Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 januari 2007, 17:11   #241
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BCD Bekijk bericht
Is een regering dat dan wel??
Misschien wist u dit niet maar geen enkele minister wordt gekozen. Zij voeren een eveneens een mandaat uit waarvoor jaarlijks 2.000.000 wordt vrijgemaakt voor hun persoonlijke hofhouding.
In dat opzicht moet Laurent met 6,5 keer minder stellen.
Lorre krijgt wel bijna driemaal de wedde van een premier.
Dat ervaar jij dus als normaal voor zo'n stuk onbenul?

Laatst gewijzigd door Knuppel : 6 januari 2007 om 17:12.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2007, 17:42   #242
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voodoo Child Bekijk bericht
Dat is om te vermijden dat ze de leden van de koninklijke familie voor allerlij maatschappelijke en politieke problemen zomaar kunnen aanklagen.
Moest die wet er niet zijn zouden ze prolly elke twee weken een klacht krijgen van een of andere nva'er of vb'er....
Van de prins geen kwaad! van NVA & VB des te meer.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2007, 17:43   #243
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar BCD Stuur een bericht via Skype™ naar BCD
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik weet niet vanwaar u die drie maal meer haalt maar allé.
Nergens heb ik gesteld dat het normaal is, alleen kijk ik verder dan de krant groot is.
En wat bedoeld u met "zo'n stuk onbenul"?

De premier krijgt een jaarwedde van 190.000€ euro plus onkosten vergoeding van 17.000 euro. Daarnaast mag hij naar eigen believen een kabinet samenstellen voor zijn politieke vriendjes. Variërend tussen 20 en 60 man.

De hofhouding van een minister (loon minister plus kabinet) kost gemiddeld per minister 2.000.000€ (tussen 1.700.000 en 3.000.000)

Bij de prins wordt zijn loon niet afzonderlijk omschreven. Omdat het hof onafhankelijk moet kunnen functioneren. Om die reden wordt aan de prins een dotatie toegekend waarmee hij ook zijn eigen kabinet moet samenstellen.

Dat dit bedrag hoog is voor iemand zonder statuut of taakomschrijving is misschien wel waar, maar in 2001 bij het toekennen van de dotatie werd het Parlement op de hoogte gebracht (na een vraag van De Crem) dat zij verantwoordelijk zijn voor een statuut of taakomschrijving. Dat het parlement na zes jaar nog steeds geen taakomschrijving heeft klaargestoomd kan ze nu moeilijk doorrekenen aan de prins, hé
Of hoe groot die verschillen ook wel weer zijn.
BCD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2007, 17:44   #244
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Juist......
Oud 6 januari 2007, 17:44   #245
deryz
Staatssecretaris

deryz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
ah die partijen frauderen ook met geld van de belgische marine?
Oud 6 januari 2007, 18:05   #246
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door deryz Bekijk bericht
ah die partijen frauderen ook met geld van de belgische marine?
Frauderen met andermans' centen is eerder een PS-gewoonte, maar ook die wordt daar nog altijd niet écht op aangekeken door de goede Belgen.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 6 januari 2007 om 18:06.
Oud 6 januari 2007, 18:07   #247
El Guapo
Burger

El Guapo's schermafbeelding

Standaard

Wat een pipo !
El Guapo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2007, 18:25   #248
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Door dergelijk gedrag wordt "Het Instituut" van het koningshuis meer beschadigd dan de gezamelijke Vlaams-nationalistische stromingen en de Waals-republikeinse stromingen voor elkaar konden krijgen totrnogtoe....

Mijn aanvoelen is dat "Laurent" helemaal "weggezet" zal worden,ttz NIET vervolgd(hetgeen nieuwe wetgeving zou vereisen en immense politieke schade aan het Belgisch bestel dreigt te veroorzaken),maar "gestript van enigerlei militaire rang en enigerlei verantwoordelijkheid en vzw-tjes" in een villaatje in de Ardennen of Zuid-Frankrijk op Papa's kosten mag vegeteren....

Hij HEEFt tenslotte kansen gekregen om iets van zijn "prinsschap" te maken....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2007, 18:59   #249
N-VA'er
Partijlid

Standaard

In De Standaard van vandaag doet kolonel Vaessen, de vroegere "adviseur" van Laurent, nog eens een boekje open over de hele affaire.

