Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 december 2006, 17:51   #241
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ja. Dus zo dictatoriaal was die Willem nou ook weer niet.
De Walen zaten dus niet in de situatie waarin wij na 1830 zaten?

Citaat:
Na 1830 werden de vlamingen pas echt de pisang: Geen nederlandstalig onderwijs in heel België. Als je wat wilde moest je maar frans praten i.pv. 'dat boerentaaltje'. Dat duurde op zijn minst 50 jaar:
Was dat dan eigenlijk enkel het middelbaar onderwijs in het Frans, en lager wel altijd in het Nederlands??

En zaten er dan eigenlijk ook vaak geïmmigreerde Franstaligen in Vlaanderen op die scholen (die dan een van de weinigen waren die het in de moedertaal kregen)?
Oud 20 december 2006, 17:54   #242
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Waar heeft hij het eigenlijk over, ik heb toch niet de indruk dat al die Franstaligen naar tweetalige scholen gegaan zijn?
Natuurlijk niet. En bij een onlangs uitgereikte studiebeurs voor talenbaden kozen van een kleine 170 franstaligen 09 (NEGEN!) het Nederlands

Citaat:
Huh, het eerste is meer dan het tweede?
Ja, Nederlands in vergelijking met bv Engels of Duits, ...

De correcte cijfers waren nog slechter:
KLIK
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2006, 18:09   #243
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is een politiek discussieforum, je moet wel een beetje tegen een stootje kunnen. Je discussiert hier met zowel radicaal links als radicaal rechts en alles wat ertussenin zit. Voor hen IS je liberalisme uit de hel gespuwd. Daarbij hebben de liberale partijen in Vlaanderen (VLD en Spirit) het aardig verbruid dus (links-)liberalisme is hier op het forum niet erg populair. Rechts-liberalisme kan op een zekere aanhang rekenen (Coveliers, JMDD).
Tegen een stootje kunnen is toch wat anders dan zonder onderbouwing afgekapt worden. De vogels die bij Hans werden geplaatst zijn daar een voorbeeld van.
Citaat:
Het probleem met de BUB is anders dan jij signaleert. Zoals je hebt gemerkt kan hier best respect worden opgebracht voor politieke tegenstanders, dus ook voor belgicisten. Probeer nu eens echt een serieuze discussie op te starten met een BUB-lid, bij voorkeur Hans1 of BUB en kijk dan eens of je het twee bladzijden volhoudt, als ze al niet voortijdig zijn vertrokken...
Ik heb gemerkt dat BUB-leden op inhoudelijke discussies best willen reageren (meestal niet met erg lange verhalen, maar meestal toch kort maar krachtig). Bij het uitschelden voor franskiljon e.d. pakken ze meestal inderdaad hun biezen. Maar dat vind ik persoonlijk meer dan logisch.
Citaat:
Voor de rest zie ik dat je nu een beetje 'klop' krijgt van wat forumbezoekers. Ik denk dat dat gedeeltelijk terecht is. Het vlaams-nationalisme heeft een geschiedenis en dieperliggende oorzaken.
Die probeer ik te doorgronden. En de hysterische reactie sommige nationalisten bevestigt alleen maar mijn stelling.
Citaat:
Je kunt het er niet mee eens zijn maar maak niet dezelfde fout als Hans1 om de onderliggende problemen te bagatelliseren of af te doen als extreem-rechtse onzin. Daarvoor ligt het te complex.
Dat doe ik niet. Ik scheld niet op dit forum en reageer altijd mits ik zelf niet uitgescholden wordt. Sterker nog, dan corrigeer ik die persoon op zijn asocialiteit. Voor de problemen heb ik al enkele beknopte oplossingen aangebracht. U als heel-Nederlander zou het daar toch wel mee eens zijn neem ik aan. Ik denk dat de BUB het in het geval van taalonderwijs wel met me eens is dat iedereen in België Nederlands moet kúnnen. Waar ze het volgens mij niet mee eens zijn is het opdringen van een voertaal. Op dat punt ben ik het met hun eens. En hoeveel je het ook wil ontkennen (misschien niet in dit topic, maar toch algemeen genomen), zit er héél wat extreem rechts vertegenwoordigd op dit forum.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 20 december 2006 om 18:11.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2006, 18:28   #244
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Walen zaten dus niet in de situatie waarin wij na 1830 zaten?
Zeer zeker niet. De vereniging van de nederlanden heeft de bevolking eigenlijk alleen maar voordelen opgeleverd. Let wel, het was een andere tijd en het VKN was zeker nog geen democratie te noemen.
Ook waren er terechte klachten vanwege de stemverdeling in het parlement ('Belgie'' had evenveel stemmen als 'Nederland') en de belastingen waren bedoeld om de nederlandse staatschuld mede onder de knie te krijgen. Maar cultureel en economisch was de vereniging goed voor beide landsdelen. Oordeel zelf:
Citaat:
De koning deed zijn best wat meer eenheid en welvaart te brengen. Hij voerde bijvoorbeeld het metrisch stelsel in. Dit was een niet zo voor de hand liggende daad omdat dat stelsel een product van de woelige jaren van de Franse revolutie was dat om de lieve vrede door Napoleon weer afgeschaft was. De koning stelde nieuwe in- en uitvoertarieven vast om de sukkelende, verouderde Amsterdamse handel nieuw leven in te blazen en liet kanalen graven of verdiepen en verbreden in zowel het noorden als het zuiden (het Noordhollandsch Kanaal, het Kanaal van Gent naar Terneuzen, het Kanaal van Brussel naar Charleroi, het Moezelkanaal en het Kanaal van Luik). Een positief effect hadden de ontsluiting van gebieden in zuid en noord door de aanleg van verharde wegen; de uitbouw van de staalindustrie in Wallonië; de ontsluiting van de haven van Antwerpen; en de stimulering van de zuidelijke textielnijverheid. Dit alles maakte een grote export-omzet in laken, wapens, ijzerproducten en vlas mogelijk, en import van wol en katoen. De handelsvloot van Antwerpen groeide uit tot 117 schepen. Veel van deze economische projecten financierde de koning vanuit het door hem ingestelde Amorisatiesyndicaat, een fonds dat hij tot ergernis van de notabelen buiten de controle van de Staten-Generaal hield. Ook het onderwijs werd uitgebouwd; vooral in het zuiden was dit nodig wegens de grote ongeletterdheid.
In 1825 richtte de koning, met kapitaal vanuit het zuiden, het noorden en zijn eigen portemonnee, de Nederlandse Handelsmaatschappij op, ter bevordering van de handel vanuit de koloniën.
Citaat:
Was dat dan eigenlijk enkel het middelbaar onderwijs in het Frans, en lager wel altijd in het Nederlands??
Ik weet het niet zeker. Mijn bronnen spreken over secundair en hoger onderwijs. Misschien kan iemand anders hier meer over zeggen? Wel weet ik dat België in een rap tempo het openbaar onderwijs heeft afgeschaft en dat de ongeletterdheid in België in 1915 weer net zo was als in 1815.

