. Het zou een juiste test zijn mocht die piloot het verschil kunnen maken tussen een 2 keer zo intense flash aan 1/300ste en een flash aan 1/150ste. Want uiteraard integreert uw retina. Zoals met een fotoflash die meestal 1/1000ste verlicht, je toch heel goed ziet en zelf verblind kan worden. De totale hoeveelheid licht speelt een rol, en niet of die op een heel heel korte tijd wordt gegeven of wat langer uitgerekt is.

Doe ik met Fortnite, en zie het verschil niet, eerlijk gezegd. Dat gaat toch al allemaal veel te snel. De tijd dat ik ergens een vijand herken, ben ik al neergelapt
https://youtu.be/IrK5cDU9AIA

Ik merk daar serieus verschil in, dat gestotter op 30fps stoort mij.
Oud 5 januari 2021, 10:04   #251
Het Verzet
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Mijn vorige pc had zo'n AIO water cooler, voor deze heb ik voor een fractie van de prijs een aircooler gekocht. Kast is een meshify 2, airflow is heel goed, als ik gewoon wat aan het werken ben is die doodstil. Maar echt gewoon niks van geluid, anders hoort ge meestal nog steeds uw waterpomp draaien.

En custom watercooling begin ik niet meer aan.

Citaat:
Te disco achtig???
Had dit nog nooit gedaan, ben nu eens voor disco gegaan.
GPU, ram, mobo en cpu cooler waren toch reeds voorzien van wat rgb, dus heb ik daar nog 3 rgb casefans en nog een ledstrip die ik hier liggen had bij gestoken.

Laatst gewijzigd door Het Verzet : 5 januari 2021 om 10:10.
Oud 5 januari 2021, 10:38   #252
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
https://youtu.be/IrK5cDU9AIA

Ik merk daar serieus verschil in, dat gestotter op 30fps stoort mij.
Euh, ik zie geen verschil...
Oud 5 januari 2021, 10:43   #253
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, de high end kost wel een paar duizend lappen, maar ik weet niet wat die mensen daarmee doen. Hebben die zo een goeie ogen dat die 120 fps kunnen kijken in hun games ?
competetieve shooters online.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2021, 10:45   #254
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Een 3D kaart om te gamen kost al meer dan 2000 euro tegenwoordig om met het laatste nieuwe mee te zijn.

Te zot voor woorden ja.
Overdrijven is ook een kunst he. Met een GTX 1080 kan je nog steeds perfect uit de voeten op Full HD.

Als je richting 4K gaat, tja, dan ga je geld moeten neertellen.

Ik ben eenvoudiger, ik schaf mij voor 500 euro een PS5 en daarmee ga ik weer 7 jaar doen. De tijd van gaming PC's van 2-3k liggen achter mij.
Oud 5 januari 2021, 10:46   #255
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Het verschil in game is enorm.

Er zijn games die op 30 fps werken (rpg's, adventures, enz..) maar shooters moet je echt > 60 fps doen.
Oud 5 januari 2021, 10:48   #256
Het Verzet
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Echt niet?
Uw scherm werkt toch op 60hz (verkeerde hdmi-kabel ofzo)?
Oud 5 januari 2021, 10:55   #257
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn vorige pc had zo'n AIO water cooler, voor deze heb ik voor een fractie van de prijs een aircooler gekocht. Kast is een meshify 2, airflow is heel goed, als ik gewoon wat aan het werken ben is die doodstil. Maar echt gewoon niks van geluid, anders hoort ge meestal nog steeds uw waterpomp draaien.

En custom watercooling begin ik niet meer aan.

Had dit nog nooit gedaan, ben nu eens voor disco gegaan.
GPU, ram, mobo en cpu cooler waren toch reeds voorzien van wat rgb, dus heb ik daar nog 3 rgb casefans en nog een ledstrip die ik hier liggen had bij gestoken.

Mooi gedaan.

Een LED strip die moet ik mij nog eens aanschaffen want dat maakt het geheel soms nog leuker.

p.s.

Eéntje maken op basis van een Hydra Case Desk = plaatswinst?

Laatst gewijzigd door Universalia : 5 januari 2021 om 11:01.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2021, 14:36   #258
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als dat voor een Apple genoeg is, dan is dat voor een gewone laptop ook genoeg. Kijk, in een macbook air zat een i5 op 1.6GHz. Dat is nu eenmaal wat het is he. Als je daar een programma op draait, dan gaat dat niet sneller lopen op die macbook air, dan op een andere laptop die een i5 heeft, he.

De macbook air met een M1 kost wel 2000 Euro he. Dus eerlijk vergelijken, dan moet je ook met een 2000 Euro laptop vergelijken.

Ha, en door welk magisch middel zou dat gebeuren ? Gaat, ik zeg maar, matlab stukken rapper draaien op die mac dan op die PC ? Door welke magie ? Gaat firefox rapper draaien op die mac dan op die PC ? Hoe zou dat werken ?
Door het besturingssysteem tiens.
Niks magie.
Is al jaar en dag een bekend fenomeen.
Oud 5 januari 2021, 14:40   #259
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het verschil in game is enorm.

Er zijn games die op 30 fps werken (rpg's, adventures, enz..) maar shooters moet je echt > 60 fps doen.
Ik zag het verschil niet. Ik ben dan in de settings de snelheid op 0.5 gaan zetten, zodat ik dus eigenlijk 15 fps vergelijk met 30 fps. Ik zag amper een verschil. Ik heb het wel gezien toen ik naar 0.25 ging, dus 7.5 fps vs 15 fps. DAAR viel het op.

Het lijkt dus dat bij mij de grens ergens ligt rond de 15 fps. Ik had dat al gemerkt op een game machine: boven de 30 fps zag ik geen enkel verschil.

Nu, zelfs met een gtx 1060 haal ik 120 fps als ik op normale schermresolutie (1920 x 1080) zit bij redelijk simpele spelletjes zoals Fortnite. Dus begrijp ik de mensen niet die veel meer willen.
Oud 5 januari 2021, 14:40   #260
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Door het besturingssysteem tiens.
Niks magie.
Gij weet toch dat het onderliggende besturingssysteem van OsX gewoon Berkeley Unix is he ?

Ik denk echt totaal niet dat de executie van Gimp serieus afhangt van het besturingssysteem als het beeldtransformaties toepast, he, maar het zal in elk geval heel gelijkaardig zijn onder linux en OSX. U laten wijsmaken dat men veel meer uit een zekere hardware krijgt op magische wijze omwille van het besturingssysteem doet mij serieus aan naiviteit denken hoor. Uiteindelijk voert men de code van de applicatie uit he, onder controle van het besturingssysteem. Ik zie niet goed in hoe die code veel sneller zou lopen tenzij de anderen gewoon een heel lomp ding geschreven hebben dat elk stuk code onderbreekt op onmogelijke manieren.

Zoals ik stelde, OSX is een heel goed systeem voor mensen die zich NIKS van computers willen aantrekken. Een mac werkt als een broodrooster: vanzelf. Niks gefoefel, niks bijstellen, niks installeren: alles werkt vanzelf, als je binnen het Apple universum blijft. En dat maakt dat het een heel goed product is voor een groot marktsegment dat niks van techniciteiten wil weten.

Maar aangezien ze zich ook als luxe merk profileren is dat spijtig, want daardoor zijn ze veel te duur.

Laatst gewijzigd door patrickve : 5 januari 2021 om 14:46.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be