Blijkt dat de Koninklijke Schenking de woning wel degelijk volledig in orde heeft gebracht, na ontvangst van een door Vaessen en Laurent opgesteld lijstje met 88 tekortkomingen en gebreken aan de villa...

Aangezien de inrichting (verven van de binnenmuren, gordijnen, meubilair) van de villa uiteraard niet onder de verantwoordelijkheid van de Koninklijke Schenking (als eigenaar van het gebouw viel), gaf Laurent Vaessen opdracht om hiervoor op zoek te gaan naar een andere "sponsor".. En kijk eens aan: een bij de aankoopdienst van de marine werkende oud-studiegenoot van Laurent regelt toch wel spontaan een "lening" voor Laurents meubeltjes, zeker... En dan zijn er nóg mensen, die beweren dat toeval niet bestaat...

In ieder geval is het duidelijk dat Laurent op geen enkel moment kan gedacht hebben, dat de inrichting van zijn villa zou zijn gebeurd op initiatief of op kosten van de Koninklijke Schenking. Indien hij ooit had gedacht, dat de Koninklijke Schenking het geld voor de inrichting ook wel zou of moest ophoesten, had hij toch wel gewoon een tweede verlanglijstje opgestuurd, i.p.v. op zoek te gaan naar een andere milde weldoener, die hem wat meubeltjes aan de hand kon doen? (De Kringloopwinkels zullen nog niet bestaan hebben in die tijd, waarschijnlijk... )

Alleszins wordt door dat alles iets duidelijker, waarom de PV's in het kader van het Hasseltse strafonderzoek zo vaag bleven over wát er nu precies met het bij de marine verduisterde geld voor Laurent werd aangekocht: te veel details daaromtrent zouden immers overduidelijk hebben aangetoond, dat het allerminst ging om grote herstellings - of onderhoudskosten aan de villa, die ten laste vielen van de Koninklijke Schenking, als eigenaar van het gebouw...

Citaat:
(06/01/07 - De Standaard).

"Dat Albert koning moest worden omdat het nog veel te vroeg was voor Filip, daarover was iedereen het al snel eens. Maar wat moest er met de drie kinderen gebeuren? Voor twee van hen werden taken gevonden. Voor Filip op economisch vlak, onder meer als vertegenwoordiger van ons land in het buitenland. Voor Astrid op sociaal vlak, bij het Rode Kruis. Alleen voor Laurent was er niks. Zelfs geen geld."
"Toen Albert koning werd, verhoogde de Senaat de dotatie aan de koning, met als argument dat de nieuwe koning drie kinderen had. Maar Laurent zelf heeft nooit iets gezien van die verhoogde dotatie. Hij kreeg nog altijd dezelfde 75.000 frank die hij onder Boudewijn kreeg. En dat werd een probleem dat ik heb helpen oplossen. Ik was trouwens niet de adviseur van prins Laurent zelf. Ik was de adviseur van de koning bij prins Laurent. Dat is iets heel anders. Het was de koning die me vroeg Laurent in goede banen te leiden."
Hebt u Laurent geholpen om aan geld te komen?
"Ja. Laurent woonde in de villa Clémentine. Op een dag was zijn privé-secretaris ziek en stuurde admiraal Willy Herteleer een adjudant van de zeemacht om te helpen. U mag niet vergeten dat Laurent officier van de zeemacht is. Voor de zeemacht is hij "één van ons"."
"Die adjudant vond een project voor een boek dat Laurent en zijn privé-leraar Rudy Bogaerts aan het schrijven waren. In dat boek werd de vuile was van het Hof buitengehangen. Toen was het duidelijk dat het vijf voor twaalf was en dat er dringend iets moest gebeuren."
"Herteleer vroeg mij om contact op te nemen met Laurent. Dat Herteleer me dat vroeg, betekende dat de koning daar zijn fiat over had gegeven."
"Toen ik bij de prins kwam, was de toestand hopeloos. Laurent was een bom die op ontploffen stond. Hij voelde zich door alles en iedereen verraden. Hij had zelfs geen geld genoeg om eten te kopen. U moet zich dat voorstellen: Laurent zat in een chique villa, maar hij had het geld niet om ze te onderhouden."
"Toen is het plan gerijpt om het KINT op te richten: het Koninklijk Instituut voor het duurzame beheer van de Natuurlijke rijkdommen en de bevordering van schone Technologie. Milieu interesseerde Laurent echt, dus dat was een uitweg. Fons Verplaetse, de toenmalige gouverneur van de Nationale Bank, Jacques van Ypersele de Strihou, de kabinetschef van de koning, en Jean-Luc Dehaene hebben zich achter dat project geschaard. De drie gewesten hebben het betaald. Laurent kreeg plots een salaris, langs het KINT om."
Waarom had prins Laurent dan nog geld nodig van de Marine?
"Laurent heeft nooit geld gekregen van de Marine. Iedereen blijft dat maar zeggen, maar het is niet zo. Kijk, het KINT was nog niet onmiddellijk operationeel en dus moesten we een tijdelijke oplossing verzinnen. Om te beginnen heb ik een lijst opgesteld van de gebreken aan de villa Clémentine. Het waren er 88 in totaal en ik heb aan de Koninklijke Stichting, de eigenaar van de villa, gevraagd die te herstellen. Dat is toch normaal? Laurent moest er toch kunnen in wonen? De Stichting heeft alles wat onroerend was in die villa, voor haar rekening genomen. Ze heeft er een echt huis van gemaakt."
"Maar daarmee had Laurent nog geen meubelen om zijn huis in te richten. Daarop heeft admiraal Herteleer beslist dat Laurent een lening kreeg van de Marine. Hij wees Claeys op de dienst financiën aan om dat te regelen. Claeys en Laurent kenden elkaar. Ze waren studiegenoten."...