Citaat:
En zaten er dan eigenlijk ook vaak geïmmigreerde Franstaligen in Vlaanderen op die scholen (die dan een van de weinigen waren die het in de moedertaal kregen)?
Daar lijkt het wel op. Kan ik niets over vinden.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2006, 18:35   #245
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Mischien omdat BUB slecht Nederlands spreekt?[/quote]

En u het misschien slecht schrijft?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2006, 18:36   #246
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
PARDON?
Ik heb het over de "Franse" gemeenschap anno 21ste eeuw. U leeft nog ver in het verleden, precies.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2006, 18:40   #247
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Hertog van Gelre
Dit is een politiek discussieforum, je moet wel een beetje tegen een stootje kunnen. Je discussiert hier met zowel radicaal links als radicaal rechts en alles wat ertussenin zit. Voor hen IS je liberalisme uit de hel gespuwd. Daarbij hebben de liberale partijen in Vlaanderen (VLD en Spirit) het aardig verbruid dus (links-)liberalisme is hier op het forum niet erg populair. Rechts-liberalisme kan op een zekere aanhang rekenen (Coveliers, JMDD).

Tegen een stootje kunnen is toch wat anders dan zonder onderbouwing afgekapt worden. De vogels die bij Hans werden geplaatst zijn daar een voorbeeld van.
Lees toch eerst eens de context. Weet je waar je het over hebt? Dat met die vogeltjes kwam er alleen maar naar een geschiedkundig, maatschappelijk, taalwettelijke onjuistheden!
Citaat:
Citaat:
Het probleem met de BUB is anders dan jij signaleert. Zoals je hebt gemerkt kan hier best respect worden opgebracht voor politieke tegenstanders, dus ook voor belgicisten. Probeer nu eens echt een serieuze discussie op te starten met een BUB-lid, bij voorkeur Hans1 of BUB en kijk dan eens of je het twee bladzijden volhoudt, als ze al niet voortijdig zijn vertrokken...

Ik heb gemerkt dat BUB-leden op inhoudelijke discussies best willen reageren (meestal niet met erg lange verhalen, maar meestal toch kort maar krachtig). Bij het uitschelden voor franskiljon e.d. pakken ze meestal inderdaad hun biezen. Maar dat vind ik persoonlijk meer dan logisch.
De BUB'ers vertrekken niet als ze franskiljon genoemd worden, maar meestal als ze in hun eigen leugens en netten verstrikt raken of met eigen uitspraken geconfronteerd worden die ze vervolgens ontkennen.
Nogmaals doe eens de moeite iets te lezen.
Citaat:
Voor de rest zie ik dat je nu een beetje 'klop' krijgt van wat forumbezoekers. Ik denk dat dat gedeeltelijk terecht is. Het vlaams-nationalisme heeft een geschiedenis en dieperliggende oorzaken.

Citaat:
Die probeer ik te doorgronden. En de hysterische reactie sommige nationalisten bevestigt alleen maar mijn stelling.
Citaat:
Je kunt het er niet mee eens zijn maar maak niet dezelfde fout als Hans1 om de onderliggende problemen te bagatelliseren of af te doen als extreem-rechtse onzin. Daarvoor ligt het te complex.
Dat doe ik niet. Ik scheld niet op dit forum en reageer altijd mits ik zelf niet uitgescholden wordt. Sterker nog, dan corrigeer ik die persoon op zijn asocialiteit. Voor de problemen heb ik al enkele beknopte oplossingen aangebracht. U als heel-Nederlander zou het daar toch wel mee eens zijn neem ik aan. Ik denk dat de BUB het in het geval van taalonderwijs wel met me eens is dat iedereen in België Nederlands moet kúnnen. Waar ze het volgens mij niet mee eens zijn is het opdringen van een voertaal. Op dat punt ben ik het met hun eens. En hoeveel je het ook wil ontkennen (misschien niet in dit topic, maar toch algemeen genomen), zit er héél wat extreem rechts vertegenwoordigd op dit forum.
Er zijn weinig hysterisch natiomalisten op het forum.
U brengt beknopte oplossing aan waarover een land al 175 land verdeeld is en die nog daarvoor begonnen zijn.
De bub wil individuelle tweetaligheid, wat zoveel betekent als, dat er een taalvrijheid bestaat. De Partij is in deze kwestie ook zeer onduidelijk. Ze wil het federalisme volledig afschaffen, de gemeenschappen afschaffen en toch niet, de taalgrens behouden en dan toch niet. Maar hier een voorbeeld van wat ze werkelijk denken als ze eens hun geduld verliezen:

Citaat:
De taalstrijd in België is het meest belachelijke en nutteloze politieke onderwerp dat ik ooit gezien heb.
Als je eens een paar post zou lezen, dan zou je zo'n draad niet begonnen zijn.
De bub maakt de echte belgicisten belachelijk in zo verre dat er twijfel bestaat of het eigenlijk geen flaminganten zijn die de belgische zaak belachelijk willen maken. Waarom denk je dat er een afscheuring is gekomen en waarom zijn alle waardevolle politici vertrokken. Patriot! is nog de enige, en bij hem zal het waarschijnlijk niet lang meer duren.
En nu heb ik genoeg mijn tijd verbruikt
Oud 20 december 2006, 18:42   #248
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Mischien omdat BUB slecht Nederlands spreekt?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
En u het misschien slecht schrijft?
pardon, nog eens lezen, dan denken en dan reageren en zeker de volgorde van mijn kleine tips niet door elkaar haspelen.

Laatst gewijzigd door Miguelito : 20 december 2006 om 18:44.
Oud 20 december 2006, 19:00   #249
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
Lees toch eerst eens de context. Weet je waar je het over hebt? Dat met die vogeltjes kwam er alleen maar naar een geschiedkundig, maatschappelijk, taalwettelijke onjuistheden!
Waarin zit dan die contextuele onjuistheid?
Citaat:
De BUB'ers vertrekken niet als ze franskiljon genoemd worden, maar meestal als ze in hun eigen leugens en netten verstrikt raken of met eigen uitspraken geconfronteerd worden die ze vervolgens ontkennen.
Nogmaals doe eens de moeite iets te lezen.
Hoezo doe ik dat niet? Wat mij opviel is dat de BUB best in discussie gaat met gematigde typen. Met mensen als van Maerlant gaat dat nu eenmaal een stuk moeilijker.

Citaat:
Er zijn weinig hysterisch natiomalisten op het forum.
Vandaar het woord ''sommige''.
Citaat:
U brengt beknopte oplossing aan waarover een land al 175 land verdeeld is en die nog daarvoor begonnen zijn.
De bub wil individuelle tweetaligheid, wat zoveel betekent als, dat er een taalvrijheid bestaat. De Partij is in deze kwestie ook zeer onduidelijk. Ze wil het federalisme volledig afschaffen, de gemeenschappen afschaffen en toch niet, de taalgrens behouden en dan toch niet. Maar hier een voorbeeld van wat ze werkelijk denken als ze eens hun geduld verliezen:
Staat dat niet in hun programma?

Citaat:
Als je eens een paar post zou lezen, dan zou je zo'n draad niet begonnen zijn.
Ik heb het enkel over de ideeën van de BUB. Zo heet de topic ook.
Citaat:
De bub maakt de echte belgicisten belachelijk in zo verre dat er twijfel bestaat of het eigenlijk geen flaminganten zijn die de belgische zaak belachelijk willen maken. Waarom denk je dat er een afscheuring is gekomen en waarom zijn alle waardevolle politici vertrokken. Patriot! is nog de enige, en bij hem zal het waarschijnlijk niet lang meer duren.
En nu heb ik genoeg mijn tijd verbruikt
En de mijne, wat een lang verhaal.
Oud 20 december 2006, 19:10   #250
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Is het je opgevallen dat die vogels alleen maar werden geplaatst als Hans1 de woorden 'VlaemSS' of 'nazi-partijtje' in de mond nam? Veel vogels betekent veel overtredingen van Godwin's Law. Ik ben het met je eens dat het te lang werd doorgevoerd.

Citaat:
Ze reageren nog omdat je het tot nog toe met ze eens bent geweest. Eén verschil van mening en je bent minimaal een flamingant, een kaaskop die zich nergens moet mee bemoeien of een nazi, naar gelang de bui van Hans.

Citaat:
Die probeer ik te doorgronden. En de hysterische reactie sommige nationalisten bevestigt alleen maar mijn stelling
Ze zijn niet hysterisch. Kijk voor de grap eens wanneer de grondwet voor het eerst in de meerderheidstaal verscheen.

Citaat:
Dat doe ik niet. Ik scheld niet op dit forum en reageer altijd mits ik zelf niet uitgescholden wordt.
Dat weet ik. Je discussiert serieus.

Citaat:
Voor de problemen heb ik al enkele beknopte oplossingen aangebracht. U als heel-Nederlander zou het daar toch wel mee eens zijn neem ik aan. Ik denk dat de BUB het in het geval van taalonderwijs wel met me eens is dat iedereen in België Nederlands moet kúnnen. Waar ze het volgens mij niet mee eens zijn is het opdringen van een voertaal. Op dat punt ben ik het met hun eens. En hoeveel je het ook wil ontkennen (misschien niet in dit topic, maar toch algemeen genomen), zit er héél wat extreem rechts vertegenwoordigd op dit forum.
Om met dat laatste te beginnen: Jawel, er zit heel wat extreem-rechts maar minder dan je denkt. VB-ers zijn niet altijd extreem-rechts, hoewel er wel tussen zitten. Hou er wel rekening mee dat echte oppositie al een tijdje niet meer bestaat in België. Wij hadden vorige maand de keus tussen radicaal links, radicaal rechts en alles wat ertussen zit, zonder stemplicht, zonder kiesdrempel. De rechtse kiezer, ook de gematigd rechtse kiezer, kan zijn stem niet kwijt in België, behalve op het VB. Op het gebied van de belangen van Vlaanderen is diezelfde kiezer keer op keer teleurgesteld door de gevestigde partijen, behalve door het VB. Nu kan dat ook niet omdat het VB zijn verantwoordelijkheid blijft ontlopen (en door het CS dat juist door die gevestigde partijen is ingesteld) maar het is voor hen het enige alternatief.

Hoe de staat België zijn vlaamse onderdanen heeft behandeld is een schande, en gaat tot op de dag van vandaag door. Een belangrijke oorzaak hiervan is de belgitude, de houding van franstaligen t.o.v. een andere taal: Frans is een wereldtaal en iedereen moet maar zorgen dat hij of zij die taal verstaat. Zo niet, dan ben je onbeleefd, niet flexibel en een nazi. Wat bijna nog erger is, is de vlaamse aanvaarding daarvan. Merk op hoe in de draad over de waalse machinist sommigen verontwaardigd reageerden en het belachelijk vonden dat men in Nederland geen frans wilde spreken tegen een machinist als ie geen nederlands kan.

De grondwet is ondertussen een 'catch 22' geworden. Elke democratisering en verbetering wordt door de franstalige minderheid tegengehouden. In die franstalige minderheid zijn de socialisten almachtig (en corrupt). Vandaar dat vlaams-nationalisten overwegend rechts (geworden) zijn. Maar de linkse nationalisten beginnen zich nu ook te roeren.

De BUB is de exponent van die belgitude. Hun standpunten klinken leuk en modern maar komen neer op het aanvaarden van verdere verfransing. Hun 'individuele tweetaligheid' ziet er sympathiek uit, totdat je beseft dat Vlaanderen in de praktijk allang 'individueel tweetalig' is. Hun missie ligt in Wallonie maar ze strijden tegen vlaams-nationalisten.... Vreemd heh?

Verder zul je het met me eens zijn dat politiek 'overtuigen' is. Daarbij gelden voor 'stemmers' nog andere regels dan 'partijleden' of 'voorzitters' van een politieke partij die zichzelf serieus neemt.
De leden van de BUB doen geen enkele moeite anderen te overtuigen. Ik ben benieuwd wat jij als liberaal vindt van hun toepassen van censuur op de website, het beschimpen en openbaar maken van privacy-gevoelige gegevens van tegenstanders en/of afvalligen, hun adoratie van de Koning etc.
Oud 20 december 2006, 19:21   #251
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Merk op hoe in de draad over de waalse machinist sommigen verontwaardigd reageerden en het belachelijk vonden dat men in Nederland geen frans wilde spreken tegen een machinist als ie geen nederlands kan.
Welke draad is dat, aub? In welk forum?
Oud 20 december 2006, 19:30   #252
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is het je opgevallen dat die vogels alleen maar werden geplaatst als Hans1 de woorden 'VlaemSS' of 'nazi-partijtje' in de mond nam? Veel vogels betekent veel overtredingen van Godwin's Law. Ik ben het met je eens dat het te lang werd doorgevoerd.
van Maerlant plaatst ze ook graag op andere gelegenheden.