Noel Vaessen, voormalig vleugeladjudant van prins Laurent

(Gordon Sumner)
N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2007, 09:49   #250
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
(06/01/07 - De Standaard).

"Dat Albert koning moest worden omdat het nog veel te vroeg was voor Filip, daarover was iedereen het al snel eens. Maar wat moest er met de drie kinderen gebeuren? Voor twee van hen werden taken gevonden. Voor Filip op economisch vlak, onder meer als vertegenwoordiger van ons land in het buitenland. Voor Astrid op sociaal vlak, bij het Rode Kruis. Alleen voor Laurent was er niks. Zelfs geen geld."
"Toen Albert koning werd, verhoogde de Senaat de dotatie aan de koning, met als argument dat de nieuwe koning drie kinderen had. Maar Laurent zelf heeft nooit iets gezien van die verhoogde dotatie. Hij kreeg nog altijd dezelfde 75.000 frank die hij onder Boudewijn kreeg. En dat werd een probleem dat ik heb helpen oplossen. Ik was trouwens niet de adviseur van prins Laurent zelf. Ik was de adviseur van de koning bij prins Laurent. Dat is iets heel anders. Het was de koning die me vroeg Laurent in goede banen te leiden."
Hebt u Laurent geholpen om aan geld te komen?
"Ja. Laurent woonde in de villa Clémentine. Op een dag was zijn privé-secretaris ziek en stuurde admiraal Willy Herteleer een adjudant van de zeemacht om te helpen. U mag niet vergeten dat Laurent officier van de zeemacht is. Voor de zeemacht is hij "één van ons"."
"Die adjudant vond een project voor een boek dat Laurent en zijn privé-leraar Rudy Bogaerts aan het schrijven waren. In dat boek werd de vuile was van het Hof buitengehangen. Toen was het duidelijk dat het vijf voor twaalf was en dat er dringend iets moest gebeuren."
"Herteleer vroeg mij om contact op te nemen met Laurent. Dat Herteleer me dat vroeg, betekende dat de koning daar zijn fiat over had gegeven."
"Toen ik bij de prins kwam, was de toestand hopeloos. Laurent was een bom die op ontploffen stond. Hij voelde zich door alles en iedereen verraden. Hij had zelfs geen geld genoeg om eten te kopen. U moet zich dat voorstellen: Laurent zat in een chique villa, maar hij had het geld niet om ze te onderhouden."
"Toen is het plan gerijpt om het KINT op te richten: het Koninklijk Instituut voor het duurzame beheer van de Natuurlijke rijkdommen en de bevordering van schone Technologie. Milieu interesseerde Laurent echt, dus dat was een uitweg. Fons Verplaetse, de toenmalige gouverneur van de Nationale Bank, Jacques van Ypersele de Strihou, de kabinetschef van de koning, en Jean-Luc Dehaene hebben zich achter dat project geschaard. De drie gewesten hebben het betaald. Laurent kreeg plots een salaris, langs het KINT om."
Waarom had prins Laurent dan nog geld nodig van de Marine?
"Laurent heeft nooit geld gekregen van de Marine. Iedereen blijft dat maar zeggen, maar het is niet zo. Kijk, het KINT was nog niet onmiddellijk operationeel en dus moesten we een tijdelijke oplossing verzinnen. Om te beginnen heb ik een lijst opgesteld van de gebreken aan de villa Clémentine. Het waren er 88 in totaal en ik heb aan de Koninklijke Stichting, de eigenaar van de villa, gevraagd die te herstellen. Dat is toch normaal? Laurent moest er toch kunnen in wonen? De Stichting heeft alles wat onroerend was in die villa, voor haar rekening genomen. Ze heeft er een echt huis van gemaakt."
"Maar daarmee had Laurent nog geen meubelen om zijn huis in te richten. Daarop heeft admiraal Herteleer beslist dat Laurent een lening kreeg van de Marine. Hij wees Claeys op de dienst financiën aan om dat te regelen. Claeys en Laurent kenden elkaar. Ze waren studiegenoten."...

Noel Vaessen, voormalig vleugeladjudant van prins Laurent
Een gewoon geval van 'ons kent ons in de Marine' dus.

Werd er ook gezegd of Lorre die 'lening' moest terugbetalen en is dat ook gebeurd? Zo ja, waar is dat geld gebleven en zo neen, waarom werd die lening niet terugbetaald en heeft dit tekort de 'fraudezaak' mede aan het rollen gebracht? Waarom moest de Marine trouwens voor bank spelen? Kreeg Lorre misschien om één of andere reden geen lening bij een bank zoals iedereen die ze kan terugbetalen?
Oud 7 januari 2007, 09:51   #251
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In De Standaard van vandaag doet kolonel Vaessen, de vroegere "adviseur" van Laurent, nog eens een boekje open over de hele affaire.
Ik denk niet dat het zo vaak gebeurt dat een verdachte enkele dagen voor de opening van zijn proces een interview mag weggeven in de pers/krant.
Waarbij hij niet alleen zichzelf maar een andere - evtl op te roepen - getuige kan verdedigen.
Zeer verdacht.
Of niet?

Laatst gewijzigd door stab : 7 januari 2007 om 09:57.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2007, 09:53   #252
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die adjudant vond een project voor een boek dat Laurent en zijn privé-leraar Rudy Bogaerts aan het schrijven waren. In dat boek werd de vuile was van het Hof buitengehangen. Toen was het duidelijk dat het vijf voor twaalf was en dat er dringend iets moest gebeuren."
Die bom ontplofte dus wel degelijk, wat ertoe leidde dat de regering zich haastte om met geld over de brug te komen en zodoende Lorre het zwijgen op te leggen.Dat moest erger voorkomen. Vruchteloos.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 7 januari 2007 om 09:54.
Oud 7 januari 2007, 09:54   #253
bentje
Parlementsvoorzitter