Citaat:
Ze reageren nog omdat je het tot nog toe met ze eens bent geweest. Eén verschil van mening en je bent minimaal een flamingant, een kaaskop die zich nergens moet mee bemoeien of een nazi, naar gelang de bui van Hans.
Alleen Patriot! heeft me daar tot nu toe op gewezen (ik heb in het verleden wel eens clashes met de BUB gehad over inhoudelijke punten) maar toen ik zei dat het niet mijn bedoeling was ze te beledigen trokken ze hun beschuldiging in.
Citaat:
Ze zijn niet hysterisch. Kijk voor de grap eens wanneer de grondwet voor het eerst in de meerderheidstaal verscheen.
Vandaar het woord ''sommige''. U hebt overduidelijk max4westland nog niet zien posten. Is aan de ene kant wel grappig, want hij voldoet namelijk aan alle ''BUB kenmerken, waar ze van worden beschuldigd (niet antwoorden als het moeilijk wordt enz.)'' en is extreem nationalistisch en post alleen maar stukjes als: Nederland heeft geen fatsoenlijke rechtse partijen, Nederland en Vlaanderen moeten een nationalistische Dietse Rijksrepubliek worden, enzovoort. Maar ik ben het met je eens dat ik niet één persoon voor een groep moet aanzien. Tegelijkertijd is wel een aanzienlijk aandeel van de nationalisten intolerant.
Citaat:
Om met dat laatste te beginnen: Jawel, er zit heel wat extreem-rechts maar minder dan je denkt. VB-ers zijn niet altijd extreem-rechts, hoewel er wel tussen zitten.
Hmmm... als ik dit forum moet geloven is het zo fifty-fifty. Maar dat zal in de werkelijkheid wel iets anders liggen, gezien dat fora vaak plekken zijn om stoom af te blazen.
Citaat:
Hou er wel rekening mee dat echte oppositie al een tijdje niet meer bestaat in België. Wij hadden vorige maand de keus tussen radicaal links, radicaal rechts en alles wat ertussen zit, zonder stemplicht, zonder kiesdrempel. De rechtse kiezer, ook de gematigd rechtse kiezer, kan zijn stem niet kwijt in België, behalve op het VB.
Inderdaad, in België zitten bijna alle partijen in het midden te dringen. Dat het succes van het VB uitblijft, is enkel te wijten aan het feit dat ze geen ''Pim Fortuijn'' hebben, maar een zielig klein miezertje.
Citaat:
Op het gebied van de belangen van Vlaanderen is diezelfde kiezer keer op keer teleurgesteld door de gevestigde partijen, behalve door het VB. Nu kan dat ook niet omdat het VB zijn verantwoordelijkheid blijft ontlopen (en door het CS dat juist door die gevestigde partijen is ingesteld) maar het is voor hen het enige alternatief.
Dat cordon was dan ook een van de grootste fouten ooit. Het is algemeen bekend dat partijen die niet meeregeren (en het VB heeft nog nooit meeregeerd) meestal opzwellen.
Citaat:
Hoe de staat België zijn vlaamse onderdanen heeft behandeld is een schande, en gaat tot op de dag van vandaag door. Een belangrijke oorzaak hiervan is de belgitude, de houding van franstaligen t.o.v. een andere taal: Frans is een wereldtaal en iedereen moet maar zorgen dat hij of zij die taal verstaat. Zo niet, dan ben je onbeleefd, niet flexibel en een nazi.
Wat bijna nog erger is, is de vlaamse aanvaarding daarvan. Merk op hoe in de draad over de waalse machinist sommigen verontwaardigd reageerden en het belachelijk vonden dat men in Nederland geen frans wilde spreken tegen een machinist als ie geen nederlands kan.
Dat is ook slecht. Ik zou van de BUB wel een reactie willen op het idee Nederlands (net als Engels in Nederland) in alle klassen van het middelbaar onderwijs verplicht te stellen. Het moet niet langer beschouwd worden als een boerentaaltje, maar als een Belgische taal. Je maakt deel uit van België, dan moet je ook kunnen leven met je mede-belg. Zo geldt hetzelfde voor de Vlamingen, maar die kunnen volgens mij allemaal degelijk Frans.
Citaat:
De grondwet is ondertussen een 'catch 22' geworden. Elke democratisering en verbetering wordt door de franstalige minderheid tegengehouden. In die franstalige minderheid zijn de socialisten almachtig (en corrupt). Vandaar dat vlaams-nationalisten overwegend rechts (geworden) zijn. Maar de linkse nationalisten beginnen zich nu ook te roeren.
In de plannen van de BUB constateer ik dat België daar democratischer van wordt.
Citaat:
De BUB is de exponent van die belgitude. Hun standpunten klinken leuk en modern maar komen neer op het aanvaarden van verdere verfransing. Hun 'individuele tweetaligheid' ziet er sympathiek uit, totdat je beseft dat Vlaanderen in de praktijk allang 'individueel tweetalig' is. Hun missie ligt in Wallonie maar ze strijden tegen vlaams-nationalisten.... Vreemd heh?
Ik geloof dat het eerder een reactie is op het opkomende nationalisme. De BUB strijd voor een vrije samenleving waarin de Belg, ongeacht taal en achtergrond, zonder problemen zijn leven kan leiden. Lijkt me liberaal.
Citaat:
Verder zul je het met me eens zijn dat politiek 'overtuigen' is. Daarbij gelden voor 'stemmers' nog andere regels dan 'partijleden' of 'voorzitters' van een politieke partij die zichzelf serieus neemt.
De leden van de BUB doen geen enkele moeite anderen te overtuigen. Ik ben benieuwd wat jij als liberaal vindt van hun toepassen van censuur op de website, het beschimpen en openbaar maken van privacy-gevoelige gegevens van tegenstanders en/of afvalligen, hun adoratie van de Koning etc.
Dat censuur moeten ze geheel zelf weten. Ik geloof dat het BUB-forum vooral is bedoeld om over Belgicistisch inhoudelijke punten te praten. Als zich daar dan een ''VB'er'' tussen mengt kan ik me voorstellen dat de discussie, zoals ook vaak op dit forum, een beetje op prioriteit nummer 2 wordt gezet. Wat betreft de adoratie van de koning: Ik kan me ook geen Nederland voorstellen zonder tante Trix! Maar dat terzijde. Wat de BUB doet maakt me eigenlijk niet zo veel uit m.b.t. persoonsgegevens, deze topic gaat over hun ideeën en de mogelijke gevolgen voor België. Excuus voor de lange reply trouwens.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 20 december 2006 om 19:38.
Oud 20 december 2006, 20:04   #253
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Welke draad is dat, aub? In welk forum?
Deze:
http://forum.politics.be/showpost.ph...3&postcount=39

Het ligt aan de nederlandse wet mijnheer, niet aan de franse machinst...
Oud 20 december 2006, 20:20   #254
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
van Maerlant plaatst ze ook graag op andere gelegenheden.
Begin met hem een serieuze discussie, dan krijg je ook serieus antwoord.

Citaat:
Alleen Patriot! heeft me daar tot nu toe op gewezen (ik heb in het verleden wel eens clashes met de BUB gehad over inhoudelijke punten) maar toen ik zei dat het niet mijn bedoeling was ze te beledigen trokken ze hun beschuldiging in.
Patriot is de beste van de BUB.

Citaat:
Vandaar het woord ''sommige''. U hebt overduidelijk max4westland nog niet zien posten. Is aan de ene kant wel grappig, want hij voldoet namelijk aan alle ''BUB kenmerken, waar ze van worden beschuldigd (niet antwoorden als het moeilijk wordt enz.)'' en is extreem nationalistisch en post alleen maar stukjes als: Nederland heeft geen fatsoenlijke rechtse partijen, Nederland en Vlaanderen moeten een nationalistische Dietse Rijksrepubliek worden, enzovoort. Maar ik ben het met je eens dat ik niet één persoon voor een groep moet aanzien. Tegelijkertijd is wel een aanzienlijk aandeel van de nationalisten intolerant.
Valt wel mee. Max is een geval apart.

Citaat:
Hmmm... als ik dit forum moet geloven is het zo fifty-fifty. Maar dat zal in de werkelijkheid wel iets anders liggen, gezien dat fora vaak plekken zijn om stoom af te blazen.
Inderdaad

Citaat:
Inderdaad, in België zitten bijna alle partijen in het midden te dringen. Dat het succes van het VB uitblijft, is enkel te wijten aan het feit dat ze geen ''Pim Fortuijn'' hebben, maar een zielig klein miezertje.
Dat cordon was dan ook een van de grootste fouten ooit. Het is algemeen bekend dat partijen die niet meeregeren (en het VB heeft nog nooit meeregeerd) meestal opzwellen.
Inderdaad

Citaat:
Dat is ook slecht. Ik zou van de BUB wel een reactie willen op het idee Nederlands (net als Engels in Nederland) in alle klassen van het middelbaar onderwijs verplicht te stellen. Het moet niet langer beschouwd worden als een boerentaaltje, maar als een Belgische taal. Je maakt deel uit van België, dan moet je ook kunnen leven met je mede-belg. Zo geldt hetzelfde voor de Vlamingen, maar die kunnen volgens mij allemaal degelijk Frans.
Inderdaad

Citaat:
In de plannen van de BUB constateer ik dat België daar democratischer van wordt.
Van mij mag jij dat blijven geloven.

Citaat:
Ik geloof dat het eerder een reactie is op het opkomende nationalisme. De BUB strijd voor een vrije samenleving waarin de Belg, ongeacht taal en achtergrond, zonder problemen zijn leven kan leiden. Lijkt me liberaal.
Het is andersom. Vlaams-nationalisme is een reactie op de misstanden in België. De BUB wil vasthouden aan bepaalde misstanden. Lijkt me conservatief.

Citaat:
Dat censuur moeten ze geheel zelf weten.
Als Pechtold het zou proberen was hij binnen het uur ambteloos burger in zijn tuintje in Wageningen. Scheldpartijen censureren okay, integere discussies censureren als je het verliest? Ook Okay?

Citaat:
Ik geloof dat het BUB-forum vooral is bedoeld om over Belgicistisch inhoudelijke punten te praten. Als zich daar dan een ''VB'er'' tussen mengt kan ik me voorstellen dat de discussie, zoals ook vaak op dit forum, een beetje op prioriteit nummer 2 wordt gezet.
Tuurlijk.

Citaat:
Wat betreft de adoratie van de koning: Ik kan me ook geen Nederland voorstellen zonder tante Trix!
Ik ook niet. Ze zijn trouwens niet te vergelijken. Maar méér macht toekennen? Thom de Graaf zou zich omdraaien in zijn politieke graf.

Citaat:
Maar dat terzijde. Wat de BUB doet maakt me eigenlijk niet zo veel uit m.b.t. persoonsgegevens, deze topic gaat over hun ideeën en de mogelijke gevolgen voor België.
Een serieuze belgicistische denktank (géén partij) is BPlus. Ga eens babbelen met bijvoorbeeld Kim.

Citaat:
Excuus voor de lange reply trouwens.
Geeft niets. Ik pak je gewoon terug.

Ter afsluiting: Kijk eens, bijvoorbeeld op Wikipedia, naar: Vlaamse beweging, taalstrijd, frontbeweging etc. Ik denk niet dat dit (vlaams-)nationalisme voortkomt uit angst.
Oud 20 december 2006, 20:48   #255
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Dat is mensen niet op dwingende wijze zich in hun vrijheden laten beperken, maar te stimuleren dat ze zich zo goed mogelijk aanpassen in de maatschappij. Dat kan bijvoorbeeld door extra geld te steken in het taalonderwijs en dergelijke.
Dus de hele Belgische kwestie is louter een taalkwestie volgens u? Het heeft niets met politiek en economie te maken? De vraag stellen is ze beantwoorden he... Beter informeren. Investeren in taalonderwijs zal niet helpen, wat begonnen was in 1830 als een taalkwestie is al snel uitgegroeid tot een complex sociologische materie waarvan je geen blijk geeft er voeling mee te hebben. Zelfs al spreken we allen dezelfde taal, door de maatschappelijke realiteit is dat irrelevant geworden.