bentje's schermafbeelding

Standaard

Er zal hier gewoon weer veel ophef over zijn tot het weer overgewaaid is.
En we zullen er nooit het fijne van weten.
En eigenlijk interesseert het me ook niet, in eerste instantie zou hij al geen villa mogen krijgen van de staat.
Oud 7 januari 2007, 09:58   #254
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bentje Bekijk bericht
Er zal hier gewoon weer veel ophef over zijn tot het weer overgewaaid is.
En we zullen er nooit het fijne van weten.
En eigenlijk interesseert het me ook niet, in eerste instantie zou hij al geen villa mogen krijgen van de staat.
Maar die krijgt hij dus wél.
Met een heleboel van jouw en mijn centen daarbovenop.
Het is door het gebrek aan interesse de gewone burger (maar ook een gevoel van machteloosheid) dat deze toestanden zolang konden blijven bestaan. Het is de verontwaardiging van steeds meer burgers die een kentering mogelijk maakt.
Oud 7 januari 2007, 10:05   #255
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Ik denk niet dat het zo vaak gebeurt dat een verdachte enkele dagen voor de opening van zijn proces een interview mag weggeven in de pers/krant.
Waarbij hij niet alleen zichzelf maar een andere - evtl op te roepen - getuige kan verdedigen.
Zeer verdacht.
Of niet?
D�*t is nu precies wat ik van in het begin vreemd vond: de kentering met het verleden in de media. Van de rechtbank HEEFT 'de verdachte' immers geen toelating gekregen om zijn boekje open te doen, maar hij DEED het.
Dat de media niet langer de neiging hebben de Belgische royals uit de wind te zetten, maar eerder als haaien op de bijna onmogelijk te grijpen prooi springen waarvan ze bloed hebben geroken, is vrij recent.
Oud 7 januari 2007, 10:30   #256
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De premier of de Lorre?
Oud 7 januari 2007, 10:57   #257
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
De premier of de Lorre?
Volgens Bracke in Ter Zake, heeft Lorre driemaal het jaarinkomen van een Belgisch premier.
Denk je dat die dat op de rooie BRT zou durven zeggen als het niet waar was?

Laatst gewijzigd door Knuppel : 7 januari 2007 om 10:57.
Oud 7 januari 2007, 11:07   #258
luc broes

Standaard

Citaat:
D�*t is nu precies wat ik van in het begin vreemd vond: de kentering met het verleden in de media. Van de rechtbank HEEFT 'de verdachte' immers geen toelating gekregen om zijn boekje open te doen, maar hij DEED het.
Dat de media niet langer de neiging hebben de Belgische royals uit de wind te zetten, maar eerder als haaien op de bijna onmogelijk te grijpen prooi springen waarvan ze bloed hebben geroken, is vrij recent.
Kentering?
De drang naar geld (kijkcijfers of papierverkoop) is bij de media (ook de linkse) nog altijd doorslaggevende factor, en dat is van alle tijden.
Een gok:
Als Laurent op een of andere manier uit de wind gezet wordt zal de publieke opinie daar niet intrappen.

Laatst gewijzigd door luc broes : 7 januari 2007 om 11:10.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2007, 14:17   #259
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Bon,dat zaakje met Monsieur laurent komt allemaal wel in orde.....wat schroeven hier,wat vijzen daar en er wordt wel een of ander gerechtelijk proceduurtje voor Zijne Eminentie speciaal geprepareerd...

VEEL ERGER is dat we,zopas,mogen vernemen dat de vorige Vlaamse Regering(zoek maar eens uit welke hyperefficiente Vlaams Premier van welke mega-management partij we dan hadden ) er in geslaagd is ervoor te zorgen dat we wettelijk verplicht zijn voor dat K.I.N.T. dinges van Laurent te blijven betalen tot ergens na 2010...

Er zijn genoeg andere "maatschappelijk relevante" organisaties in de welzijns-,de cultuur-,en zelfs de onderwijssector die IEDER JAAR beoordeeld moeten worden en NIET VANZELF hun centjes krijgen

Laatst gewijzigd door kelt : 7 januari 2007 om 14:18.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2007, 14:30   #260
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
VEEL ERGER is dat we,zopas,mogen vernemen dat de vorige Vlaamse Regering(zoek maar eens uit welke hyperefficiente Vlaams Premier van welke mega-management partij we dan hadden ) er in geslaagd is ervoor te zorgen dat we wettelijk verplicht zijn voor dat K.I.N.T. dinges van Laurent te blijven betalen tot ergens na 2010...
Ook als blijkt dat de Lorre zich verrijkte op kap van zijn kint?
Ook als blijkt dat het niet zonder reden was de Charles Picquet Lorre's pogingen probeerde te voorkomen om ook nog aan overheidsubsidies te geraken voor de krotjes die hij opkocht met geld van het kint, liet restaureren en met winst doorverkocht?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be