Citaat:
Het stelsel van taalgemeenschappen, belastingsstelsels, federale bevoegdheden en regionale bevoegdheden kost de burger veel geld. Onder andere ambtenaren. Dit vereenvoudigen zal zo een aantal procenten op de betalingsbalans kunnen schelen.
Dat is dus niet correct. Hoe meer gecentraliseerd, hoe logger en hoe minder efficiënt en dus hoe duurder een administratie. De ambtenaren die anders lokaal zouden werken, moeten dan eveneens nationaal werken, dus die besparing is er niet en dan houden we nog geen rekening met de inefficiëntiefactor.

Afgezien daarvan verlies je zo competitiviteit tussen de federale onderdelen. Dat zal leiden tot slechtere sociale en fiscale omstandigheden. Zie http://www.secessie.nu/pdf/7-2.pdf

Citaat:
Eén burger is één stem. Dit rare federalisme heeft dat anders. Daar heeft een Franstalig blijkbaar een waardevollere stem dan een Nederlandstalige.
Dan bent u verkeerd ingelicht. De BUB, althans Hans toch, heeft dit systeem, waarbij de Franstaligen meer mogen dan de Vlamingen, nl stemmen in de andere regio, de enigste democratische kieskring genoemd.

Citaat:
Aanpak van problemen zoals taalproblematiek, infrastructuur (als Nederlander kan ik zeggen dat daar best nog wat aangeschaafd kan worden) en bestuurlijke vernieuwing en democratie.
Allemaal vage termen... Geef nu eens 1 concrete maatregel... De faciliteiten uitbreiden over heel Vlaanderen bv. Wat met infrastructuur? Dat 70% van de hoofdlijnen van de NMBS in Wallonië liggen hoewel Vlaanderen 70% van de reizigers vervoert? Heb ik nog geen BUB'er over horen klagen, jij wel? Bestuurlijke vernieuwing? Terugkeren naar een systeem dat bewezen heeft dat het niet werkt in België? Vernieuwend hoor... Vlaams Parlement afschaffen... Taalwetten doen naleven? Hoe? Geen idee, opeens, door een soort magische lucht uit de darmen van Hans die we inademen zullen we in dat vernieuwde unitaire België opeens spontaan die taalwetten wél naleven. Democratie? Rubben Cottonjé heeft al gezegd dat de democratie zich beter niet kan uitspreken over kwesties als België.

Citaat:
Ik heb niet eeuwig de tijd, sorry.
Maar je conclusies zijn gebaseerd op verkeerde veronderstellingen die je na tig pagina's nog altijd niet hebt kunnen onderbouwen.

Liberalist, neem hun partijprogramma er bij en lees het en kom dan nog eens terug...
Oud 20 december 2006, 20:56   #256
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Begin met hem een serieuze discussie, dan krijg je ook serieus antwoord.
Bij hem kan ik op een tekst van 100 woorden een antwoord van drie woorden terug verwachten, tenminste, dat is wat mijn ervaring is. Ik heb meermaals gepoogd met hem een discussie aan te gaan. Op ethisch en economisch vlak hebben we meer overeenkomst. Sociaal-maatschappelijk gebied blijft toch een heikel punt.
Citaat:
Patriot is de beste van de BUB.
Ik heb niet alle BUB'ers gesproken, maar Hans lijkt me ook een aardige kerel, hoor. Snel hekel aan iemand hebben dat doe ik sowieso niet, enkel als ik op onterechte gronden wordt aangevallen.
Citaat:
Valt wel mee. Max is een geval apart.
Net zoals ik, iedereen is een geval apart. In dit topic valt het aantal extreem-nationalisten (en met name racisten) heel erg mee. In ethische thema's en topics daar wemelt het ervan. Probeer maar eens een topic te vinden waar Samrah in meedoet. Ik heb haar wel eens bijgestaan en dat werd me niet in dank afgenomen. Integendeel, de verwijten vlogen me om de oren.

Citaat:
Van mij mag jij dat blijven geloven.
Van mij mag iedereen alles geloven, zolang niemand daarmee geschaad wordt. Ik neem aan dat u dat ook gelooft (je stemde toch VVD?)
Citaat:
Het is andersom. Vlaams-nationalisme is een reactie op de misstanden in België. De BUB wil vasthouden aan bepaalde misstanden. Lijkt me conservatief.
Nee, de BUB kun je meer beschouwen als een reactie op het falende federalisme en het opkomende nationalisme. Het federalisme speelt een rol in de zin dat het veel weerszin bij de mensen opbrengt omdat het hoogst ineffeciënt is. De BUB speelt daarop in. Ze zijn tegen het Vlaams nationalisme omdat het (volgens mij trouwens ook) niet gebaseerd is op rationaliteit. Daarom zou ik mensen als evilbu meer typeren als nationaal-bewust dan nationalist.
Citaat:
Als Pechtold het zou proberen was hij binnen het uur ambteloos burger in zijn tuintje in Wageningen. Scheldpartijen censureren okay, integere discussies censureren als je het verliest? Ook Okay?
Ze zullen er wel een reden voor hebben. Ik geloof niet echt in de slechtheid van de mens, enkel in aangeleerde slechtheid.
Citaat:
Ik ook niet. Ze zijn trouwens niet te vergelijken. Maar méér macht toekennen? Thom de Graaf zou zich omdraaien in zijn politieke graf.
Is de BUB dat van plan? Dan is dat wel een punt waar ik het niet mee eens ben.
Citaat:
Een serieuze belgicistische denktank (géén partij) is BPlus. Ga eens babbelen met bijvoorbeeld Kim.
Heb ik wel eens gedaan, hoor. Zoals je ziet is Kim trouwens ook een BUB'er. Of deze site nog wel recent is, weet ik niet:
http://www.verkiezingssite.be/lijsten/l134/id2413/
Citaat:
Geeft niets. Ik pak je gewoon terug.
Volgens mij zijn we het op de grote lijnen wel met elkaar eens.
Oud 20 december 2006, 21:05   #257
Breda
Minister

Breda's schermafbeelding

Locatie: Cuba & Socialistische Stadsrepubliek Breda / Bruxelles , Belgique
Stuur een bericht via Instant Messenger naar Breda Stuur een bericht via MSN naar Breda
Standaard

ik kan me vinden in de BUB op een paar punten , maar ik zou niet de gehele Vlaamse rand annexeren , alleen de Oost , West en Noordrand , de zuid rand moet blijven staan om zo geen grote hap te worden in Vlaanderen van Wallonië ....als morgen België en Nederland samen zouden gaan zou ik een Groter Brussel juist aanmoedigen ....vergist u niet , het gebied rond Brussel richt zich ook op Brussel
Oud 20 december 2006, 21:06   #258
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Dus de hele Belgische kwestie is louter een taalkwestie volgens u? Het heeft niets met politiek en economie te maken?
Dat heb ik niet gezegd, als dat volgens u wel is, haal dat stukje dan a.u.b. aan.
Citaat:
De vraag stellen is ze beantwoorden he... Beter informeren. Investeren in taalonderwijs zal niet helpen, wat begonnen was in 1830 als een taalkwestie is al snel uitgegroeid tot een complex sociologische materie waarvan je geen blijk geeft er voeling mee te hebben. Zelfs al spreken we allen dezelfde taal, door de maatschappelijke realiteit is dat irrelevant geworden.
En die realiteit is, een welvaartsverschil? Ik heb familie in Wallonië en ik merk op de taal na niet echt een verschil. En wat is volgens u dan die complexe sociologische materie?
Citaat:
Dat is dus niet correct. Hoe meer gecentraliseerd, hoe logger en hoe minder efficiënt en dus hoe duurder een administratie. De ambtenaren die anders lokaal zouden werken, moeten dan eveneens nationaal werken, dus die besparing is er niet en dan houden we nog geen rekening met de inefficiëntiefactor.
Dat heb je fout, dit federalisme kost bakken met geld omdat het geen confederatie is. Er moet dus continue verkeer zijn tussen de overheden, meer overheidsgebouwen moeten er zijn, meer administratie moet gedaan worden, en meer verschillende belastingen moeten geheven worden. Al deze aspecten kosten meer ambtenaren dan in een confederatie of een unitaire staat.
Citaat:
Afgezien daarvan verlies je zo competitiviteit tussen de federale onderdelen. Dat zal leiden tot slechtere sociale en fiscale omstandigheden. Zie http://www.secessie.nu/pdf/7-2.pdf
Anderzijds zal het leiden tot economische convergentie, hetgeen niet gelukt is tijdens de federale periode. Jullie hebben Wallonië vastgebonden aan een uitkering (de transfers) zodat ze niet op eigen benen kunnen staan. Als in een unitaire staat de regering meer macht kan uitoefenen dan zal ook Wallonië meegenomen worden. Bovendien zal door bezuinigingen de regio eindelijk eens een keer geprikkeld worden voor zichzelf te zorgen.
Citaat:
Bestuurlijke vernieuwing? Terugkeren naar een systeem dat bewezen heeft dat het niet werkt in België?
Het ene unitarisme is het andere niet.

Citaat:
Maar je conclusies zijn gebaseerd op verkeerde veronderstellingen die je na tig pagina's nog altijd niet hebt kunnen onderbouwen.

Liberalist, neem hun partijprogramma er bij en lees het en kom dan nog eens terug...
Ik heb hun partijprogramma globaal bekeken en het zag er aardig uit. In essentie een goed programma, maar zoals elk programma niet helemaal aan mij besteedt.
Oud 20 december 2006, 21:11   #259
Breda
Minister

Breda's schermafbeelding

Locatie: Cuba & Socialistische Stadsrepubliek Breda / Bruxelles , Belgique
Stuur een bericht via Instant Messenger naar Breda Stuur een bericht via MSN naar Breda
Standaard

persoonlijk voel ik niks voor Unitarisme , Federalisme is de weg , maar het moet goed gedaan worden (in tegenstelling tot België) , ik snap niet dat mensen in Vlaanderen en de rest van België niet ziek worden van dat gehaat tegen Walen , Franstaligen , en voor alles de schuld te leggen aan de Regering , waarom plegen jullie geen Coup ??
Oud 20 december 2006, 21:18   #260
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Breda Bekijk bericht
persoonlijk voel ik niks voor Unitarisme , Federalisme is de weg , maar het moet goed gedaan worden (in tegenstelling tot België) , ik snap niet dat mensen in Vlaanderen en de rest van België niet ziek worden van dat gehaat tegen Walen , Franstaligen , en voor alles de schuld te leggen aan de Regering , waarom plegen jullie geen Coup ??
Ik ben persoonlijk meer voor confederalisme, omdat het goedkoper en minder autoritair is.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be